IMG_3824[1]

Plovidba u čarteru je postala globalni posao koji raste iz godine u godinu. Samo u Hrvatskoj ima više od 4300 jahti i brodica namijenjenih iznajmljivanju na kojima godišnje plovi pola milijuna nautičara. Više od dvije trećine ih plovi u tzv. bareboat charteru, što će reći da unajmljuju brodove bez skipera. Trendovi na Mediteranu pokazuju da će čarter flota i dalje rasti, kao i potražnja za tim tipom plovidbe. Uz nju se razvija ponuda onima koji plove i niz usluga i proizvoda koji omogućavaju bolje upravljanje takvim flotama. Jedan takav proizvod imali smo priliku vidjeti ove godine na Bootu u Düsseldorfu. Sailsence Analytics, start-up koji su utemeljila dva pasionirana jedriličara Nicolas De Laet i Yannick Vereerstraeten omogućava pouzdan nadzor nad plovilima. Radili su na njemu dulje od dvije godine, prikupili nekoliko milijuna eura, sada se razvijaju cijelom Europom. Njihov sustav već radi na flotama koje plove sjevernom Europom, Karibima, na Djevičanskim otocima i Francuskim Antilima.
Prije Boota sustav je predstavljen primjerice na sajmu Nautic u Parizu, posjetili su i zagrebački ICE i izazvali prilično zanimanje čarter menadžera. Naravno, nadzor plovila izdaleka pomoću trackinga pa i nadzor nekih funkcija plovila već smo imali priliku vidjeti pa nas je zanimalo po čemu se sustav Sailsence Analyticsa razlikuje od drugih i koje su mu prednosti i koje su novosti koje donosi.
Kažimo najprije, iako su za njega zainteresirane čarter kompanije, on nije namijenjen samo njima. Poslužit će itekako osiguravajućim društvima, brodograditeljima, ali i privatnim vlasnicima. Sustav je zamišljen tako da onima koji upravljaju flotama olakša održavanje i omogući preventivno djelovanje. Drugim riječima, prateći u realnom vremenu sedam dana u tjednu i dvadeset četiri sata u danu najrazličitije parametre broda, navigacijske instrumente i ostale elektroničke i električne sustave, motor, pomoćne uređaje poput generatora, desalinizatora i drugih uređaja, ima stalan uvid u način njihovog korištenja i ispravnost funkcioniranja.
U slučaju da dođe do kvara sustav alarmira čarter kompaniju i ona poduzima preventivne radnje umjesto da čeka da joj se javi uznemireni klijent, što je ponekad i prekasno, ili pak usred noći.
Sustav funkcionira na snažnim algoritmima umjetne inteligencije. Svi pri­kup­ljeni podaci se kontinuirano uspoređuju i procesuiraju, potom pretvaraju u relevantne informacije o tehničkom stanju plovila i načinu na koji ljudi koriste ili su dosad koristili plovilo.
Ako je njihovo ponašanje tijekom plovidbe rizično, voditelj baze odmah dobiva tu informaciju i poduzima potreb­ne radnje.
Ako je došlo do štete, što se detaljno i automatski bilježi, detalji o događaju postaju očiti kao i radnje koje treba poduzeti mnogo prije nego što se brod vrati u luku. Skiper dobiva sigurne upute i pomoć iz baze, odnosi su transparentni i okončava se eventualna svađa ili neslaganje. Iskustvo koje klijent doživi je jednako važno koliko i logistika.
Što se doživljaja klijenta tiče, Sailsense je na Bootu lansirao i svoju aplikaciju “Sailsense Sailor“ koja sada povezuje brod i mornara na brodu obavještavajući ga “uživo“ prije, tijekom i nakon plovidbe.
Početnici ili već iskusni skiperi jednako imaju koristi od checklista kao bi skratili vrijeme check-ina i check-outa, priručnika i tutoriala koji ih pripremaju na svaku plovidbu s potpunom sigurnošću. Sailsense Sailor također pruža podršku tijekom plovidbe šaljući obavijesti u realnom vremenu (npr. vremenski alarm, proaktivne prijedloge kao primjerice provesti “noćnu“ checklistu u suton, spustiti jedra, podsjetnik da se napuni baterija, status motora i sl.) i sugerira preventivne mjere skiperu kako bi i navigacija i stanje broda bili idealni.
Osim toga, aplikacija omogućava razmjenu iskustava na moru putem automatskog snimanja logbooka i digitalnog putnog dnevnika, kao i jedno­stav­no dijeljenje putem društvenih mreža.
Kako sam sustav funkcionira pokazala nam je Odile  Carbon, šefica prodaje i poslovnog razvoja u Sailsence Analyticsu.
Glavni dio za prikupljanje podataka se zove Hub. Prikuplja podatke iz glavnih sustava i kontinuirano ih šalje na obalu putem vlastite SIM kartice. Kako je rješenje skalabilno, može se proširiti po želji koristeći Pods instaliran na dodat­ni sustav također za praćenje. Hub koji je veći, mjeri 150x130x43 mm. Pod šalje svoje podatke Hubu bežičnim putem, koristeći svoju vlastitu WIFI mrežu. Ako se brod nalazi izvan dosega mobilne telefonije, podaci će se arhivirati na Hubu i potom kad se veza uspostavi prenijeti u cloud.
Početna cijena Huba je 660 eura bez poreza. Pretplata varira sukladno količini praćenih podataka. Uključuje podršku i ažuriranja.
Svakako novi koncept, oblikovan da optimizira rad, podjelu osoblja te navigaciju i uslugu za korisnika.