Novosti

Yamaha ulaže u biotehnologiju

Yamaha Motor Company kroz fond vrijedan 100 milijuna dolara ulaže u startup tvrtku za razvoj biotehnologije u svrhu prikupljanja CO₂

Ulaganja se odnose na tvrtku Andes Ag Inc. sa sjedištem u SAD-u koji se bave istraživanjima tehnologije kako iskoristiti mikroorganizme za prikupljanje CO₂ iz atmosfere. To je prva takva investicija kroz njihov fond za održivost težak 100 milijuna dolara, osnovan sredinom prošle godine. Fond je namijenjen ulaganjima u tvrtke koje se bave rješenjima za klimatske promjene. Ova investicija u Andes ostvarena je kroz Yamahinu tvrtku baziranu u Silicijskoj dolini Yamaha Motor Ventures u vlasništvu Yamaha Motor Company.

Andes istražuje metode za korištenje prirodnih mikroorganizama za trajno skladištenje atmosferskog CO₂ u tlu. Njihova platforma za dostavu koristi sjemenke kao sigurne posude za mikroorganizme. Dok mikrobi rastu u kombinaciji s usjevima (primjerice kukuruzom, sojom i pšenicom), oni pretvaraju atmosferski CO₂ u mineralne spojeve koji hvataju i trajno talože ugljik u tlu. Djelovanje se potvrđuje uzorkovanjem tla, a zatim se prikuplja.

Yamaha Motor Company je u svom srednjoročnom planu upravljanja, objavljenom u veljači prošle godine kao središnju temu stavila održivost, uz strategiju rasta i jačanje temelja upravljanja. Time se tvrtka obvezala istraživati i implementirati sve dostupne tehnologije i poslovne modele koji mogu pomoći u postizanju održivosti i ubrzati tempo prema ostvarenju ciljeva karbonske neutralnosti. Cilj ove investicije je prikupiti više znanja o takozvanim karbonskim kreditima i prirodnim mogućnostima za uklanjanje ugljika koje se mogu primijeniti u poljoprivrednom kontekstu.

yamaha 2

Foto: Yamaha Motor Company

Novosti

Veliko ulaganje u proizvodnju

Ferretti grupa preuzela je brodogradilište blizu Ravenne sa 70.000 m2 prostora i suhim dokom za brodove od 180 m. Invcijalna vrijednost je 40 milijuna eura, a planiraju uložiti još toliko

Ferretti grupa jedna je od najvećih brodograditeljskih grupa u sektoru rekreativnih plovila, u čijem su vlasništvu brendovi Wally, Ferretti, Pershing, Itama, Riva, CRN i Custom Line. U vlasništvu grupe je već 6 brodogradilišta u Forlìu, Cattolici, Mondolfu, Anconi, Sarnicu i u La Speziji, a jučerašnja akvizicija 70 tisuća četvornih metara proizvodnog prostora bit će njihov drugi najveći pojedinačni proizvodni pogon nakon onog u Anconi koji se prostire na 80 tisuća četvornih metara čime će ukupnu površinu brodogradilišta povećati za 27,5 posto.

Novi prostor uključuje i znatno važniju infrastrukturu, suhi dok za brodove dužine do 180 metara. Ferretti Grupa je inicijalno uložila 40 milijuna eura, a još toliko planira uložiti u iduće tri godine kada će brodogradilište oplemeniti novim razvojnim centrom i novim proizvodnim halama. Riječ je o dosadašnjem brodogradilištu Rosetti Marino grupe, koje je tamo gradilo LNG, opskrbne, oceanske radne, RO RO brodove, remorkere i druge tipove velikih brodova. Rosetti Marino grupa u vlasništvu ima još dva brodogradilišta, a prije 6 godina, diverzificirali su brodogradnju otvarajući Rosetti Superyacht liniju i 2021. su porinuli svog prvog Explorera od 38 metara „Emocean,“ a drugi primjerak je još uvijek u gradnji i trebao bi biti porinut ove godine. Za očekivati je da će Ferretti preuzimanjem Rosettijevog brodogradilišta u San Vitale zaposliti i dosadašnje radnike iz Rosetti brodogradilišta.

 

Yard-San-Vitale-shipbuilding-680x495

Ferretti grupa predviđa da će jednom kada brodogradilište bude u punom proizvodnom pogonu, povećati proizvodnju za 20 posto u odnosu na sadašnje kapacitete. Akviziciju u okolici Ravenne, brodogradilišna grupa u cijelosti je financirala kapitalom prikupljenim nedavnim uvrštavanjem na burzu u Hong Kongu. Ovo je strateški važan proizvodni pogon, jer se nalazi u blizini sjedišta i brodogradilišta u Forlìu i njihovog drugog brodogradilišta u Cattolici. Grupa ima u planu daljnje ulaganje u širenje i poboljšanje svih proizvodnih kapaciteta, posebice onih u La Speziji i Anconi.

„Ovom akvizicijom održavamo obećanje koje smo dali. Imamo velike planove i zamišljamo najsuvremenije brodogradilište u svakom smislu: dobrobit radnika, pozitivni socijalni utjecaj, zaštita okoliša, pri čemu ćemo i pažljivo birati materijale koje koristimo, te povećati proizvodnju. Ravenna je će biti pravi dom za Wally jedrilice, te za širenje naših drugih brendova, počevši s izvanrednom linijom Ferretti Yachts InFYnito. Opet biramo Italiju za ulaganje ne samo da bismo ojačali proizvodnju, nego da visoko podignemo zastavu unutar industrije koja je simbol naše države,“ komentirao je predsjednik uprave Ferretti Grupe, Alberto Galassi i dodao da luksuzni jahting, rašireno poduzetništvo i umijeće manufaktura čine mrežu koja ima divljenje i zavist cijelog svijeta.

Foto: Ferretti Group / Rosetti Marino Spa

Novosti

More ima 28 godina

Podsjećamo na intervju s Edom Murtićem, test Elana 38 i uplovljavanje prve hrvatske jedrilice u Albaniju

Na današnji dan prije dvadeset osam godina promovirali smo pred prepunom dvoranom Kulturno informativnog centra u Zagrebu prvi broj Mora. Pripremali smo ga puna dva mjeseca a dizajniranje i prijelom obavili smo u studiju Borisa Maleševića koji je i danas naš kreativni direktor. Nismo niti u snu pomišljali da ćemo toliko dugo trajati ali bili smo odlučni napraviti nautički magazin na svjetskoj razini. Učinili smo to, nikad se nismo zadovoljili učinjenim, čitatelji su nas prihvatili i eto nas i dalje na moru i to s trojicom u posadi iz ekipe koja je pripremala prvi broj.

U ova skoro pa tri desetljeća, mnogo toga se promijenilo u nautici, kao i u našem časopisu. Bilo je to potkraj Domovinskog rata kada je u Hrvatskoj krenulo novo poglavlje, a nautika se tek trebala oporaviti od užasa rata. Od početka, More je nastojalo promicati nautičku kulturu i plovidbu, nametati pozitivne promjene i trendove te pridonositi stvaranju nautičarske zajednice. U tomu ste nam uvijek pomagali vi, naši čitatelji savjetima, prijedlozima i prilozima s plovidbi. Naravno, i veliki broj suradnika koji je uz nas ispunio stranice svih dosadašnjih brojeva.

U uredništvu je i ovih dana užurbano, baš kao i prije 28 godina, jer završavamo 271. broj Mora i prilog Moja Brodica kojeg već 19 godina poklanjamo uz travanjsko izdanje. Tada smo ipak radili na prilično drugačiji način, barem što se tehnologije tiče. Ipak, fotografije svjedoče da smo i tada prelamali na kompjuteru, a stariji kolege sjetit će se i da je proces od informacije preko terenskog rada, obrade, tiska i isporuke časopisa čitateljima bio daleko kompliciraniji i duži. Tada smo snimali analognim fotoaparatima, razvijali filmove, koristili faks mašine i fiksne telefone, Internet je bio u povojima, a dronove i druga pomagala bez kojih danas ne izlazimo na teren teško da smo mogli i zamišljati.

U galeriji pogledajte kako smo prelamali prvi broj (na slici su Braslav Karlić, Boris Malešević i Mario Bošnjak), kako je izgledala prva naslovnica Mora, intervju s Edom Murtićem, test tada suvremenog Elana 38 i reportaža iz Albanije.

Foto: Arhiva Mora

Novosti

Tri Mornara na krovu Europe

Naši izvrsni laseraši u strašnoj konkurenciji pokazali su koliko vrijede. Šteta samo što na Olimpijadi može nastupiti samo jedan

Jedriličari Mornara Tonči Stipanović i Filip Jurišić ostvarili su u svjetskim okvirima nezabilježen uspjeh, osvojivši zlatnu i srebrnu medalju na europskom prvenstvu klase ILCA 7 u Andori. Da bi trijumf trofejnog splitskog kluba bio potpun, pobrinuo se Cipranin Pavlos Kontides, pridruženi član Mornara (formalno jedri za Limassol Nautical Club) i već 15 godina stalni sparing partner naših laseraša, koji je u Andori osvojio broncu. Legendarni trener naših jedriličara Jozo Jakelić ušao je tako u povijest, budući da nikada do sada u niti jednoj jedriličarskoj klasi tri natjecatelja iz istoga tima nisu popunila postolje na nekom kontinentalnom ili svjetskom prvenstvu

i-VXrZ5cg-X3Otvoreno europsko prvenstvo u Andori okupilo je čak 186 jedriličara u klasi ILCA 7, a konkurencija je bila strašna, jer pored najboljih europskih natjecatelja na regatu je stigla kompletna australska reprezentacija, predvođena aktualnim olimpijskim pobjednikom Matthewom Wearneom. Naši jedriličari pokazali su već na otvaranju regate da su dobro radili ove zime, da su u dobroj formi i spremni za velike stvari. Nakon četiri kvalifikacijske regate Tonči Stipanović zasjeo na peto, a Filip Jurišić na deseto mjesto. Jurišić je pritom na samome startu imao veliku pegulu, nakon što je u prvome plovu – u kojemu je prvi stigao na cilj – naknadno diskvalificiran, zbog preranog starta, a nesretnog UFD-a koštali su ga milimetri. Kako je regata odmicala, naši su jedriličari bili sve bolji. Nakon prva tri finalna jedrenja u zlatnoj skupini na čelo flote izbio je Matthew Wearn, ispred aktualnog europskog prvaka Philippa Buhla (NJE) i Stipanovića na trećem mjestu, a priključak s vodećima uhvatili su i Jurišić, koji je pobijedio u jednome plovu, te Kontides. Uoči zadnjeg dana regate prvi je bio Wearn, s bodom ispred Stipanovića, dok se Jurišić probio do četvrtog mjesta. Zadnji dan regate donio je dramu: jedrilo se po slabom vjetru promjenjivog smjera, bilo je nekoliko opoziva, a regatni odbor nije uvijek najbolje reagirao i donio je neke dvojbene odluke, no na kraju je sve ipak bilo regularno, a i vrlo sretno za naše jedriličare. Australac je zadnjega dana podbacio i u tri plova zauzeo 16, 2 i 21 mjesto, što su iskoristili Stipanović i Jurišić koji su ga prestigli i zasjeli na prvo, odnosno drugo mjesto. Kontides je u konačnici zauzeo četvrto mjesto u ukupnom poretku, odnosno treće u konkurenciji Europljana. Stipanović je  zlato osvojio samo s bodom prednosti u odnosu na Jurišića, koji je regatu zaključio s pobjedom i petim mjestom. Tončiju Stipanoviću, našem najtrofejnijem jedriličaru svih vremena, ovo je peta zlatna medalja na europskim prvenstvima, dok je njegov nešto mlađi klupski kolega Filip Jurišić svoju kolekciju s kontinentalnih prvenstava obogatio svojim drugim odličjem. Stipanović i Jurišić morat će se inače uskoro međusobno nadmetati za nastup na Olimpijskim igrama. Na olimpijsku regatu nažalost može samo jedan od njih dvojice, a hoće li to biti dvostruki osvajač olimpijskog srebra Stipanović, ili pak Jurišić, kojemu bi to bile prve olimpijske igre, doznat ćemo za godinu dana, nakon Svjetskog prvenstva u Australiji i regate Svjetskog kupa u Hyeresu koja se održava u travnju 2024.

2023 ILCA SEN. E. C. 04-0645

Novosti

Dobri poslovi sklapaju se u Italiji

Između Ligurskog mora i ispod kamenoloma Carrare, ovih se dana predstavljaju nove tehnologije brodogradnje, diskutira o budućnost yachtinga a nautičke tvrtke sklapaju nove poslove

Predstavnici nautičkih kompanija iz cijelog svijeta okupili su se u talijanskom gradiću Forte dei Marmi iz kojeg puca pogled na pučinske valove Ligurskog mora dok se nad njim uzdiže kamenolom koji stremi prema vrhu planine iz kojeg se tisućljećima bere cijenjeni mramor Carrara. U njemu su isklesani neki od najpoznatijih kipova u povijesti.

Uz kiparstvo, taj se kamen koristi i u popločenju luksuznih interijera, bilo na podu salona kakve vile ili luksuzne jahte, u izradi ukrasnih predmeta ili skupocjenih umivaonika. Cijelo ovo područje poznato je i po gradnji luksuznih jahti, pa ne čudi da se na ovom mjestu s godinama razvila industrija usmjerena na razvoj materijala, počevši s kamenom a potom u kombinaciji s brodogradilištima i drugim srodnim industrijama u proizvodnju širokog spektra materijala za gradnju, umjetnost i brodogradnju.

Mi se nalazimo na 21. sajmu Seatec, B2B događaju posvećenom prvenstveno nautičkoj industriji i srodnim granama. Kao i većina drugih sajmova, korona je uništila nekad uhodanu priču, pa se posljednje dvije godine sajam održava u pet puta manjem opsegu nego inače. Došli smo na poziv ITA-e, talijanskog instituta za vanjsku trgovinu, odjela Veleposlanstva Italije u Hrvatskoj. Oni su u Italiju poveli i delegaciju hrvatskih tvrtki. Nažalost nisu svi mogli doći, jer je zbog štrajka jedne od najvećih europskih aviokompanija, nastala zavrzlama u toj vrsti transporta.

 

WhatsApp Image 2023-03-16 at 16.24.51

Sajam se održava u velikom paviljonu Fiera di Carrara, te u kongresnim dvoranama obližnjih hotela. Na centralnim štandovima izlaže 50-ak tvrtki koje predstavljaju različite inovacije iz sektora nautičke industrije, a mnoge od njih bave se različitim tehnologijama kompozita od čega se uglavnom grade brodice, jahte i oprema. Tu su i tvrtke koje izlažu opremu za grijanje, hlađenje, propulziju i različite tipove servisa. Pored toga, organiziran je veliki B2B prostor s mnoštvom kutaka namijenjenih B2B sastancima. Tu se u tijekom cijelog poslijepodneva kao na traci vrte predstavnici tvrtki koje kupuju i prodaju određene usluge i proizvode, odnosno predstavljaju se tržištu na direktan način. Prema razgovoru koje smo vodili s predstavnicima iz Hrvatske i drugih zemalja, puno je zanimljivih ponuda i razmjena kontakata, koje je teško ostvariti na klasičnom sajmu na koji dolaze i krajnji korisnici i kupci plovila.

Ovdje su Dean Starčić kao predstavnik poznatog rapskog brodogradilišta Pičuljan, zatim Ante Čovo iz refitnog brodogradilišta Adria Docks iz Trogira, te veteran ovakvih događaja, Ivan Strelar iz tvrtke Isea koja se bavi specijalnim materijalima za sanaciju. Tu su i predstavnici tvrtke TEMA iz Pule koji su na sajam došli, ne samo kao predstavnici, već i kao izlagači, te su sa sobom donijeli dio ponude elektromotora.

Tu su i delegacije iz Engleske, Turske, Nizozemske, Kanade, Brazila, Vijetnama, Poljske, Izraela, Tajvana, Švedske, Egipta, SAD-a, Slovenije, Tunisa, Mađarske, Njemačke itd. U sklopu sajma održava se i niz konferencija, a prvi dan je započeo zanimljivim forumom o superjahtama o kojima ćemo pisati drugom prilikom. Sektor superjahti u budućnosti vidi razvoj u smjeru refita zbog nemogućnosti da se zadovolji potražnja za novim brodovima, u čemu i Hrvatska počinje imati sve više djela kolača, što ćemo pratiti s posebnom pažnjom.

Napisao i snimio: Teo Marević

Novosti

Senku Karuzi nagrada Ivan Goran Kovačić za najbolju pjesničku knjigu

Naš prijatelj, suradnik i kolumnist Senko Karuza ovjenčan je nagradom IGK za najbolju pjesničku zbirku publiciranu u posljednje dvije godine.

Danas je jedan od onih dana koji započinju radošću i osmjehom. Naš prijatelj, suradnik i kolumnist Senko Karuza ovjenčan je nagradom Ivan Goran Kovačić za najbolju pjesničku zbirku publiciranu u posljednje dvije godine. Zaslužila ga je njegova prva zbirka pjesama Nestajanje u izdanju Meandarmedie. Najcjenjenija naša nagrada za književno djelo Ivan Goran Kovačić utemeljena je 1971 godine a od prije četiri godine naizmjenično se dodjeljuju Goranov vijenac za cjelokupni pjesnički opus nekog autora i njegova dostignuća u hrvatskoj književnosti i nagrada IGK za najbolju pjesničku zbirku. Do ove zbirke pjesama Senka smo poznavali po esejima koje je objavljivao u nizu novina i portala i knjigama priča Busbuskalai, Ima li života prije smrti, Vodič po otoku, Teško mi je reći i Kamara Obscura. Neke od njih a posljednja u cijelosti inspirirane su tekstovima kolumni objavljenih u Moru. Objavio je i pjesničku knjigu Otimanje a u koautorstvu sa Brankom Čegecom i Miroslavom Mićanovićem knjigu Tri krokodila. Nastavit će se ovaj popis uskoro jer Senko ne staje. U maniri pravog renesansnog čovjeka on piše, ribari, kuha, obrađuje vinograd, prijateljuje, organizira druženja i festivale, brine o sudbini svog otoka, Komiže i Mole Trovne… I kad god ga trebaš on je tu!

Žiri u sastavu Dorta Jagić, Miroslav Mićanović i Branislav Oblučar jednoglasno je odlučio o ovogodišnjoj nagradi u konkurenciji 93 naslova. Ovako su obrazložili svoj stav:

„Knjiga Nestajanje Karuzin je pjesnički prvijenac, kojim je otvorio svoju poetsku dionicu. U ovoj je zbirci na površinu izbio pjesnički impuls koji se nije očitovao samo u nastupima, nego i u knjigama Karuzine kratke proze, osobito ondje gdje se autor osvjedočio kao majstor kratkih poteza… U tekstovima što stanu na jednu stranicu, a koji žanrovski šeću od kratke priče do crtice i pjesme u prozi, Karuza u nekoliko nabačaja gradi atmosferu i oblikuje perspektivu, prepleće emociju i misao i na kraju sve zavrće autoironičnom poantom. Ton pritom najčešće ostaje staložen i kontroliran, što je često podcrtano karakterističnim pripovjednim „mi“ kojim se donekle poopćava udio osobnog i intimnog. Čita li se zbirka Nestajanje u relaciji prema takvoj (poetskoj) prozi, u oči upada činjenica da ovdje nije riječ o pukom ogoljenju poetske srži od proznoga tkiva niti o stihovnom preoblikovanju poznate prozne materije – na djelu je otkrivanje jednog sasvim novog prostora i njegovih mogućnosti, i upravo taj zamah otkrića nosi ove pjesme i čini ovu knjigu uzbudljivim štivom…”

Novosti

Marina Izola treća najveća na Jadranu

Ulazak Hrvatske u Schengenski prostor pospješit će potražnju za vezom u slovenskim marinama

 Završeno je postavljanje tri nova pontonska gata u istočnom dijelu marine Izola. Gatovi su, zajedno sa četvrtim koji ih spaja sa kopnom ukupno dugi više od 400 metara i na njima se nalazi 161 novi vez za plovila dužine do 15 metara. Svi vezovi imaju priključak na električnu energiju i vodu. Investicija je vrijedna 2,3 milijuna eura i predstavlja dio napora novih vlasnika marine (tvrtke Grafist) da podigne razinu usluge i obogati ponudu. Novi vezovi su dobili uporabnu dozvolu i na njima su već vezane prve brodice. Novi vezovi dobro su zaštićeni visokim koljenastim lukobranom marine sa sjeverozapadne strane i dugačkim lukobranom koji štiti luku i komunalne vezove u gradu sa sjeverne strane.

Sa dosadašnjih 620  marina Izola sada ima ukupno 781 vez i po broju vezova postala je treća najveća marina na istočnoj obali Jadrana. Može primiti jahte dužine do 45 metara. Marina je inače dobro popunjena a s ulaskom Hrvatske u Schengenski prostor i ukidanjem graničnih kontrola još je bliža akvatoriju u kojem slovenski i talijanski nautičari plove pa je za očekivati da će potražnja za novim vezovima u Izoli biti poprilična. Kako nam je kazao direktor marina u Izoli i Kopru Vladimir Gavran očekuju da će ih u cijelosti popuniti u roku od godine dana.

Novosti

Zajedrite s Kostelićem

Kako bi prikupio sredstva za održavanje i opremanje jedrilice pred novu sezonu, naš proslavljeni skijaš i jedriličar nudi iskustvo plovidbe na Class 40 u transferima Mediteranom

Proslavljeni skijaški šampion, Ivica Kostelić, prije koju godinu je natjecanje u skijanju zamijenio offshore jedrenjem. Trenutno jedri na jedrilici Class 40 starije generacije od konkurentnih, no i dalje se radi o vrlo skupom sportu. Budući da jedrenje nije najpopularniji sport u Hrvatskoj, a kamo li offshore jedrenje, financiranje ovakvog projekta je izuzetno teško oslanjajući se na nekoliko sponzora, stoga se Kostelić odlučio ponuditi iskustvo offshore jedrenja s njime i njegovim timom, na regatnoj jedrilici Class 40 u transferima između regata, u zamjenu za financijsku podršku.

Objavio je to na svojoj web stranici i putem društvenih mreža na hrvatskom i engleskom jeziku: „Dragi ljubitelji mora, mornari i jedriličari…
Moja jedriličarska sezona počinje uskoro. Offshore natjecateljski projekt sastoji se od dva podjednako teška izazova: jedan je jedrenje i održavanje broda, a drugi je prikupljanje financija za to. Da bismo poduprli ovaj drugi dio, moja ekipa i ja odlučili smo ponuditi nešto novo: ove sezone možete zajedriti sa mnom na transferima, iskusiti jedinstveni doživljaj jedrenja otvorenim morem na dugim rutama, na trkaćem brodu Class 40. Osim što ćete proširiti svoje jedriličarsko znanje i saznati nešto više o sebi i o udaljenim horizontima, istovremeno postajete dio ekipe i podupirete projekt.
Sve detalje možete pronaći na web stranici www.ivicakostelicsailing.com

Trenutno se na njegovom webu nalazi popis planiranih 9 transfera diljem Mediterana, a cijene po osobi su 999 i 1999 eura, ovisno o dužini transfera. Kostelićev tim zainteresiranima obećaje uzbudljivu plovidbu, uz napomenu da ne očekuju udobnost u unutrašnjosti regatne jedrilice.

Foto: Ivica Kostelić / Facebook

Novosti

Šveđani zagrizli američku pitu

Nimbus grupa kupila je poznato američko brodogradilište Edgewater Powerboats i dokapitalizirala tvrtku

Preuzimanjem američkog brodogradilišta Edgewater Powerboats, Nimbus Grupa širi svoju proizvodnju na američko tlo. Ugovor je potpisan za što su iskeširali 9,5 milijuna američkih dolara, a završetak procesa preuzimanja očekuje se do kraja drugog kvartala ove godine. Tada će Nimbus Grupa brojiti čak 8 brendova, uz postojeće Alukin, Aquador, Bella, Falcon, Flipper, Nimbus i Paragon Yachts.

Akviziciju su financirali vlastitim kapitalom, a Grupa je istovremeno najavila i provođenje usmjerene emisije dionica, što su danas i realizirali. Ukupno je izdana i prodana 1937781 dionica Grupe za oko 79 milijuna švedskih kruna, približno 6,97 milijuna eura. Zbog tih je aktivnosti uprava povukla prethodni prijedlog za isplatu dividende.

Edgewater je 1992. osnovao Bob Dougherty zvan „Mr. Unsinkable“ jer su brodovi koje je radio u svojoj plodnoj karijeri bili na glasu kao izuzetno kvalitetni i figurativno nepotopivi. Velik dio svoje karijere proveo je kao dizajner brodova u cijenjenom brodogradilištu Boston Whaler, a zatim je osnovao EdgeWater na čijem je čelu bio tri godine, a zatim ga prodao pa dvije godine kasnije osnovao i brodogradilište Everglades. Umro je 2016. godine u dobi od 85 godina. EdgeWater je nastavio graditi na njegovim temeljima i uspješno posluje do današnjih dana. Prošle godine prodali su preko 300 primjeraka brodova do 37 stopa u vrijednosti otprilike 47,7 milijuna dolara, uglavnom na tržištu Sjeverne Amerike.

Riječ je o uglavnom brodicama za more, s centralnom konzolom i namijenjene korištenju u rekreativne svrhe, za ribolov i transport. Svi njihovi modeli građeni su za instalaciju izvanbrodskih motora. Brodogradilište zapošljava preko 160 radnika, s iskusnim timom vodstva i izgrađenom dilerskom mrežom.

Ulazak na najveće tržište bez dugova

Predsjednik uprave Nimbus grupe, Jan-Erik Lindström, kazao je tom prilikom da su kroz razvoj novih modela, globalnu ekspanziju, okrupnjivanjem dilerske mreže i preuzimanjima, razvili jasnu strategiju rasta. „U toj strategiji, širenje na važnom sjevernoameričkom tržištu je jedan od kamena temeljca. Akvizicijom EdgeWater, u naš portfelj dodajemo snažan i uspješan brend, širimo našu prisutnost na sjevernoameričko tržište i dodajemo važnu lokalnu organizaciju s proizvodnim kapacitetom u SAD-u.“

Riječ je o ulasku u najveće pojedinačno tržište na svijetu za što se Nimbus Grupa spremala velikim ulaganjima posljednjih godina. Tijekom prošle godine, Grupa je osnovala svoju lokalnu organizaciju istovremeno otvorivši ured u SAD-u s upravom u Annapolisu, na istočnoj obali SAD-a. Tom je investicijom Grupa uspjela udvostručiti broj lokacija na kojima su prisutni na sjevernoameričkom tržištu.

Nimbus Grupa je objavom odluke o odbacivanju prijedloga za isplatu dividende pojasnila da raspolažu s dovoljno sredstava za isplatu, ali da zbog novonastale situacije žele ustabiliti financije, te da je likvidnost tvrtke bez poteškoća. Navode i kako tvrtka nema nikakvih dugoročnih financijskih dugova, osim za nekretnine.

Piše: Teo Marević
Foto: EdgeWater Power Boat LLC

Novosti

Stižu konkurentne litijske baterije

Baterije s formulom LiFePO4 imaju niz prednosti, a kada ih radi ePropulsion, možemo očekivati i cjenovnu konkurentnost

Da se ne zavaravamo, cijena bilo kojih LiFePO4 baterija i dalje je inicijalno dvostruko ili višestruko veća od olovnih, gel i drugih tehnologija baterija. Međutim, uzimajući u obzir vijek trajanja i druge prednosti, oni koji ih puno koriste mogli bi ozbiljno razmisliti o ulaganju u LiFePO4, jer se dugoročno isplati. U tu grupu plovila spadaju brodice u charteru, profesionalna plovila za ribolov, prijevoz putnika, tereta, te servisnih i operativnih plovila.

ePropulsion je u vrlo kratkom razdoblju razvio snažan globalni brend električnih izvanbrodskih motora. Dobro znaju koja su ograničenja elektropogona i njihovi proizvodi nalaze se u segmentu koji funkcionira besprijekorno i u tome su cjenovno konkurentni. Prvi su predstavili izvanbrodski elektromotor s regeneracijom, što je pogodna funkcija kod manjih jedrilica. Uz elektromotore, proizvode i POD drive elektropogon, a nedavno je predstavljen i ugradbeni elektromotor, pogodan za elektrifikaciju brodica koje su do tada pogonjene primjerice dizelskim motorom.

Baterije su najslabija karika elektropogona, a LiFePO4 je trenutno najbolje što se nudi u omjeru kapaciteta, sigurnosti, težine, dimenzije i načina korištenja. Uz svoje motore do sad su nudili i baterijske sklopove, a sada su na tržište plasirali i zasebne serijske LiFePO4 baterije, koje imaju nekoliko prednosti kao što su: visoka efikasnost, stabilnost napona, dug vijek trajanja, brzo punjenje, sigurnost, manja težina i ugrađeni sustav upravljanja.

Namjene za brod, sigurnije i ekološkije

ePropulsion E-Series baterije su posebno dizajnirane za marine aplikacije, što znači da su izdržljive, vodootporne i otporne na koroziju, što ih čini idealnim za upotrebu na plovilima. Ove baterije su također opremljene s BMS (Battery Management System), sustavom koji nadgleda i kontrolira njihov rad, što pruža dodatnu sigurnost i produžava njihov vijek trajanja.

LiFePO4 je kemijska formula za litij fero-fosfat, a LiFePO4 baterije su vrsta litij-ionske baterije koja koristi fero-fosfat kao katodu. Ekološki su prihvatljivije jer ne sadrže otrovne metale poput olova i kadmija koji su prisutni u nekim drugim vrstama baterija. Stoga su LiFePO4 baterije postale popularne za različite primjene, uključujući solarne sustave, električna vozila, plovila i druge aplikacije gdje se traži izdržljivost, pouzdanost i sigurnost.

Imaju sposobnost brzog punjenja, što u Hrvatskoj i ne igra preveliku ulogu jer još ne postoje brze nautičke elektro punionice. Lakše su od drugih litijskih, AGM i gel baterija što olakšava transport i instalaciju.

Kapacitet, težina i cijena

Model E60 ima kapacitet 3 kW/h i teži 32 kg, a cijena je oko 2000 eura. Veći model, E163 ima kapacitet 8,3 kW/h i teži 78 kg a cijena mu je oko 4300 eura. Obje baterije rade na 48 volti, pa bi usporedno s popularnim AGM baterijama, bilo potrebno ukupno 9 AGM baterija po 12 v i kapaciteta 110 Ah, da bi bile ekvivalentne kapacitetu i voltaži manjem modelu E60. Tada bi baterijski sklop koštao malo više od 3000 eura i težio bi 288 kg. Veći model E163 bi se mogao na isti način usporediti s 25 takvih AGM baterija što bi koštalo preko 8300 eura i težilo ravno 800 kg. Riječ je o masi koja igra drastičnu ulogu na brodu i to je sve ne računajući težini kablova, kojih bi za povezivanje 25 baterija bila velika količina.

Kod gel baterija brenda Victron, cijena bi bila još veća. No treba imati na umu da nisu sve baterije namijenjene istoj svrsi niti načinu korištenja, pa prema tome, u brojnim slučajevima nema smisla kupovati bateriju kapaciteta 3 kW/h i platiti ju 2 tisuće eura.

Piše: Teo Marević
Foto: ePropulsion

Novosti

Na pomolu prva pobjednica

Kirsten Neuschäfer već 37 dana drži vodeću poziciju u GGR-u, te je vrlo izgledno da ćemo imati prvu ženu pobjednicu solo regate oko svijeta

Golden Globe Race održava se treći put u povijesti, u čast slavne prve solo regate oko svijeta Golden Globe Race 1968. godine u organizaciji britanskih novina Sunday Times. Riječ je o regati samaca bez korištenja moderne navigacije i druge moderne tehnologije, a dizajn jedrilice za regatu mora datirati inajmanje iz 1988. godine, jedrilica mora biti duga između 32 i 36 stopa i napravljena od materijala kao iz vremena kada je dizajnirana. Zabranjeno je i korištenje jedara izrađenih iz modernih sintetičkih materijala poput kevlara, spektre, vectrona i drugih, a skiperi ne smiju koristiti niti moderne komunikacijske i navigacijske uređaje poput mobitela, chartplottera, već samo radio komunikaciju.

Ipak, sve jedrilice u regati opremljene su uređajem kojim šalju audio poruke regatnom medijskom timu i putem kojeg jednom dnevno primaju vremensku prognozu ili upozorenje o opasnom nevremenu, ali ne primaju informacije iz svijeta, a ne znaju ni pozicije drugih natjecatelja. Kirsten stoga nije niti svjesna da je vodeća u GGR 2022-2023.

U prvom dijelu regate, dok je flota tek ulazila u Južni ocean, 19. studenog rano jutro se oglasio EPIRB signal skipera Tapia Lehtinena. Njegova jedrilica Asteria je potonula na dno oceana, a u pomoć mu je priskočila Kirsten. Spasila ga je usred oceana, prevezla do teretnog broda koji se našao u relativnoj blizini, te nastavila regatu. Njenoj trenutnoj poziciji, dodatno će se računati vrijeme provedeno u spašavanju Lehtinena, no i trenutno drugoplasirani Abhilash Tomy također je sudjelovao u spašavanju, pa joj prednost neće puno značiti u borbi za prvo mjesto. Indijski jedriličar Abhilash Tomy trenutno je udaljen oko 500 nautičkih milja jugozapadno od Kirsten.

Prva je natjecateljica koja je oplovila Rt Horn 164. dana regate i vodeća skiperica u regati već 37 dana, a s obzirom na konzistentnost njenog jedrenja čitavo vrijeme regate, vjerojatnost da ćemo imati prvu pobjednicu solo regate oko svijeta se svakim danom povećava.

 

Jedriličarka u krvi

Ova 39-godišnja Južnoafrikanka iz Port Elizabetha jedri od svoje rane mladosti, a od 2006. jedrenje joj je i profesionalno zanimanje. U prošlosti je radila kao trenerica jedrenja i transfere jedrilica, a kasnije se dodatno usavršila. Prije GGR-a, najduža solo etapa bila joj je od Portugala do Južne Afrike, na staroj 32 stope dugoj jedrilici, koristeći windvane za upravljanje. Zatim je 2015. počela raditi za poznatog jedriličara i pustolova Skip Novaka na njegovim ekspedicijama Pelagic Expeditions do Južne Georgije, Antarktičkog poluotoka, Patagonije i Falklandskog otočja.

Kirsten je u prošlosti kao skiperica vodila nekolicinu filmskih ekipa na Antarktik za potrebe snimanja ljepota južnog pola. Dio je i televizijske serije Wildlife Resurrection Island with Bertie Gragory u produkciji National Geographica iz 2018., te je također jedrila kao pomoćni brod nekolicini snimateljskih ekipa BBC-jeve serije Seven Worlds, One Planet iz 2019. godine…

Inspiracija mladim ženama

Uz jedrenje, Kirsten uživa i u drugim, kopnenim avanturama. Biciklirala je od Europe do Južnoafričke republike prevalivši oko 15 tisuća km u jednoj godini, sama, kada je imala samo 22 godine. Putovala je kroz sjeverozapadnu i centralnu Afriku u južnu Afriku i na posljetku završila na Agulhaškom rt-u, najjužnijoj točki Afrike.

Kirsten je zbog svog avanturističkog duha i izuzetnih iskustava, prava inspiracija ženama diljem svijeta, a od početka Golden Globe Race slovi za favoritkinju regate. Ipak ona na ovu regatu ne gleda isključivo kao natjecanje, već postignuće, što je u ostalom i uvriježeno mišljenje svakog tko sam oplovi svijet i čiji je broj višestruko manji od ljudi koji su bili u svemiru. Zbog toga, Kirsten dobiva puno poruka podrške putem društvenih mreža, posebno žena koje joj pišu da su joj inspiracija i srčano navijaju za nju. GGR možete pratiti uživo putem lokatora koji se nalaze u izoliranim kutijama na svakoj od jedrilica natjecatelja.

Piše: Teo Marević
Foto: Kirsten Neuschäfer / Facebook

Novosti

Filmski festival posvećen jedrenju

Riječ je o prvom izdanju filmskog festivala posvećenom jedrenju, a budući da je riječ o Francuskoj, na festivalu je prikazano čak preko 200 filmova

Prekosutra se zatvara Sailorz Film Festival u Grand Rex u Parizu, s premijernim prikazivanjem dokumentarnog filma jedriličara Thomasa Ruyanta „29,174 Nautical Miles.“ Već po nazivu Ruyantova filma, može se naslutiti da se radi o plovidbi oko svijeta tijekom Vendée Globea. Ovo nije prvi ni jedini film snimljen na tu temu, ali se iz kratkog foršpana može naslutiti da će biti napet film prepun drame južnog oceana. Na Sailorz Film Festivalu 2023 se prikazuje i natječe preko 200 filmova s tematikom jedrenja, a među njima ima i poznatijih, produkcijski raskošnih filmova, ali i niskobudžetnih. Festival traje već 10 dana, te se odvija u različitim mjestima u Francuskoj. Nakon turneje po Bretanji, po jugu, sjeveru i istoku zemlje, prvi natjecateljski jedriličarski filmski festival završava s finalnim danom u Parizu, 9. ožujka.

Tijekom četverosatnog događaja u parizu na projekciji će gostovati i troje poznatih jedriličara, te će biti prikazano ukupno četiri filmova, među kojima i 29,173 Nautical Miles. Thomas Ruyant jedan je od vodećih jedriličara IMOCA klase. Zahvaljujući današnjoj tehnologiji sada je moguće snimiti kvalitetan video materijal iz solo regate oko svijeta, pri čemu se scenografija konstantno mijenja, a radnja prati jedrilicu i jedriličara koji uporno balansiraju na rubu izdržljivosti.

 

Film je snimio sam Ruyant, no u osmišljavanju sustava za snimanje i pozicioniranju kadrova, te kasnije u izradi filma, pomogli su mu video umjetnik Molécule te ko-režiser Vincent Bonnemazou. Radnja prati Ruyanta koji se 8. studenog 2020. upustio u poznatu regatu oko svijeta, a zahvaljujući inovativnim uređajima za snimanje danas možemo u kvalitetnoj rezoluciji vidjeti kako to izgleda dok se jedan IMOCA skiper bori s izazovima i olujnim nevremenima.

Najavljeno je da je film prepun ekstremnog audio i vizualnog iskustva, a čiju je dinamiku glazbom orkestrirao skladatelj Molécule u suradnji s režiserom Vincentom Bonnemazouom, dok režiju potpisuju Romain de la Haye-Sarafini i Vincent Bonnemazou. Produkciju potpisuju Mille Feuilles, Bonne Pioche i Showcast, a film traje 70 minuta.

Na festivalu je između ostalog prikazan i film Open Ocean, Ruyantovog kolege iz IMOCA klase, Didaca Coste, zatim film njihovog kolege Alana Roure, L’aventure au bout du rêve, te njihovih kolga Maximea Sorelea, Armela Le Cléac’h i njih još desetak. Lista dokumentaraca je impresivna, a tu su i igrani filmovi, o kojima smo pisali, te cijeli niz ostalih medijskih formata koji čine zbilja bogatu ponudu festivala.

Piše: Teo Marević
Foto: Pierre Bouras / TR Racing