apivia
Novosti

Napeto u cilju Vendée Globea

Manje od 180 milja do cilja regate oko svijeta. Jutros je drugoplasirani prestigao trećeg, a vrhunac napetosti je tek pred nama.

Danas između 18 i 20 sati očekuje se dolazak vodećeg skipera Charliea Dalina u cilj solo regate oko svijeta Vendée Globe. U ovom trenutku je Dalin od cilja udaljen 180 milja, a napetost raste iz sata u sat. Prvih nekoliko skipera jedri na vrlo maloj udaljenosti posljednjih tjedan dana, otkako su kod obale Brazila upali u zonu slabijeg vjetra.

Slijedilo je taktičko nadmudrivanje skipera na jedrilicama koje su sve redom preživjele brojne nezgode, puknuća, privremene popravke i dorade tijekom regatavanja oko svijeta. Posljednjih tjedan dana jedriličari su jedva sklopili oči, da uhvate svaku milju prednosti i svaki čvor vjetra više od konkurentnih skipera.

Natjecateljski duh se još više intenzivirao posljednjih nekoliko dana kako se prva skupina približava cilju. U ovom trenutku Dalin vodi s 40 milja prednosti nad drugoplasiranim Louisom Burtonom i oko 50 milja pred Borisom Herrmannom i oko 150 milja ispred četvrtoplasiranog Thomasa Ruyanta, te 180 milja ispred donedavnog lidera regate Yannicka Bestavena koji se nalazi na petom mjestu.

Još uvijek postoji mogućnost da se pozicije vodećih promijene. Situacija da Dalin izgubi vodeću poziciju nije previše izgledna, ali je jutros između 6 i 8 sati trećeplasirani Burton prestigao Herrmanna i zauzeo drugo mjesto. Još uvijek postoji mogućnost da se situacija okrene u Herrmannovu korist. Posebno će biti zanimljivo pratiti što će kazati žiri, koji će nakon prolaska cilja diskutirati o oduzimanju vremena skiperima koji su spašavali Kevina Escoffiera nakon havarije u Indijskom oceanu.

Odlukom žirija najviše će profitirati Jean Le Cam koji se sada trenutačno nalazi na 8. mjestu, zatim trenutačno trećeplasirani Boris Herrmann i drugi koji su u trenutku havarije okrenuli kurs i priskočili upomoć Escoffieru. Najnapetije bit će pred samim ciljem, jer kako se približavaju kraju, pada brzina vjetra, pa će vodeći gubiti prednost, a razlike među prvih pet skipera bit će sve manje.

Na ovoj poveznici možete pratiti pozicije s podacima brzine vjetra, kretanja jedrilice ostalo, a na službenim stranicama Vendée Globea bit će moguće pratiti i prijenos uživo kod ulaska jedriličara u cilj.

Vendee 1

Foto: Facebook Apivia Voile – Charlie Dalin / Vendée Globe
Piše: Teo Marević

LADY CHRISTINA
Novosti

Rekordan broj megajahti

Pandemijska godina bila je najbolja godina do sad prema broju megajahti pristiglih u Hrvatsku

Tijekom nautičke sezone 2020. u Hrvatsku je pristiglo 124 jahte dulje od 45 metara, što za jedan dolazak premašuje brojku iz 2019. godine. Dodatna vrijednost ovog postignuća je u tome što je ove godine nautička sezona trajala otprilike mjesec i pol dana, usporedno s 2019. kada je s predsezonom i posezonom period rastegnut na gotovo pola godine.

Uspjeh s nautičkim turizmom mega jahti u Hrvatskoj bilježi se i drugim brojkama, posebno onima s ostvarenim prihodom. Naime, jedna mega jahta za svoje potrebe troši i više desetaka tisuća eura, pa je ulaganje u razvoj takvog oblika turizma isplativo.

S obzirom na to da se destinacije super i mega jahti mijenjaju ovisno o trendu, sada je red na Hrvatskoj da iskoristi trend i dodatno osnaži istočnu jadransku obalu kao destinaciju koja mora biti na kartama luksuznih brodova.

Ove godine je dobar rezultat ostvaren između ostalog i zbog relativno brze reakcije otvaranja pomorskih granica Hrvatske, usporedno s drugim konkurentnim državama na Mediteranu. Osim toga, Hrvatska je još uvijek djelomično nerazvijena za tu vrstu turizma, te se otvara prilika za jačanje usluga usmjerenih takvim gostima.

cargo-ship-5724401_1920
Novosti

Nadogradnja sustava e-Pomorac

Dodatne dane za famoznih 183 dana pomorci mogu ostvariti prijavom putem e-Pomorac

Pomorci su dobili još jednu uslugu putem sustava e-Pomorac koji se nalazi unutar sustava e-Građani, a kojim se omogućava prijavljivanje plovidbene službe i ostvarenih dana izvan plovidbe pomoraca bez potrebe fizičkog odlaska pomorca u lučku kapetaniju. Nadogradnja je u funkciji od srijede, pa je danas putem priopćenja Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture pozvalo sve hrvatske pomorce koji su tijekom 2020. godine ukrcavani na brodove u međunarodnoj plovidbi, bez posredstva prijave ostvarenu plovidbenu službu u prošloj godini.

Da bi ostvarili dodatne dane u svrhu utvrđivanja potrebnih 183 dana službe prema propisanim odredbama, u priopćenju se poziva pomorce da do kraja siječnja putem sustava e-Pomorac prijave službu ostvarenu tijekom 2020. godine. Dodatni dani su dani koji se sukladno odredbama Pomorskog zakonika i Pravilnika o izmjenama Pravilnika o porezu na dohodak dodaju danima plovidbe u svrhu ostvarenja 183 dana.

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture napominje da su u postupku spajanja dvije baze podataka kojima će se automatizmom omogućiti pribrajanje i dana provedenih na izobrazbi u Republici Hrvatskoj, pa te dane nije potrebno upisivati. Za pomorce koji su na brodove u međunarodnoj plovidbi ukrcavaju posredstvom brodara, poslodavca, kompanije ili posrednika pri zapošljavanju pomoraca, unos traženih podataka u sustav će izvršiti ovlašteno tijelo preko kojeg se ukrcaj izvršio odnosno brodar, poslodavac, kompanija ili posrednik pri zapošljavanju pomoraca.

Pomorci koji se ukrcavaju samostalno na brod, a iz nekog razloga ne mogu koristiti sustav e-Pomorac radi prijave plovidbene službe i ostvarenih dana izvan plovidbe, takvu prijavu mogu izvršiti kao i do sada u nadležnoj lučkoj kapetaniji. Temeljem izvršenih prijava plovidbene službe, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture će do kraja siječnja 2021. godine izraditi DPOM obrasce, koji će biti dostavljeni pomorcima na njihove kućne adrese radi prijave poreza na dohodak u 2020. godini.

Alexander Kliem

Foto: Thanasis Papazacharias / Alexander Kliem / Pixabay

A4: Boesch, Typ: 750 Portofino de Luxe
Novosti

Otkazan i Boot Düsseldorf

Iako je do jučer postojala nada da će se Boot Düsseldorf ipak održati, upravo je stigla vijest koja se neće svidjeti mnogima u nautičkoj branši.

Najveći Europski nautički sajam i jedan od najvažnijih u svijetu objavio je da su primorani otkazati Boot zbog epidemiološke situacije koja nastavlja bujati u Njemačkoj. Vijest dolazi dan nakon što je otkazan još jedan poznati europski zimski nautički sajam u zatvorenom, austrijski Boot Tulln.

Prije toga već je bio otkazan sajam u Oslu, te niz lokalnih i regionalnih europskom sajmova, a situacija je slična i u drugim dijelovima svijeta. Za sad jedini održani sajam ove godine je onaj u St. Petersburgu u Floridi, gdje su vremenski uvjeti dozvolili  da se sajam održava na otvorenom, pa je i epidemiološki gledano, manje rizično događanje od zatvorenih sajmova.

Boot Düsseldorf  se originalno trebao održati u siječnju, da bi krajem listopada najavili kako će se sajam odgoditi do proljeća, od 17. do 23. travnja. Tada je postojalo optimistično mišljenje da će se usporiti širenje virusa, zahvaljujući prolasku sezone virusa, kao i procjepljivanju. Nažalost pokazalo se da masovno cijepljenje ide veoma sporo, a mjere koje su do sada bile na snazi nisu pokazivale zadovoljavajuće rezultate. Njemačka je do sredine veljače pod oštrim epidemiološkim mjerama, a postoje indicije da će se zatvaranje i produžiti.

U tom slučaju izlagačima ne ostaje dovoljno vremena za pripremu izlagačkih prostora i dopremanje jahti u Düsseldorf, a sajam je onemogućen organizirati pripremu sajmišta. Iako ova vijest dolazi praćena razočarenjem, ne možemo reći kako se ovo nije očekivalo. Što je više otkazanih zimskih sajmova u zatvorenom, sajmovi najavljeni za proljeće i rano ljeto dobivaju priliku koju do sad nisu imali, preuzeti premijere najvećeg europskog sajma i podići svoj ugled.

Istovremeno je najavljen i novi datum održavanja sajma od 22. do 30. siječnja iduće godine.

Vendee Globe dalin vodi
Novosti

Još 2500 milja

Vendee Globe u napetoj završnoj fazi – vodeći Charlie Dalin do cilja ne smije sklopiti oči

Skiperi solo navigacijske regate oko svijeta Vendee Globe se polako približavaju kraju. U vodstvu je Charlie Dalin na Apiviji, dok u rasponu od samo 360 nautičkih milja za njim jedri čak 8 skipera. Podsjetimo 9. Vendee Globe regata startala je 8.11.2020. s ukupno 33 skipera, a trenutno ih je u regati ostalo još 25-ero. Charlie Dalin se nakon odustajanja jednog od favorita Alexa Thomsona kod Cape Towna prometnuo o glavnog favorita.

Zatim je od Božića kod prolaska uz sigurnosnu zonu južno od Novog Zelanda izgubio vodstvo, kada je uvjerljivo vodstvo preuzeo Yanick Bestaven. Čitavu regatu u prvih 6 se izmjenjuju ista šestorka jedriličara, koji su ovisno o stanju jedrilica i snalaženja s teškim vremenskim prilikama kretali se između drugog i šestog mjesta.

Od prolaska zloglasnog Cape Horna Bestaven je najprije povećao svoju prednost na preko 500 milja, kada je zapao u široku zonu slabijeg vjetra. Bila mu je to prva pogreška otkad je krenuo u vodstvo. Kako se prva grupa jedriličara približavala Brazilu, postajalo je sve jasnije kako je Bestaven izgubio vodstvo.

Posljednjih tjedan dana s preko 4 tisuće nautičkih milja do cilja, na čelu je ponovo Charlie Dalin koji i sada vodi s preko 120 milja prednosti. U današnjem izravnom video javljanju jedriličara, Clarisse Cremer koja se nalazi na 12. mjestu komentirala je kako je nakon 73 dana solo regate prilično iscrpljena te da “dečki” iz prve skupine moraju biti na izmaku snaga.

Točno to je potvrdio i Yannick Bestaven u javljanju nakon nje, koji vidno izmoren pokazao vremenske uvjete. Uz jaku kišu, puše im između 15 i 20 čvorova vjetra. U probijanju kroz velike valove i teške vremenske uvjete ne pomaže im ni tehnološki najnaprednije IMOCA 60 od kojih ni jedna do sad nije prošla bez neke vrste oštećenja.

Posebno je zahtjevan period koji je tek pred jedriličarima, a na ruti do cilja čeka ih od 2500 + milja bez spavanja, s traženjem svakog čvora vjetra i nadmudrivanjem u strategijama. Do kraja dana ili tijekom noći posebno će biti teško kada će se razlika vodećih dodatno smanjiti jer će prvi upasti u veliku zonu slabog i promjenjivog vjetra, praćeno s padalinama.

Prešli su ekvator, a uskoro će iz zapadnog prijeći u istočni dio Atlantskog oceana koji ih neće poštedjeti, već u prognozi najavljuje teške vremenske uvjete. Pritisak vjetra dodatno će povećati pritisak koji osjećaju natjecatelji, koji sada već danima ipak priželjkuju prolazak kroz cilj i konačno pošten odmor.

Za ovaj Vendee Globe već sada govore da je jedan od najzanimljivijih s brojnim trenucima neizvjesnosti, napetoj regati, neobičnim i nesebičnim situacijama spašavanja, te ponajviše po vrhunskom jedrenju. Otkrili smo još jednu stvar, a to je da su foiling jedrilice nedvojbeno brže, pa je u prvih 8 samo jedna bez foilova, no isto tako pokazalo se da ni jedna nije prošla bez značajnih oštećenja i potencijalno opasnih situacija.

To je zahtijevalo učestale intervencije i prouzročilo i velike vremenske gubitke. Posljednje u nizu prijavljenih je oštećenje u dijelu prove na IMOCA 60 donedavnog favorita Yannicka Bestavena, te ponovno oštećenje kormila jedrilice Medallie za koju je iskusna skiperica Pip Hare kazala kako ne vjeruje da bi njena IMOCA 60 izdržala još jedan Vendee Globe.

Ipak, do cilja je ostalo još polovica Atlantskog oceana, pa su iznenađenja još uvijek moguća i relativno je neizvjesno ne samo tko će biti pobjednik, već tko će biti u prvih tri jedriličara. Osim toga, u ovako kratkim razlikama među jedriličarima, ne treba zaboraviti da Jeanu Le Camu koji se nalazi na šestom mjestu s 360 milja zaostatka za vodećim Dalinom tek treba pripisati milje zaslužene tijekom spašavanja Kevina Escoffiera.

Trenutačno stanje jediličara možete pratiti na ovoj poveznici gdje se podaci obnavljaju svaka tri sata.

36415035246_b23dc93875_k
Novosti

Otkazan sajam u Tullnu

Organizator najavljivao najbolju godinu do sad. Sada su sve oči uprte u Düsseldorf.

Boot Tulln 2021 je zbog lockdowna bio prisiljen otkazati sajam iako su već bili pri kraju s pripremama. Nažalost, kako je produžen period zatvaranja, izlagačima ne bi ostalo dovoljno vremena da dopreme brodove i pripreme izlagačke prostore, a zbog epidemiološke situacije i dalje je riskantno organizirati velika okupljanja.

Pomicanje u neki drugi termin bio bi nemoguća misija, a u ostalom, poželjni datumi za održavanje sajmova, već su zauzeti. Organizatori su bili optimistični i nadali su se da će zaključavanje smanjiti broj zaraza, što bi omogućilo održavanje Boot-a u Tullnu. Nažalost, početkom 2021. postalo je jasno da broj infekcija ne opada i da najnoviji razvoj mutacije Covid-19 ne obećava nikakvo poboljšanje u trenutnoj situaciji do početka ožujka.

Austrijski sajam svake godine dočekuje izlagače iz 15-ak zemalja i posjetiteljima iz svih dijelova Austrije, kao i izvan granica, te je gotovo nemoguće pomiriti uspješno odvijanje sajma i pridržavati se epidemioloških mjera, objavili su u utorak. Istovremeno najavljen je novi datum za iduću godinu od 3. do 6. ožujka.

Direktor sajma Thomas Diglas kazao je da odluka nije bila lagana, ali su je donijeli nakon pomnog analiziranja situacije ne samo u Austriji nego iz niza država otkuda im dolaze izlagači i posjetitelji. Ovo je trebao biti i jedan najuspješniji Boot Tulln po broju izlagača koji je prvi puta prešao brojku 400, istaknuo je Diglas. Zbog velikog broja prijavljenih izlagača morali su i proširiti izložbeni prostor uključujući i novu dvoranu 1 i dvoranu 2, s više predstavljanja novih modela i proizvoda nego ikada prije.

Direktor sajma se, zbog toga zahvalio izlagačima na povjerenju, te ukazao na to da je prema broju interesenata sajam na dobrom putu. Novi koncept izlaganja s novom dvoranom 1 i izložbenim centrom OST – NEW naišao je na veliko odobravanje izlagača, navode organizatori. Bude li se 2022. godine ostvarilo ono što je najavljeno za ove prilike, Boot Tulln dodatno će osnažiti svoju poziciju među europskim nautičkim sajmovima.

Paralelno, ovog tjedna stigla je i vijest sa sjevera Europe gdje je odgođen još jedan nautički sajam, onaj u Oslu. Razlog otkazivanja je ograničeno okupljanje do maksimalno 10 osoba, pa je od predstavljanja mjera postalo neupitno otkazivanje sajma koji se trebao održati u ožujku. Ono što se sada pitaju svi u nautičkoj branši jest, hoće li biti najiščekivanijeg sajma, Boot Düsseldorf. Podsjećamo, diseldorfski sajam se originalno trebao održati u siječnju, ali je odgođen do druge polovice travnja.

Trenutačna situacija još uvijek ostavlja dovoljno vremena za pripremu sajma i kompliciranu logističku izvedbu dopremanja brodova. Nažalost situacija u Njemačkoj ide u smjeru da još uvijek postoji mogućnost dodatnog produljenja strogog zatvaranja. Produlji li se taj period do kraja drugog mjeseca, vrlo je izgledno da neće biti niti sajma u Düsseldorfu.

Krk iz zraka
Novosti

37 milijuna za luku Krk

Primorsko-goranska županija odobrila je investiciju za projekt ribarske luke u Krku

Županijskoj lučkoj upravi Krk odobreno je više od 37 milijuna kuna za projekt ribarske luke u Krku, kojom će se osigurati veći kapaciteti i sigurno privezište za ribarske brodove, rečeno je u ponedjeljak na redovnoj konferenciji za novinare u primorsko-goranskoj županijskoj upravi, izvijestila je Hina.

Zamjenica župana Marina Medarić izvijestila je da je Županijska lučka uprava Krk prijavila na natječaj Ministarstva poljoprivrede projekt izgradnje ribarske luke, te da je u petak potvrđeno da je resorno ministarstvo odobrilo, odnosno da se Županijskoj lučkoj upravi Krk dodjeljuje 37 milijuna kuna za izgradnju novog ribarskog mula, do sada najveće investicije u krčkom akvatoriju.

Projektom se predviđa produljenje ribarskog mula za 200 metara i proširenje na 12 metara, što će, kako je kazala, izmijeniti izgled luke Krk i osigurati dovoljne kapacitete i sigurno privezište za ribarske brodove, ali i za komunalne i nautičke vezove.

17/01/21 - Auckland (NZL)
36th America’s Cup presented by Prada
PRADA Cup 2021 - Round Robin 2
New York Yacht Club American Magic
Novosti

American Magic potonuo

Patriot pretrpio teško oštećenje u padu s foilova tijekom jučerašnje regate. Britanci i dalje u vodstvu.

U Aucklandu je u tijeku Prada Cup, kvalifikacijski ciklus regata triju timova čiji će se pobjednik prometnuti u izazivača Emirates Team New Zealand za osvajanje America’s Cupa u ožujku. Jučerašnja regata umalo je završila s težim posljedicama po jedriličare njujorškog kluba koji su uspjeli proći s lakšim ozljedama prilikom havarije njihove lebdeće jurilice Patriot AC75. Nezgoda se dogodila nedugo nakon što su okrenuli posljednju bovu u štapnoj regati protiv talijanskog tima Luna Rossa.

Tijekom okreta od 180 stupnjeva jedrilica je izgubila brzinu te se s visoke pozicije foilova spustila gotovo u razinu mora. Tada je naletio snažan reful i podigao jedrilicu najprije na pola foilova, zatim je prova uronila, a potom je uslijedio još snažniji nalet vjetra koji je jedrilicu u potpunosti podigao u zrak. S nekoliko metara visine Patriot je nekontrolirano pao na površinu uslijed čega je nastala velika rupa malo ispred mehanizma lijevog foila.

Ispravili su jedrilicu, koja je odmah počela tonuti, a jedriličari su brzo počeli pripremati sigurnosne balone da bi je spasili od potonuća. U pomoć su uskočili motorni brodovi četiriju timova America’s Cupa i Obalna straža Aucklanda. Zahvaljujući brzoj reakciji profesionalaca i čak 14 pumpi za ispumpavanje vode, uspjeli su usporiti dotok vode u jedrilicu te su je u kasnim večernjim satima dovukli do kraja i izvukli na suho. Kada je kran podigao jedrilicu, imali smo prilike vidjeti štetu koja je nastala u nezgodnom padu. Rupa koja se ne čini manjom od metra kvadratnog za dlaku ih je koštala ostanka u natjecanju.

American Magic se više puta od trenutka nesreće javno zahvalio svim timovima na kolegijalnosti i najavili su da će ostati u natjecanju. Pred njima je pet dana intenzivnog popravljanja, a prema prvim informacijama koje pristižu iz Novog Zelanda, nastalu rupu će zakrpati komadom kojeg će skinuti s prvog modela njihove AC75. Inače, American Magic je netom prije nesreće bio na pragu prve pobjede koja im je trebala. Sada je pred njima još veći izazov, a za to vrijeme INEOS Team UK i Luna Rossa Prada Pirelli imaju vremena dodatno se pripremati za nastavak Prada Cupa.

Trenutno na ljestvici uvjerljivo vode Britanci sa četiri pobjede od četiri odjedrene regate, slijedi ih Luna Rossa s dvije pobjede i dva poraza, te American Magic bez pobjede. Iako je finale Prada Cupa daleko, Britanci se sa četiri boda nalaze na pola puta do automatskog ulaska u polufinale, a u revijalnoj seriji regata ACWS održanoj prije Božića, situacija je bila obrnuta.
Najbolju spremnost i rezultate pokazao je je trenutni branitelj America’s Cupa, domaćini Emirates Team New Zealand sa samo jednim porazom od šest regata. Slijedio ih je njujorški tim American Magic s dva poraza i četiri pobjede, zatim talijanski tim Luna Rossa s tri pobjede i tri poraza, te posljednji INEOS Team UK bez zabilježene pobjede.

 

17/01/21 - Auckland (NZL) 36th America’s Cup presented by Prada PRADA Cup 2021 - Round Robin 2 New York Yacht Club American Magic
17/01/21 – Auckland (NZL)
36th America’s Cup presented by Prada
PRADA Cup 2021 – Round Robin 2
New York Yacht Club American Magic
Druga runda svih protiv svih

Nakon odličnog vremena u prvoj rundi štapnih regata u četvrtak je počela serija regata Prada Cu. U subotu popodne jedrili su trenutni predvodnik i gubitnik na ljestvici INEOS Team UK i American Magic. Vjetar je puhao brzinom između 8 i 12 čvorova, što je bilo škakljivo jer smo iz dosad viđenih regata i treninga vidjeli da AC75 teško održava lebdeću razinu tijekom viranja na vjetru slabijem od 12 čvorova.

Ipak revolucionarne promjene na brodu i u taktici Britancima su donijele još jednu pobjedu. Regatno polje s rutom dugom 1,58 nautičkih milja završili su s čak 4:59 minuta prednosti nad Amerikancima, tek nekoliko minuta prije isteka vremena. Regata je bila napeta jer su se oba tima u početku mučili s podizanjem na foilove, a svaki puta kad bi to uspjeli, vrlo brzo udarili bi u površinu mora i to bi ih značajno usporavalo. S početnih brzina od 4 do 8 čvorova, AC75 su konačno dobile malo jačeg vjetra i brzine su ponovo postale dvoznamenkaste, ali uz učestalo padanje s foilova.

U toj borbi za dašak vjetra American Magic je izvukao deblji kraj te su u nekoliko nesretnih trenutaka natukli velike zaostatke za INEOS Teamom, pa je i ishod završio neslavno po Amerikance. Daljnje regatavanje je odgođeno jer vrijeme nije dozvoljavalo tražene uvjete za jedrenje.

Leti, leti, leti American magic

Za jučer popodne najavljeno je oblačno vrijeme s vjetrom brzine od 15 do 20 čvorova, no kasnije se pokazalo da je vjetar na trenutke naglo slabio i pojačavao u rasponu od 8 do 25 čvorova, što je i dovelo do nesretnog događaja u drugoj regati. Naravno, u obzir treba uzeti i to da su Amerikanci pokušali izvesti vrlo zahtjevan manevar, koji se više puta do sada pokazao kao loša odluka, s istim ponašanjem jedrilice.

Nakon naglog pada brzine tijekom okreta pod prevelikim kutom , AC75 izgubi brzinu i padne nisko gotovo do mora, ali kako vjetar drži jednaki pritisak, naglo povuče jedrilicu iz mora, te skiperi instinktivno okrenu više u vjetar da smanje trenutačno ubrzanje. U tom trenutku kormilo na kojem se nalazi foil za održavanje stabilnosti, nakratko izađe iz mora, a AC75 počinje padati provom prema dolje.

Čim kormilo dotakne more, naglo izravna jedrilicu, a vjetar s konstantnim pritiskom zatim kao poluga iščupa 12 tona tešku lebdeću jedrilicu iz mora i slijedi teško slijetanje na površinu. Svima je poznato što se događa kada nespretno skočimo “na glavu” u more, pa kada prsa udare u površinu. Kada se takav udarac dogodi jedrilici napravljenoj od karbonskih vlakana, pod masom od 12 tona s dva do tri metra visine, jasno je da nešto mora popustiti.

Regata je bila izvrsna, a oba tima pokazali su se u odličnoj formi. Luna Rossa na lijevoj strani regatnog polja, a American Magic na desnoj. Tijekom svakog križanja u orcu, prolazili su vrlo blizu jedan drugome, te su u trećem plovu zamijenili strane. Amerikanci su u svakom krugu povećavali prednost za 6 do 7 sekundi. Ispalo se da je odluka Amerikanaca bila povoljnija, da bi do kraja četvrtog plova povećali razliku na 42 sekunde.

Uslijedio je dramatičan trenutak. Vjetar se tijekom regate polako okretao te su se refuli iz sredine regatnog polja pomakli u lijevu stranu prema sigurnosnoj zoni. Da bi uhvatili jači vjetar i zadržali stečenu prednost, Amerikanci su se dali u riskantan manevar i dogodilo se što se dogodilo. Luna Rossa je vrlo brzo nadoknadila 500 metara zaostatka, okrenula glatko i završila regatu, dok su se Amerikanci borili sa spašavanjem Patriota.

U komunikaciji među jedriličarima American Magica mogli smo čuti kormilara Deana Barkera koji je predložio ovaj manevar, kratku diskusiju uz napomenu Paula Goodisona zaduženog za trimanje glavnog jedra, da je to težak manevar, skiper Terry Hutchinson podržao je Barkerov prijedlog. Hutchinson je na današnjoj press konferenciji kazao da pobjeđuju i gube kao tim te da se ne može kriviti Barkera za to što se dogodilo već cijeli tim. Dodao je i da je takva odluka bila jedina moguća u tom trenutku jer bi u protivnom izgubili vjetar, pali s foilova i izgubili utrku pa su pokušali izvući najbolje što se moglo u tom trenutku.

 

PRADA Cup 2021 - Round Robin 2
PRADA Cup 2021 - Round Robin 2
PRADA Cup 2021 - Round Robin 2
ac1
PRADA Cup 2021 - Round Robin 2
PRADA Cup 2021 - Round Robin 2
PRADA Cup 2021 - Round Robin 2
PRADA Cup 2021 - Dockside
PRADA Cup 2021 - Round Robin 2
PRADA Cup 2021 - Round Robin 2
PRADA Cup 2021 - Round Robin 2
PRADA Cup 2021 - Round Robin 2

Foto: America’s Cup / Sailing Energy / Studio Borlenghi
Piše: Teo Marević

15/01/21 - Auckland (NZL)
36th America’s Cup presented by Prada
PRADA Cup 2021 - Round Robin 1
Ineos Team UK
Novosti

Spektakularni povratak Britanaca

U Aucklandu tijekom popodneva prema tamošnjem lokalnom vremenu, održana prva štapna regata kvalifikacijskog Prada Cupa.

Tijekom 39 dana održat će se 20 regata, a pobjednik Prada Cupa postaje službeni izazivač za osvajanje America’s Cupa u ožujku protiv trenutačnog nositelja naslova Emirates Team New Zealand. Nekoliko dana uoči Božića održana je serija revijalnih regata svih timova America’s Cupa, a u najboljem svjetlu se pokazao branitelj naslova, domaći tim ETNZ. Američki i talijanski timovi su bili  podjednako dobri i pokazali zube u pretendiranju za izazivača, no britanski tim INEOS Team UK, podbacio je u potpunost i nisu ostvarili niti jednu pobjedu.

Bilo je očito da im slabiji vjetar ne paše, te su zaostajali zbog učestalih padova s foilova i sporog dizanja u odnosu na druge timove. Čini se da je mjesec dana treninga učinilo svoje, pa su u prvoj regati kvalifikacija pobijedili svojeg najljućeg rivala, njujorški tim American Magic, a potom i talijanski Luna Rossa Prada Pirelli Team.

Ovaj trijumf prvog dana za Britance je i simbolično značajan zbog pobjede nad američkim timom. Prije 170 godina je američki tim s jedrenjakom America izazvao britansku Krunu na regatu. Ta pobjeda značila je početak America’s Cupa, najstarijeg međunarodnog sportskog natjecanja koje se održava u kontinuitetu.

Prva regata

Vjetar je netom prije početka prve regate u 15:15 bio ispod 12 čvorova, u momentima i 8, a do kraja se podigao na 16 čvorova, što je posebno bitno bilo za Britance koji su do sad pokazivali slabosti kod viranja na vjetru slabijem od 12 čvorova. Prema komentarima jedriličara nakon prvog jedrenja, ključna je bila odluka britanskog skipera Sir Bena Ainsliea da genovu zamjene manjom, što im je omogućilo bolju stabilnost i brže viranje.

Oba tima su u posljednjoj minuti prije starta pretendirali na desnu stranu startne linije, no kako su American Magic bili u maloj prednosti približavali su se rubu sigurnosne zone, te su morali virati na lijevu stranu i u samom startu pali u zavjetrinu Britanaca. INEOS Team UK su startnu liniju prošli po željenoj strani točno u trenutku pucanja startnog pištolja i automatski prešli u vodstvo.

Timovi su na startu bili u punoj brzini, ali su Britanci do prvih vrata bili u prednosti 11 sekundi. Od tog trenutka mogli su birati stranu regatnog polja, pa su se čitavo vrijeme zadržavali na desnoj strani s više vjetra i zaklanjali vjetar Amerikancima. Oni su pak odabrali lijevu stranu regatnog polja što ih je koštalo vjetra i brzine nakon okreta u drugom plovu.

Britanci su u prvom krugu bili u prednosti 19 sekundi, dok se u drugom krugu zaostajanje Amerikanaca povećalo na debelih minutu i 8 sekundi, da bi Britanci u posljednjem plovu povećali razliku i u cilj ušli s minutom i 20 sekundi prednosti. Skiper Ainslie je nakon regate kratko komentirao da se osjećaju puno bolje nego nakon šest uzastopnih gubitaka, te pohvalio tim za suradnju.

Druga regata

Sat vremena nakon prve regate na startu je ponovo INEOS Team UK ovog puta protiv Luna Rossa Prada Pirelli tima. Vjetar je u međuvremenu nastavio dizati te je s početnih 16 dostizao i 22 čvora. Poučeni iskustvom prve regate, INEOS je i ovu regatu jedrio s genovom #3.

Luna Rossa se u božićnim regatama pokazala kao tim koji daje najbolje rezultate u orcu i najslabije s vjetrom u leđima. Ništa od toga nije moralo značiti i sada jer su sva tri tima u mjesec dana odradili intenzivne treninge jedrenja i unaprijedili tehniku, te usavršili nedostatke na brodovima. Britanski skiper je izjavio dan uoči regate da su promijenili 90 posto toga na brodu i kompletno promijenili taktiku. To smo mogli i vidjeti, djelovali su kao potpuno drugi tim.

Startali su u punoj brzini. Luna Rossa s lijeve strane s orcom na desno, a INEOS s desne strane na sredini startne linije, gdje su uhvatili veću brzinu vjetra i počeli dobivati prednost. Talijani su virali prema lijevoj strani gdje je ostala trećina regatnog polja prema sigurnosnoj zoni, a Britanci nastavili po 45 stupnjeva i velikom brzinom prema desnoj strani gdje je su imali prednosti jedan okret.

INEOS je i u prvoj i u drugoj regati čitavo vrijeme imao veću trenutačnu brzinu i VMG, a zbog dobre brzine svako toliko smanjivali su kut orce pa se vraćali. Ipak, nad Luna Rossom je prednost bila vrlo mala, usporedno s Američkim timom. Kod prvog okreta INEOS je dobio deblju prednost, kada su s 32 čvora u okretu ubrzali na 44 čvora da bi stabilizirali na 42 gdje su se zadržavali uz blago povremeno opadanje. Luna Rossa nije uspijevala održavati tu brzinu te su se kretali između 36 i 40 čvorova.

Do drugog okreta Britanci su bili u prednosti 22 sekunde, okrenuli ponovo na desnu stranu, a Talijani na lijevu. Do trećeg okreta prednost se povećavala za INEOS, a VMG im je pred trećim vratima bio gotovo dvostruko veći od Prada tima. Tijekom petog plova razmak između dva tima se smanjio, a smanjila se i vremenska prednost na 13 sekundi za INEOS koji je ponovo nadoknadio  i povećao prvotnu prednost u zadnjem plovu na finalnih 28 sekundi.

Foto: Studio Borlenghi / America’s Cup
Piše: Teo Marević

PRADA Cup 2021 - Round Robin 1
PRADA Cup 2021 - Round Robin 1
PRADA Cup 2021 - Round Robin 1
PRADA Cup 2021 - Round Robin 1
PRADA Cup 2021 - Round Robin 1
PRADA Cup 2021 - Round Robin 1
PRADA Cup 2021 - Dockside
PRADA Cup 2021 - Round Robin 1
PRADA Cup 2021 - Round Robin 1
PRADA Cup 2021 - Round Robin 1
PRADA Cup 2021 - Round Robin 1
PRADA Cup 2021 - Round Robin 1
PRADA Cup 2021 - Round Robin 1
PRADA Cup 2021 - Round Robin 1
PRADA Cup 2021 - Round Robin 1
20/12/20 - Auckland (NZL)
36th America’s Cup presented by Prada
Race Day
Ineos Team UK
Novosti

3, 2, 1, Prada Cup

Pobjednik 20 regata u 39 dana bit će izazivač za 36. America’s Cup

Sutra u 15 h prema lokalnom vremenu u Aucklandu u Novom Zelandu počinje kvalifikacijska regata Prada Cup. Tri tima izazivača u klasi AC75 jedrit će ukupno 22 dana, a osvajač Prada Cupa automatski postaje službeni izazivač za najprestižniju regatu i naslov osvajača America’s Cupa.

Nekoliko dana uoči Božića imali smo prilike pratiti četverodnevnu revijalnu regatu sva četiri tima AC75 u sklopu natjecanja Prada Ameria’s Cup  World Series i završnu Christmas Race koja je zbog nedostatka vjetra otkazana o čemu više možete pročitati ovdje: 1. dan, 2. dan, 3. dan., Xmas Race.

Obožavatelji America’s Cupa napeto iščekuju otvaranje kvalifikacija, naročito nakon što su na ACWS timovi pokazali što mogu leteće AC75 jedrilice. Naučili smo da su domaćini Emirates Team New Zealand bili najvještiji u održavanju jedrilice na foilovima u većini situacija, što je presudno za pobjedu.

Također je bilo jasno da su im America’s Cup za petama, a ni talijanski Luna Rossa Prada Pirelli Team nije podbacio. Veliko je pitanje jesu li Britanci u timu INEOS Team UK uspjeli savladati poteškoće koje su im zadavali foilovi i za što su drugog dana ACWS optužili ETNZ i organizatora za sabotažu sustava foilova.

Prema onome što smo mogli u međuvremenu vidjeti i saznati na treninzima timova, čini se da je INEOS sada spreman zaprijetiti timovima koji su ih ostavili bez ijedne pobjede u revijalnoj seriji regata. Ipak, favoriti ovog natjecanja su i dalje domaćini ETNZ, no kao što smo se također mogli uvjeriti u viđenim regatama, prednost od gotovo čitavog plova ne znači ništa ako AC75 padne na površinu, a drugi tim ostane na foilovima.

Zbog takve neizvjesnosti, bit će još napetije pratiti ishod Prada Cupa, a potom i finalnih regata između izazivača i branitelja naslova osvajača America’s Cupa. Inače, klasa AC75 je napravila je ogroman zaokret u tome kako percipiramo brze regatne jedrilice, a sve to zahvaljujući novim materijalima koji omogućuju lebdenje. Foiling nije nikakva novost u brodogradnji, te se kod motornih brodova koristi već preko sto godina. I u Hrvatskoj linijskoj pomorskoj plovidbi je prije nekoliko desetljeća u službu uveden putnički brod s foilovima, takozvani hidrogliser, a sustav se koristi i kod brzih borbenih brodova, u surfanju i u nizu drugih primjena.

Kod jedrilica je nedostajao element dovoljno čvrstog materijala s manjom masom koji bi uz pomoć jedra mogao podići trup na foilove i lebdjeti. Dodamo li tomu godine iskustva u brodogradnji uz pomoć kompjuterskih proračuna, bilo je za očekivati da će se s vremenom razvijati brzine od oko 100 km/h na velikim jedrilicama. Upoznajte se detaljnije s AC75 klasom u galeriji fotografija s ACWS i Prada Christmas Race.

Race Day
Race Day
Emirates Team New Zealand - PRADA Christmas Race
PRADA Christmas Race 2020
Race Day
Emirates Team New Zealand - PRADA Christmas Race
Race Day
Race Day
Race Day
Emirates Team New Zealand - PRADA Christmas Race
Race Day
Race Day
Race Day
Race Day

Foto: COR36 / Studio Borlenghi, www.americascup.com
Tekst: Teo Marević

Saildrone
Novosti

Saildrone porinuo novi model

Nova Saildrone autonomna jedrilica za prikupljanje podataka duga je 22 m

Prekjučer je porinut 72 stope duga autonomna dron-jedrilica za mapiranje morskog dna, odnosno za prikupljanje meteoroloških i oceanografskih podataka. Tvrtka Saildrone je započela s projektom prije 2015. godine, a sada su u oceanima diljem svijeta deseci njihovih dronova jedrilica  Saildrone Explorer.

Saildrone Explorer autonomne dron-jedrilice grade se u duljini od 23 stope, a godinu dana nakon puštanja u plovidbu neke su već oplovile svijet. Do sad su plovile preko 500 tisuća nautičkih milja. U samo dvije godine tvrtka je privukla gotovo 100 milijuna dolara investicija za svoje projekte, te nastavljaju sa širenjem flote.

Nova Saildrone Surveyor omogućit će još kvalitetnije praćenje i mapiranje. Opremljena je različitom sofisticiranom opremom poput akustičnih instrumenata za mjerenje i mapiranje mora u plitkim i dubokim vodama poput: Kongsberg EM 304 višestruki sonar sposoban za mapiranje morskog dna za dubinu i do 7000 metara ispod površine.

saildro

Surveyor također sadrži i dva Acoustic Doppler Current Profilers (ADCPs) kojim se mjeri jačina i kretanje struja u različitim slojevima mora istovremeno, zatim sličan instrument Teledyne Pinnacle 45 kHz ADCP koji se obično koristi na platformama za mjerenje strujanja na velike udaljenosti i do 1000 m i može ga se montirati u svim smjerovima ispod površine, te Simrad EC150-3C ADCP mjerač strujanja s izmjeničnim mjerenjem u tri različita stupnja, kao i Simrad EK80 echo sounder za praćenje populacije riba.

Richard Jenkins, osnivač i predsjednik uprave Saildrone iza sebe ima bogato brodograditeljsko iskustvo i iskustvo graditelja jedrilica na kopnu s kojom je 2009. godine postavio svjetski brzinski rekord.

Saildrone Surveyor Launch from Saildrone Inc. on Vimeo.

nautika
Novosti

Odgađa se zagrebačka Nautika

Pitanje je hoće li ove godine nautička sajamska izložba biti organizirana

Jučer je poznati britanski nautički medij International Boating Industry objavio da se otkazuje sajamska izložba koja je bila planirana od 24. do 28. veljače u Zagrebu. Premda nije riječ o službenoj objavi Zagrebačkog Velesajma, te na njihovim služenim internetskim stranicama i dalje stoji da se održava po planu, već dulje vrijeme nam je poznato da se pripreme za izložbu ne odvijaju planirano.

Naravno, uzrok je Covid-19 , odnosno aktualna zabrana održavanja sajamskih izložbi do 31. siječnja, za koju se ne zna hoće li biti produljena, te nemogućnost pripreme sajma u takvim okolnostima. Iz razgovora koje smo vodili s najvećim izlagačima, a koje su svakako vodili i organizatori Nautike, saznajemo za njihovu skepsu kad je riječ o sajmovanju u bližoj budućnosti.

S obzirom na to da se zagrebački sajam Nautika odvija u zatvorenom prostoru, jasno je da se do bitnijeg poboljšanja epidemiološke situacije i bez procjepljenja teško može računati na ozbiljan broj posjetitelja. Ta stavka je izlagačima, pored vlastitog zdravlja najvažniji faktor odluke za prisustvo na sajmu.

U takvim okolnostima organizator koji je već odlučio odgoditi sajam i koji će o tome uskoro i službeno obavijestiti javnost, mora odlučiti hoće li ovogodišnju izložbu odgoditi za neko drugo razdoblje u godini ili je jednostavno preskočiti. Sredinom prosinca 2020. organizator je pomaknuo rok za prijavu na sajam do 29. siječnja zbog neizvjesne epidemiološke situacije u tom trenutku.

Budući da su svi mogući proljetni i jesenski termini zauzeti najvažnijim europskim sajmovima, moguće je očekivati da će se ovogodišnji sajam Nautika jednostavno preskočiti. Podsjećamo, tijekom održavanja prošlogodišnjeg sajma susjednu Italiju je snažno pogodila epidemija koronavirusa, te su gotovo svi sajmovi nakon zagrebačkog otkazani.

Ove godine, Nautika bi trebala proslaviti okruglih 30 godina održavanja. Riječ je o najvećem hrvatskom nautičkom sajmu u zatvorenom, koji godišnje okuplja preko 300 izlagača iz Hrvatske i okolnih zemalja, s oko 300 izloženih plovila.

 

albanijaa
Novosti

Ponude za marinu u Albaniji

Buduća marina na jugozapadu Albanije trebala bi imati barem 400 vezova

Albansko ministarstvo infrastrukture i energije je objavilo da zaprimaju ponude za 35-godišnju koncesiju za projekt dizajniranja, izgradnje i upravljanja marinom u gradu Vlora.

Buduća marina je u idejnoj dokumentaciji uvjetovana na minimalno 400 vezova. Ponude se primaju do 26. veljače putem Albanske agencije za javnu nabavu do 14 sati. Podnesene ponude moraju biti pripremljene na albanskom ili engleskom jeziku uz priloženi certificirani prijevod na albanskom. Agencija nakon zaprimanja ponuda ima 150 dana da evaluira i odabere najbolju ponudu.

Ovaj plan grad Vlora planira napraviti po modelu privatno-javnog partnerstva, a albansko ministarstvo još nije definiralo finalnu vrijednost projekta. Riječ je o trećem najvećem albanskom gradu smještenom u zaljevu koji je otvoren prema sjeveru, na Otrantskim vratima. Prema državnom statističkom institutu INSTAT, u Vlori živi 100 tisuća stanovnika, a u blizi grada nalazi se i druga najveća zrakoplovna luka u zemlji.

Osim fondovima i drugim investitorima, ovaj projekt bi mogao biti interesantan i hrvatskim marinama, ne samo glede vlasničkog udjela, već i kao pružatelja logističke podrške, upravljanja i umrežavanja. Podsjetimo prva marina u Albaniji počela se graditi 2018. godine kada su predviđali da će do 2021. godine biti završena i u operativnoj funkciji.

Iako još nije gotova, radovi na Porto Albania napreduju i uskoro se očekuje završetak gradnje. To je ujedno i najveća investicija u albanski turizam ikada. U sklopu projekta, gradi se marina te hotelski kompleks s pet zvjezdica i s dodatnim sadržajem.

St Pete
Novosti

Jedini siječanjski sajam

Floridski St. Petersburg bit će domaćin prvog nautičkog sajma ove godine

Informa Markets, organizator sajma St. Petersburg Power & Sailboat Show u St. Petersburgu, u Floridi, ne razmišlja o odustajanju.
Prvi nautički sajam u 2021. godini, trebao bi se održati idućeg tjedna od 14. do 17. siječnja i okupiti gotovo isključivo američke izlagače. Nakon sajma u Fort Lauderdale krajem listopada i početkom studenog, SPPSS je drugi sajam kojeg ovaj organizator planira provesti u djelo otkako je svijet zahvatila pandemija koronavirusa.

Jedan od lidera event managementa u svijetu je ranije tijekom 2020. zbog pandemije bio primoran otkazati niz događaja, među kojima i dva velika nautička sajma u Europi, onaj u Monacu i u Southamptonu. St. Petersburg Power & Sailboat Show će idućeg četvrtka obilježiti 43. otvorenje, a ujedno označiti i povratak sajmova na kalendare nautičke industrije. Posjetitelji će ulaznice morati pribaviti online, kako bi izbjegli fizički kontakt i gužve na ulazu u sajamski prostor.

Informa Markets je najavila kako će na sajmu primijeniti najnovije standarde “AllSecure” koje je predvidio zakonodavac u suradnji sa stručnjacima. Ti su standardi općeprihvaćeni u industriji organizacije događaja, kojima se podiže ljestvica kada su u pitanju higijenski standardi, produktivnost i visoka razina organiziranja.

Zbog pandemije, ovo će biti jedini nautički sajam u svijetu koji se održava u siječnju. Na sajmu uz američke brendove bit će predstavljeno i nešto europskih brendova, kroz američke zastupnike, te pokoji australski brodograditelji i proizvođači opreme, s naglaskom na segment motornih plovila i opreme za Big Game Fishing industriju.

Danas su organizatori Cannes Yachting Festivala objavili da su otvorene prijave za ovogodišnji sajam. Predviđeni datum je u uobičajenom terminu od 7. do 12. rujna 2021., te će ponovo održati u dvije luke Vieux Port i u Port Canto. Organizator Cannesa, Reed Expositions podsjeća da su prijave otvorene do 31. siječnja.

Foto: www.stpeteboatshow.com

yannick-bestaven-double-cap-horn-in-r-1600-900
Novosti

Novogodišnji Rt Horn

Prvih četvero skipera u regati Vendee Globe prošlo je zloglasni Rt Horn, a skupina sa sedmero skipera koja se na razmaku od 200 nautičkih milja uskoro će se proći tu širinu.

Pozicije prve petorke nisu se mijenjale posljednjih dana od Nove godine, iako se u nekoliko navrata bili blizu jedni drugima. Prvi je i dalje Yannick Bestaven u Maitre Coq IV, za njim sa 195 nautičkih milja u ovom trenutku slijedi Charlie Dalin u Apiviji, pa Thomas Ruyant u LinkedOut, Damien Seguin s Groupe Apicil, te Benjamin Dutreux u Omia-Water Family koji se uspio približiti prvoj i odvojiti od druge skupine skipera.

U toj drugoj skupini, sedmoro skipera uglavnom se nalaze unutar 200 nautičkih milja udaljenosti od 6. do 11. pozicije. Među njima su i Jean Le Cam, Boris Herrmann i drugi kojima će se pripisati zasluge za spašavanje Kevina Escoffiera nakon što je doživio havariju u svojoj PRB IMOCA 60 prilikom prolaska južno od Afrike.

Do jutra bi prve dvije skupine trebale jedriti južnim Atlantskim oceanom u finalnoj fazi solo regate oko svijeta bez prestanka. Od 33 natjecatelja još ih je ostalo 27-ero, a posljednji Sebastien Destremau za prvim, Bestavenom zaostaje 6798,4 milje u ovom trenutku, odnosno više od čitavog južnog Tihog oceana.

Samanta Davies iz Initiatives -Coeur morala se zbog kvara na sustavu pomične kolumbe povući iz regate, ali se nakon popravka u Cape Townu odlučila vratiti na rutu, te završiti plovidbu oko svijeta izvan natjecanja. Iako se ne računa, trenutno se nalazi na 25. poziciji uz samu graničnu liniju sigurne zone južno od Australije i Novog Zelanda.

Cijela prva i druga skupina, te nekoliko skipera koji kasne za drugom skupinom kreću se brzinama između 14 i 19 čvorova. Prva četvorica su prolaskom Rta Horn odabrali svatko svoju strategiju za finalni dio regate. Do ovog djela uglavnom su se približno držali prolaska posljednjeg pobjednika Vendee Globea, no ulaskom u Atlantski ocean počinje borba za svakim čvorom i svakom nautičkom miljom do cilja.

yannick-bestaven-double-cap-horn-in-r-1600-900
benjamin-dutreux-s-northern-option-allowed-r-1600-900
arnaud-boissieres-on-his-way-to-the-r-1600-900
what-is-the-temperature-inside-an-imoca-r-1600-900
isabelle-joschke-1st-woman-of-the-race-r-1600-900
clarisse-had-hail-r-1600-900
beautiful-colors-onboard-la-mie-caline-r-1600-900
charlie-dalin-apivia-passes-cape-horn-r-1600-900
sunset-on-deckview-r-1600-900
boris-herrmann-so-close-to-jean-le-cam-r-1600-900