Njegovo veličanstvo foil

Hoće li podizanje najatraktivnijih regatnih katamarana na krila zauvijek promijeniti jedrenje i da li će ih dobiti i obične jedrilice i motorni brodovi, istražila je naša urednička ekipa

181587526

Kad se notorni Larry Ellison, vlasnik Oraclea i jedan od najbogatijih ljudi svijeta te zamalo pa vječiti pretendent na America’s Cup, konačno dočepao stare kante, znalo se da više ništa neće biti kao prije. Znan kao opasan igrač čega god se prihvati, intimus Stevea Jobsa, jedinog još posebnijeg, morao je stvari učiniti spektakularno drukčijima nego do tada. A kako je kod genijalaca sve vrlo jednostavno, najstarije svjetsko natjecanje umjesto u plovidbi pretvorio je u letenje. Možda malo pretjerujemo, ali AC 72 klasa opremljena foilima (krilima) na 34. America’s Cup-u zaista je inaugurirala pravilo da pobjedu odnosi onaj čiji trupovi više i bolje lebde nad morskom površinom. Naravno, mogućnost lebdenja na krilima nad morem, fizika i hidrodinamika poznaju znatno dulje od stoljeća, a gotovo nema stanovnika Dalmacije ili Primorja koji se barem jedanput nije provozao onim starim ruskim brodovima koje smo nazivali hidrokrilcima i koji su nas vozili do Hvara, Visa ili čak u Trst i Veneciju. Teški, s relativno malim motorima za kojima se po dobrom ruskom običaju vio stup crnoga dima, zagrmili bi, lagano uhvatili brivu, podigli se na krila i otperjali sa stotinjak i više putnika sa kakvih trideset čvorova brzine. Princip je isti, a sve ovo što se oko America’s Cupa i foila općenito zbiva samo su nijanse.

Ostajali smo zbog tih nijansi otvorenih usta svaki put kad bismo na You Tubeu ili AC webu pogledali snimke treninga neke od posada koje su krotile te naprave koje bez problema možeš staviti za glavnog glumca kakvog science fiction filma ili kompjuterske igrice. Bilo je jasno da i najveći majstori jedrenja na svijetu s njima ulaze u neki posve novi svijet, da se vrti neki posve novi jedriličarski film. Pred nama su se odvijale drame gubljenja kontrole, prevrtanja, Barth Simpson, osvajač zlatne olimpijske medalje u zvijezdi, izgubio je život u prevrtanju Artemisa. A tek borba između Oracle Team USA i Emirates Team New Zelanda u kojem su nakon gotovo osigurane pobjede Novozelanđani poraženi na način da je svakome bilo jasno da iza mora biti neka još neviđena sila. Krila pod morem i krilo umjesto jedra promijenili su sve.

2008-gmartinraget-178

I što sad s jedrenjem kakvo znamo? Kako će se jedriti za deset godina? Foil se već ranije zavukao u male klase. Mouth, jednotrupac, Nacra, katamaran lete nad morem poput AC 72 ili nove AC 50 klase i klase AC 45 na kojima se jedri America’s Cup World Series. Njime se opremaju regatne jedrilice klase IMOCA 60, izvedenice foila nalaze se na najbržim jednotrupcima svijeta. Foili su i pod katamaranima na kojima se jedri World Match Race Tour. Znači li to da će se za koju godinu naći i na kakvoj malo bržoj Bavariji ili Beneteauu? Kako ćemo svime time upravljati, koliko će jedrenje koštati i što će od njega ostati zavlada li foil na svim stranama?

Po odgovor na ta pitanja zaputili smo se do Andreja Justina, slovenskog projektanta poznatog po tomu što stoji iza vrhunskih regatnih jedrilica poput Maxi Jene ili RC 44 koji je projektirao zajedno s Russellom Couttsom, jedinim čovjekom koji je bio ključna osoba tri sindikata što su osvajala America’s Cup, a danas CEO njegovog sljedećeg izdanja. Osim s Russellom Andrej je blizak i s BAR Racingom koji vodi Sir Ben Anslie i koji je zasigurno jedan od tri vodeća AC sindikata.

safran_imoca_60_1