alex
Novosti

Alex ostaje na kopnu

Britanski jedriličar neće se natjecati u idućem ciklusu IMOCA natjecanja i Vendée Globea, ali ostaje u timu

Alex Thomson jedan je od najpoznatijih osoba iz svijeta offshore regata, koji je osim brojnih rekorada i odličnih rezultata poznat i kao zaštitno lice sponzora Hugo Bossa, s kojima je za potrebe snimanja promotivnog spota prvi napravio takozvani “keel walk,“ pa i „mast walk.“ Nakon što je kao šegrt Roberta Knox Johnstona ušao u svijet offshore jedrenja, u posljednjih 20-ak godina napravio je niz impresivnih rezultata. U povijest se upisao kao najmlađi pobjednik regate oko svijeta Clipper Race 1999. godine, s 25 godina. Zatim je postavio i rekord prešavši 537 nautičkih milja u 24 sata u kategoriji mono trupa, s prosječnom brzinom od 22,4 čvora.

Pod sponzorstvom Hugo Boss sudjelovao je u Vendée Globe 2004. / 2005. ali je morao napustiti regatu nakon kvara na sistemu buma. Ponovno se natjecao 2008. ali se morao povući jer mu je popucao trup karbonske jedrilice. Zatim je 2012. godine završio treći, pa drugi 2016. godine. Zatim je postavio još jedan rekord jedreći od Les Sables d’Olonne do Ekvatora za 9 dana 7 sati i 2 minute, pa do Cape of Good Hope još jedan prešavši rutu za 17 dana 22 sata i 58 minuta. Tijekom regate Transat Jacques Vabres Normandie Le Havre ostao je bez kobilice usred oceana nakon što je, pretpostavlja se, udario u truplo kita. Tijekom posljednjeg Vendée Globe natjecanja je kao glavni favorit bio u debelom vodstvu na sredini Atlantika kada je ponovo je morao napustiti slavnu regatu zbog puknuća u strukturi prove svoje IMOCA 60.

Alexov tim je fenomenalan posao napravio sa spomenutim njemačkim sponzorom, čija se suradnja proteže na više od 18 godina, period u kojem je Hugo Boss promijenio 3 predsjednika uprave i 3 predsjednika marketinškog ureda, te postavio novu razinu odnosa jedriličara sa sponzorom. Pionir je u popularizaciji jedrenja kao sporta na razini offshore, ali i brojnim akcijama i projektima kojima je pokušao doprijeti i do najranjivijih skupina u društvu, jedrio je s hendikepiranim osobama, te promovirao različite humanitarne kampanje. Zbog karaktera, upornosti i srdačnosti miljenik je publike, a prvi se za BBC javljao uživo s regate usred oceana.

Nakon najave da se povlači iz offshore jedrenja, nije htio precizirati je li ovo samo pauza ili će se vratiti za ciklus Vendee Globea 2028. godine. „Imao sam privilegiju natjecati se u IMOCA-i gotovo 20 godina. Volim taj sport, ali sada je vrijeme da se posvetim obitelji i provedem više vremena na kopnu. Moja supruga Kate je odgajala našu djecu sama posljednjih deset godina, dok sam ja ganjao svoje snove. Sada želim biti s Kate i dati joj jednaku slobodu koju je ona meni dala. To ne znači da odlazim u mirovinu, ali mijenjam ulogu u timu i provodit ću više vremena na kopnu nego na moru,“ istaknuo je Alex Thomson u objavi za medije.

Objasnio je da je kao skiper uvijek smatrao da je njegov posao biti ambasador tog sporta, ispričati priču međunarodnoj publici. „Posljednjih dvadeset godina, jedrili smo čitavim svijetom, od Rusije do Meksika, Kanade, Australije, Taiwana, čak i po rijeci Jangce u Kini! Stvorili smo veliku zajednicu obožavatelja diljem svijeta koji obožavaju Vendée Globe. Želim nastaviti promovirati sport, pričati priču i dijeliti svoje znanje i iskustvo, ali sada s fokusom na sljedeće generacije,“ kazao je Alex. Thomson i njegov tim 5 West Ltd nastavljaju rasti zajedno. „Cilj je uvijek bio osvojiti Vendée Globe. To za mene i danas ostaje najteži sportski izazov na svijetu kojeg još uvijek nismo ostvarili. Ovo je početak novog poglavlja, s novim skiperom koji će dobiti sve potrebne alate, znanje i iskustvo, te okruženje za pobjedu.“

Ross Daniel, tehnički direktor Alexova tima posljednjih 20 godina kazao je da su nakon 8 kampanja regata oko svijeta naučili strahovito puno. „Dizajnirali smo i izgradili neke od najinovativnijih brodova u klasi, a naš brod iz 2016. smatra se oglednim primjerkom jedrilica nove generacije. Nastavit ćemo koristiti sve prednosti našeg iskustva u dizajnu i brodogradnji s ciljem uspješne nove kampanje. Radujem se nadolazećem ciklusu koji će nas dovesti na start Vendée Globea 2024. godine.“

O Alexu i njegovu timu snimljen je i dokumentarni film Relentless koji zorno prikazuje predanost cilju – pobjede u regati oko svijeta Vendée Globe.

Piše: Teo Marević
Foto: Alex Thomson Racing

DSC_0079
Novosti

Kvaliteta ispred kvantitete

Na sajmu u Biogradu održane su skupštine udruženja marina, čartera, turističkih brodara i male brodogradnje HGK, a raspravljalo se o aktualnostima iz branši.

Sjednicu udruženja marina obilježila je rasprava o koncesijskim naknadama za ovlaštenike koncesije koji imaju sklopljene ugovore o potkoncesijama. Razgovaralo se i o požarima u marinama koji se nažalost nerijetko događaju. Marine su specifične kada je u pitanju požar iz više razloga. Gustoća privezanih brodova, u pravilu napravljenih od zapaljivih materijala na kojima se nalazi i barem jedan tank s gorivom, plinske boce, a sve to u kombinaciji sa strujom, vodom, ljudskom rukom ali i drugim čimbenicima predstavljaju rizik od zapaljenja te otežavaju mogućnost gašenja.

Radi prevencije požara važno je educirati uprave i djelatnike marina, uvesti požarne protokole i održavanje vježbi. Bitno je i opremanje marina, uspostavljanje suradnje s lokalnim vatrogasnim društvima i postajama, te održavanje opreme za gašenje i osiguravanje požarišta. Isto tako, razgovaralo se o problemu nerazumijevanja problematike požara u marini, te o važnosti educiranja sudaca o specifičnostima požara na tim lokacijama, koji zbog predrasudama o marinama donose neobjektivne sudačke odluke. Predsjednik udruženja marina, Sean Lisjak, također je naglasio važnost donošenja reformskih mjera da bi se u potpunosti mogla iskoristiti sredstva koja su u njihovoj djelatnosti dostupna kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti.

Dobra godina

Čarteraši iza sebe imaju odličnu sezonu, bolju od svih optimističnih prognoza. S obzirom na to da su sada problemi koje je nametnula pandemija sada prošli, čarteraši se vraćaju starim izazovima i problematici – vršnom opterećenju smjene gostiju subotom i nedostatkom radne snage. Predsjednik udruženja chartera Paško Klisović vidi rješenje u modelu povremenog zapošljavanja po uzoru na model markica koji se primjenjuje u poljoprivredi, primjerice kod sezonskih berbi.

Istaknuo je i to da unatoč dobrim brojkama, rekordna 2019. godina ne bi trebala biti cilj niti benchmark za naredne godine, već da žele težiti novom načinu poslovanja s manjim brojem noćenja i dolazaka, a većim prihodom po plovilu i održivim poslovanjem. Drugim riječima, žele težiti kvaliteti, a ne kvantiteti. Problem prevelikog broja charter brodica Klisović ističe već godinama, a to se odražava i na dumping cijene, te na ukupnu nautiku i pomorski promet. Razgovaralo se i o poziciji čartera u novoj Strategiji razvoja turizma do 2030. godine i sredstvima koje se očekuju kroz NPOO.

Brodari i mala brodogradnja

Na skupštini udruženja turističkih brodara, predsjednik udruženja Ante Rakuljić kazao je kako su nakon konstruktivne sjednice izašli s konkretnim zaključcima koje žele realizirati do iduće sezone. Govorilo se i o dosadašnjim problemima ljetnih i zimskih vezova. Ministarstvo je na ovoj sjednici prvi puta najavilo da se sprema revizija direktive EU vezane uz energente, i mogućnost ukidanja plavog dizela kakvog sada poznajemo 2023. godine.

Uz plovila domaćih brodograditelja, na sajmu se predstavilo i Udruženje male brodogradnje HGK te je tim povodom održana i sjednica Udruženja. Istaknuta je nužnost praćenja i primjene napredne tehnologije za napredovanje na globalnom tržištu, poput 3D tehnologije i naprednih materijala na organskoj bazi. Predsjednik udruženja, Boris Vukušić objasnio je da 3D tehnologija omogućava skeniranje linija trupa i izradu prototipova novih plovila i maketa za sajmove. Neke je dijelove moguće i 3D printati u malim serijama. Plovila izrađena od organskih materijala, primjerice smole, su reciklabilna te je potrebno poticati proizvodnju takvih plovila. Od ključnih poticaja koja su potrebna djelatnosti, istaknuti su i poticaji za plovila na elektropogon.

DSC_0085JPG
Novosti

Fotogalerija iz Biograda

Biograd Boat Show 2021 predstavio je mnoštvo noviteta domaće i uvozne brodogradnje te nautičke opreme i pribora za barke i more

Ove godine sajam je produžen za jedan sajamski dan, kako bi se rasteretile gužve i istovremeno povećala sigurnost posjetitelja usred ponovnog rasta brojki novozaraženih koronavirusom. Novost je i to da su posjetitelji i izlagači na sajam ulazili uz predočenje digitalne Covid potvrde ili uz predočenje negativnog testa na Covid-19, koji su mogli obaviti i na licu mjesta po cijeni od 50 kn.

Službene brojke još nisu poznate, no na sajmu smo mogli steći dojam manjeg broja posjetitelja, čemu sigurno pridonosi dodani dan sajma. Ipak primjetan je i manji broj sajamskih šetača, barem onih necijepljenih koji su za ulazak morali izdvojiti dvostruko veći iznos nego prijašnjih godina. Izlagači se ne žale, jer takvi ionako ne kupuju, već stvaraju gužvu, ali ipak pridonose sajamskom ugođaju. Oni koji su naumili doći isprobati brodice i opremu ili kupiti nešto na sajamskim sniženjima, to su i učinili.

Na BBS-u je izložen dobar broj novih brodica, među kojima ima i nekih većih primjeraka europske i domaće brodogradnje, o čemu smo pisali uoči sajma. Prva dva dana sajma vrijeme je služilo dobro, dok je u petak snažan pljusak onemogućio prijepodnevno razgledavanje. Svakako preporučujemo odlazak na 23. po redu sajam u Biogradu, kojeg stignete razgledati još danas i sutra. U nastavku pogledajte fotogaleriju prva tri dana sajma.

DSC_0036
DSC_0045
DSC_0049
DSC_0046
DSC_0052
DSC_0048
DSC_0054
DSC_0063
DSC_0056
DSC_0060
DSC_0070
DSC_0081
DSC_0085
DSC_0106
DSC_0104
DSC_0087
DSC_0096
DSC_0100
DSC_0110
DSC_0106JPG
DSC_0122JPG
DSC_0118JPG
DSC_0121JPG
DSC_0110JPG
DSC_0104JPG
DSC_0100JPG
DSC_0099JPG
DSC_0103JPG
DSC_0098JPG
DSC_0096JPG
DSC_0093JPG
DSC_0084JPG
DSC_0088JPG
DSC_0085JPG
DSC_0074JPG
DSC_0082JPG
DSC_0069JPG
DSC_0066JPG
DSC_0065JPG
DSC_0064JPG
DSC_0067JPG
DSC_0063JPG
DSC_0062JPG
DSC_0059JPG
DSC_0060JPG
DSC_0057JPG
DSC_0056JPG
DSC_0055JPG
DSC_0054JPG
DSC_0052JPG
DSC_0053JPG
DSC_0051JPG
DSC_0050JPG
DSC_0049JPG
DSC_0048JPG
DSC_0047JPG
27/01/21 - Auckland (NZL)
36th America’s Cup presented by Prada
PRADA Cup 2021 - Training Day
New York Yacht Club American Magic
Novosti

NYYC napušta America’s Cup

Klub u čijim je rukama slavni Auld Mug stajao punih 132 godine, sada odustao je od 37. ciklusa America’s Cupa

Razlog za povlačenje je trakavica s odgađanjem objavljivanja lokacije, datuma i protokola održavanja idućeg ciklusa natjecanja. Odluku je slavni jedriličarski klub donio u utorak, tri mjeseca nakon što je NYYC raskinuo s jedriličarskim timom American Magic koji ih je zastupao na posljednjem America’s Cupu, a umjesto njih predstavio novi tim Stars+Stripes koji ih je trebao zastupati. Taj je tim sačinjen u potpunosti od Amerikanaca, a mješovite nacionalnosti timova koji se natječu u America’s Cupu je također jedna od točaka kojom NYYC nije zadovoljan i što su komunicirali u otvorenom pismu tijekom 36. AC-a.

Komodor Christopher J. Culver kazao je da je klub odgovoran za postupanje u najboljem interesu članstva. „Zbog nastavka neizvjesnosti glede 37. America’s Cup natjecanja, odlučili smo pauzirati ovaj ciklus,“ kazao je. Trenutni Defender America’s Cupa, Royal New Zealand Yachts Squadron je odgodio najavljivanje lokacije 37. AC-a dva puta, te se još uvijek ne zna, hoće li se natjecanje održati u Irskoj, Španjolskoj, Saudijskoj Arabiji, ili u Aucklandu, gdje pripada prema čuvenom „svetom pismu“ America’s Cupa, Deed of Gift. Svi dionici America’s Cupa slažu se da bi trebalo privući više timova, jer se gubi atraktivnost natjecanja, a najveći problem su vrijeme i novac. Culver je komentirao da je vrijeme uvijek najveći izazov bilo kojeg velikog natjecanja, ali da se ponekad, kao oni u ovome trenutku, mora kazati da nije ostalo dovoljno vremena za postizanje kompetitivnih razina.

Stars+Stripes tim vode Mike Buckley i Taylor Canfield koji u prošlom ciklusu America’s Cupa nisu uspjeli skupiti dovoljno sredstava za natjecanje. „Razočarani smo odlukom o povlačenju NYYC-a iz nadolazećeg ciklusa America’s Cupa, ali što se tiče Stars+Stripes USA ništa se nije promijenilo,“ izjavio je Buckley. Optimističan je u pronalasku drugog kluba s kojima će zajedriti na idućem America’s Cupu. Direktor tima American Magic, Terry Hutchinson kazao je da je njegov tim u pregovorima s drugim klubovima, ali je odbio iznositi detalje. American Magic je pretrpio katastrofalno potapanje tijekom round-robins regata koje su prethodile 36. America’s Cupu početkom ove godine, te su eliminirani iz natjecanja bez ijedne pobjede.

Foto: America’s Cup / Studio Borlenghi

IMG-0315
Novosti

Predstavljen Solar Ferry

Domaći brodograditelj Agena Marin, poznat po gradnji polu-podmornica, na sajmu u Biogradu predstavio novu brodicu.

Solar Ferry je kao što joj i ime kaže brodica za prijevoz putnika na električni pogon sa solarnim punjenjem. Agena Marin predstavlja ju kao brodicu bez troškova goriva „samo snaga sunca, električna energija i šum valova,“ ističu. Ova samoodrživa brodica duga 8,5 metara, registrirana je za prijevoz do 12 putnika i namijenjena za turističke  panoramske vožnje uz obalu. Građena je od reciklirane PET ambalaže, zbog čega je ova brodica pravi reciklirani proizvod, pritom ne proizvodi štetne emisije plinova. Prednost ovakvog pogona je i plovidba bez buke motora. Godišnji troškovi održavanja su 85 posto manji poručili su iz brodogradilišta. Brodica je elegantna, dizajnirana jednostavnim i klasičnim linijama, a cijenom je pristupačna pa u komercijalnoj upotrebi brzo vraća uloženu investiciju.

Napravljena je prema „standardima budućnosti“ kako napominje brodograditelj, uz strogu pažnju na ekološke standarde, čistoću mora i zraka. Na krovu brodice postavljeni su solari paneli snage 1800 W koji konstantno obnavljaju AGM baterije, te ovisno o opterećenju brodice, mogu napajati električni motor između pet i osam sati plovidbe. Predviđena je putna brzina 5,5 čvorova, pojasnio je vlasnik Agene, Mladen Peharda. Dizajn je inspiriran linijom parobroda iz 20-ih godina prošlog stoljeća, zbog estetskih ali i ekonomskih razloga. Naime, u prošlosti su trupovi bili projektirani kako bi bili što efikasniji, jer tada jednostavno nije bilo motora neograničenih konjskih snaga, a ovakav trup malog otpora je dobro prilagođen solarnom i električnom pogonu.

Osim kroz retro trup i solarne panele, ekonomičnost je postignuta i kroz samu konstrukciju broda. Plovilo je građeno u tehnologiji vakuum infuzije od izrazito laganog, „PET sendvič“ materijala smanjene težine. U tijeku su i testiranja materijala od konoplje, lana i bambusa koje Agena Marin planira uskoro primijeniti u serijskoj proizvodnji. Solar Ferry dokazuje da brodice na električni pogon ne moraju biti skupe i građene za vožnju izuzetno kratkog dometa. Prva tri naručitelja imat će i sajamski popust, pa cijena brodice iznosi oko 300 tisuća kuna. Takva cijena je dva do tri puta manja nego što se može naći u inozemstvu u ovoj kategoriji brodice, tvrdi Peharda. Tvrtka Agena Marin je prvenstveno R&D (Research & Development) tvrtka, koja osim razvoja novih koncepata ima i vlastitu proizvodnju alata, kalupa i finalnih proizvoda, a prošle je godine obilježila svoju 10. obljetnicu rada. Osim nadaleko poznate polu-podmornice s ostakljenim dnom koja je osim diljem hrvatske, isporučena i na 13 atraktivnih svjetskih destinacija poput Maldiva, Sejšela, Kariba, Grčke i Italije, Agena Marin serijski proizvodi i Taxi Cat, katamaran za brzi prijevoz putnika.

DSC_0089
DSC_0100
DSC_0099
DSC_0101
DSC_0103
DSC_0102
Highfield Sport 650
Novosti

Premijere u Biogradu

Izdvojamo svjetske, mediteranske i hrvatske premijere 23. Biograd Boat Showa

Sutra počinje 23. Biograd Boat Show. U nastavku izdvajamo svjetske, mediteranske i hrvatske premijere brodica koje ćemo u narednim danima moći vidjeti na sajmu u Biogradu. Među njima su neka manje poznata, ali i neka zvučna imena svjetske nautičke industrije.

Seamaster 45 Fortuna – Poljsko brodogradilište s više od 20 godina iskustva gradnje jedrilica i motornjaka, održat će svjetsku premijeru najnovijeg motornjaka iz njihova kataloga. Ovu 13,5 m dugu Flybridge krstaricu krasi suvremeni dizajn s velikim prozorima i ugodno uređenim luksuznim interijerom.

Seamaster 45 Fortuna

Colnago 42 T– Još jednu svjetsku premijeru imat će Colnago Marine s novim Colnago 42 T. Aluminijska brodica duga 12,5 m i teška 10 tona, s motorom 480 ks postiže 23 čvorova brzine. Dizajnirana je za big game ribolov ali i za obiteljsko krstarenje tijekom cijele godine.

Colnago 42 T

Optimus 5.0 – Slovenska tvrtka Planet Marine na 23. BBS-u održat će svjetsku premijeru Optimus 5.0, tendera za luksuzne jahte dugog 5 m. Riječ je o gumenjaku s jet pogonom, tvrdim dubokim V trupom, ugrađenim klupama za 8 putnika i malom centralnom konzolom.

Optimus 5.0

Beloniformes 25 TriToon – Pontonski tip trimarana su vrsta plovila koja se tek probijaju na mediteranskom tržištu. Slovenska tvrtka Ningbo će u Biogradu održati svjetsku premijeru aluminijskog trimarana Beloniformes 25 dostupan u dvije verzije, ovisno o pogonu s jedinim ili dva motora, za postizanje brzina do 18, odnosno 29 čvorova.

Beloniformes 25 TriToon

Firefighting boat FFB 640 F-RPA – Domaći proizvođač radnih plovila Flammifer održava svjetsku premijeru novog vatrogasnog plovila FFB 640 F-RPA. Radi se o moćnom stroju za borbu protiv požara u marinama, na brodovima, obalnim područjima gdje se pristupa samo s mora. Opremljen je vodenim topom koji izbacuje mlaz i do 45 m.

Flammifer FFB 640 F-RPA

Solar Ferry – Agena Marine će u Biogradu otkriti kako izgleda njihov novi solarni brod za transport do 12 putnika. Namijenjen je za prijevoz na kraćim relacijama, a sa solarnim panelom kapaciteta 1800 W koji konstantno puni baterije, brodica može konstantno ploviti od 5 do 8 sati, ovisno o opterećenju.

Agena Marine

Mediteranska premijera

Hallberg-Rassy 50 – Mediteransku premijeru imat će i lanjski model švedskog brodogradilišta Bluewater cruisera. Nakon Southamptona, HR50 bit će premijerno prikazan na Biograd Boat Showu. Klasični Rassy dizajn s modernim elementima, ujedno i prva brodica na koju je ugrađen karbonski jarbol s in-mast roll sustavom tvrtke Selden.

hallberg-rassy 50

Hrvatske premijere

Bali 4.6 – Hrvatsku premijeru imat će i popularni charter katamaran Bali 4.6. Katamarani imaju daleko više prostora od monotrupaca, a Bali je zbog koncepta kombiniranog prostora salona i kokpita po tom pitanju jedinstven. Tu je i veliki leteći most, prostrane krmene platforme, te tvrdi međuprostor u provi.

Bali 4.6

Bali 4.2 – Još jedan novi model iz brodogradilišta koji se odlikuje iskorištavanjem prostora na brodici, sa svim elementima koji se traže u charter brodovima. Tvrtka je pogodila recept za uspjeh u charteru te svake godine izbacuje osuvremljenije verzije koncepta. Brodica je stvorena za uživanje u ljetnim krstarenjima.

bali 4.2

Solaris 44 – Talijansko brodogradilište poznato je po gradnji kvalitetnih brzih i oku ugodnih brodica za luksuzno krstarenje. Prošlogodišnji model premijerno je prikazan u Cannesu prije mjesec dana, a u Biogradu će imati svoju hrvatsku premijeru. Riječ je o brodici koja utjelovljuje sve trendove moderne brodogradnje cruising jedrilica.

solaris 44

Fountaine Pajot Isla 40 – Prošlogodišnji model imat će hrvatsku premijeru. Catana Group napravila je izvrstan posao s Fountaine Pajot katamaranima i uz Bali postavio novi standard za charter plovila. Brodica koja predstavlja dizajnerski maksimum kada je u pitanju iskorištavanje prostora i pruža izdašnu komociju u krstarenju s više osoba.

Fountaine Pajot Isla 40

Oceanis 40.1 – Nakon svjetske premijere u Cannesu, Beneteauov prošlogodišnji model Oceanis 40.1 održat će hrvatsku premijeru u Biogradu. Jedrilica je visoka i široka, a volumen u nižoj razini boka može zahvaliti double chine bokovima trupa. Iznutra i u kokpitu to je moderan krstaš s različitim opcijama rasporeda.

Oceanis 40.1

De Antonio Yachts 42 D – Luksuznu dnevnu ili vikend brodicu španjolskog brodogradilišta De Antonio Yachts testirali smo ovog ljeta, što ste mogli čitati u kolovoškom broju Mora. Prostrana, moderna i brza walkaround brodica, stvorena za party na moru, uživanje u ljetnim radostima, te može služiti kao tender megajahte.

D42

Cranchi E26 – Moderan talijanski klasik, kako mu mnogi tepaju, Cranchi E26 je zapravo moderan dnevni gliser s klasičnim linijama trupa. Dizajnom upravljačke konzole podsjeća na sportske automobile, a kokpit je udoban za dnevna ili večernja druženja uz koktel, a u provi ima kabinu s toaletom za noćenje na sidru.

Cranchi E26

Saxdor 200 Sport – Jedan od najvećih hitova među malim sportskim gliserima je Saxdor. U Biogradu će se predstaviti novim Saxdor 200 s četiri sjedala. Model koji u kombinaciji s maksimalnom snagom motora postiže brzinu od 45 čvorova.

SAXDOR 200 SPORT

Zodiac Medline 6.8 – Novi gumenjak prepoznatljivog francuskog brenda s tradicijom više od 125 godina brodogradnje takvog tipa plovila. Spada u njihovu mediteransku liniju. Napravljen je za uživanje u dnevnim izletima, obalnu plovidbu i vodene sportove. Registriran je za prijevoz i do 14 osoba.

Zodiac Medline 6.8

Highfield Sport 650 – Mali ali luksuzan aluminijski trup s gumenim opasačem, ima mogućnost instalacije do 150 ks na krmenom zrcalu. Zbog male mase, lako se spušta i vadi iz mora, te ga je lako vući na prikolici. Trup je višestruko premazan zaštitom pa se ne treba brinuti o održavanju niti hoće li se oštetiti kod nasukavanja.

Highfield Sport 650

Idea 70.2 WA – Kompaktni Walkaround gliser s bogatim vanjskim prostorom unutar 7 metara, te centralnom konzolom i pametnim rasporedom u kokpitu. Opremljen je kuhinjicom i hladnjakom, te je pogodan za dnevne obiteljske izlete, a s maksimalno 300 ks, može postići i ozbiljne brzine.

IDEA 70 WA

Nordkapp Noblesse 660 – Nordkapp Noblesse 660 iz premium ponude norveškog proizvođača plovila. Nasljednik je popularnog modela Noblesse 655 s novim dizajnom unutrašnjosti i trupa, s visokim bokovima i niskim podom. Kokpit ima pametno riješeno sjedište, gdje se može i udobno leći.

Nordkapp Noblesse 660

Marinello Eden 590 Open – Talijansko brodogradilište ima novi gliser koji će hrvatsku premijeru također imati u Biogradu. Riječ je o malom otvorenom gliseru za dnevnu plovidbu. Budući da je većina površine glisera sunčalište, ovo je idealan brodić za obiteljska kupanja. S izvanbrodskim motorom 150 ks, Eden 590 Open je i prilično brza brodica.

Marinello Eden 590 Open

Oceanus 17 VST – Robustan mali gumenjak odličan je za dnevne izlete ili kao tender većih jahti. Centralna konzola, umjetna tikovina na podu, ugrađeni spremnik goriva, spremište za lanac i sidro, spremišni prostor i robusna klupa, čvrsti stakloplastični trup s gelcoatom. Dizajn je tradicionalan s detaljima poput kromiranih rukohvata i zatamnjenim vjetrobranom.

Oceanus 17

2021-10-15
Novosti

Savvy Navvy vs. Navionics

Popularne aplikacije za navigaciju olakšavaju nam plovidbu i planiranje ruta. U videu pogledajte usporedbu.

Protekle dvije godine gotovo u potpunosti rute planiram uz pomoć aplikacije Navionics. Odmah da napomenem, ne radi se o plaćenoj reklami, već o činjenici da se radi o jednoj od najpopularnijih aplikacija za navigaciju morem. Kada sam kolegi u redakciji pokušao ukratko objasniti zašto bismo trebali testirati sve popularniju Savvy-Navvy to sam kazao ovako: Navionics je u principu digitalna karta s manualnom i automatskom opcijom planiranja ruta, dok Savvy-Navvy u kalkulaciju uzima stvarne elemente – morske struje, valove i vjetar, pa prema preferencijama plovidbe predviđa rutu i koje dijelove rute ćemo morati paliti motor, odnosno kada ćemo moći jedriti.

Naravno, obje aplikacije imaju svoje „prednosti i mane“ no zapravo, radi se o dva različita principa planiranja rute. Navionics je više tradicionalna, koja za planiranje kalkulira uz pomoć upisivanja dubine gaza, te duljinu brodice u vodenoj liniji, prosječnu potrošnju, te prosječnu brzinu, pa uz online i offline praćenje rute pruža informacije u realnom vremenu. Nautičke karte na Navionicsu kupuju se prema regijama u svijetu, vrlo su precizne i do 0,5 m dubine, te imaju mogućnost vizualizacije nautičke karte s izobatama, zatim u opciji posjenčane dubine gdje je tamnije dublje a svjetlije pliće, reljefni prikaz, prikaz 2D satelitske snimke. U vlasništvu je Garmina, koji se s godinama prometnuo u jedan od sinonima navigacije, nešto poput Kalodonta i pasti za pranje zubiju.

Na jedra ili na motor

Savvy-Navvy je nešto konkretnija po pitanju predviđanja plovidbe, te je korisnija za nautičare koji plove na jedra zbog predviđanja rute prema brzini vjetra i ostalim uvjetima na moru. Primjerice, kada odredite da vam je brzina plovidbe od 3 čvora dovoljna, onda će veći dio rute biti označen linijom koja označava jedrenje, a kada predviđena brzina plovidbe padne ispod 3 čv, tada će ruta biti ispisana linijom koja označava upotrebu motornog pogona. Ako vam je 3 čvora presporo, tada ćete primjerice napisati 5 ili 6 čvorova, pa će u slabijim uvjetima vjetra ruta u manjem dijelu biti ispisana linijom koja označava jedrenje, te će sugerirati da će se više upotrebljavati motor. S-N u osnovnom prikazu ima jako pojednostavljenu kartu, bez „suvišnih“ podataka. Tradicionalni će se nautičari blago rečeno zgražati nad time, jer tu primjerice nema oznaka podmorski kabela ako se radi o većim dubinama, nema oznake plovidbene rute za velike brodove, te drugih „manje važnih“ oznaka. Ipak, kada se krećete u relativno poznatim vodama, ili uz prethodno dobro proučenu nautičku kartu, te su informacije smetnja.

Razlikuju se u cjeniku i cijeni

Cjenovno se naravno razlikuju te je teško reći koja je jeftinija, kada ne pružaju identične informacije, pa je i cjenik različit. Obje imaju opciju online i offline korištenja, te obje imaju prilično izdašan period pokusne verzije. Tu moram naglasiti da Savvy-Navvy još nisam isprobao na moru, no Navionics u „trial“ verziji radi puno sporije i pruža nešto manje podataka od kupljene verzije. Također u „Trial“ verziji, Navionics pruža pregled čitavog svijeta, dok se u kupljenoj verziji odnosi na karte dijelova svijeta koje smo platili.

Savvy-Navvy pak ima u svim opcijama karte cijeloga svijeta, no cjenik se razlikuje prema uslugama koje aplikacija pruža. Pa ćemo u osnovnom paketu imati karte, GPS praćenje, mogućnost planiranja do 4 dana, informacije o sidrištima i marinama, mjerenje daljine, automatsko planiranje ruta u odnosu na vremenske uvjete i plimu, te automatski prikaz željenog kursa i stvarnog smjera kretanja. U naprednijoj opciji nudi se grafički prikaz plime, mogućnost korištenja karte i vremenske prognoze offline, eksportiranje rute u chartplotter, te planer za polazak. U najnaprednijoj opciji nudi izrazito praktično praćenje plime i struja na lenti vremena, noćni mod rada, te satelitski prikaz.

Više o aplikacijama možete saznati u video usporedbi koju je napravio Stephen Wright, koji sa suprugom Judy jedri svijetom i snimaju epizode koje objavljuju na YouTube kanalu Sailing Fair Isle. Napominjemo da su navedene aplikacije odlična pripomoć za plovidbu, te ih nikako ne bi trebalo koristiti kao jedini izvor informiranja i navigacije, kada se radi o vodama koje ne poznajete dobro, kao ni u teškim vremenskim uvjetima. Ipak omogućavaju nam da u roku od nekoliko sekundi približno odredimo rutu te koliko će nam otprilike biti potrebno za plovidbu. Pritom valja uračunati brojne faktore, te specifičnosti svake brodice koje mogu utjecati na zamišljenu rutu, za što su potrebne brojne vještine i godine znanja, iskustvo plovidbe. No, uredništvo Mora svakako ohrabruje nautičare da koriste sve dostupne alate i olakšaju si plovidbu.

Piše: Teo Marević
Foto: Screenshot YouTube

DSC_5943
Novosti

5 dana do Biograda

Sredinom idućeg tjedna počinje najvažniji hrvatski nautički sajam 23. Biograd Boat Show

Na sajam će se kako doznajemo moći ući samo uz predočenje digitalne potvrde tzv. Covid-putovnice ili uz negativan brzi test koji će se moći obaviti na licu mjesta po cijeni od 50 kn. Ta se praksa pokazala najuspješnijom i na drugim europskim sajmovima, a skeniranje digitalnih potvrda odvija se brzo i ne stvaraju se dodatne gužve na ulazu. Petodnevni sajam održava se od 20. do 24. listopada. Posjetitelji će moći razgledavati brodove i razgovarati s izlagačima svakog dana sajma od 10 do 18 sati. Ulaznice po cijeni 45,00 kn moguće je kupiti na samom ulazu u sajamski prostor.

Biograd je uz Genovu jedini europski sajam koji se prošle godine uspio održati, najviše zahvaljujući dobroj organizaciji, te činjenici da se radi o sajmu na otvorenom, s velikom marinom i dovoljno mjesta da se naprave odvojeni koridori za kretanje u oba smjera na svim rivama, te vanjskim površinama na kojima se odvijaju veći skupovi i svečanosti. Uz sajam koji ove godine donosi i neke uzbudljive premijere, u sklopu Biograd Boat Showa, održava se i niz drugih događanja koji obogaćuju nautički program. Za profesionalce iz nautičke industrije i turizma, tvrtke koje se bave poslovima vezanima uz nautiku organizira se Biograd B2B. Događaj koji služi za umrežavanje, prisustvovanje kongresu s bogatim programom, prezentacijama i sjednica iz područja nautičke industrije.

Charter tvrtke treću godinu zaredom imaju prilike sudjelovati na specijaliziranom B2B događaju Croatia Charter Expo. U od srijede 20. do petka 22. listopada održat će se i „5. Dan hrvatske nautike.“ Riječ je o kongresnom programu sa sastancima i prilikom za umrežavanje, u sklopu čega se okuplja i Udruženje marina, Udruženje male brodogradnje, Udruženje pružatelja usluga na plovilima, Udruženje chartera, Udruženje turističkih brodara, te Zajednica ronilačkog turizma. Na sajmu će izlagati svi važni izlagači iz Hrvatske i susjednih zemalja, uz stotine novih brodica, kao i bogatog izbora opreme za brodice, motora, te drugog nautičkog pribora, ribarskog alata i rekreativne opreme i igračaka.

Foto: Arhiva Mora

ameriac's cup valencia
Novosti

Valencia bi – ne bi

Nakon odustajanja od ponovne kandidature, pojavile se nove informacije o pregovorima za organizaciju 37. AC-a u Valenciji

Nekoliko dana prije otvaranja ponuda i predstavljanje protokola za održavanje 37. America’s Cupa Valencia je povukla svoju ponudu za organizaciju America’s Cupa. Potom je otvaranje ponuda odgođeno za mjesec dana, a onda za još jedan mjesec. Odustajanje Valencije je popratila izjava gradonačelnika Joana Ribóa da grad Valencia ove godine plaća 6 milijuna eura i iduće također za dugovanje od organizacije legendarnog 32. America’s Cupa 2007. godine.

Sada španjolski mediji pišu kako se vode pregovori između vlade u Madridu i Team New Zealand, pa organizacija 37. AC-a u Valenciji ponovo dolazi u obzir. Kormilar Defendera Team New Zealand, Peter Burling je po povratku u Auckland sa serije natjecanja u SailGP-u izjavio da se pregovori odvijaju u dobrom smjeru, ali da ne može još ništa detaljnije komentirati.

Talijanski portal Fare Vela piše da je prema njihovim izvorima autonomna pokrajina Generalitat Valenciana i zajednica Comunitat Valenciana imaju potporu španjolske vlade u Madridu. Spominju se i zainteresirani privatni fondovi koji vide interes u organizaciji idućeg ciklusa u tom španjolskom gradu. Budući da je za potrebe organizacije America’s Cupa u Valenciji 2007. godine izgrađena odgovarajuća nova infrastruktura, nisu potrebna velika ulaganja u tom segmentu, a interes da se događaj odvija u Španjolskoj, ima i susjedna Italija i tim Luna Rossa Prada Pirelli koji su u ovogodišnjem ciklusu bili glavni favoriti za preuzimanje titule Defendera.

Burlingova izjava je znakovita, budući da se radi o trenutačno najcjenjenijem jedriličaru profesionalnog jedrenja i jednom od glavnih aktera događaja America’s Cupa. Međutim, u slučaju da se događaj iz Aucklanda zbog bolje financijske ponude premjesti negdje drugdje, lojalnost novozelandske posade u Team New Zealand postaje upitna, te su sve glasnije špekulacije da će se ponoviti slučaj s početka milenija kada su Novozelanđani dobrim dijelom činili posadu Alinghi, švicarskog milijardera Ernesta Bertarellija.

Piše: Teo Marević
Foto: America’s Cup

dubai-2367021_1920
Novosti

 

ICOMIA u Dubaiju

Nakon otkazane konferencije 2020., danas je započela Svjetska konferencija ICOMIA-e u Dubaiju.

Danas je održan prvi dan Svjetske konferencije ICOMIA-e u Dubaiju gdje su se s velikim entuzijazmom okupili brojni svjetski predstavnici marina, investitora, operatera, te drugih igrača iz industrije. Trodnevna konferencija ima program koji obilje debatama i panelima koji rasvjetljavaju budućnost sektora. Topli dan u Dubaiju započeo je uvodnim programom pod nazivom „Marine osnažuju turizam i ekonomiju,“ gdje su domaćini iz Leisure Marine Association MENA, kao i predstavnici ICOMIA-e, Dubai Tourism i glavnih sponzora.

Govornici su isticali povezanost Arapskog zaljeva s morem, te uspon kulture rekreativne plovidbe u regiji, kao i sve veći broj yachting entuzijasta, vlasnika plovila i investitora u nautički biznis. Zatim se program nastavio pod nazivom „Vision of a Marina“ razgovorom o održivosti poslovanja marina s posebnim naglaskom na kolosalne promjene s kojima se svijet susreće posljednje dvije godine. Tim više je važna međunarodna usklađenost legislative, zajednička predanost održivosti, te razvoj novog pristupa generaciji koja ima usađene navike i ideje za očuvanjem prirode. Bilo je govora o investicijskim segmentima marina, infrastrukturi, te koliko je važno ulaganje u vodeni front nautičkih centara za korisnike, s naglaskom na rekreativnu uporabu i čime se stvara dodatna vrijednost.

Zadnja tema prvog dana konferencija bila je posvećena glavnoj misiji ICOMIA-e, razvoj marina s osvrtom na različite destinacije u svijetu. Pritom se misli na održiv ekonomski razvoj u skladu s očuvanjem bioraznolikosti, te prednjačenju među industrijama k smanjenju zagađenja. Jedna od osnova za to ističe se uključivanje lokalnih zajednica i pomaganje u pozitivnom oblikovanju slike o industriji. Završna riječ pripala je jedriličarskom entuzijastu (kako su ga najavili) Andrewu Pindaru, a koji je govorio koliko klubovi i vodeni sportovi mogu biti pokretači lifestylea i turizma u marinama. Konferencija se sutra nastavlja uz vođene obilaske lokalnih marina i posjete nautičkim centrima, klubovima i ključnim mjestima nautičkog turizma u Dubaiju.

Piše: Teo Marević
Foto: Pixabay

26C127F0-D9EF-49B3-A994-6F9940CAA53E
Novosti

Bura na Barcolani

Jak vjetar i zahtjevno jedrenje obilježili 53. Barcolanu

S gotovo 30 čvorova bure na startu Barcolane, nekolicinom isparanih jedara, te jednim prevrtanjem jedrilice, organizatori iz kluba Barcola e Grignano su nakon druge bove morali prekinuti regatu za sve osim za jedrilice 1. kategorije.

Tako se u finišu ispred Trsta odvijala regata Maxi i Super Maxi jedrilica.

Pobjedu je odnijela posada Arca SGR s kormilarom Furio Benussijem. Slijedile su posade Way of life s Gasper Vincec, pa
Maxi Jena s kormilarom Milošem Radonjićem, zatim Adriatica Europa Dušana Puha, pa Woodpecker Cube Alberta Rossija.

Kako je sve izgledalo, pogledajte u video prilozima iz regate.

Melwin Fink
Novosti

100 milja pred skupinom

Hrabrom odlukom da nastavi prvu etapu Mini Transata, Melwin Fink (19) debelo odmakao drugoplasiranom iz skupine

Devetnaestogodišnji Nijemac Melwin Fink preko noći je postao jedriličarska senzacija nakon što je pobijedio u prvoj etapi Mini Transat 2021 u skupini Serie koju čini flota od 65-ero jedriličara, dok je u prvi ukupno i u skupini Proto prvo mjesto pripalo Francuzu Tanguyju Bouroullecu. Fink je ujedno i prvi Nijemac i najmlađi natjecatelj kojemu je to pošlo za rukom. Pobjedu može zahvaliti hrabroj, ali riskantnoj odluci da ipak nastavi jedriti ispred obale Portugala, kada su svi preostali iz njegove kategorije potražili zaklon u portugalskim ili španjolskim lukama.

Regata koja kreće iz neslužbenog glavnog grada prekooceanskih regata, Le Sables d’Olonne krenuo je i ovogodišnji Mini Transat s 24 sata odgode zbog izrazito teških uvjeta. Ove godine je natjecanje okupilo do sad okupio najveći broj registriranih jedriličara. Njih 65 u skupini Serie koju čine jedrilice serijske proizvodnje prema strogim mjerama i 25 u skupini Proto koju čine jedrilice čije praktički jedino ograničenje na 6,5 m duljine brodice.

Fink je u Santa Cruz de la Palma stigao nakon 10 dana i 35 min jedrenja s preko 100 nautičkih milja prednosti u skupini, tri dana nakon prvoplasiranog u skupini Proto. Nakon dolaska u cilj prve etape, Melwin Fink je objasnio zbog čega je nastavio regatu u uvjetima od 30 do 40 čvorova ciklona, kada su svi ostali iz njegove skupine uzeli predah, što su sugerirali organizatori regate.

„Još ni sam ne znam. Nisam se ni usudio nadati za ovako nečime! Imao sam malo sreće i također, vjerojatno donio ispravnu odluku. Na kraju je sve dobro završilo jer je sve prošlo prema planu. Ovi uvjeti su bili potpuno u skladu s vremenskom prognozom, s 30 čvorova u prosjeku i udarima do 40 čvorova.“ Fink je dodao da je preko VHF-a čuo razgovore drugih natjecatelja i nije mu bilo jasno zašto 36 sati prije prolaska fronta razgovaraju o povlačenju u zaklon. „Mislim da je bilo jako rano za donošenje odluke o pauziranju regate. Razgovarao sam s Christianom Karglom. Odlučili smo da ćemo nastaviti čim južnije možemo, pa kad dođe trenutak, odlučiti hoćemo li se sakriti u luci ili ne. Kako smo napredovali, oboje smo shvaćali da su, kako je najavljeno u prognozi, uvjeti južno od Porta bili podnošljivi, stoga nije bilo razloga za zaustavljanjem.“

Mladi Nijemac jedino je strahovao za jarbol, no  nakon što su preživjeli prvi udar ciklona u Biskajskom zaljevu, sa snažnim vjetrom i vrlo visokim valovima, brod je bio bez ikakvih oštećenja. „Imamo vrlo snažne brodove, te mogućnost kraćenja na više načina, te mnogo načina za osiguravanjem jarbola. Jedini strah mi je bio da vidim kako mi pada jarbol, jer su valovi bili zaista veliki, ali je sve prošlo u redu.“

Odluka da ostane na kursu prema planu dovela ga je do prednosti od 100 milja nad drugoplasiranim Karglom, na što je kazao: „Ne mogu vjerovati što se događa! Sanjao sam da ću biti u top 10 i evo me, prvi brod koji je stigao na La Palmu s važnim vodstvom nad drugoplasiranim! Ovo je ludo i postavlja malo pritiska na mene u drugoj etapi, ali ništa još nije završeno. Imat ćemo još puno uvjeta niz vjetar, vidjet ćemo kako će se sve odviti.“

Mini Transat EuroChef

Foto: Vincent Olivaud – Mini Transat EuroChef / Melwin Fink Racing Facebook

yo4
PROMO

Siguran privez broda na bovu

Ukoliko smo izabrali za predah ili noćenje neku uvalu u kojoj se nalazi koncesionar s poljem bova, moraju biti zadovoljeni sljedeći uvjeti za siguran vez. Najprije, s obzirom na aktualnu vremensku prognozu, moramo provjeriti da li je bova sigurna za naš brod u postojećim, odnosno očekivanim vremenskim uvjetima.

Važno! Koncesionar nije odgovoran za siguran vez vašeg broda, bez obzira što ubire novce za vez! Nažalost, ali to je tako bez obzira na logiku, Zakon o obveznim odnosima i sl. Skiper je odgovoran za sigurnost broda na bovi!

Skiper je dužan provjeriti sigurnost bove slijedećim postupkom: mora provjeriti o kakvoj bovi je riječ (plastičnoj ili metalnoj) i u kakvom su stanju hvatišta za privez. Primjerice, ukoliko je riječ o metalnoj bovi, tada su i hvatišta i tijelo bove od metala, pa cijela bova podnosi sve sile priveza. Ukoliko je pak bova plastična, tada je bitno da tijelo bove od plastike nije oštećeno i da bova ima metalnu šipku postavljenu kroz cijelu bovu sa ispravnim hvatištima na oba kraja. Ima plastičnih bova kod kojih se vezujemo na hvatište ispod bove. Potom valja provjeriti kako je i sa čime bova sidrena, a to znači pregledati u kakvom stanju su konopi, gambeti (škopci) ili lanac između bove i utega (corpo morto). Najbolje je da je corpo morto što veći, da se sastoji od betonske kocke s uglavljenom željeznom omčom za koju su pričvršćeni konopi do bove. Naravno, gambeti ne smiju biti pretjerano korodirani, a konopi ne smiju biti natruli. Provjerava se tako da se bova malo izvuče iz mora i procjeni izgled konopa i gambeta, ili se pogleda sve to uz pomoć maske.

Nakon svih tih provjera, skiper će s odgovarajućim pramčanim konopom privezati brod na bovu, koristeći se pri tome čvorom za bovu. Na kraju ovog postupka, valja još i procijeniti da li kružnim pomicanjem broda na bovi, uslijed vjetra i valova, neće doći do kontakta s ostalim privezanim plovilima.

Pravilnik za izbjegavanje sudara na moru uvjetuju za brod duljine iznad sedam metara, da se po danu istakne crna kugla, kao znak da se brod nalazi na bovi ili sidru, dok noću mora biti uključeno bijelo sidreno svjetlo vidljivo pod kutom od 360 stupnjeva.

Siguran privez na vlastito sidro

Sidrenje je sa stajališta struke definitivno način vezivanja broda s najviše sigurnosnog rizika!

Dok privez na bovu, ili tranzitni privez u nekoj marini planiramo već unaprijed, sidrenje na nekoj lokaciji najčešće je neplanirani odabir na koji nas je potaknula trenutna inspiracija tijekom plovidbe. Sidrimo se, dakle na mjestu gdje smo nakanili privremeno zastati s plovidbom, a ne postoji drugi način za privez broda. To može biti kraće vrijeme zbog kupanja, obroka, kraćeg izlaska na kopno, ili pak kada na toj poziciji želimo prenoćiti.

Želim ponoviti i naglasiti, da odabir mjesta i načina sidrenja spada u izravnu odgovornost skipera.

Postupci i radnje prilikom izbora pozicije sigurnog sidrenja na željenoj lokaciji ovise o konfiguraciji dna, konfiguraciji priobalja, o ispravnosti našeg sidra i lanca, o prisustvu drugih brodova na sidru i ono najvažnije – o aktualnoj vremenskoj prognozi.

Ponovno ističemo vremensku prognozu, jer je ona opet najvažniji faktor u izboru šire i uže lokacije i točnog mjesta na koje ćemo baciti sidro.

U postupku pripreme sidrenja, najprije ćemo, naravno, procijeniti uvalu u odnosu na prognozirani vjetar i trenutno opažanje, te ocijeniti hoće li i koliko vjetar stvarati poteškoće brodu na sidru. Potom ćemo potražiti dio uvale gdje će očekivani vjetar razviti najmanje vala. Nadalje moramo utvrditi da li smo dovoljno udaljeni od kopna, da li je naša kobilica i kod maksimalno zategnutog lanca (pritom računajući na dol očekivanog vala), na sigurnoj udaljenosti od morskog dna i na kraju da li na odabranoj poziciji ima dovoljno mjesta za slobodno kretanje broda oko sidra, u odnosu na ostale usidrene brodove.

U postupku spuštanja i provjere držanja broda na sidru, prva radnja je dakako – bacanje sidra, a potom ćemo polaganim pokretanjem broda zatezati lanac, kako bismo provjerili da li sidro dobro drži.

Osim opisanih radnji kod pravilnog sidrenja posebno ističem pravila koja se odnose na ispuštanje sidrenog lanca. Tako, nakon što sidro „ukopamo“, moramo ispustiti minimalno pet dubina sidrenog lanca, a pri najavi nevremena i više. Npr.: ukoliko smo bacili sidro na pet metara dubine, ispustiti ćemo minimalno 25 metara lanca!

Time je postupak pravilnog sidrenja završen, ali ne i radnje koju nalažu pravila o obilježavanju broda na sidru i pravila o brodskoj straži. Najprije moramo obilježiti sidro, na način da iznad njega postavimo malu bovu, da svaki nailazeći brod vidi gdje je bačeno, te da svoje sidro ne baci preko našeg. Osim toga, danju podižemo crnu kuglu, a noću uključujemo bijelo sidreno svjetlo, da se vidi da smo na sidru.

Nadalje, za vrijeme boravka broda na sidru skiper mora nadzirati ostale brodove koji se žele usidriti u blizini, kako bi ih upozorio na smjer gdje leži sidro njegova broda, ili da su se previše približili i sl. Na kraju, brod na bovi i na sidru ima isti raspored brodske straže kao i u navigaciji! (nastavlja se)

ing. Đek Šurija, ekspert u osiguranju brodica i jahti, sudski vještak za plovila, stručni savjetnik za nautiku, skipper, EOQ auditor i menadžer kvalitete

sezona1
BusinessMORE

Sezona 2021. – Lice i naličje

Sezona se polako primiče kraju, vrijeme je da proanaliziramo koliko je bila uspješna i kako su poslovale tvrtke koje čine hrvatsku nautiku

Ima tomu otprilike mjesec dana otkad je postalo jasno da je Hrvatska imala relativno dugu turističku sezonu, kako je počelo busanje u prsa naših vrlih državnika, kao i obično najzaslužnijih što se to dogodilo. Sve nam je išlo odlično, a u nautici još i bolje jer kako znademo to je najpropulzivniji, najdugotrajniji i najsigurniji vid naše turističke ponude.

Ovo posljednje je nesporno, ali svaka medalja ima lice i naličje. Lice ove naše sezone je sjajno. Tamo negdje polovicom lipnja naš se dio Jadrana napunio brodovima. Iz dana u dan isplovljavali su u sve većem broju čarteraši, stizali su nam nautičari vezani u marinama u susjednim zemljama i s Mediterana, kao i obično, navalile su megajahte, a zaplovili su i stranci vezani kod nas pa na kraju i mi, obični domaći smrtnici. Sve zajedno, izuzmemo li krajnji jug Hrvatske, posljednja tri i pol mjeseca more nam izgleda jednako kao i u najboljim nautičkim godinama. A kakvo je naličje te slike? Na to pitanje nije baš jednostavno odgovoriti. Našu nautičku ponudu čine komercijalne marine i rive, sidrišta, čarter tvrtke, niz servisnih usluga, ugostitelji i još mnogo toga što se često niti ne doživljava nautikom. O mnogima od njih nemamo saznanja kako su poslovali ili ćemo ih imati tek kad ih statistika i završni računi iskažu, ali ponešto možemo već sada znati. Recimo, kad je riječ o čarter tvrtkama, a one po svim procjenama ostvare trećinu našeg ukupnog nautičkog prometa, dosta je toga poznato.

Karta kanta

Brojke su neumoljive. Sudeći prema ostvarenim najmovima u čarteru, broju ljudi koji su plovili na iznajmljenim jahtama te uplovljavanjima stranih nautičara, sezonu koja polako odlazi a nikako da ode možemo bez sumnje proglasiti vrlo uspješnom. Puno, puno uspješnijom nego što su se to nadali i najveći optimisti još tamo sredinom proljeća. Činjenica da smo od početka godine do 30. rujna na čarter plovilima imali 431.199 nautičara što je 79% od broja onih koji su nam stigli u prvih devet mjeseci 2019. godine, više je nego zadovoljavajuća jer ne smijemo zaboraviti da smo u sam početak sezone krenuli u vrijeme lockdowna. (…) Više pročitajte u 262. broju Mora.

Piše: Braslav Karlić
Foto: Marin Srzić

sezona2

mrduja1
MORENatjecanja

Rutinska pobjeda Maxi Jene

Zbog vrlo slaboga vjetra samo 21 brod od njih 200 uspio je savladati 22 nautičke milje dugu rutu od Splita do Mrduje i natrag

Naša najstarija i najmasovnija regata vraća se, izgleda, na staze stare slave i popularnosti, jer na jubilarnom 90. izdanju Mrduje prve subote u listopadu okupilo se podno Sustipana ravno 200 jedrilica, odnosno 50-ak više negoli ih je uglavnom bilo posljednjih nekoliko godina. Osim napora organizatora iz Labuda, koji su se svojski potrudili animirati domaće posade da nastupe na našem “jedriličarskom Wimbledonu”, dobrom odazivu kumovalo je i lijepo vrijeme, jer Split je toga subotnjeg jutra osvanuo okupan suncem, a najava nadolazeće dugotrajne ciklone potakla je i one neodlučne da se baš na splitskom festivalu jedrenja oproste od ljeta. U uvalu Baluni vratio se tako poznati šušur, na brodove je pohrlilo staro i mlado, a već u jutarnjim satima Labudova lučica potpuno je opustjela, jer na more su izašli svi koji su mogli dignuti jedro. Odaziv lokalnih posada ove je godine bio izniman, jedrilice iz Labuda, Splita, Mornara te drugih klubova iz splitskog bazena činile su 90 posto flote na Mrduji, no standardno su došli i brojni drugi pasionirani regatijeri od Istre do Cavtata, s tim da je naročito jaka flota stigla iz Dubrovnika i Zadra. Međunarodni karakter Mrduji su dale dvije jurilice iz Crne Gore, iz Kotora je stigla Maxi Jena, a iz Herceg Novog RC44 Black Mystery.

mrduja2

Lijepo i sunčano vrijeme značilo je da će na regati biti malo vjetra i da će ovogodišnja Mrduja biti jedna od sporijih. Isto tako je, već prije starta, bilo prilično izvjesno da će pobjedu odnijeti Maxi Jena, uvjerljivo najveći brod na regati koji je uz to i posebno prilagođen za jedrenje po slabijem vjetru. Start je u 11 sati s broda lučke kapetanije Pojišan oglasio splitski gradonačelnik Ivica Puljak. Krenulo se po svega nekoliko čvorova burina, koji je vrlo brzo potpuno izdušio, pa je brojna publika sa Sustipana dugo mogla pratiti statičnu borbu sudionika za svaki dašak vjetra. 24-metarska Maxi Jena odmah se na startu odvojila od ostatka flote i krenula put Mrduje, a iz mase brodova zarobljenih bonacom polako su se odvajali i ostali favoriti, Mario Hrvoj na maxiju Toto Travel Tutta Trieste, prošlogodišnji pobjednik Nikola Dešković na TP-u 52 Polet Furioso i Mate Arapov na Fatamorgani 2. Kormilaru Maxi Jene Milošu Radonjiću trebala su dva sata i 37 minuta da savlada 11 nautičkih milja i okrene Mrduju, a 35 minuta nakon njega to je pošlo za rukom i drugoplasiranom Mati Arapovu. (…) Više pročitajte u 262. broju Mora.

Piše: Lari Lulić
Foto: Juraj Vrpcić

mrduja3