Novosti

45 čvorova užitka

Izazivač u posljednjem ciklusu America’s Cupa, talijanski tim Luna Rossa Prada Pirelli provodi intenzivne treninge na Sardiniji

Video koji je snimljen s treninga u akvatoriju ispred grada Cagliari na jugu Sardinije kazuje da su nam Talijani u punom naponu snage. U idućem ciklusu America’s Cupa koji će se održati u rujnu 2024. u Barceloni čeka nas spektakularno jedrenje 5 timova u kvalifikacijama od kojih će jedan biti izazivač novozelandskog ETNZ-a u uzbudljivoj klasi AC75.

Podsjećamo svaki od timova smije sagraditi dva nova broda AC75 za idući ciklus, te se svaki obvezao nabaviti one design klasu AC40 koju će koristiti za treninge, kao i za natjecanja America’s Cup Youth i Women’s America’s Cup. Ipak, timovi smiju napraviti do 4 primjerka umanjenih verzija AC75 dužine 12 m, a neki od tih prototipova već su moru. Talijanski tim, sa svojim LEQ12 demonstrirao je suvereno vladanje foiling tehnikom u elegantnim okretima pri brzini od 45 čvorova.

Nakon trodnevne pauze treninga zbog manjka vjetra i loših vremenskih uvjeta, Luna Rossa Prada Pirelli jučer su se ponovo vratili na more i zajedrili u uvjetima tipičnog Maestrala od 8 do 15 čvorova i s povremenim promjenama sa sjevera i sjeverozapada. Ekipa je tijekom 124 minute foilinga napravila ukupno 72 nautičke milje i uspješno provela 54 manevra. Od 30 okreta njih 25 je bilo s foila na foil, 3 su bila s dodirom površine trupom pa nastavak i 2 okreta u kojima je trup u potpunosti zaplovio. U video snimci America’s Cup YouTube kanala pogledajte kratki intervju s Marcom Capitanijem, članom tima Luna Rossa Prada Pirelli, inače jedrarom North Sails jedrarije iz Carasco, kraj Genove.

Piše: Teo Marević
Foto: Ivo Rovira / America’s Cup

Novosti

Nagrade najboljima

Dodijeljene su nagrade European Yacht of The Year 2023 u 5 kategorija i jedno posebno priznanje za najbolje nove modele jedrilica i katamarana

Nagrada European Yacht of The Year 2023 dodjeljuje se svake godine, tradicionalno početkom siječnja u sklopu sajma Boot Düsseldorf. Žiri se sastoji od dvanaestero nautičkih novinara iz različitih zemalja Europe, koji su zasebno testirali i ocjenjivali nove modele. Birali su između 21 kandidata u ukupno 5 kategorija, a jednom se modelu dodjeljuje posebno priznanje. Testiranje brodica odvijalo se tijekom jeseni u La Rochelleu i Barceloni, te obuhvaća ona brodogradilišta koja su kandidirala svoje nove modele.

Linjett 39

linjett-39

U Family cruiser kategoriji nagrada je otišla u ruke švedskog brodogradilišta Rosättra Boatyard AB za model Linjett 39. Riječ je o udobnoj brodici za krstarenje sa svim modernim elementima, te dizajnom tipičnim za skandinavsko područje. Interijer je klasičnog rasporeda, izveden u bijelom hrastu. Od konkurencije, tu su još bili nominirana dva modela inovativnog rasporeda interijera i s mnogim zanimljivim rješenjima, njemački Bente 28 i francuski Dufour 37.

Beneteau First 36

First36_Beneteau

Performance Cruiser je ove godine imala žestoku konkurenciju, a nagrada je otišla u ruke Beneteau. Riječ je o jedrilici koju je razvijao i gradi slovenski ogranak Beneteaua, Seascape, a mi smo ju imali prilike premijerno testirati početkom prošle godine. Među nominiranima tu su još bili slovenski Elan E6 kojeg smo također premijerno testirali u ožujku 2022., zatim talijanske Grand Soleil 40, Italia Y 12.98 i Solaris 50, redom sjajne jedrilice. First 36 se među njima ističe zbog laganog trupa koji omogućava glisiranje.

Oyster 495

Oyster-495

Kada je Oyster najavio prvi model ispod 50 stopa, bilo je jasno da će dobiti veliku pažnju i vjerojatno kandidirati za European Yacht of The Year u kategoriji Luxury Cruiser. Očito se nova „kamenica“ svidjela i žiriju koji je britanskom brodogradilištu dodijelio nagradu za model Oyster 495. Za nagradu su konkurirali Beneteau Oceanis 60 i Ice 62 Targa.

Nautitech 44 Open

Nautitech 44 Open

Među katamaranima, ove je godine nagrada otišla u ruke Nautitech 44 Open, a žiri komentirajući ovaj model poručio onima koji kritiziraju lošu vidljivost i nezaštićenost broda da probaju zajedriti ovaj Nautitech. U žestokoj kategoriji još su se natjecali Balance 482, Catana OC, C-Cat 48, Excess 14, Fountaine Pajot Aura 51, i Lagoon 51.

NLC Ecoracer 25

Ecoracer - Monturaa Gargnano (BS), 28 maggio 2022 © Montura/Zerogradinord
Ecoracer – Monturaa
Gargnano (BS), 28 maggio 2022
© Montura/Zerogradinord

Specijalna nagrada otišla je talijanskom brodogradilištu Northern Lights Composite za njihov Ecoracer 25, koji su sagradili prvu jedrilicu od kompozita koju je moguće u cijelosti razgraditi i reciklirati, o čemu smo pisali više puta. U konkurenciji, tu su još bili mali trimaran Astus 22.5 i sportska mala jedrilica Ace 30.

Uz nagradu u kategoriji Special Yacht, Ecoracer je dobio i posebno priznanje zbog održivosti, a žiri je komentirao da ako ovaj projekt iz garaže uspije razviti tehnologiju za serijsku proizvodnju, napravit će veliki iskorak u održivosti industrije.

Novosti

Boot nastavio gdje je stao

Dvije godine izostanka sajma, ostavilo je tek blage posljedice na ponudu sajma. Aktivnosti na sajmu održavaju su najnormalnije i sve je ponovo po starom

Drugog dana sajma u Düsseldorfu nastavlja se intenzivnim tempom, brojnim prezentacijama i konferencijama. Sajam je vrlo dobro posjećen te konačno se odvija u starom ritmu, bez maski, bez restrikcija i posebnih protokola. Tijekom jučerašnjeg dana predstavljena je nekolicina novih modela brodova, što svjetskih premijera, što Njemačkih. Održane su konferencije Princess Yachts, Ferretti Grupe, Bavaria, Arksen, Axopar i Brabus Marine, Sunseeker i MEROS, Mercury Marine, XO Boats, Nimbus, Sirena Yachts… Na što ćemo se osvrnuti u idućem broju Mora.

Sajam je ove godine u nešto manjem kapacitetu od posljednjeg Boota održanog u siječnju 2020., netom prije početka pandemije. Najveća se razlika vidi u manjoj ponudi jedrilica, gdje je svega jedan i pol paviljon izloženih primjeraka od 5 do 15-ak metara dužine. U većem paviljonu nanizani su poznati europski brendovi jedrilica s raznim uzbudljivim novim modelima i onima koji su predstavljeni tijekom 2022. godine, a u drugom manja brodogradilišta s manjim primjercima, jedriličarski klubovi i razne inicijative. U prostoru predviđenom za katamarane, samo su tri veća katamarana; Bali, Lagoon i Excess i gdje je vidljivo da je ostalo još neiskorištenog prostora, što je bilo i očekivano s obzirom na trendove.

U paviljonima s motornim brodicama i jahtama nema zime, štoviše, ove su godine motornjaci zauzeli nešto više sajamskog prostora u odnosu na 2019. godinu, a kako su brodovi sve većih dimenzija, broj primjeraka je ipak malo manji. Najveći igrači prostiru se na golemim površinama, te su ponovo priredili impresivne dizajnerske konstrukcije oko svojih novih jahti. Od domaćih izlagača ove su godine izostali domaći graditelji jedrilica, dok je u motornom segmentu od domaćih se predstavljaju Pearl Yachts i Rand Boats. U nastavku pogledajte galeriju s prvog dana Boot Düsseldorf 2023, a detaljnije čitajte u 270. broju Mora.

WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.35
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.45 (1)
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.33
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.42
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.37
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.42 (1)
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.43 (1)
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.43 (2)
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.44 (1)
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.43
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.44 (2)
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.44
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.46 (1)
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.46 (2)
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.45
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.47
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.48
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.47 (2)
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.46
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.47 (1)
WhatsApp Image 2023-01-22 at 10.26.48 (1)

Napisao i snimio: Teo Marević

Novosti

Novi modeli na Bootu

Izdvojili smo poznatije novitete motornih brodica od 10 do 15 metara koje nas čekaju u Düsseldorfu od subote do kraja idućeg tjedna

Ovog vikenda počinje Boot Düsseldorf, sajam koji smo čekali dvije godine. Donosimo pregled novih modela brodica do 15 m. Uz navedene model, bit će tu i gomila novih modela koji su tijekom 2022. doživjeli premijere, jednako atraktivni i svježi, te brojni veći modeli jahti i malih tendera, dnevnih brodica. Jedrilice su ove godine na sajmu zastupljene u manjem obimu, što je logično s obzirom na trendove u nautici.

Bavaria SR33

Treći model u liniji SR smjestio se između uspješnih modela SR41 i S36.

bavaria sr33

Invictus TT420

Model koji nastavlja tradiciju serije TT mediteranskog stila, sa simetričnim rasporedom walkaround kuverte.

TT420-ap

Sargo 45

Jahtica sa simetričnim rasporedom walkaround kuverte, visokom provom i velikom centralnom kabinom, te prostranim kokpitom.

sargo 45

Technohull Omega 48

Novi model performansnog grčkog RIB-a najavljen je s motorima i preko 2200 ks. Budući da je prethodni model Omega 47 dostizao i preko 80 čv brzine, za očekivati je da će 48-ica biti jednako brza ili još brža.

TECHNOHULL-OMEGA-48-2xMercury600-1900x1069

Marex 420 Gourmet Cruise

Norveški Marex nastavlja liniju koja nudi vrlo raskošan prostor, udobnost, dobre maritimne sposobnosti, a ovaj model ima i najveću kuhinju u klasi po čemu je i dobio ime.

marex-420-runnings-1

Axopar Brabus Shadow 900

Suradnja popularno Axopara i ekskluzivnog brenda Brabus se nastavlja, a na sajmu u Düsseldorfu predstavit će novi model Shadow 900.

BRABUS Shadow 900XC Black Ops_E29A0780-1170x780

Bénéteau Swift Trawler 48

Jahtica koja je trebala imati premijeru prošle godine na Bootu, ove će godine imati njemačku premijeru.

beneteau swift trawler 48

De Antonio D50 Coupé

Brzorastući španjolski brend na Bootu će predstaviti novu verziju njihove 50-ice, s bazenom na provi.

de-antonio-d50-coupe-galerie-5

Fairline Targa 40

Britanski brodograditelj novim modelom nastavlja uspjeh na temelju modela Targa 38. Brza, elegantna i prostrana jahtica idealna za Mediteran.

targa 40

Persico Zagato 100.2

Suradnjom dvaju cijenjenih brendova, Persico Marine i Wally, nastao je ovaj luksuzni elektro jet tender koji će se graditi u limitiranom broju.

persico marine 1

 

Tecnorib Pirelli 35

Talijanski brodograditelj brzih RIB-ova ima novi model koji vuče korijenje dizajna iz prethodnog Technorib Pirelli 42, zamišljen kao tender superjahti. Postiže 52 čvora s parom Mercury 300 ks.

pirelli 35

Nimbus Commuter Line

Švedsko brodogradilište na Bootu predstavlja kompletno novu liniju Commuter koju nije imao prilike predstavljati u Düsseldorfu.

commuter c11

Piše: Teo Marević

Novosti

Stižu Francuzi

Francuska će ponovo imati tim za kvalifikacije America’s Cupa 2024. u Barceloni. Jedna od najtrofejnijih jedriličarskih nacija sudjelovala je u 13 od 16 ciklusa kupa od 1970., bez i jedne kvalifikacije

Početkom prošlog tjedna potvrđen je još jedan, kasni, ulazak francuskog tima K-Challenge u America’s Cup ciklus koji nas očekuje u Barceloni tijekom rujna i listopada iduće godine. Tomu će prethoditi kvalifikacijski Prada Cup a pobjednik, Challenger jedrit će match race seriju protiv novozelandskog Defendera Emirates Team New Zealand. K-Challengeov glavni motor je Stephan Kandler, i danas na čelu tima, kojemu se krajem prošle godine u vodstvu pridružio Bruno Dubois, a pred njima je težak zadatak – francuskoj priskrbiti dugoočekivani status izazivača a potom i osvojiti America’s Cup.

Francuska je nesumnjivo jedna od nacija s najvećim brojem jedriličara, pomorska nacija u svakom segmentu, a francuski jedriličari desetljećima dominiraju u offshore regatama te su uvijek pri vrhu u olimpijskim i drugim jedriličarskim klasama. Ipak, kada je u pitanju „sveti gral“ jedrenja, ne samo da ga nikada nisu osvojili, već nikada im nije pošlo za rukom postati „Challenger.“ Uz američke timove, jedini su koji su se natjecali u svakom ciklusu America’s Cupa od 1970. do 2007. godine, od kada su tri puta propustili kandidirati u 4 posljednja ciklusa.

Prvi nastup Francuza bio je 1970. godine u sklopu 21. ciklusa America’s Cupa. Predvođeni industrijalcem, suosnivačem poznatog brenda BiC i strastvenim jedriličarem Marcelom Bichem koji je prepoznatljivu trobojnicu predvodio i u narednim AC ciklusima 1974., 1977. i 1980. godine. Bich je potrošio gomilu novca u razvoj kompetitivnih jedrilica no nikada nije uspio osvojiti kup.

Za drugi nastup, 1974. Bich je angažirao svjetskog prvaka u klasi 5.5 MJI Jean-Mariea Le Guillou za kormilara, bez uspjeha. Tri godine kasnije Marcel Bich je sagradio France II, ali su prva testiranja pokazala da je jedrilica sporija od prošle koja je imala 7 godina. Za kormilo je tada došao Bruno Troublé, dvostruki olimpijski pobjednik, koji je uspio postići bolje rezultate s novom, blago modificiranom jedrilicom i moderniziranim jedriljem. Ponovo bez uspjeha.

Posljednja šansa

Za svoju zadnju kampanju, Bich je 1980. dao sagraditi treću verziju, ovaj put aluminijsku. Za kormilom je ponovo bio Troublé koji je Francuze vodio do finala izazivača, no izgubio je od Australskog tima. Nakon toga, Marcel Bich se povukao iz America’s Cupa, a France III i svu popratnu ostavštinu francuskog izazivačkog tima prodao filmskom producentu Yvesu Rousset-Rouardu za navodno 10 posto vrijednosti, uz obvezu da nastavi francusku kampanju u America’s Cupu.

U kampanji za America’s Cup 1983., France II je ponovo izgubila u finalu kvalifikacijskog dijela natjecanja od australskog tima. Riječ je o onom čuvenom America’s Cupu, kada je nakon 132 godine dominacije Amerikanaca, Auld Mug otišao u ruke Australaca i to zahvaljujući kontroverznom dizajnu kobilice oko čije se „legalnosti“ i danas vode rasprave. O tom je kupu nedavno objavljen i film u produkciji Netflixa.

Nakon poraza Amerikanaca, 1987. se America’s Cup prvi put održao izvan SAD-a, u Fremantle, u Zapadnoj Australiji. Francuzi se ni ovaj puta nisu proslavili. Tim French Kiss predvodio je skiper Marc Pajot, a financirao ga je poduzetnik Serge Crasnianski. U australskim vodama, došli su do polufinala ali su novozelandskom timu bili snažan konkurent, te je ovaj tim ostao upamćen kao jedan od najboljih u francuskoj povijesti sudjelovanja na America’s Cupu. Paralelno, u kvalifikacijama za kup ’87. se natjecao i drugi francuski tim Challenge France sa skiperom Yves Pajotom, Marcovim bratom. Taj je sindikat bankrotirao 1986. i morali su odustati od natjecanja.

Zaustavljeni u polufinalu

Uslijedio je još jedan čuveni America’s Cup, 1992., ali ne zbog plasmana Francuza, već Talijana koji su se prvi put plasirali u Challenger of Record. Uvedena je klasa America’s Cup Class sa strogim pravilima o dimenzijama, strukturi i proizvodnji, kako bi se smanjili troškovi. Francuski tim Le Defi Francais 95 predvođeni Marcom Pajotom i Marcom Bouëtom još jednom su zaustavljeni u polufinalu kvalifikacijskog natjecanja Louis Vuitton Cupa, nakon odličnog početka.

Niti 1995. godina nije bila posebno dobra za Francuze. U Louis Vuitton Cupu natjecala su se dva tima, France II i France III predvođeni Marcom Pajotom i Bertrandom Paceom. Prvome se slomio jarbol, a drugi je imao preširoku i tromu jedrilicu. Bio je to težak udarac za Francuze.

Milenijsko izdanje 2000. godine u Aucklandu u Novom Zelandu, bilo je prekretnica i za America’s Cup, jer u njemu nije bilo Amerikanaca niti kao Defendera niti kao Challenger of Records. Među 11 timova koji su se natjecali u Louis Vuitton Cupu 2000., od čega čak 5 američkih timova. Francuski tim Sens predvodio je skiper Bertrand Pacé koji je u prethodna tri ciklusa bio navigator i taktičar, a financirao je sponzor Bouygues Telecom. Još jednom, došli su do polufinala.

Ni u kineskom timu

Sljedeći kup bio je „kontroverzni“ America’s Cup 2003. kada je u Aucklandu pobijedio švicarski tim Alinghi predvođeni Novozelanđaninom Russellom Couttsom. Francuzi su uspjeli uzeti tek dvije pobjede od 16 regata, čime su se plasirali kao predzadnji od 9 izazivača Louis Vuitton Cupa 2003. godine. Sponzor tima Areva Challenge bio je nuklearni gigant Areva, a jedrilica Le Defi i predvodnički trojac Pierre Mas, Xavier de Lesquen i Luc Gellusseau nisu se pokazali kao uspješna kombinacija.

America’s Cup 2007. održao se u Valenciji, u Španjolskoj, jer Defender (švicarski tim) nema izlaz na more iz vlastite zemlje. Louis Vuitton Cup 2007. ni ovaj puta nije bio uspješan za Francuze. Ovo je ujedno bio i prvi put da se ciklus America’s Cupa održava u Europi od originalne regate održane 1851. godine, oko Isle of Wight, a ujedno i prvi put da se održava izvan zemlje Defendera. Tim Areva Challenge ponovo je nastupio pod zastavom francuske trobojnice predvođeni Stéphaneom i Ortwinom Kandler, te Thierryjem Péponnetom i Sébastienom Colom za kormilom. Iste je godine za Chine Team na kormilu bio Francuz Pierre Mas, a i ostatak posade činili su Francuzi, osim dvojice Kineza, te su imali ugovor o suradnji s timom Le Defi koji se natjecao u prethodnim ciklusima. Ni oni se nisu proslavili.

Bez Francuza

America’s Cup 2010. je bio još jedan potpuno drugačiji America’s Cup. Obilježen je tužbama i nemogućnosti postizanja dogovora između Defendera, kluba Société Nautique de Genève čije je boje branio tim Allinghi, te Challengera, kluba Golden Gate Yacht Club čije je boje branio tim BMW Oracle. Zbog toga nije bilo kvalifikacijskog natjecanja za Challenger of Record, već su jedrila samo ova dva tima. Pobjeda je pripala Amerikancima i tako se kup vratio u SAD nakon 15 godina. BMW Oracle je s modernim katamaranom USA-17 nadmoćno pobijedio zahvaljujući inovativnom „wing-sail“ jedru, kojeg je dizajnirao Francuz Joseph Ozanne.

Idući America’s Cup bio je prvi ciklus u kojem francuski tim nije sudjelovao od prve kampanje 1970. godine. Dva francuska tima podnijela su kandidaturu za Louis Vuitton Cup 2013., ali su se i povukli. Defender je bio Oracle Team USA koji je branio boje Golden Gate Yacht Cluba, a izazivač Emirates Team New Zealand predstavljajući Royal New Zealand Yacht Squadron. Bila je to tijesna borba i američki tim je uspio obraniti kup. Krajem iste godine, Franck Cammas, Michel Desjoyeaux i Olivier de Kersauson oformili su novi francuski tim.

Taj će se tim natjecati u idućem ciklusu pod nazivom Groupama Team France zastupajući Yacht Club de France. Bez uspjeha. Challenger of Record bio je ETNZ koji se uspješno „osvetio“ Amerikancima pobijedivši Defendera, Oracle Team USA sa 7 naspram 1. Time je završila era katamarana, a počela nova era – foilera.

Povratak timova

U prošlom ciklusu 2021., Francuzi se nisu natjecali ni u kvalifikacijama. Challenger of Record bio je talijanski tim Luna Rossa Prada Pirelli, no Defender ETNZ uspješno je obranio kup. Francuski tim K-Challenge koji se početkom ovog tjedna službeno uključio u kampanju za America’s Cup ima zbunjujuću povijest mijenjanja imena. Osnovan je kao K-Challenge, da bi promijenio ime u sponzorsko Areva Challenge, pa zatim promijenio i ime te postao međunarodni francusko-njemački tim ALL4ONE Challenge, te sada ponovo kao K-Challenge.

Nakon 36. America’s Cupa, inače podijeljena mišljenja oko mijenjanja pravila najstarijeg međunarodnog natjecanja koje se održava u kontinuitetu, dodatno su podijeljena i čini se kao da se nalazimo u točki gdje će jedan dio publike (jedriličari starog kova) otpasti, ali brojke popularnosti govore suprotno od gubitka popularnosti kupa. Činjenica je da se zbog iznimno visokih troškova ulaska u natjecanje i troškova razvoja tehnologije mnogi zainteresirani klubovi bili prisiljeni odustati, što su za 37. kup pokušali ublažiti. Čini se da je upalilo, jer su se u ciklus America’s Cupa vratila dva važna tima, koji zastupaju Španjolsku i Francusku, koje ćemo iduće godine gledati u Barceloni uz Talijane, Britance, Amerikance i Novozelanđane.

Piše: Teo Marević
Foto: K-Challenge / Facebook

Novosti

Startala je The Ocean Race

Hladan tuš na startu legendarne regate oko svijeta. Uoči starta gledateljima je postalo jasno da samo 5 od 11 timova ide oko svijeta

Jučer je iz Španjolske startala regata The Ocean Race, bivša Volvo Ocean Race, originalno poznata kao Whitbread Round the World Race. Korona je najprije odgodila regatu koja je trebala krenuti 2020., a sada se ispostavilo da su organizatori skrivali nepopularni podatak a to je da njihova klasa neće jedriti oko svijeta, već sudjelovati samo u tri europske etape, dok će regatu oko svijeta predvoditi klasa IMOCA 60. Najava da će u The Ocean Race sudjelovati IMOCA-e, od početka je komunicirano kao dodatna novost, te da će obje klase jedriti oko svijeta, no detaljnijim objašnjenjima na konferencijama tijekom vikenda uoči starta, postalo je jasno da će VO65 klasa sudjelovati u samo tri offshore etape u blizini Europe, te u obalnim (bonus) regatama tzv. In-Port series.

Nekoliko je razloga za to. Otkako je Volvo kao jedan od najvažnijih sponzora po kojemu je regata nosila ime prestao biti noseći sponzor, nije sagrađen niti jedan novi primjerak maxi offshore klase VO65. Najavom The Ocean Race, 8 postojećih jedrilica koje su već sudjelovale u dva ciklusa The Ocean Race prodano je privatnim investitorima (timovima) koji su trebali sudjelovati u TOR 2020. i 2021. godine, no dva tima su odustala jer se ispostavilo da je sudjelovanje u The Ocean Raceu zahtijevalo temeljitu obnovu jedrilice što je značilo preveliki trošak. Nakon odgađanja regate ti troškovi su se samo povećali, a prošle je godine najavljeno da će se VO65 klasi pridružiti klasa IMOCA 60 koja je popularnost stekla primarno u Vendee Globe regati oko svijeta za samce, natjecanju koje je u međuvremenu preuzelo titulu najvažnije regate oko svijeta.

Sada ispada da ni preostalih 6 primjeraka VO65 klase nisu u dovoljno dobrom stanju da bi se natjecale u regati oko svijeta, pa će sudjelovati samo u tri etape i obalnim revijalnim regatama. Takvo stanje upućuje na to da pada interes sponzora za The Ocean Race, posebno u ovom obliku sa evidentno zastarjelom klasom koja pored klase IMOCA podsjeća na jedrilice iz prošlog stoljeća. Usporedbe radi, u The Ocean Race regati sudjeluje 5 ekipa u klasi IMOCA i 6 timova u klasi VO65, dok je na prošlom Vendee Globeu sudjelovalo 38 timova klase IMOCA iz nekoliko generacija, a zbog iznimnog komercijalnog uspjeha i popularnosti, morat će ograničiti broj timova, te je izgledno da će u idućem ciklusu Vendee Globea biti uglavnom IMOCA-e nove generacije.

Piše: Teo Marević
Foto: Sailing Energy / The Ocean Race

Novosti

Elektro bova

Mnoge inovacije sada nam se mogu činiti čudno pa i smiješno, ali tako je to u prijelaznom razdoblju. Ovo je koncept koji preskače stepenicu u razvoju

Bez sumnje, elektropogon je budućnost plovidbe unatoč tomu što za dobar dio plovila još uvijek nije adekvatna zamjena, a moguće je da nikada neće ni biti, te ćemo morati promijeniti način na koji plovimo. U procesu razvoja tehnologije i tranzicije na čišći pogon, javljaju se neke nove ideje i projekt koji nam se mogu činiti čudno ili smiješno no nekada su takvi projekti temelj na kojem nastaju ozbiljni pomaci u industriji. Španjolski proizvođač električnih plovila Magonis, najavio je da će novu tehnologiju u području plovidbe na struju – bove za punjenje brodica.

Svoju prvu brodicu Magonis je predstavio u proljeće 2021., bio je to električni bow rider Wave e-550 dug 5,5 m za dnevnu plovidbu. Opremljen je MAG Power pogonom snage 30 kW, a u punoj snazi dostiže 22 čvora. Magonis je uz brodicu osmislio i zanimljiv koncept solarnog punjenja putem pomičnih fleksibilnih solarnih panela koji su ujedno i hladovina tijekom sidrenja, drugim riječima solarni bimini.
Sada je najavljena MAG Buoy, bova pomoću koje bi se trebala puniti električna plovila.

elektro bova

 

Ova mobilna punionica je kompatibilna sa svim brendovima brodica. Opremljena je s integriranom baterijom i napaja se pomoću podvodnog kabela spojenog na gradsku električnu mrežu. Nude i alternativnu verziju za lokacije bez električne infrastrukture s mogućnosti postavljanja solarnih panela.

Sve što treba je spojiti bovu s brodicom i punjenje počinje. Brodogradilište još nije objavilo detalje o tome kako će funkcionirati punjenje, niti o kakvom je punjaču riječ, a nije poznato ni način naplate korištenja. U posljednje vrijeme sve je više inovacija u području sidrenja, bovi i vezivanja, pa ako ova ideja i ne zaživi, zasigurno će u budućnosti inspirirati nekoga za inovaciju u tom području.

Piše: Teo Marević
Ilustracija: Magonis

Novosti

Kornatima produljena koncesija

Produljenje koncesije za 6 godina dodijeljeno je zbog gubitka planiranog izvora financiranja u okviru projekta Rediviva Kurnata

Vlada je odobrila produljenje nositelju koncesije za posebnu upotrebu pomorskog dobra u svrhu postavljanja i korištenja sidrenog sustava u Nacionalnom parku Kornati. Produženje se računa od dana sklapanja ugovora o koncesiji, dok se iznos koncesijske naknade smanjuje s 0,13 eura po četvornom metru zauzete površine pomorskog dobra na 0,07 eura po četvornom metru, što godišnje iznosi cca 29.075,12 eura.

Uz obvezu koncesionara da u roku od 90 dana namiri ukupan iznos dospjele, a nepodmirene naknade za koncesiju zajedno sa zakonskom zateznom kamatom sa stanjem na dan donošenja odluke, također je dužan izraditi dinamički plan dovršetka projekta postavljanja ekoloških sidrišta koji će biti sastavni dio dodatka prvog ugovora o koncesiji.

U obrazloženju za donošenje ove odluke Vlada navodi da je odluka prvenstveno vezana uz nemogućnost postavljanja i stavljanja u funkciju sidrenog sustava, s obzirom na to da je koncesionar izgubio planirani izvor financiranja u okviru projekta „REDIVIVA KURNATA – Promicanje održivog korištenja prirodne baštine u Nacionalnom parku Kornati.“ Dodaju da je ugovor raskinut kao posljedica Covid-19 krize, a koja je rezultirala značajnim smanjenjem izvornih prihoda ovlaštenika koncesije koji slijedom toga nije bio u mogućnosti podmiriti koncesijsku naknadu.

Podsjećamo 2017. godine je odobren projekt Rediviva Kurnata kojeg je započela bivša uprava NP Kornati, no projekt nažalost nije realiziran. Od 58 milijuna kuna ukupne vrijednosti projekta, 85 posto je trebalo biti financirano bespovratnim sredstvima Europske unije, a projekt je predviđao tri kategorije – rekonstrukcija ili izgradnja posjetiteljske infrastrukture, zatim kategorija edukacija i interpretacije, te treća kategorija odnosila se na promociju i marketing.

Piše: Teo Marević
Foto: NP Kornati

Novosti

Izgorjelo 80-ak brodica

Požar unutar hangara španjolske marine zahvatio je brodice od 6 do 15 m. Šteta se tek zbraja, no srećom nitko nije ozlijeđen

Riječ je o jednom od najvećih požara tog tipa posljednjih godina, u kojem je izgorjelo 80-ak brodica različitih veličina koje su se nalazile u hangaru La Bajadilla Fishermen’s marine u Španjolskoj. Srećom nitko nije ozlijeđen, a požar je ugašen nakon nekoliko sati.

Alarm skladišnog hangara u marini u gradu Marbella oglasio se u srijedu u 19 h, a vatra je ubrzo progutala sve što se unutra nalazilo. U video snimkama vidi se visok i intenzivan plamen, gust crni dim od gorenja plastike i drugih materijala, te se mogu vidjeti eksplozije vjerojatno goriva i drugih lako zapaljivih tvari koje se obično nalaze u brodicama, brodogradilištima i skladišnim prostorima za brodove.

marbella

Nitko nije ozlijeđen

Srećom, vatra se nije proširila na druge dijelove marine, te je ostala unutar jednog hangara, u kojem je ipak izgorio velik broj plovila. Unatoč tomu što će šteta biti golema, izbjegnuta je još veća nesreća zahvaljujući brzoj intervenciji 30-ak vatrogasaca i zaposlenika tvrtke koji su uspjeli zadržati požar na jednoj lokaciji.

Loša vijest je da je vatra progutala sve što se nalazilo unutar dupkom punog hangara, kako izvještavaju lokalni mediji. Gašenje je trajalo nekoliko sati, no vatrogasci i policija su do jutra ostali čuvati požarište dok čekaju da se ohladi i da započnu istragu. Postoje nagađanja da je požar krenuo iz radionice, no u trenutku izbijanja požara se navodno nitko nije nalazio unutar hangara, pa je prva dojava o požaru došla tek kada se vatra raširila i kada je bilo kasno za interveniranje unutar prostora.

Hangar služi kao zimovalište za brodice na suhom, u sklopu kojeg se nalazi i servis. Britanski mediji izvještavaju da je velik dio brodica pripadao britanskim vlasnicima, te da su britanske nadležne službe u kontaktu sa španjolskima. Šteta će se vjerojatno brojiti u desecima milijuna eura, a više detalja bit će poznato nakon istrage.

Piše: Teo Marević
Foto: Twitter / Screenshot RTV Marbella Twitter

Novosti

The Ocean Race starta u nedjelju

Prva etapa regate oko svijeta duge oko 31 tisuću nautičkih milja kreće iz Španjolske. Organizatori očekuju intenzivno nabijenu i energičnu regatu

Jedna od najpoznatijih regata u svijetu prvi je put održana 1973. godine te se prema tadašnjem sponzoru zvala Whitbread Round the World Race. Zatim je od 2001. promijenila ime u Volvo Ocean Race, a ime se zadržalo sve do kraja posljednjeg ciklusa 2017. / 2018. godine, otkada je iz imena izbačen naziv sponzora, te se jednostavno zove The Ocean Race. Ove godine je regata napunila okruglih 50 godina i po prvi puta u regati sudjeluju dvije klase jedrilica, jer je uz Volvo Ocean 65 2021. dodana offshore klasa IMOCA 60.

Ekipna regata jedri se u etapama od kojih najduže traju i preko 20 dana, a unutar svakog tima je i jedan predstavnik medija čiji je zadatak uz jedrenje, izvještavanje o događajima na brodu. Prva etapa kreće u nedjelju 15. siječnja iz španjolskog grada Alicante i završava u afričkom otočju-državi Zelenortski Otoci (Cabo Verde) najkasnije tjedan dana od početka regate.

In-Port regate

Paralelno uz The Ocean Race regatu oko svijeta timovi će jedriti seriju In-Port regata, ukupno njih 7, a služe prije svega kako bi javnost doživjela ove tehnološki napredne jedrilice iz bliza. Prva In-Port regata održana je u nedjelju 8. siječnja u Alicante, odakle u nedjelju starta The Ocean Race, a iduća će se održati u Cape Townu 24. siječnja.

Serija se nastavlja 21. travnja u Itajaí, zatim 20. svibnja u Rhode Islandu, pa 4. lipnja u Aarhusu, zatim dvodnevna u Haagu 13. i 14. lipnja, te finalna 1. srpnja u Genovi. Bodovanje ovih regata se ne zbrajaju ukupnom rezultatu The Ocean Race regata, osim u slučaju ako neki timovi budu izjednačeni u broju bodova The Ocean Race etapa, a u tom slučaju presudit će pridodani bodovi iz posljednje In-Port regate u Genovi. Ujedno, ta će regata u Italiji biti najbliže mjesto održavanja hrvatskoj publici.

Dodatna atrakcija bit će i to što će svaka ekipa na In-Port regatama povesti po troje gostiju, a atraktivna jedriličarska natjecanja uz obalu će se prenositi uživo na sportskim televizijskim kanalima i na internetu.

Kratka ali dinamična etapa

Organizatori predviđaju da će prva etapa trajati svega tri do četiri dana, no radi se o intenzivnoj etapi u koju svi timovi ulaze svježi, a pred njima će biti danonoćna navigacija kroz gusti pomorski promet Mediterana, uključujući i Gibraltarski prolaz, gdje se moraju boriti s izazovnim vremenom i jakim oceanskim strujama, te velikim valovima tipičnim za to područje.

Prolaskom kroz gibraltarska vrata kada prove okrenu put juga, ekipe će doživjeti prvo iskustvo Atlantika paralelno s obalom Maroka. Tada će navigatori morati odabrati između odlaska dalje prema pučini u potrazi za jačim vjetrom ili pak ruti bližoj obali u potrazi za toplijim vjetrovima s kopna. Nadalje će morati paziti da ne upadnu u zavjetrinu Kanarskih otoka koja se zna pružati i stotinama milja niz vjetar. Upadnu li u neku od tih zona slabijeg vjetra, koštat će ih plasmana i postolja.

Od Kanarskog otočja, timovi će se „spuštati“ prema jugu, prema cilju na otoku São Vicente smještenom u zapadnom Zavjetrinskom otočju, sjevernom dijelu arhipelaga Zelenortskih otoka. Prva etapa bit će prilika za timove da pokažu mišiće i što umiju, bit će nabijena, jedrit će se (relativno) gusto i punom snagom, a posebno napeto bit će u ciljnoj liniji pred gradićem Mindelo gdje je moguće da će se ekipe naći u zoni vrlo laganog vjetra.

Nastavak oko svijeta

Otamo, regata se nastavlja prema Cape Townu u Južnoafričkoj Republici odakle će pak startati treća, najduža etapa u regati oko svijeta. Ta će etapa duga 13 tisuća nautičkih milja voditi preko Južnog oceana prolazeći ispod triju velikih Rtova (afričkog Rta Dobre nade, australskog Rta Leeuwin i čileanskog Rta Horn) prije nego završi u brazilskom gradu Itajaí.

Četvrta etapa se zatim nastavlja do Newporta na Rhode Islandu u SAD-u, peta se proteže preko Atlantika u danski Aarhus, pa u nizozemski Haag, a grand finale je predviđen u talijanskoj Genovi tijekom ljeta. Datumi za ostale etape bit će najavljivani tijekom godine.

The Ocean Race se strateški orijentirao prema ekologiji a timovi su sudjelovali i sudjelovat će tijekom regate u brojnim ekološkim inicijativama, predavanjima, konferencijama, programima kojima nastoje osvijestiti svjetsku javnost, s posebnim naglaskom na mlade o važnosti očuvanja okoliša, posebno oceana. Svaki tim provodi vlastite programe i sudjeluje u zajedničkim inicijativama, a brojni će tijekom regate prikupljati razne meteorološke i druge podatke, uzorke mora s oceana koji će koristiti znanstvenicima u provedbi istraživanja radi boljeg razumijevanja kompleksnih sustava i načina kako spriječiti onečišćenje i sačuvati okoliš.

Više o regati, detaljnijem programu i novostima možete pratiti na službenim internetskim stranicama The Ocean Race ili putem društvenih mreža. U videu pogledajte najzanimljivije trenutke uhvaćene dronom tijekom prošlog ciklusa TOR.

Piše: Teo Marević
Foto: Sailing Energy / The Ocean Race

Novosti

Konkurencija s istoka

Korejski proizvođač elektropogona najavio globalno širenje. U portfelju nudi kompletan raspon električnih izvanbrodskih, ugradbenih, saildrive motora, te vlastitih modularnih baterijskih sklopova

Europski i Američki brendovi elektropogona polako uvode nove modele i najavljuju velike iskorake. A onda se „niotkuda“ pojavi korejska tvrtka koja nudi cijeli portfelj raznih izvanbrodskih i ugradbenih elektropogona i to od najmanjih i najvećih, zajedno s paketima vlastitih sklopova baterija, certificiranim za sva svjetska tržišta.

Tijekom 2022. godine nastupali su na Miami International Boat Showu u veljači, zatim na nizu manjih sajmova u SAD-u, pa na Electric & Hybrid Marine Expo tijekom studenog u Amsterdamu, a ubrzo zatim i na najvažnijem sajmu za nautičku opremu, amsterdamskom Metstradeu. Na potonjem su najavili globalno širenje dilerske mreže. Nakon što smo svjedočili velikom proboju kineskog brenda ePropulsion na svjetsko tržište, nije za odbaciti ambiciozne najave korejskog brenda Electrine.

electrine outboard 2

Već sada u portfelju nude kompletnu ponudu elektropogona od izvanbrodskih motora snage ekvivalentne ICE motorima u rasponu od 40 do 180 konjskih snaga, zatim ugradbenih elektromotora ekvivalentne ICE motorima u rasponu od 40 do 350 konjskih snaga, te kompaktne E-Saildrive motore namijenjene jedrilicama ekvivalentne ICE motorima u rasponu od 8 do 110 ks. Uz to, nude kompletan sustav za upravljanje, kontrolu punjenja i pražnjenja baterija, te baterijske sklopove koje sami proizvode u cijelosti.

Proizvode 4 vrste baterijskih sklopova, a odlikuje ih modularni koncept, te se jednostavno nadograđuju. Dizajnirane su za korištenje na moru u čvrstim kutijama i otporne su na ekstremne uvjete. Tijekom Metsa izazvali su posebnu pažnju najavivši širenje globalne distribucijske mreže i cjenovnu konkurentnost.

electrine battery

electrine saildrive

 

Piše: Teo Marević
Foto: Electrine

Novosti

Najavljen novi NLC-ov EcoRacer

Nakon malih prototipa i EcoRacer 25, te projekta E44, sada je najavljena 9-metarska jedrilica sa svojstvom recikliranja

Talijanska inovativna tvrtka Northern Light Composites najavili su novi model jedrilice koja se u cijelosti može reciklirati. U nekoliko godina ova start up tvrtka iz Monfalconea je uspjela osvojiti sve bitne nagrade za inovacije u području održivosti u brodogradnji, a to je i razumljivo. Nakon EcoPrimusa i EcoRacera 25 koji je nominiran za European Yacht of The Year 2023, te najavu modela EcoRacer 44, sada je najavljen i četvrti model tvrtke s dizajnom talijanskog dizajnera Mattea Pollija.

Ovaj puta riječ je o 9-metarskoj jedrilici EcoRacer30 0D s mogućnosti stopostotnog recikliranja. Naime svi materijali korišteni u gradnji ove jedrilice u potpunosti se mogu reciklirati, uključujući i jedra tvrtke OneSails koja su prva sintetička jedra s tim svojstvom.

Za sad je objavljena tek ilustracija profila EcoRacera 30, uz najavu da će prvi primjerak brodice biti predstavljen u Genovi u lipnju tijekom održavanja finalne etape i završetka regate The Ocean Race.

rCompozit

Još dok je start-up tvrtka NLC bila u začetku, za More smo razgovarali s njihovim voditeljem Fabiom Bignolinijem, koji nam je kazao kako se nadaju da će njihov primjer slijediti i drugi, te njihovu tehnologiju koristiti širom industrije. U međuvremenu je estonski match racing tim Clean Energy predvođeni Matijem Seppom napravio Ecoracer44, projekt NLC-a prema dizajnu Mattea Pollija, s elektropogonom i vodik-gorivim ćelijama za napajanje elektromotora, te OneSails jedrima. Cilj je bio napraviti jedrilicu održivih materijala i ekološkim pogonom koja će postizati vrhunske rezultate u regatama, u čemu su i uspjeli. Novi bi projekt EcoRacer 30 OD, prema zamisli NLC-a trebao postati prva one-design flota eko jedrilica.

Piše: Teo Marević

Ilustracija: Northern Light Composites