Garmin
Novosti

Garmin raste dvoznamenkasto

Tvrtka bilježi dvoznamenkasti rast u svim segmentima, a u nautičkom sektoru porast može zahvaliti potražnji za chartplotterima.

Američka tvrtka Garmin Ltd. sa sjedištem u Schaffhausenu, u Švicarskoj, objavila je danas sjajne rezultate u prva dva kvartala ove godine usporedno s istim periodom prošlom godinom. U prošlom kvartalu uprihodili su neto 1,33 milijarde američkih dolara, čak 53 posto više nego u istom periodu prošle godine. Bruto marža iznosila je 58,8 posto, te operativna marža 28 posto, s time da je operativna dobit porasla za 97 posto, odnosno 371 milijun američkih dolara više nego u istom periodu prošle godine. Dvoznamenkasti rast bilježi se u automobilskom, fitness, nautičkom i outdoor segmentu što je glavni krivac za takav rast, navode u izvješću kompanije.

Segment nautike je u drugom kvartalu ostvario je neto prodaju u iznosu od 262 milijuna američkih dolara, što je porast od 66 posto u odnosu na 2020. godinu, najviše zbog povećane potražnje za chartplotterima. Za šestomjesečni period zaključno s 27. lipnja, njihov nautički segment je povećao prodaju za 47 posto u odnosu na 2020. godinu i dosegao 471 milijun dolara.

U nastavku izvješća, tvrtka je ažurirala prognozu prihoda do kraja godine očekujući da će premašiti prošlu godinu za približno 17 posto, na oko 4,9 milijardi dolara. Prošlu godinu završili su s prihodima od 4,187 milijardi dolara, odnosno 11 posto više u odnosu 2019. kada je godišnji prihod bio 3,758 milijardi dolara, s porastom od 12,25 posto u odnosu na 2018. godinu i tadašnjih 3,347 milijardi dolara godišnjeg prihoda. Prvi kvartal ove godine obilježio je rast prihoda od 25,26 posto, a gledajući period od 12 mjeseci s krajem 31. ožujka 2021., rast iznosi 14,43 posto. Unatoč žestokoj konkurenciji, te neprestanom pojavom novih igrača na tržištu, Garmin ostvarju velike godišnje skokove, a to i ne čudi, kada svi segmenti života, uključujući i nautiku prolaze kroz, čini se, neprekidnu digitalnu evoluciju.

Piše: Teo Marević
Foto: Arhiva More magazin

Sunreef Yachts
Novosti

Električno plovilo godine

Nagrada je dodijeljena u 8 kategorija među konkurencijom od preko 200 prijavljenih plovila.

Poznati su dobitnici nagrade Gustave Trouvé za najbolja plovila s elektropogonom u 8 različitih kategorija. Nagradu drugu godinu za redom organizira za sad jedini specijalizirani internetski portal za brodski elektropogon Plugboat.com, a znakovito je to što se ove godine prijavilo dvostruko više kandidata nego lani, oko 200 plovila. Trend porasta interesa pokazuje još jedan indikator, da 8 pobjednika iz 8 kategorija dolazi iz 8 različitih zemalja, a pokrivene su sve srodne „zelene“ tehnologije pogona, skladištenja energije, generiranja, odnosno sve što zamjenjuje fosilna goriva, od baterija, solarnih panela, vodik gorivih ćelija, te vjetro generiranja, jedrilica s električnim pogonom i hidro-generatorom.

Natječaj je ostvaren u suradnji s udruženjima električnih plovila iz Velike Britanije, SAD-a, Švicarske, Grčke, Kanade, te međunarodnog udruženja alternative gorivu i odboru za unutarnje vode, kao i organizacijom Venice Agenda 2028 koja je organizirala i prvu e-regatu na ovogodišnjem sajmu u Veneciji.

U kategoriji električnih plovila do 8 metara u proizvodnji pobjednik je e-Commuter, brodogradilište Ernesto Riva iz Italije.

Ernesto riva

 

U kategoriji električnih plovila do 8 metara u razvoju je Freepower Solar Boat graditelja Martin Bjurmalma u Norveškoj.

Freepower Solar boat

 

U kategoriji električnih plovila preko 8 metara u proizvodnji pobjednik je Silent 60 brodogradilišta Silent Yachts, Austrija.

Silent 60

 

U kategoriji električnih plovila preko 8 metara u razvoju, pobjednik je Aquon One, Swiss Sustainable Yachts iz Švicarske.

Aquon

 

U kategoriji brodova za prijevoz putnika, pobjednik je The Maid of the Mist, iz SAD-a.

The Maid of Mist

 

U kategoriji brodova za prijevoz putnika u razvoju je Zero Emission Double Ended Ferry, brodogradilišta Lamarca Engenharia, iz Brazila.

Lamarca

 

U kategoriji jedinstvenih električnih plovila pobjedu je odnio Iron, tvrtke Ecomarine iz Bangladeša.

Iron Ecomarine

 

U kategoriji jedrilica s električnim pogonom, nagrada ide poljskom brodograditelju Sunreef Yachts, trenutno najpoznatijem graditelju plovila s električnim pogonom, solarnim sistemima i drugim inovacijama. Nagradu su dobili za njihov katamaran Sunreef 60E.

sunreef e60

Piše: Teo Marević
Foto: Sunreef Yachts

nautika
Novosti

Nautika i klimatske promjene

Međunarodno vijeće nautičkih udruženja ICOMIA objavilo je deklaraciju o klimatskim promjenama kojom pozivaju na hitno djelovanje

Deklaracijom ICOMIA obvezuje svoje članice da podupiru održivu nautičku industriju, te da pripremaju sektor na razumne korake s ciljem ublažavanja prijetnji i rizika povezanih s klimatskim promjenama. Organizacija je prije mjesec dana osnovala novi Odbor za održivost, a danas je objavljena ICOMIA-ina deklaracija o klimatskim promjenama. U 39 točaka navode uznapredovanje klimatskih promjena, te koji nas izazovi čekaju u budućnosti poput podizanja razine mora, ekstremnih oluja, poplave itd. Radi se o problemima koje moraju rješavati svi dionici industrije, kako bi pokušali smanjiti emisiju CO2.

Na internetskim stranicama ICOMIA-e objavljeni su dokumenti dostupni za besplatno preuzimanje, a između ostalog navode kako već sada postoji izbor za bolju praksu i kako je posljednjih desetljeća pod utjecajem tržišta, regulacija i predanošću industrije, omogućeno smanjenje utjecaja na okoliš. To je poželjan smjer, ističu, u protivnom nas očekuju vrlo frekventni događaji ekstremnih vremenskih uvjeta što se smatra jednim od ključnih izazova nautičke industrije. U budućnosti se očekuje da će se uz ekstremne vremenske uvjete, podići razina mora, a povećava se i razlika između plime i oseke. Raste i temperatura morske vode, oluje postaju žešće, valovi veći, a poplave i suše sve češvće.

Najavljena je uska suradnja sa svjetskim udruženjem za vodenu prometnu infrastrukturu, PIANC. Nautika i pomorski promet su pod povećalom na globalnoj razini zbog direktnog doticaja s oceanima. Oni čine 71 posto Zemljine površine, odnosno oko 97 posto vode na Zemlji, o čemu direktno i indirektno ovise životi sviju ljudi i ostalih bića na planeti. Prema podacima iznesenim u globalnom izvješću rizika 2020. godine na Svjetskom ekonomskom forumu, ovim tempom nas do kraja stoljeća očekuje prosječno zagrijavanje za 3 stupnja, odnosno dvostruko više nego što se smatra limitom koji bi mogli podnijeti bez socijalnog i ekonomskog mira, te ozbiljnih posljedica za okoliš.

Usporedno s porastom temperature mora iz perioda od 1970. do 1993. i od 1993. do danas, u drugom periodu se porast udvostručio. Do brzog zagrijavanja dolazi zato što mora apsorbiraju goleme količine CO2, što je ujedno i razlog kiseljenja površine oceana. Zbog klimatskih promjena mijenjaju se uvjeti života u prirodi, zbog čega izumiru životinjske vrste, odnosno remeti se hranidbeni lanac, koji je važan za harmoniju života. Prema IPCC-u, ako ne usporimo klimatske promjene, pretpostavlja se da će do 2100. prosječni porast globalne razine mora biti između 0.61 i 1.1 m, odnosno srednje vrijednosti 0,85 m, dok crnji scenarij pretpostavlja porast između 2 i 2,5 metra.

Navedena predviđanja direktno se odnose na plovidbu, ali i na obalnu infrastrukturu, koja će zbog jačeg djelovanja mora nedvojbeno erodirati. Podizanje razine mora će potopiti velik broj naseljenih područja. Očekuje se da će zbog podizanja razine mora nastati problem s opskrbom pitkom vodom, te će utjecati na svakodnevicu milijuna ljudi. Časopis Nature, nedavno je objavio i studiju koja ukazuje na brže grijanje ušća plimnih rijeka, napominje se u dokumentaciji ICOMIA-ine deklaracije. Dokaze za postojanje klimatskih promjena više ne trebamo tražiti u knjigama i brojkama, one su sve vidljivije golim okom, a u posljednjim desetljećima redovito se iz godine u godinu obaraju različiti rekordi ekstremnih uvjeta.

Piše: Teo Marević
Foto: Arhiva More

Aqua superPower
Novosti

Na pragu tranzicije

Ulaganje u infrastrukturu elektropogona postaje važno pitanje kvalitete ponude u nautičkim središtima.

Prestižna nautička središta ulažu i trude se biti predvodnici tranzicije na „zeleniji“ pogon brodova. Već smo pisali o gradnji prve mreže brzih punionica po uzoru na super-punjače automobilskog brenda Tesla o čemu smo već pisali. U Florø marini na zapadnoj obali Norveške, postavljen je prvi nautički punjač snage 150 kW. Slijedi ih Venecija koja je ovog proljeća instalirala nekoliko brzih punjača za plovila AQUA superPower, a u planu ima postavljanje još 20 stanica do kraja godine. Prije nekoliko dana su u pogon puštena i dva brza punjača AQUA superPower snage 150 kW na rivi u sklopu Yacht Club de Monaco, kluba koji je početkom mjeseca bio domaćin 8. Monaco Energy Boat Challenge.

Tvrtka AQUA superPower do sad je na Azurnoj obali instalirala tri superpunjača, a cilj im je nastaviti širiti mrežu kako bi ovaj oblik energije bio dostupniji za rekreativnu plovidbu. Vlasnici brodica s elektropogonom sada mogu bezbrižno ploviti na potezu St. Tropez-Cannes-Monaco uz postojeću infrastrukturu brzog punjenja. Mreža se nastavlja i u novoj marini Cala del Forte u gradu Ventimiglia,  te nešto južnije od Genove, u luci Portofino gdje su instalirani AQUA-ini punjači snage 75 kW. Kućište punjača napravljeno je od recikliranog aluminija što je još jedan plus za stavku održivosti proizvoda. Korisnici imaju opciju punjenja s izmjeničnom i istosmjernom strujom, a punjačem se upravlja putem mobilne aplikacije.

aqua azurna obala

Kompeticija ubrzava razvoj

Spomenuti 8. Monaco Energy Boat Challenge je petodnevni događaj u sklopu kojeg je održano natjecanje električnih i hibridnih plovila, te su predstavljene novosti iz svijeta brodskog elektro pogona i održane različite panel rasprave i konferencije. U natjecanju je sudjelovalo 35 timova iz 20 zemalja, u tri kategorije. MEBC se održava od 2014. godine i u početku su se timovi sastojali uglavnom od studenata sa sveučilišta, a sada su u programu brojni timovi koje čine studenti, njihovi profesori, znanstvenici velikih istraživačkih institucija, ali i profesionalci komercijalnih tvrtki. Klub je za vrijeme trajanja Monaco Energy Boat Challenge bio poprište brojnih okruglih stolova i konferencija na temu zelene energije u nautici, a uz rivu pred klubom su bili vezani različiti primjerci natjecateljskih brodica.

Kategorije natjecanja su bile Solar Class, Energy Class i Open Sea Class. Solar Class vuče tradiciju iz natjecanja plovila s elektropogonom i solarnim panelima započetim u SAD-u 1994. godine. Ta se ideja nastavila u Nizozemskoj od 2004. godine, a zatim se raširila i na ostatak svijeta. Energy Class se odnosi na timove koji na gotovim dvotrupcima ugrađuju inovacije iz segmenta energije, učinkovitosti itd., dok je Open Sea Class koja se u početku zvala Offshore class, sačinjena od profesionalaca s plovilima koja se već mogu naći na tržištu. Na nautičkom sajmu u Veneciji ove godine, održana je i prva e-regata u kojoj su u različitim disciplinama i kategorijama. I tamo su se u trodnevnom ciklusu održavale panel rasprave na temu ekologije i nužnosti tranzicije na ekološki prihvatljiviji pogon, a program je bio pod okriljem plana Venezia Agenda 2028 da u narednih 18 godina grad postane karbon-neutralan.

Gotovo u svakom broju Mora donosimo novosti iz svijeta brodskog elektropogona, hibridnih sustava, te inovacija iz polja generiranja električne energije. Redovito u svakom broju istražujemo aktualnu problematiku i izazove s kojima se industrija tek čeka susresti. U aktualnom broju Mora tako možete pročitati o tehnologiji elektropogona s vodik gorivim ćelijama, a nešto novosti pripremili smo i za nadolazeći broj koji izlazi početkom kolovoza. Dinamičan rast investicija i još dinamičnija aplikacija inovacija na tržištu postaje atraktivna za investitore, ali i za širi bazen potencijalnih kupaca. S obzirom na to da je čitav svijet u utrci sa štetnim emisijama u atmosferu i sve je više zakonskih i regulatornih ograničenja koji pritišću industrije s velikim emisijama na promjene, možemo reći da se nalazimo na pragu tranzicije, unatoč i dalje snažnoj industriji motora s unutarnjim izgaranjem, koji neće tako brzo nestati.

Jedan od izazova, osim skladištenja energije, jest i infrastruktura unutar marina i luka, bez kojih tranzicija neće biti moguća. U seriji tekstova o elektropogonu o čemu intenzivno pišemo u Moru posljednjih godina, istaknute su brojne primjene gdje elektropogon itekako ima smisla, te one u kojima to za sad nije moguće. Specijalizirani portal za elektropogon plovila Plugboats.com je ove godine organizirao prvo izdanje online nagrade za plovila s elektro i hibridnim pogonom The Gussies, a glasovanje traje do 26. srpnja. Nagrada nosi ime po uzoru na tvorca prvog električnog vozila i izvanbrodskog elektromotora, francuskog inovatora i inženjera elektrotehnike, Gustavea Trouvéa.

Piše: Teo Marević
Foto: AQUA superPower

perini navi
Novosti

Aukcija za Perini Navi

Tri grupe zainteresirane za preuzimanje legendarnog brenda tvrde da je početna cijena previsoka.

Uz Newco i Palumbo Yachts, sada je i The Italian Sea Group objavio kako su zainteresirani za kupnju posrnule legende talijanske brodogradnje luksuznih jedrilica superjahti, ali smatraju da je procjena koju je napravila tvrtka Deloitte previsoka. Podsjećamo, Perini Navi je zbog dugovanja u siječnju ove godine morala proglasiti stečaj, a odmah nakon što je vijest izašla u javnost, pojavili su se Sanlorenzo i Ferretti Group kao obećani spasitelji, najavivši da ako se ne pronađe način za nastavak brodogradnje, da su spremni preuzeti posrnuli brend i nastaviti graditi Perini Navi.

U međuvremenu su osnovali zajedničku tvrtku s ciljem da naprave što su i obećali, ali se ne slažu s procijenjenom vrijednosti brodogradilišta, te je smatraju da je 62,5 milijuna eura previsoka početna cijena za aukciju. Budući da su još dvije zainteresirane strane kazale isto, pitanje je radi li se tu o tome da je cijena zaista previsoka, ili pak pokušavaju spustiti početnu cijenu ususret aukciji koja bi se trebala održati 30. srpnja.
Izjava zainteresirane strane The Italian Sea Group, uz obavijest o odustajanju zbog previsoke početne cijene sadrži i objašnjenje da je grupa zainteresirana u održivo poslovanje Perini Navi sa stvaranjem vrijednosti za kompaniju i njenih vlasnika.

Tvrtka Newco se po osnutku izjasnila kako namjerava kupiti Perini Navi da bi sačuvala radna mjesta radnika brodogradilišta, te njegovu vrijednu povijest. Međutim, prošlog tjedna izjavili su da im je početna cijena previsoka, jer procjena prema njihovom mišljenju ne uključuje vrijednost investicija potrebnu za resetiranje kompanije, brenda i prije svega povratak radnika na posao, te održavanje tog kontinuiteta.
U otprilike isto vrijeme, tvrtka Palumbo Superyacht koja pod sobom ima 5 brodogradilišta, izjasnila se da su zainteresirani za preuzimanje, ali su komentirali isto, da je početna cijena od 62,5 milijuna eura „nedvojbeno previsoka“ te da će službenu odluku o sudjelovanju na aukciji dati u narednim danima.

Foto: Carlo Borlenghi

ClubSwan125
Novosti

Zajedrio je ClubSwan 125

Nautor’s Swan je objavio video o svojoj perjanici ClubSwan 125. Jedrilica ja napravljena s namjerom za postavljanje rekordnih rezultata, a s obzirom na reputaciju, vjerujemo da će u tome i uspjeti.

Nautor’s Swan je poznat po svojoj ClubSwan liniji OneDesign jedrilica od kojih su 36-ice i 50-ice već postigle dobar uspjeh, a u tijeku je i gradnja 80-ice. Sada je konačno zajedrila i najveća sestra iz obitelji ClubSwan s karbonskim trupom dugim 125 stopa. Sve na ovoj jedrilici usmjereno je vrhunskim performansama, a uz sportski dizajn i najsuvremeniju tehnologiju gradnje i opreme, ona ClubSwan 125 posjeduje i dizajnerski interijer.

Iz finskog brodogradilišta već mjesecima komuniciraju putem video i pisanih objava o tome kako napreduje gradnja, a imali smo prilike saznati i s kakvim su se izazovima susretali ovi odveć iskusni graditelji vrhunskih jedrilica. Gradnja ove sportske jedrilice predstavlja vrhunac vještina i znanja za brodogradilište, te su ovom gradnjom htjeli poručiti konkurenciji ali i svojim kupcima što su sposobni napraviti. Predsjednik Nautor grupe, Leonardo Ferragamo kazao je kako su ovime postavili jedan od kamena temeljca u povijesti jedrenja, te razvili brojne inovacije i tehnologije. Dodao je kako su na projektu radili timovi koje čini svjetska krema dizajnera, inženjera i graditelja. Da ne duljimo previše, u nastavku pogledajte video prilog o ovoj impresivnoj jedrilici.

welding-1209208_1920
Novosti

Poskupljuje proizvodnja

Paket zelenih zakona predviđa uvođenje carina na čelik, što bi utjecalo na cijenu proizvodnje, između ostalog i na brodogradnju

Da bi EU postigla ciljeve iz Pariškog sporazuma, o karbonski neutralnoj EU do 2050., postepeno možemo očekivati uvođenje različitih mjera i poskupljenja proizvodnje, kakvo se navodi u prijedlogu paketa mjera „Fit for 55“ u prijevodu „Spremi za 55“ koji je upućen na razmatranje EU članicama. Paket između ostalog, sadrži i uvođenje poreza na čelik, odnosno na sve proizvode za koje postoji utvrđena visoke emisije CO2. Radi se o vrlo nepopularnim mjerama za uvođenje, ali gledajući klimatske katastrofe koje se odvijaju ovih dana u svijetu, možda smo i zakasnili.

Nerealno je za očekivati da će mjere biti dobro prihvaćene, a teško je vjerovati da će i biti usvojene. Što se tiče brodogradnje, već sada je pod pritiskom zbog nedostatka sirovog materijala, ako dođe li do poskupljenja, u svim industrijama koje koriste čelik, svakako će doći do krize. Europska unija je svjetski predvodnik u regulativi kojom planira smanjiti emisiju štetnih plinova za 55 posto do 2030. godine, u odnosu na razinu iz posljednjeg desetljeća prošlog stoljeća. Da bi ostvarila ambiciozne ciljeve, u sljedećem desetljeću nas očekuje niz mjera za smanjenje emisija, obuhvaćeni velikim EU zelenim planom.  Paket mjera „Fit for 55“ sada mora proći razdoblje od nekoliko mjeseci pregovora među 27 država članica i Parlamenta europske unije.

Druge glavne ekonomske sile uključujući Kinu i SAD, dva najveća svjetska zagađivača, također su se obvezali postići nultu emisiju štetnih plinova, za što znanstvenici predviđaju da je krajnji rok 2050. godina, kako bi izbjegli katastrofalne posljedice promjene klime. EU je prva koja mijenja legislativu za pokretanje zelenih promjena kroz naredno desetljeće, među blokom kojeg čini oko 25 milijuna tvrtki i gotovo pola milijarde ljudi.

Oporezivanje emisija

Bivši generalni direktor za klimatske akcije pri Europskoj komisiji, Jos Delbeke komentirao je za Reuters kako svi imaju određene ciljeve, ali prevesti ih u zakon koji vodi ka realnom smanjenju emisija, je najteži zadatak. Od uvođenja klimatskih akcija u zakonodavstvo, EU je do 2019. godine, smanjila emisije do 24 posto od razina iz 1990-ih godina. Da bi nastavila smanjivati štetne emisije, Europska komisija je predložila 12 zakona koji targetiraju energetsku industriju, proizvodnju, transport, stambeno grijanje i ostale glavne faktore zagađivanja.  Emisije iz automobila, zrakoplova i brodova zajedno čine oko četvrtinu štetnih emisija u EU, s tendencijom rasta. Zgrade proizvode oko trećinu emisija u EU bloku, a uz tvornice, brojni domovi se griju na fosilna goriva.

Prijedlog zakona obuhvaća mjere kojima bi se potaknulo kompanije i konzumente da odaberu zelenije opcije prije nego one štetne. Primjerice, jedan od detalja prijedloga zakona koji je procurio u javnost, piše Reuters, je oporezivanje zrakoplova koji koriste kerozin kao gorivo za pogon, a onima s niskim postotkom emisija CO2 dati odgodu plaćanja poreza na 10 godina. Obnova EU ugljikova balansa također uključuje i tjeranje proizvodne industrije, energane i zrakoplovne kompanije, te motorna plovila da plaćaju za zagađenje CO2.

Lista prijedloga je duga, a jedan od najupečatljivijih detalja je potpuna zabrana proizvodnje novih automobila na benzinsko i dizel gorivo do 2035. godine. EU će nastaviti još ambicioznije planove, te nastaviti ulagati u obnovljive izvore energije. Uskoro se očekuje da će Brussels najaviti detalje oko prvog uvođenja carina na ugljik, ciljajući na uvoz dobara za čiju proizvodnju je potrebna velika emisija, a u što spadaju čelik i cement. Ta je najava uznemirila trgovinske partnere EU, uključujući Rusiju i Kinu. Politički put za postizanje tih ciljeva će biti težak, a EU članice i EU parlament tek trebaju raspraviti prijedloge.

Sraz zapada i istoka EU

Spomen ovih mjera snažno je odjeknuo između bogatijih, zapadnih i skandinavskih zemalja EU, gdje prodaja električnih automobila strelovito raste s jedne strane, te siromašnijih, istočnih zemalja EU s druge strane, koje su zabrinute za cijenu tih mjera, čije ekonomije ovise o ugljenu. Najviše su pod povećalom dijelovi prijedloga EK koji obuhvaća, transport i grijanje domaćinstava što će potencijalno poskupiti cijenu stanovanja.

Komisija je načelno obećala neku vrstu socijalnog fonda za zaštitu domaćinstava s manjim prihodima, te potencirala članice EU da fond od 800 milijardi eura namijenjenih obnovi nakon Covid-19, usmjere ka izolaciji zgrada i poticanju stvaranja poslova u zelenim tehnologijama, poput onih na bazi vodika. Prema mišljenju stručnjakinje za EU klimatske zakone, Manon Dufour iz tvrtke E3G, Europska unija nema što skrivati, te će povremenom objavom ovakvih informacija testirati javno mnijenje i spremnost na promjene, prenosi Reuters. Prema njoj, nije nerealno za očekivati da će ovakav paket zakona stići usred socio-ekonomske krize, zbog čega bi EU trebala biti vrlo oprezna.

Diplomatski izazov

Zakonodavci moraju biti spremni i na to da će industrija snažno lobirati protiv donošenja takvih poreza. Europski sektori koji koriste čelik i cement u proizvodnji, već se bore s planovima, a poneki otvoreno zagovaraju izuzeće iz takvih poreza. Slično je bilo i s automobilističkom industrijom u prošlosti, ali više ne. Primjer je i europski giganti poput Volkswagena koji je već predan tranziciji na čistu energiju, te do 2030. planira prestati proizvoditi automobile s motorima s unutarnjim sagorijevanjem, a u tome nisu jedini. S prvim takvim paketom zakona u svijetu, EU nastoji zadržati poziciju globalnog političkog klimatskog lidera. Nejasno je hoće li to biti dovoljno, piše Reuters, međutim postavlja ambiciozan izazov za druge velesile prije konferencije UN-a koja bi se trebala održati u Škotskoj u studenom ove godine.

Izazovno će biti da Kina i SAD podupru ovakav zakon, izjavio je Tom Rivett-Carnac, UN-ov glavni politički strateg za Pariški sporazum iz 2015. godine, koji je dodao da ćemo vidjeti hoće li to poći za rukom EU diplomaciji. Time je Bruxelles najavio da žele europsku klimatsku politiku proširiti globalno. Prvi susret s diplomatskim izazovima bit će stavljanje carina na ugljik, što bi trebalo EU tvrtke staviti na isti nazivnik s jeftinom konkurencijom zemalja sa slabim regulativama glede emisija CO2. Prijedlog bi također trebao pogurati EU industriju da investira u skupu zelenu tehnologiju. Ako krenu prve, europske bi tvrtke mogle postići kompetitivnu prednost na globalnom tržištu proizvoda poput „zelenog“ čelika proizvedenog vodikom, piše Reuters. Pritom je nejasno odakle bi vodik nabavljali, jer trenutno se najveći udio vodika dobiva iz fosilnih goriva, no otom potom, o čemu smo pisali u tekstu o razvoju pogona na vodikove gorive ćelije za plovila u aktualnom broju Mora.

Tekst: Teo Marević
Foto: Pixabay

princeza Anne 1
Novosti

Princeza posjetila Princess

Princeza Anne, predsjednica udruženja RYA, posjetila je brodogradilište Princess Yachts gdje je sudjelovala u dodjeli nagrada polaznicima edukativnog  programa. U govoru se prisjetila preminulog oca, princa Philipa i zajedničkih jedriličarskih uspomena.

Kćer kraljice Elizabete II. i nedavno preminulog princa Philipa, princeza Anne, posjetila je brodogradilište Princess Yachts u Plymouthu. Razlog posjeta je dodjela nagrada njihova edukacijskog programa s nagradom Princess Royal Award 2020, koji se zbog pandemije produljio na ovu godinu.

Princeza Anne je dugogodišnja predsjednica udruženja Royal Yachting Association, a tu je dužnost naslijedila od pokojnog oca. U sklopu posjeta, na povijesnom nautičkom otoku Isle of Wight sastala se i s članovima kluba Royal Yacht Squadron (RYS) čiji je dugogodišnji admiral bio preminuli Philip, poznat kao Duke of Edinburgh ili samo The Duke. Princeza Anne je privatno i po službenoj dužnosti desetljećima vezana uz nautiku, kao i njen otac, čije je i formalno obrazovanje, te karijera bila usmjerena na ratnu mornaricu.

Princ Philip od Edinburgha se školovao u Royal Naval College u Dartmouthu do 1939. godine, te je u Drugom svjetskom ratu služio u mornarici na Mediteranu i u Tihom oceanu. Karijeru je nastavio i nakon rata i završio s činom zapovjednika 1952. godine kada je njegova supruga postala kraljica. Duke je, posebno u svojoj mladosti, vodio prilično kontroverzan, aktivan i buran život za jednog supruga Britanske kraljice. Budući da je bio medijska ličnost, snažno je utjecao i na popularnost nautike, rekreativnog i sportskog jedrenja. Bio je blizak prijatelj inženjera i dizajnera jedrilica Uffa Foxa, zaslužnog za popularizaciju malih klasa i jedan od pionira upotrebe trapeza u sportskom jedrenju. Njih su dvojica, a kasnije i princeza Anne često jedrili skupa.

U obraćanju javnosti, princeza se prisjetila svojih najranijih uspomena na oca, koje su vezane upravo uz obiteljsko jedrenje, regate i nautičku ostavštinu njega i njegova prijatelja, dizajnera jedrilica Uffa Foxa. Princeza Anne u privatno posjeduje jedrilicu britanske proizvodnje Rustler 44, naziva Ballochbuie. I njen suprug, Vice Admiral Sir Timothy Laurence je karijeru odslužio u britanskoj mornarici, te u slobodno vrijeme zajedno jedre po uglavnom skrovitim mjestima i izazovnim morskim rutama.

Foto: Twitter / Princess Yachts

cruise-ship-3687021_1920
Novosti

Zbogom velikim brodovima

Od 1. kolovoza, u Veneciju neće moći pristati brodovi s više od 25 tisuća tona ili 180 m dužine

Zakon je potpisan i stupa na snagu početkom kolovoza, a talijanski ministar povijesti, kulturne baštine i turizma Dario Franceschini, kao ni UNESCO nisu krili oduševljenje. Radosnu vijest je prvi objavio ministar putem Twitter računa napisavši “od 1. kolovoza veliki brodovi više neće moći prolaziti ispred (trga) San Marco, niti kroz kanal Giudecca,” te je dodao kako je ponosan na ustrajanost lokalne zajednice.
Zabrana se odnosi na brodove teže od 25 tisuća tona ili dulje od 180 m, odnosno na sva plovila koja u gorivu sadrže 0,1 posto sumpora. Dekretom je također određeno da se urbani vodeni putevi bazena i San Marco, te kanala Giudecca proglase nacionalnim spomenicima. Time se praktično takvim brodovima onemogućava uplovljavanje u dva bazena venecijanske luke – Troncheto I Porto Maritimo u koja su do sada pristajali.

Pomorski promet u Veneciji je uvijek bio gust, s mnoštvom malih i srednjih turističkih plovila. Zbog gužve i bojazni za mogućim sudarima, oduvijek je postojao problem s velikim brodovima koji su prolazili neposredno ispred trga Sv. Marka kako bi svojim gostima pružili najatraktivniji mogući pogled na grad. Posljednji veliki udes zbio se pretprošle godine, kada je kruzer udario u rivu, baš u trenutku kada je napetost lokalaca ali i dobrog dijela svjetske javnosti prema velikim kruzerima u gradu pod UNESCO-vom zaštitom bila na vrhuncu. Čak je i popularni umjetnik Banksy gotovo proročanski ukazao na taj problem svojim umjetničkim aktivizmom.

Problem nije samo u težini upravljivosti i gustoći prometa zbog koje postoji mogućnost sudara, već u tome što veliki brodovi stvaraju nepodnošljivu buku, zagađuju, a nije ni tako krasan prizor uz trg San Marco vidjeti brod visine zgrade s 15 i više katova. Posljednjih godina je negativnom mnijenju o kruzerima doprinijelo i podizanje svijesti o negativnom utjecaju na okoliš koji proizvode takvi brodovi, uslijed globalne klimatske katastrofe kojom svjedočimo.

U međuvremenu, traži se alternativno rješenje u lučkom području Marghera u blizini Venecije na obali lagune u kojem se nalaze teretni terminali I brodogradilišta, a za project se predviđa da će koštati oko 157 milijuna eura, dok se traži rješenje za pristanište dalje od obale. Takvom modelu pribjegli su neki europski gradovi, poput Kopenhagena u kojem kruzeri pristaju daleko izvan gradskog područja a njihovi gosti se potom prevoze do gradskih riva manjim brodicama. To je atraktivno rješenje koje otvara nove poslove. Ako bi se takvo što napravilo u Veneciji treba ipak kazati da bi nestao tek dio problema. Onečišćenje koje takvi brodovi proizvode ne bi nestalo ali bi se premjestilo na drugu, manje osjetljivu lokaciju umjesto da se događa unutar lagune gdje je zbog plićine taj utjecaj pogubniji. Zakon je predvidio i pomoć tvrtkama i radnicima koji će ovom odlukom osjetiti financijski udarac, čak i u slučaju da se dozvoli iskrcavanje putnika dalje od obale Venecije.

Foto: Pixabay

b&g
Novosti

Brunswick preuzima Navico

Lowrance, Simrad, B&G i C-Map pridružuju se podužoj listi brendova pod krovnom grupacijom Brunswick.

Brunswick Corporation ušla je u završni krug pregovora oko preuzimanja grupe Navico, globalnog lidera nautičkih elektroničkih uređaja i senzora. Vrijednost akvizicije je 1,05 milijardi američkih dolara. Time će najveća svjetska nautička grupacija postati još veća, i to s grupom vodećih brendova kao što su Lowrance, Simrad, B&G, C-Map koji će sada postati dio Advanced Systems Group. ASG već uključuje i vodeće Parts & Accessories (P&A) brendove u segmentu skladištenja električne energije, digitalne kontrole, monitoringa i povezivanja uređaja.
Krajem svibnja smo pisali o godišnjoj sjednici Brunswickovih investitora, na kojoj se puno govorilo o njihovoj strategiji ACES (autonomija, povezivanje, elektrifikacija i dijeljeni pristup), u sklopu čega je i najavljena linija električnih Mercury izvanbrodskih motora, te se spominjala akvizicija nekih etabliranih, globalnih brendova.

Predsjednik uprave Brunswick Corporation, Dave Foulkes se tim povodom javnosti obratio rekavši da će nastaviti ulagati u inicijative s organskim rastom, kao i s preuzimanjem tvrtki koje će im omogućiti da ostanu pri svjetskom vrhu. Ova akvizicija je jedan od primjera navedenog, a brendovi će dodatno osnažiti ponudu Brunswickova portfelja. Cilj im je napraviti kompletnu ponudu inovativnih digitalnih rješenja te integrirane sisteme vlastite proizvodnje. Sa sjedištem u Egersundu u Norveškoj, Navico je u privatnom suvlasništvu Altor Fund IV i Goldman Sachs Asset Management. Proizvode multifunkcionalne ekrane, fish-findere, autopilote, sonare, radare, te kartografiju. Navicovi brendovi ugrađeni su u dobrom dijelu motornjaka i jedrilica na tržištu, za rekreativnu i komercijalnu uporabu.

Do kraja svibnja ove godine, su prihodi grupe Navico unatrag posljednjih 12 mjeseci iznosili oko 470 milijuna američkih dolara, s trendom rasta. Brunswickov P&A segment čini oko 35 posto ukupnih prihoda grupacije u 2020. godini, a s Navicovim brendovima, taj će se postotak povećati i doseći otprilike 2 milijarde američkih dolara godišnje. Predsjednik uprave Navico, Knut Frostad kazao je da će nakon perioda jako rasta, ovo pridruživanje Brunswickovoj “obitelji” dodatno osnažiti njihovu prisutnost na tržištu i podršku njihovim klijentima. Dovršetak transakcije se očekuje tijekom druge polovice ove godine, zbog uobičajenih procesa usklađivanja papirologije, regulative, carinskih uvjeta i različitih odobrenja.

Piše: Teo Marević
Foto: Arhiva More

Tanna 47 2
Novosti

Fountaine Pajot Tanna 47

Francuski brodograditelj katamarana najavio je novi model Tanna 47 koji bi trebao zamijeniti dosadašnji model iste duljine, Saona 47.

Predstavljanje Tanna 47 najavljeno je za nadolazeći Cannes Yachting Festival koji se održava od 7. do 12. rujna, a cijeli projekt Fountaine Pajot je do sad držao u tajnosti. Čini se da nisu jedini, jer kako se približavaju datumi sajmova, posljednjih tjedana sve je više najava tajnovitih projekata europskih brodograditelja. Ime modela posuđeno je od Otočja Koraljnog mora, smještenog između Fidžija i Nove Kaledonije. Katamaran će biti dug 13,94 m i širok 7,7 m, s gazom od 1,2 m, odnosno istih dimenzija kao i model kojeg će zamijeniti u portfelju FP-a. Dizajn je radio dvojac iz studija Berret-Racoupeau, a plan jedrilja zamišljen je s površinom 129 m2, od čega se 77 m2 odnosi na glavno jedro i 52 m2 na genovu, više nego što je bilo nudi Saona.

Uz jedra, za pogon će imati dva ugradbena motora s po 50 konjskih snaga svaki s velikim tankom goriva po 470 litara. Rezervoar pitke vode zapremine 700 litara namijenjen je za duga putovanja, što je i za očekivati s obzirom na to da je Tanna 47 namijenjena onima koji planiraju provesti dugi period u plovidbi, bez žrtvovanja komfora. Brodica će se nuditi u dvije verzije konfiguracije interijera. Prva verzija, namijenjena za privatno, obiteljsko korištenje zvat će se Maestro. Uključuje veliku vlasničku kabinu koja se prostire kroz cijeli prostor lijevog trupa, s vlastitom kupaonicom, kao i pravi radni stol s policama. Desni trup sadrži dvije dvostruke kabine, svaka s vlastitom kabinom. Pretpostavka je da će ovakav aranžman biti popularan kod onih koji su tijekom pandemije otkrili da mogu raditi izvan ureda, u plovidbi i za one koji su to prakticirali i prije.

Verzija Quintet je očekivano namijenjena za korištenje u charteru, čak pet dvostrukih kabina, od kojih je jedna s krevetima na kat, namijenjena posadi, uz pet zasebnih kupaonica. Ono što obje verzije imaju zajedničko je veliki centralni salon s nešto inovacija u dizajnu od već viđenog. Salon se ustvari sastoji od velikih kuhinjskih površina, te velikim divanom, te bočnim stepenicama za spuštanje u trupove. Salon je gotovo u cijelosti otvoren prema krmenom prostoru, gdje je izmješten prostor za blagovanje i odmaranje. Konačno smo dočekali prestanak trenda rasta centralnog dijela katamarana. Takav dizajn jednostavno nije najsretnije rješenje u kombinaciji s jedrenjem. Kokpit se nalazi na drugoj razini, odnosno na letećem mostu gdje postoji i mogućnost ugradnje od 5 do 9 kvadratnih metara solarnih panela. Desno se nalazi klasična katamaranska skiperska pozicija, s pristupom iz salona ili s desnog trupa, a lijevo veliko sunčalište, dvostruko veće nego na Saona 47.

Tanna 47 3
Tanna 47 2
Tanna 47 5
Tanna 47 1
Tanna 47 6
Tanna 47 4
Tanna 47 7
F72A7EA2-2397-4FD8-A7CC-D24F4C6EF328
Novosti

Hanse predstavio 460-icu 

Nova Hanse 460 je prvi model iz Greifswalda s potpisom francuskog dizajnerskog dvojca Berret-Racoupeau, zamišljena kao brza obiteljska jedrilica za udobno krstarenje 

Kako su najavili iz brodogradilišta, riječ je o radikalno redefiniranoj Hanse jedrilici, a koncept je nastao na ideji da se tradicionalne Hanse vrijednosti maksimalno upotpuni inovacijama. Ovu ljepoticu su dizajnerski duo Berret-Racoupeau zamislili kao brzu krstašicu za jednostavno upravljanje, te da ima i vizualne karakteristike moderne sportske jedrilice.

Hanseovi graditelji obećavaju da će novi model pružiti maksimum adrenalina skiperima, kao i individualni, stilizirani morski dom za obitelji. Neke od inovacija koje navode u predstavljanju kao radikalno redefinirane su iznimno hidrodinamičan oblik trupa koji je relativno uszak u razini ispod vodene linije za postizanje brzine, te široki bokovi za udobnost, balans i prostornost. Uz trup s tendencijom sportskog dizajna, tu je i visoko mogućnost maksimaliziranja plana jedara, te baštun sa sidrenim nosačem u standardnoj ponudi.

Novi Hanse 460 nudi od 6 do 10 ležaja, ovisno o opciji rasporeda, uključujući i udoban vlasnički suite s dvostrukim ležajem u sredini i pristupom s obje strane, te do ukupno četiri odvojene kupaonice sa zajedničkim ekstra dugim salonom. Proizvodni menadžer Hansea, Andreas Unger izjavio je prilikom predstavljanja da je njihova nova 460-ica je Hanse ‘skroz na skroz.’ Dodao je kako će budući vlasnici imati fleksibilan izbor na listi opcija i u interijeru, kao i u dijelu opreme palube. Nadalje, nudit će i nekoliko opcija jedrilja, s tendencijom da model ima visoki jarbol za maksimaliziran plan jedara, različite opcije kobilice, te pametno osmišljenu integriranu opremu na palubi.

Brodogradilište je postavilo visoka očekivanja i obećavaju dobitničku kombinaciju – sportski dizajn s mogućnošću jednostavnog jedrenja tipičnog za Hanse. Hrvatski zastupnici za Hanse je splitska tvrtka Croatia Yachting.

 

DSCN7111
NovostiOtoci

Le(a)vanda je sazrijela, može početi 13. festival levande! I počeo je! Eto, već trinaesti put Velo Grablje na otoku Hvaru organizira festival posvećen plavom cvijetu levande. Danas (9. srpnja) tek je početak, a sutra se očekuje prava „rapsodija u plavom“. Domaćini su se potrudili pa ima i nekih novitada kao izložba Pisma i pismenost otoka Hvara, (organizira Općinska knjižnica i čitaonica Jelsa, a autor izložbe, postava i tekstova Ivan Volarević), bit će tu i pisme po domaću, predavanje kako zaštititi hvarsku levandu Budrovku, izložba fotografija i dakako prezentacija svih mogućih proizvoda od levande, a i ne samo od levande kao i otočkih delicija. Novost je bezalkoholno osvježavajuće piće originalno Kombuchapretvorena u Crobucha. Ima i od levande. Izvrsno je! Vidjet ćemo što su domaćini pripremili za sutra.20210709_10480820210709_105357DSCN7148

BB11B232-D631-4622-9AAB-8A039CEE34BA
Novosti

Pula će sredinom srpnja ugostiti maxi krstaše i zanimljiv jedriličarsko-gastronomski program.

Danas je u Puli predstavljen novi jedriličarski projekt Maxi On, koji će se odvijati u tri grada Trstu, Puli i Veneciji. Regate krstaša u kategoriji maxi jedrit će u trokutu najvećih sjevernojadranskih gradova, uz prateći program. U svakom gradu, nakon regatnog dana, jedriličari će imati prilike uživati u gastronomskim delicijama svakog od tih triju gradova. Pulska regata dio je Yacht entertainment show-a (YES).
Projekt kreće u Trstu 14. srpnja gdje se održavaju i regate manjih krstaša mojotrupova te malih klasa. Maxi krstaši iz Trsta kreću za Pulu gdje se očekuju u popodnevnim satima, s ciljem u Pulskoj luci. Drugog dana, 15. srpnja, maxi krstaši će jedriti jednu coastal race regatu u Pulskom akvatoriju, sa startom i ciljem u Pulskoj luci.
Trećeg dana, 16. srpnja, u 9 ujutro maxi jedrilice će se uputiti na treću etapu prema Veneciji gdje će se nastaviti zabavni program. Idejni inicijator događaja, Claudio De Martis kazao je “izuzetno nam je drago da će Grad Pula prepoznao važnost ovog eventa i zajedno sa svojim partnerima stvorio uvjete za jednu prelijepu etapu u gradu kojeg osobno jako volim.” Organizator čitavog događaja je tršćanski Yacht Club Adriatico i pulski Jedriličarski klub Uljanik.
DSC_8382
Novosti

Čarter dodaje gas

U prvom tjednu srpnja najam plovila dosegao je 82% istog razdoblja predpandemijske 2019 godine

Svatko tko se prošle subote zatekao u nekoj hrvatskoj marini mogao se uvjeriti u gužvu koja vlada na gatovima na kojima svoje jahte vežu čarter kompanije. Potvrdili su nam to i podatci koje smo dobili od Ministarstva mora koji kazuju da je u 27 tjednu ove godine u crew liste čarteraša upisana 21300 osoba. U istom tjednu 2019 godine bilo ih je 26100 što znači da je čarter u tom tjednu ostvario čak 82% svog učinka iz dosada najuspješnije 2019 godine.

Od početka nautičke sezone iz tjedna u tjedan taj je rezultat sve bolji. Tako je u lipnju na čarter plovilima bilo ukrcano 67500 nautičara što je 67% od 100.700 koliko ih je plovilo u lipnju 2019 ali i za 70% više nego li prošle godine u lipnju kad ih se ukrcalo svega 39700. I što je također važno, rezultat se popravlja iz tjedna u tjedan. Tako je u prvom tjednu lipnja ostvareno 60% rezultata iz istog razdoblja 2019, u drugom tjednu 56%, u trećem 74% a u četvrtom čak 79%.

Od početka godine do kraja lipnja u čarteru su plovila ukupno 115747 nautičara a i dalje prevladavaju oni iz Austrije, Njemačke, Češke, Slovenije i Poljske koji zajedno s hrvatskim državljanima broje 84080 osoba.

Uzmemo li u obzira da se u međuvremenu hrvatska čarter flota smanjila ja kojih petstotinjak plovila ovaj je rezultat još značajniji. Čarteraši s kojima smo ovih dana razgovarali jako su zadovoljni sezonom a još više rezervacijama za slijedeće mjesece. Sad sve ovisi o očuvanju dobre epidemiološke situacije. Zato, cijepite se vi koji to do sada