Novosti

Riječki sajam raste

Ovog vikenda počinje Rijeka Boat Show, s najviše izlagača otkad je organizaciju sajma pod novim imenom, preuzelo novo vodstvo

U petak počinje Rijeka Boat Show s do sad najvećim brojem izlagača otkad je organizaciju nautičkog sajma u Rijeci preuzelo novo vodstvo. Na današnjoj konferenciji je najavljeno da će od petka 30. rujna do nedjelje 2. listopada na Gatu Karoline Riječke izlagati čak preko 80 izlagača, što je veliki skok od lanjskih 30-ak. Posjetitelji će imati prilike vidjeti atraktivne brendove europske proizvodnje, kao i plovila hrvatske male brodogradnje, te mnoštvo raznolike prateće opreme.

Podsjećamo, Rijeka Boat Show je pod novim brendom i novim vodstvom krenuo netom prije nego li se trebao održati 2019. godine, da bi ga već iduće godine u napretku sputala nesretna situacija s pandemijom, što se prelomilo i na prošlu godinu. Sada već vidimo da sajam raste, a s obzirom na izgradnju nove marine ACI Gitone u Porto Barošu, u budućnosti ima potencijal izrasti u nešto puno veće, ako se dobro poslože svi elementi.

Direktor Rijeka Boat Showa Ivan Črnjarić pohvalio se s dva iskoraka ovogodišnjeg izdanja sajma, prvi se odnosi na veći broj plovila duljine preko 12 metara, nekoliko duljih od 15 metara, a najavljeni su i primjerci dulji od 20 m. Drugi iskorak je hrvatska premijera i najveća serijski proizvedena domaća motorna jahta Monachus 70 FLY, brodograditelja Vineta d.o.o. iz Splita. Črnjarić je izjavio da je primjetan veći interes stranaca za sajam, te da se za iduću godinu namjeravaju aktivirati i na stranim tržištima, te da nautički potencijal ove regije i grada zaslužuje snažan sajam nautike.

U tri sajamska dana na 5 tisuća četvornih metara organizatori očekuju preko 10 tisuća posjetitelja. Radno vrijeme sajma je u petak i subotu od 10 do 19 sati, a u nedjelju od 10 do 17:30 sati. Cijene ulaznica su 15 kuna za posjetitelje od 10 do 18 godina, 30 kuna za odrasle dok je za djecu mlađu od 10 godina ulaz besplatan.

Piše: Teo Marević
Foto: Rijeka Boat Show

Novosti

Uragan otkazao IBEX u Floridi

Nakon otkazivanja zbog Covida, ovo je još jedan težak udarac za jedan od najvažnijih sajmova za nautičku industriju Sjeverne Amerike

Zbog uragana Ian koji se trenutno nalazi na području Kube, a mogao bi zahvatiti regiju grada Tampe u Floridi, otkazan je jedan od važnijih nautičkih sajmova u SAD-u. International Boating Expo trebao je biti otvoren danas, no u nedjelju je tropska oluja dosegla razinu uragana pa su izdana upozorenja za regiju gdje se pretpostavlja da bi uragan mogao nastaviti putanju.

Ovo je težak udarac za organizatore događaja, kao i za sve izlagače koji su se mjesecima pripremali za sajam, te uložili vrijeme i novac u organiziranje izlagačkih prostora, posebno nakon što je sajam zbog Covida otkazan 2020., pa lani ponovo održan uživo u nešto manjem obimu nego inače, s preko 560 izlagača i preko 3500 dionika iz industrije.

IBEX je jedan od važnijih sajmova za tehnologiju unutar nautičke industrije za Sjevernu Ameriku, gdje se svake godine predstavljaju inovacije u područjima tehnologije brodogradnje i nova oprema za brodove, dizajn, kao i za usluge u nautičkoj industriji od popravaka, ispitivanja, operaterskih poslova marina i brodogradilišta, distribucije, te dealera.

Direktorica sajma, Anne Dunbar izjavila da je odluka bila teška jer su bili na putu da ostvare sjajan događaj. „Cijeli IBEX tim je jako razočaran, ali sigurnost naše zajednice je prioritet. Ovo je bila ispravna odluka. Dodatne informacije ćemo podijeliti s izlagačima i posjetiteljima kroz proces otkazivanja.“ Predsjednik udruženja NMMA, Frank Hugelmeyer kazao je da su zbog nepredvidljivih vremenskih događaja prioriteti bili sigurnost i dodao da odluka bila teška jer je IBEX važan sajam za industriju rekreativne plovidbe i ključan za razvoj poslovanja, te je zahvalio svim dionicima na potpori.

Piše: Teo Marević
Foto:

Novosti

3. Design Innovation Awards u Genovi

Na svečanoj ceremoniji u sklopu gala večere u Genovi, održana je i dodjela Design Innovation Award u 9 kategorija

Tijekom gala večeri prikupljala su se dobrovoljna sredstva za financiranje Instituta za istraživanje dječjih bolesti Giannina Gaslini, a kruna večeri bila je dodjela nagrade Design Innovation Award. Nagradu je prije tri godine zajedničkim snagama osnovalo udruženje Confindustria Nautica i organizator sajma u Genovi, I Saloni Nautici S.r.l., s ciljem da nagrade izvrsnost u nautici i promoviraju imidž izlagača.

Žiri u sastavu dizajnerice Giovanne Talocci, urednika časopisa Barche, Franca Michienzija, zatim glavnog urednika World of Yachts & Boats, Nabila Farhata, direktorice odjela za dizajn na studiju politehnike u Milanu, Silvije Piardi, voditelja M.Sc. Yacht & Cruising Vessel Design odjela na studiju politehnike u Milanu, te senatorice udruženja World Design Organization.

Nagrade u 9 kategorija dodijeljene su Dufour Yachts za kategoriju jedrilica manje od 10 m, konkretnije za njihov novi, vrlo popularan model Dufour 37, zatim Capoforte Boats za model električnog motornjaka SQ 240i, pa Rio Yachts s njihovim modelom malog RIB-a, Inagua S u kategoriji pneumatskih brodica, zbog elegantnih linija i jednostavnih rješenja i detaljno promišljenog dizajna. Nagrade su dobili i Cantiere del Pardo za novi Grand Soleil 72 Performance u kategoriji preko 10 m zbog izvrsnog balansa performansi i udobnosti interijera, dok je u istoj kategoriji časni spomen upućen Y7 brodogradilišta Y Yachts.

Nagrada u kategoriji katamarana otišla je u ruke Prestige Yachts za njihov model motornog katamarana s letećim mostom Prestige m48. U istoj kategoriji, časni spomen upućen je tvorcima katamarana Excess 14 zbog razvoja i korištenja materijala. Besenzioni je dobio nagradu za njihov proizvod luksuznih stepenica Lascala Art. Spe 607, u kategoriji tehnologije, opreme i električnih uređaja. Ferretti Yachts je dobio nagradu za njihov novi Ferretti Yachts 860 u kategoriji motornih brodova preko 10 m zbog elegantnog dizajna eksterijera i interijera, te linije i kvalitete. Sanlorenzo Yachts je nagrađen za njihov novi SP110 u kategoriji ‘superyacht preko 24 m’ zbog kako su obrazložili „konstantnog kreiranja novih prostora, jezika i načina života na moru.“

Posebna nagrada za inovaciju išla je u ruke tvorcima Betty Buoys, za integrirano istraživanje s fokusom na održiva rješenja za gorući problem. Hidrografskom institutu dodijeljena je specijalna nagrada povodom 150 godina postojanja, a posebno zbog uspješnog procesa digitalizacije i programa za kartografiju.

Napisao i snimio: Teo Marević

Novosti

Krcato, ali bez gužve

Prostor sajma u Genovi je reorganizacijom i proširenjem riva dobio daleko bolju protočnost

U Genovi upravo traje jedno od najboljih izdanja posljednjih godina, te se vidi da se organizatori trude ponuditi bolje iskustvo posjetiteljima. Protok ljudi na rivama je puno bolji nego proteklih godina, unatoč tomu što je na sajam, očekivano, stigao velik broj ljudi tijekom drugog dana. Najveća gužva očekuje se u subotu i nedjelju (24. i 25. rujna), pa oni koji bi to htjeli izbjeći, preporučljivo je doći u ponedjeljak i utorak (26. i 27. rujna).

Rive su proširene i time puno prohodnije nego prijašnjih godina, a sajam je raširen na prostor s novim bazenom sjeverno od plavog, centralnog paviljona. Pod bijelim paviljonom su izlagački prostori razmaknuti više nego prije, čime su oslobodili prostor za bolji protok ljudi. Novouređeni prostor na jugozapadu, gdje su smještene velike jahte funkcionira kao zona u kojoj se zadržava velik broj ljudi na raširenom i otvorenom prostoru, pa se ne osjeti prevelika gužva u ostatku sajamskog prostora.

Zatvoreni dio sajma također je rjeđe raspoređen, a time je osim boljeg protoka postignuto da konačno bolje možemo vidjeti izložena plovila. Na sajmu se bez prestanka izlazi na testiranja, a čini se i da dealeri imaju pune ruke posla, jer su štandovi i prostori za klijente ugodno popunjeni. O sajmu se detaljnije možete informirati na službenim stranicama, a ako ipak ne stignete doći, pročitajte naše doživljaje u nadolazećem, listopadnom broju Mora.

12
9
11
8
13

Napisao i snimio: Teo Marević

Novosti

Promjene na sajmu u Genovi

Najveći europski sajam na moru prolazi kroz rekonstrukciju, a već su primjetne velike promjene u izgledu, rasporedu i blago u ponudi

Događaj na kojeg tradicionalno dolaze i brojni Hrvati, te brojni posjetitelji iz susjedstva, ipak je prvenstveno talijanski sajam. Sajmište je prije dvije godine postalo veliko gradilište, a tako će biti još godinu dana kada bi trebao biti završen jedan od povijesnih projekata za grad Genovu i regiju Liguriju. Zbog radova, raspored sajma se promijenio, a zbog rasporeda, ove godine su izostali brojni izlagači malih obiteljskih brodica. Umjesto natisnutih brodica koje počinju od samog ulaza, prema centralnom dijelu, te uz svaki krak sajma, sada je izostao, jer se na tom mjestu gradi na veliko. Nadalje, raspored sajma sada se dijeli u pet zona, od kojih najviše upada u oči jugozapadni dio marine posvećen velikim jahtama i superjahtama.

Generalno, brodice su sve veće, pa je tako i u redovima uz glavnu rivu sve manje onih modela kraćih od 10 m, odnosno gotovo da ih i nema. Genova je postala izrazito važna za tržište RIB-ova, obiteljskih glisera, manjih jahtica, ali i popularnih jedrilica, te katamarana kojih na 62. izdanju sajma ima primjetno više nego prijašnjih godina.

Promjene u tipovima brodica vide se i unutar Plavog paviljona, a izlagači koji su kao i uvijek zakupili veće površine nisu pretjerali s brojem modela, već su ostavili malo prostora da se bolje doživi one koje su namjerili izložiti. Izbor motora se stalno širi, pa uz tradicionalne najpoznatije marke, sve je veća prisutnost azijskih brendova, koji se polako populariziraju i u Hrvatskoj. Na 2. katu paviljona može se pronaći gomila opreme, a svakako vrijedi posjetiti i Start-up sekciju gdje izlažu male, nove tvrtke s novim idejama i rješenjima.

Već je sada primjetno da, bude li sve gotovo na vrijeme, iduće godine u Genovi nas čeka ozbiljno drugačiji sajam. Brojke posjećenosti i konačni broj izloženih plovila još nisu objavljene, no prema koncentraciji ljudi rekli bismo da je uobičajeno velika posjećenost. Organizacija gastronomskog dijela i dalje pati, na što se treba pripremiti, a za očekivati je da će se ugostitelji unutar sajma u narednim danima bolje uhodati i subotnju gužvu dočekati spremniji no prvog dana. Više o događaju i planovima za budućnost sajma pročitajte u nadolazećem lipanjskom broju Mora.

1
2
4
3
6
7
5

Napisao i snimio: Teo Marević

PROMO

AGILNIJA DRŽAVNA UPRAVA U SEKTORU SIGURNOSTI PLOVIDBE MEDITERANOM

U utorak je u Ateni održana završna konferencija strateškog projekta MED OSMoSIS, u organizaciji grčkog Ministarstva mora i otočkih politika (Ministry of Maritime Affairs and Insular Policy), koja se mogla pratiti i online.

Između ostalih, na konferenciji je govorio predstavnik francuskog Glavnog tajništva za more SGMer (Secrétariat général de la mer SGMer), Alexis Blum koji je pohvalio partnere za izvrsnu suradnju u okolnostima pandemije, na strateškom projektu koji uključuje brojne partnere i države članice u zahtjevnom području rada. Naime, u projektu su sudjelovale pomorske institucije Grčke, Italije, Španjolske, Slovenije, Portugala, Francuske, Crne Gore i Hrvatske.

Prezentirani su rezultati pilot aktivnosti, nova WEBGIS aplikacija talijanske mornarice i aplikacija francuskog hidrografskog instituta za navigacijska upozorenja. Grčka obalna straža je pokazala i demonstrirala GIS platformu MMAIP. Rezultati projekta i izrađena lista platformi pomorskog nadzora jasno pokazuju kako je institucijama koje obavljaju pomorski nadzor potrebna operativna infrastruktura za prikupljanje i distribuciju provjerenih pomorskih prostornih i sigurnosnih informacija, koje su zadane direktivama Europske unije.

Voditeljica projekta ispred Plovputa, Katja Božić, u sklopu konferencija prezentirala je provedene aktivnosti. U ovom strateškom projektu Plovput je zbog stručnosti svog tima, inspektora za nautičke poslove, Ivice Petrovića i glavnog inženjera za radio-elektrotehnničke poslove Željka Bračića, sudjelovao u pilot studijama vezanim za razmjenu sigurnosnih informacija u pomorstvu te razvoj novih algoritama za traganje i spašavanje.

Paško Boko, arhiva Plovputa - Katja Božić
Paško Boko, arhiva Plovputa – Katja Božić

Sigurnosne informacije u pomorstvu uključuju navigacijska upozorenja, vremenska izvješća, izvješća o traganju i spašavanju na moru te ostale hitne informacije o sigurnosti plovidbe. Plovput je uključio kolege s Hrvatskog hidrografskog instituta koji su uspješno testirali novu aplikaciju za navigacijska upozorenja proizvedenu od strane Francuskog hidrografskog instituta – SHOM i partnera, te dali svoje komentare i prijedloge za unaprjeđenje iste, što je rezultiralo i zanimljivim člankom objavljenom na blogu projekta.

Operatori radijske službe Plovputa na obalnim radijskim postajama Rijekaradio, Splitradio i Dubrovnikradio, u sklopu obavljanja poslova radijske službe, vrše stalno bdijenje na frekvencijama za pogibelj u skladu s međunarodnim propisima, posreduju u hitnim slučajevima koje koordinira hrvatska Nacionalna središnjica za koordinaciju spašavanja na moru, posreduju u komunikaciji vezanoj za zahtjeve brodova za medicinskom pomoći te emitiraju redovne i izvanredne pomorske sigurnosne informacije putem VHF i NAVTEX sustava. Plovput je također zadužen za uklanjanje podrtina i plutajućih objekata i stvari. Stoga su rezultati pilot studije planiranja traganja i spašavanja s razvojem aplikacije COSMO view i Atlasom morskih struja te algoritmima za traganje i spašavanje pokazali da se slična aplikacija može primijeniti i za potrebe Plovputa, ponajviše pri obavljanju radova uklanjanja plutajućih objekata i stvari s plovnog puta, s odmakom vremena.

Sonja Petrović, arhiva Plovputa; slijeva: Ivica Petrović, Katja Božić, Željko Bračić
Sonja Petrović, arhiva Plovputa; slijeva: Ivica Petrović, Katja Božić, Željko Bračić

Tijekom projekta promovirana je baza tehničkih podataka Plovputa, kao i novi Hrvatski registar objekata sigurnosti plovidbe (AToN), odnosno baza podataka koja je otvorena i za javnu uporabu na linku rosp.plovput.hr. Nadalje, promovirana je i GIS platforma koju je izradio Hrvatski hidrografski institut, a riječ je o hrvatskom portalu prostornih podataka o moru – GEO ADRIA.

U konačnici, tijekom tri godine rada na projektu Plovput je i ojačao svoje institucionalne kapacitete za provedbu EU projekata.

Također, na konferenciji su predstavljene smjernice za IPA zemlje. Partneri su potpisali Memorandum o razumijevanju, kao dio radnog paketa Capitalization, koji za cilj ima poboljšavanje dijeljenja rezultata projekta nakon završetka. Memorandum su potpisali svi projektni partneri, iz hrvatske su to Plovput d.o.o. i Klaster intermodalnog prijevoza – KIP, te ga potpisuju i dionici pomorskog sektora.  S hrvatskim partnerima to su učinili do sada Lučka uprava Split, Lučka uprava Rijeka i Lučka uprava Zadar.

Martina Antunović, voditeljica cjelokupne komunikacije između brojnih partnera iz različitih država uključenih u projekt je na konferenciji dala pregled važnih događaja tijekom provedbe, ujedno zahvalivši svima na uspješnoj komunikaciji koja je zbog nemogućnosti osobnog kontakta na sastancima bila itekako otežana.

Foto 3_Marina Antunovic
Arhiva KIP – Martina Antunović

U sklopu konferencije prezentirane su sve provedene aktivnosti u razvoju modula i aplikacija za pomorski nadzor, za prikupljanje i razmjenu informacija i podataka u sektoru sigurnosti plovidbe na moru, iz čega proizlaze preporuke za unaprjeđenje politika o pomorskom nadzoru i sigurnosti.

Kao što je već široj javnosti poznato, građani EU-e traže bržu i agilniju administraciji između država članica, a s postignutim ciljevima i realiziranim dokumentima – partneri MED OSMoSIS projekta pridonijeli su interoperabilnosti u području razmjene podataka i informacija sektora sigurnosti na moru.

Projekt MED OSMoSIS “Mediteransko upravljanje strateškim pomorskim nadzorom i pitanjima sigurnosti“, ukupne vrijednosti tri milijuna eura financiran je u okviru programa Interreg MED 2014. – 2020. Započeo je u studenom 2019. i završava u rujnu ove godine.

naslovna_MED-OSMoSIS_ERDF

Novosti

Naš najstariji nautički sajam oduvijek orjentiran ka manjim brodicama dostupnim domaćem svijetu zajedno s Lukom i Gradom kroči prema budućnosti. To ove godine dodatno potvrđuju brojne hrvatske premijere plovila, iskorak u luksuznom segmentu te izlagačima prepun Gat Karoline Riječke.

Podsjetimo, Rijeka Boat Show održat će se od 30. rujna do 2. listopada na Gatu Karoline Riječke. Održava se pod motom „Luka je grad, grad je luka“ a izlagači će posjetiteljima prezentirati atraktivne brendove iz svijeta nautike, plovila hrvatske male brodogradnje te mnoštvo raznolike prateće opreme. Sve informacije o sajmu mogu se sada pratiti putem nove web stranice na adresi www.rijekaboatshow.hr.

Osobito su zadovoljni što im je potvrđeno izlaganje najveće ikad serijski proizvedene motorne jahte u Republici Hrvatskoj –  plovila MONACHUS 70 FLY,  brodograditelja Vineta d.o.o. iz Splita. Ta jahta doživjela je svjetsku premijeru na nautičkom sajmu u Veneciji u svibnju ove godine, a Rijeka Boat Show će biti mjesto njegove hrvatske premijere.

Dovođenjem luksuznog segmenta plovila na ovogodišnji Rijeka Boat Show, organizatori su učinili dodatni iskorak. Uz već spomenuti MONACHUS 70 FLY, na sajmu će biti izloženo još mnogo plovila luksuznog segmenta duljina od 12 i više metara.

M70-Fly-main (002)

Novosti

Prvi model nakon razdvajanja

Švedski brend Najad Yachts najavio je prvi novi model nakon razdvajanja od Arcone krajem lipnja

Novi model Najad 450CC Next Generation donosi nekoliko novosti u dizajnu švedskog brodogradilišta. Podsjećamo, Najad Yachts je početkom 2018. kupio drugo švedsko brodogradilište Arcona Yachts, a zatim su do lipnja ove godine poslovali kao Arcona Najad Yachts AB. Uprava je odlučila da bi dva brenda bolje funkcionirala kao odvojene kompanije. U Arconu je početkom ove godine došao i novi partner, dizajner Niels Jeppesen, suosnivač i dizajner danskog brenda X-Yachts, kojeg zovu i tvorcem performance cruiser tipa jedrilica, pa je moguće i da je njegov dolazak utjecao na razdvajanje. Najad je oduvijek njegovao tradicionalni tip švedske gradnje krstaša s centralnim kokpitom, namijenjen udobnoj i dugoj plovidbi.

Od razdvajanja, Arcona je najavila fokus u dizajnu performansnih krstaša, dok Najad novim modelom potvrđuje da će ostati vjeran centralnom kokpitu, ali i unosi niz novosti. Najad 450 CC Next Generation je elegantna evolucija prethodnika Najad 450 CC, a prvi trup najavljen je za iduću godinu. Neke od najvažnijih promjena u dizajnu su više prirodnog svjetla u unutrašnjosti kabina zahvaljujući dužem bočnom prozoru u nadgrađu kabine, te prepoznatljivom velikom krovnom prozoru, ali i većim bočnim prozorima u trupu, te novom detalju prozoru u krmi.

Dodan je prostor za spremanje stvari u provi, a prova je sada moderna, čista s roll-om ispod razine kuverte, a sve bitve i drugi elementi od inoksa su uvlačni. Modernim dizajnom ograde na samoj provi, omogućeno je lakši prolaz kod otvaranja genove, gennakera ili Code 0 jedra, te niže pozicioniranje nego kod zatvorenog tipa ograde.

Na krmi se nalazi sklopiva platforma za kupanje, kojom je ušteđen prostor kabinskog prostora, a osiguran komfor i bolja komunikacija s morem tijekom sidrenja. „Najad 450 CC je u popularnoj veličini jedrilice. Sretan sam što smo uspjeli ukomponirati niz ideja nastalih i prikupljanjem mišljenja naših klijenata, a sve skupa s novom razinom elegancije. Skladišni prostor se uvijek cijeni kod duže plovidbe, a kako sve više jedriličara koristi Code 0, vidjeli smo potrebu stvoriti novi raspored s tom namjenom,“ kazao je novi predsjednik uprave i bivši glavni inženjer Najad Yachts Fredrik Malmqvist.

Dodaje da su snažan i dinamičan potpis dali moderni dizajn brodskih prozora, posebno s panoramskim prozorom u krmi što je dalo novi imidž brodu, te jedinstvenu vlasničku kabinu za brodicu od 45 stopa. „Inspiraciju smo pronašli u prošlim modelima Najad Yachts od kojih su brojni imali krmene prozore, pa smo ih odlučili i sada napraviti ali u modernoj verziji.“

najad-450cc-ng-bild-12
najad-450cc-ng-bild-3
najad-450cc-ng-bild-6
najad-450cc-ng-bild-2
najad-450cc-ng-bild-10
najad-450cc-ng-bild-8
najad-450cc-ng-bild-7
najad-450cc-ng-bild-11
najad-450cc-ng-bild-13
najad-450cc-ng-bild-5
najad-450cc-ng-bild-4
najad 450 CC NG

Piše: Teo Marević
Foto: Najad Yachts

Novosti

Srebro za 100. obljetnicu

Tonči Stipanović i Tudor Bilić osvojili drugu srebrnu medalju na svjetskom prvenstvu u klasi Zvijezda

Prošlog tjedna odvijale su se napete regate svjetskom prvenstvu klase zvijezda održanom u Marbleheadu u SAD-u. Svjetska prvenstva u ovoj klasi održavaju se anualno od 1923. godine, pa je ove godine obilježena okrugla, 100. obljetnica. Šestodnevno natjecanje započeli su odličnim, prvim mjestom, pa nastavili biti pri vrhu na 7., pa na 3., pa na 8. mjestu, zatim su 5. dana završili regatu na 18. mjestu i zadnjeg dana ponovo zasjali završivši 2. u cilju. Ukupno su ostvarili 21 negativni bod, što im je bilo dovoljno za drugo mjesto, 2 boda iza prvoplasirane talijanske posade Diega Negrija i Sergia Lambertenghija sa 16 negativnih bodova.

Treća posada bili su Amerikanci Paul Cayard i Frithjof Kleen koji su postigli 4 boda razlike od hrvatske posade. Tončiju Stipanoviću i Tudoru Biliću ovo je druga srebrna medalja sa svjetskog prvenstva u klasi Zvijezda, nakon prošlogodišnje u Kielu, a u srpnju su osvojili srebro i na Europskom prvenstvu u Kopenhagenu. O nedavnom uspjehu u Danskoj i njihovom novom brodu, pisali smo u aktualnom broju Mora. Novi trup kasnio je oko mjesec dana pa su novu Stelu dobili netom prije prvenstva u Kopenhagenu zbog čega su malo lošije startali, no ubrzo su je utrimali i ostvarili odličan rezultat.

Sada su još jednom potvrdili da su dobar tandem. Prve tri posade pobjednici su u tri dobne kategorije. Stipanović i Bilić u dobi Seniora (kormilar unutar 30-49 godina), prvaci Diego Negri i Sergio Lambertenghi u dobnoj skupini Master (kormilar unutar 50-59 godina), a trećeplasirani Paul Cayard i Frithjof Kleen u dobnoj skupini Grand Master (kormilar unutar 60-69 godina). Detaljnije rezultate možete pronaći ovdje. U sto godina, svjetsko prvenstvo nije održano samo nesretne 2020. godine, a dugi niz nije prekinuo niti Drugi svjetski rat. Klasa je bila olimpijska od 1932. do 2012. godine.

2022 STAR WORLD CHAMPIONSHIP | Marblehead, MA, USA

Piše: Teo Marević
Foto: 2022 STAR WORLD CHAMPIONSHIP | Marblehead, MA, USA / © Matias Capizzano

Novosti

Adriatic Sea forum u Bariju

Talijanska specijalizirana tvrtka za istraživanje i savjetovanje organizira 5. izdanje foruma koji se bavi temama kružnih putovanja, trajektnih linija, jedrenja i nautike u Jadranskom moru

Nove ponude krstarenja i trajektnih veza, aktivnosti za razvoj nautičkog turizma na Jadranu, ulaganja u promicanje održivosti i poštivanja okoliša, te utjecaj pomorskog turizma na okoliš i zaposlenje bit će među glavnim temama 5. međunarodnog foruma kojeg je osmislio Risposte Turismo. Riječ je o specijaliziranoj talijanskoj tvrtki koja se 15 godina bavi istraživanjem i savjetovanjem na području cijele Italije, pružaju usluge planiranja i operativnih rješenja organizacijama i tvrtkama u turističkoj makro-industriji koje se suočavaju sa strateškim i upravljačkim problemima.

Ovogodišnji formu organiziraju u suradnji sa South Adriatic Port Authority System i Pugliapromozione, a okupit će najvažnije operatere pomorskog turizma na Jadranu. U sklopu foruma, dionici će obići najveće terminale u regiji, kao što je bilo i u prethodnim izdanjima formu održanim u Trstu (2013.), Dubrovniku (2015.), Budvi (2017.) te u Anconi (2019.), a u kojima je u prosjeku sudjelovalo preko 30 međunarodnih govornika i oko 200 sudionika, uključujući i poduzetnike, menadžere, predstavnike javne administracije, istraživači te stručnjaci za EU projekte.

Kao i u proteklim izdanjima, forum će pružati priliku intenzivnog debatiranja i suočavanja s problemima važnih za budućnost krstarenja, trajektnih linija, jedrenja i plovidbe motornim brodovima u Jadranu, području koje se odnosi na 7 država (Albanija, Bosna i Hercegovina, Hrvatska, Grčka, Crna Gora, Italija i Slovenija, te uključuje 25 regija s oko 150 turističkih destinacija.

Glavne teme foruma

Program se dotiče brojnih tema, uključujući analizu tipova i obujma prometa u Jadranskom moru u dvogodišnjem periodu, u kojem smo svjedočili značajnom padu broja turista, kada su u pitanju kruzeri i trajekti, te novim terminalima, vezama i novim putničkim rutama. Govorit će se o akcijama koje su potrebne poduzeti za poboljšanje nautičkog turizma na Jadranu, investicijama u luke, kompanije, lokalne javne administracije i dobavljače, te generalno o promociji održivosti i poštivanju okoliša, te konačno, o ekonomskom i gospodarskom učinku pomorskog turizma na ta područja.

Posebnu pažnju rezervirat će za specifične potrebe kruzera, trajekata i ostalih brodova, glede infrastrukture i promocije, kao i javne pomoći tom sektoru.

Što očekivati u Bariju

‘Na forumu u Bariju pokušat ćemo se dotaknuti nekih točaka koji posebice usporavaju razvoj,’ navodi organizator u najavi. Osnivač Risposte Turismo, Francesco di Cesare osvrnuo se na 2019., zadnju „normalnu“ godinu prije pandemije, „kada smo imali preko 30 kruzerskih luka na ovom području, preko 50 turističkih trajekata, hidrofoilera i katamarana, te preko 300 nautičkih struktura s ukupno 75 tisuća vezova, te naravno velik broj različitih destinacija koje je bilo moguće posjetiti. Što se tiče potražnje, uključujući 5,2 milijuna putnika na kruzerima, 6 milijuna trajektnih putnika na međunarodnim linijama na Jadranskom moru bile su stabilne brojke usporedno s prethodnim godinama, prije nego što se sve poremetilo, kao i u drugim dijelovima svijeta, ali više nego u drugim dijelovima Mediterana. U Bariju ćemo prezentirati konačne brojke 2021. godine, te prognozu za kraj 2022., te iznijeti poneku procjenu za blisku budućnost.“

Za sudjelovanje u forumu potrebna je prethodna registracija, a više informacija i buduće najave možete pronaći na službenoj stranici Adriatic Sea Foruma.

Piše: Teo Marević
Foto: Arhiva More

Novosti

37 posto veći interes

Organizator sajma u Genovi pohvalio se snažnijom pretprodajom ulaznica i povećanjem izložbenog prostora u morskom dijelu

Iduće srijede, 22. rujna počinje šestodnevni nautički sajam u Genovi. Organizator Confindustria Nautica Italiana je na jučerašnjoj konferenciji priopćio da je ove godine 8 dana uoči sajma prodano 37,3 posto više ulaznica usporedno s istim periodom lani. Također, pohvalili su se i 5,2 posto većom površinom izložbenog prostora gdje su smještene brodice u moru. Najveći sajam na moru posljednjih godina ulaže velika sredstava u rekonstrukciju prostora sajmišta, pa nas i ove godine očekuju promjene u izgledu i rasporedu sajma, a cijeli projekt Levante Waterfront trebao bi biti gotov prije otvaranja sajma iduće godine.

Samo 11 dana nakon Cannesa, još jedan veliki sajam na Azurnoj obali ugostit će preko 1000 plovila, izlagači će prezentirati 998 brendova, a Genova će biti domaćin 168 svjetskih premijera. Iako je broj svjetskih premijera veći za oko 30 od onih u Cannesu, sajam u Genovi uglavnom ima premijere manje poznatih brodogradilišta, te je važniji za talijansko i regionalno tržište. Većina premijera iz Cannesa, bit će izložena i u Genovi, pa oni koji su propustili vidjeti nove modele brodica, imaju novu priliku.

2

Predsjednik talijanskog udruženja IMIA, Saverio Cecchi komentirao je da Genova Boat Show konstantno raste, uz ovogodišnje povećanje prostora na moru i u budućnosti uz Levante Waterfront koji bi sajmu trebao omogućiti rast u idućih 10 godina.

Talijanski izvoz također raste, navodi predsjednik Italian Trade Agency Carlo Maria Ferro i dodaje da je ‘u prvoj polovici 2021. godine regija Liguria izvezla dobara u vrijednosti preko 5 milijardi eura, te da je sektor nautike narastao za 49 posto, nakon težeg perioda uslijed pandemije.’ Nije naveo usporedne brojke pa je njegovu prezentaciju teško staviti u kontekst.

S druge strane imidž Genove se polako mijenja i projekt Levante Waterfront arhitekta Renza Piana trebao bi u potpunosti transformirati odnos grada s morem, stvarajući novu obalu koja ovom lučkom i industrijskom gradu kronično nedostaje. Dostupnost mora stanovnicima i turistima, Genovu će okrenuti turizmu, a postepenim razvojem hotelijerske i druge turističke ponude, prosperirat će i nautički sajam, te uzajamno rasti.

Iduće godine, Genova će biti cilj finalne etape The Ocean Race. Stoga će ove godine na sajmu u Genovi aktivno sudjelovati i pojedini timovi, gdje će promovirati čuvenu regatu oko svijeta i važnost očuvanja oceana.

3

Predsjednica udruženja sajmova, Carla Demaria kazala je da će novi obalni pojas sajmu u Genovi omogućiti da bude više od „kontejnera,“ te omogućiti brodograditeljima da na sajmu kvalitetnije izlažu, s novim pogledom na budućnost. Istovremeno je najavila World Yachting Sustainability Forum koji će se održati 2023., na kojem će održati prezentaciju prvog izvješća održivosti European Yachting Sustainability Report.

Tijekom sajma održat će se i dodjele nagrada Design Innovation Awards, s međunarodnim žirijem koji bira između 86 finalista u različitim kategorijama, a ove godine fokus je stavljen na održivost za buduće kompetitivnosti u industriji, ciljajući najinovativnija rješenja i buduće trendove u smislu istraživanja i razvoja. Nagrada je povezana s inicijativom internacionalizacije sajma u Genovi.

4

Prošle godine imali smo priliku vidjeti kako se transformira prostor sajma i da se u Genovu vraćaju izlagači s velikim jahtama.

Motorna plovila predstavljaju 51 posto udjela ukupnog broja izloženih plovila u Genovi, 34 posto odnosi se na RIB plovila, te 15 posto na jedrilice i katamarane. Najveća izložena jedrilica bit će Mylius Yachts 80, s trupom dužine 23,43 m, dok će najveća motorna jahta biti SD118 Sanlorenzo Yachts dužine 35,75 m. Od većih brodica tu su još „superboat“ Black Shiver 160 SNO Novamarine, zatim RIB Capelli Tempest 50 i Prince 50 brodogradilišta Nuova Jolly, oba preko 15 m duljine, ističu organizatori sajma.

Sajam nije samo mjesto susreta ponude i potražnje, navode organizatori. Tijekom konferencije je najavljena i novost mjerenja „karbonskog otiska“ sajma, proces za identifikaciju stupnja održivosti sajma, kojeg predvodi profesor Održivog razvoja u pravu, Lorenzo Cuocolo sa Sveučilišta Bocconi u Milanu. Genova je sajam kojeg tradicionalno posjećuju i Hrvati, te izlažu i brojne domaće tvrtke iz nautičke industrije. Jedini je veliki nautički sajam koji se uspio održati tijekom pandemije, čime su organizatori pokazali sposobnost prilagodbe na izazove.

Piše: Teo Marević
Foto: Arhiva More

Novosti

D-Marin preuzeo domaću tvrtku Sense4Boat

Domaća IoT tvrtka Sense4Boat prodala je većinski udio najvećem operateru marina na Mediteranu i Bliskom istoku, lancu koji u Hrvatskoj ima tri marine

Ovo će partnerstvo značiti da će cijeli lanac D-Marin marina biti opremljen ovom IoT platformom za nadzor svih vitalnih parametara vezanih plovila i detektirati potencijalne prijetnje puno prije nego što postanu stvarna opasnost. Platforma je bazirana na pouzdanim i jednostavnim senzorima, koji omogućuju korisnicima da se ne brinu o stanju baterije, temperaturi u brodu, razini vode u kaljuži i slično, čak i kada nisu na brodu, bez potrebe za centralnim uređajem. Svaki senzor Sense4Boat opremljen je malim odašiljačem koji se spaja na neovisnu satelitsku mrežu.

D-Marin čini lanac od 16 marina u Grčkoj, Turskoj, Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Crnoj Gori, Hrvatskoj i odnedavno u Italiji i u kojima će stvarati rješenja za „pametne marine“, pružajući mogućnost istraživanja i razvoja za ubrzani razvoj tehnologija za upravljanje marinama. Dogovoreno je da će Sense4Boat nastaviti razvijati platformu i dodatno povećanje njihovog poslovanja kroz segmente poslova nautike, marina i osiguravajućih tvrtki.

Osnivač tvrtke Sense4Boat, Krešimir Žic kazao je da digitalizaciju i IoT tehnologiju smatraju ključnima za kompetitivnost i naprednih marina u 21. stoljeću. „U D-Marinu smo pronašli strateškog partnera koji dijeli našu viziju i strast. Zajedno ćemo stvoriti inovativna rješenja koja će transformirati cijelu industriju i učiniti plovidbu sigurnijom, lakšom i pružati više užitka svim vlasnicima brodova.“

Dean Smith, odnedavno glavni komercijalni službenik D-Marin, izjavio je da su oduševljeni proširenjem partnerstva s tvrtkom Sense4Boat. „Preuzimanjem većinskog udjela poslovanja tvrtke kako bi u potpunosti integrirali i razvili inovativne senzore koje je ta kompanija razvila da bi olakšala vlasnicima brodova. Ovo je još jedan korak naprijed na našem putu digitalizacije, a u budućnosti će toga biti više, te smo sigurni da će ovo partnerstvo unaprijediti iskustvo naših klijenata, nudeći im još više. Također, podržavat ćemo Sense4Boat u njihovom planu da se šire i izvan mreže D-Marin.“

Tvrtka Sense4Boat u svojem je obraćanju putem društvenih mreža najavila još dobrih vijesti vlasnicima plovila s područja u kojima djeluje D-Marin. Svojim klijentima su poručili da mogu očekivati još bolju uslugu, dostupnost u novim područjima i nove proizvode koji će nastati suradnjom s njihovim novim partnerom. Konkretno, najavili su da će partnerstvom D-Marin i Sense4Boat fokus staviti na stvaranje iznimnijih Smart Marina i Smart Boat rješenja.

Piše: Teo Marević
Foto: Sense4Boat

Novosti

Escoffierova splav za spašavanje

Profesionalni jedriličar s iskustvom havarije tijekom Vendée Globea, u suradnji s tvrtkom Plastimo napravio specijalnu seriju splavi IMOCA Liferaft

Proizvođač nautičke opreme iz Lorienta, Plastimo razvio je poboljšanu verziju splavi za spašavanje dizajniranu posebno za IMOCA klasu. Model je nastao prema uputama Kevina Escoffiera, jedriličara čija je „nepotopiva“ PRB IMOCA 60 pukla na pola i potonula usred Južnog oceana, a on se spasio zahvaljujući splavi za spašavanje i brzoj reakciji kolege jedriličara Jeana Le Cama.

Esoffier je imao sreće, te je nakon preživljavanja u izuzetno teškim oceanskim uvjetima iskoristio stečeno iskustvo i pomogao razviti novu liniju splavi koja sadrži nekoliko praktičnih poboljšanja i dodatno je opremljena od standardnih primjeraka. Tako je olujno sidro izmješteno na stranu splavi, umjesto kod otvora platnenog krova, kako bi prilikom otvaranja more teže ulazilo u splav.

„U slučaju ozbiljnog problema (tijekom offshore regate), najveće šanse za preživljavanjem je da vas spasi netko od natjecatelja,“ objašnjava Escoffier, te dodaje da je radi toga u Plastimo IMOCA Liferaft stavljen naglasak na razvoj opreme za praćenje, uz dodatak AIS odašiljača, komunikacijskog uređaja na blizinu, uz dodatak VHF radija i povećana je vidljivost uz dodatak dviju reflektirajućih radarskih ploča.

Unutar splavi nalazi se AIS uređaj i VHF ručna stanica, a dodano je i energetsko pakiranje za preživljavanje više od 24 h, uključujući porcije hrane, pitku vodu i termičko odijelo, pirotehničko sredstvo za signalizaciju, a napravljene su i promjene u dizajnu. Prihvat olujnog sidra pomaknuto je na stranu, kako bi se smanjilo primanje vode prilikom otvaranja platnenog pokrova u slučaju provjeravanja vanjskih uvjeta. Također, dvije linije od kojih jedna vodi do kutije pričvršćene na brod, a druga služi za prihvat olujnog sidra, označene su dvjema oznakama kako ne bi došlo do pogreške prilikom rezanja one koja vodi do broda koji tone.

Ova specifična splav ima kapacitet za četiri osobe i dostupna je u dvije verzije, u kapsuli na vanjskom dijelu broda ili u vreći za spremanje u interijer broda. Verzija u vreći je pakirana tako da ju je moguće izbaciti kroz sigurnosni otvor na brodu, u slučaju da se brod prevrne. Predsjednik IMOCA klase, Antoine Mermod izjavio je da će sve brodice u idućem Vendée Globeu biti opremljene ovom opremom, uz ostalo, kako bi podigli sigurnosni standard čim više moguće.

Piše: Teo Marević
Foto: Screenshot / YouTube IMOCA Globe Series

Novosti

Pomoć kvarnerskim supovima

Projekt LIFE SUPort počinje u siječnju 2023. i trajat će 5 godina, s ciljem očuvanja i širenja jedine hrvatske gnijezdeće populacije na Cresu, Krku, Plavniku i Prviću

Bjeloglavi sup (Gyps fulvus) je jedini predstavnik iz skupine strvinara koji se održao u Hrvatskoj te je ujedno i najveća ptičja vrsta koja redovito obitava u našoj zemlji. Nekada su naše nebo krasile još dvije vrste strvinara, crkavica (Neophron precnopterus) i sup starješina (Aegypius monachus), no obje su izumrle tijekom 20. stoljeća. Kako bi se očuvalo i unaprijedilo postojeće stanje populacije bjeloglavog supa u Hrvatskoj, u siječnju 2023. započinje petogodišnji projekt LIFE SUPport. Pripreme za provedbu već su u tijeku, a projekt će se provoditi do prosinca 2027. godine.

Osim očuvanja jedine hrvatske gnijezdeće populacije, koja se održala na području Kvarnerskih otoka (Cres, Krk, Plavnik i Prvić), jedan od ciljeva projekta je i stvaranje boljih preduvjeta za širenje populacije na povijesna gnjezdilišta kopnenog dijela Hrvatske. Dosadašnjom provedbom niza aktivnosti dionika koji sudjeluju u zaštiti i skrbi o bjeloglavim supovima, prvi puta nakon više od stotinjak godina zabilježeno je uspješno gniježđenje bjeloglavih supova na području Parka prirode Učka.

Nekada je ova vrsta bila rasprostranjena u čitavom priobalju, pa čak i u dijelovima Slavonije. Pad populacija i lokalno izumiranje zadesilo je strvinare i u drugim državama Europe, pa se danas najbliže populacije bjeloglavog supa nalaze tek u talijanskim Alpama i na zapadu Srbije. Kvarnerska se populacija, zahvaljujući dugogodišnjem radu na njenom očuvanju, održava u stabilnom broju, te danas broji oko 120 parova. U Belom na Cresu je 1993. s ciljem zaštite i očuvanja bjeloglavih supova osnovan Eko-centar Caput insulae s oporavilištem za supove pod vodstvom dr.sc. Gorana Sušića, koji je 2012. godine zatvoren pa je brigu o Centru i Oporavilištu u Belom preuzela Javna ustanova Priroda u suradnji s partnerima.

Projekt je vrijedan 2.159.598 eura i 60 posto se financira iz programa LIFE Europske unije, a provode ga Udruga BIOM kao vodeći partner, Javna ustanova Priroda, Poljoprivredna zadruga Otok Krk, HEP-Operator distribucijskog sustava i Vulture Conservation Foundation. U provođenju će im se pridružiti i Uprava za zaštitu prirode Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja kao pridruženi partner. Iz Udruge BIOM poručuju da je potreba za žurnom provedbom ovakvog projekta utvrđena Stručnom podlogom za prijedlog plana upravljanja bjeloglavim supom s akcijskim planom. Projekt LIFE SUPport bavit će se najvećim prijetnjama ovoj vrsti, a koje su definirane u spomenutom dokumentu. Više o projektu možete pronaći na internetskoj stranici Udruge BIOM.

bjeloglavi sup

Foto: Udruga BIOM

Novosti

Još se zbrajaju dojmovi

Sajam u Cannesu se prošle godine održao nakon jedne godine pauze i odmah je svima bilo jasno koliko bio potreban industriji. Ove godine, atmosfera je bila još bolja.

Iako se nautički sajmovi održavaju tijekom cijele godine, nautička godina neslužbeno počinje i završava sajmom u Cannesu koji uz kopneni zimski sajam u Düsseldorfu predvodi u nautičkom svijetu. U nedjelju je završilo još jedno izdanje Cannes Yachting Festivala, čime je također neslužbeno otvorena sezona sajmova, s obzirom na to da se tamo održava najveći broj svjetskih i europskih premijera, a predstavnici industrije sastaju po prvi put nakon nautičke sezone i iznose rezultate, najavljuju ulaganja i planove za iduću godinu. Ovih dana trebale bi izaći i službene brojke posjetitelja sajma, koje će vrlo vjerojatno biti rekordne, s obzirom na to da je prošle godine posjećenost bila rekordna, a ove godine gužve još veće. Ipak, prohodnost sajma je odlična jer od 2019. sajam je raspoređen u dvije luke, s motornim brodicama u Vieux Portu i jedrilicama i katamaranima u Port Cantu.

saj

Vrata sajma su za posjetitelje bila otvorena od 6. do 11. rujna, dok su datumi za iduću godinu pomaknuti u tjedan nakon, pa će se 2023. održati od 12. do 17. rujna. S obzirom na to da su prvi od sajmova najavili datume održavanja idućeg izdanja, za očekivati je da će se prema tomu ravnati i organizatori drugih sajmova, poput onih u Southamptonu, Genovi, La Rochelleu, Barceloni koji se svi održavaju unutar mjesec dana nakon Cannesa.

Brojne svjetske premijere imali smo prilike vidjeti u Cannesu, a većina njih bit će izložena i u Genovi od 22. do 27. rujna, uz još veći broj manjih, pretežito talijanskih brodogradilišta. Sajam u Genovi bit će sjajna prilika za posjetitelje iz Hrvatske koji ga tradicionalno, već desetljećima posjećuju u velikom broju, a brojni hrvatski izlagači tamo i izlažu, odnosno hrvatske nautičke tvrtke dolaze pronaći novitete na tržištu, ostvariti poslovnu suradnju. O zbivanjima, najavama i premijerama održanim na Cannes Yachting Festivalu, kao i o nadolazećem sajmu u Genovi, imat ćete prilike pročitati u nadolazećem broju Mora u listopadu.

gs1

Napisao i snimio: Teo Marević

Novosti

Nema sajma na dan sprovoda

Najvažniji britanski nautički sajam u Southamptonu počinje u petak, a u ponedjeljak neće otvoriti vrata sajma iz poštovanja prema nedavno preminuloj kraljici Elizabeti II.

Nakon što je objavljeno da će pokop kraljice Elizabete II biti u ponedjeljak 19. rujna, organizator sajma u Southamptonu, udruženje British Marine odlučio je da tog dana sajam neće otvoriti svoja vrata iz poštovanja prema kraljici Elizabeti II. i njenoj obitelji. Sajam se nastavlja u utorak uz sve planirane aktivnosti i održava se do nedjelje, 25. rujna kako je i prvotno planirano.

Time se British Marine uključuje u nacionalni dan žalosti i sjećanja na nedavno preminulu kraljicu Elizabetu II. „Nakon razgovorima s našim dionicima, dogovoreno je da ćemo zatvaranjem sajma simbolično odati počast, što smatramo najprikladnijim potezom,“ kazala je Lesley Robinson, predsjednica uprave British Marine.

Svi izlagači i posjetitelji s kupljenim ulaznicama su obaviješteni o promjenama, a oni posjetitelji koji su kupili kartu za sajam u ponedjeljak, moći će posjetiti Southampton Boat Show bilo koji drugi dan održavanja sajma. Na sajmu u Southamptonu svake godine ima i hrvatskih izlagača i posjetitelja, a ostale novosti mogu pratiti na službenim stranicama sajma.

Piše: Teo Marević
Foto: Southampton Boat Show

Novosti

Prvih tjedan dana GGR-a

Pad u nesvijest, propuštanje vode, pucanje sustava windvane-a, odustajanje, zabrana polaska, padovi na testu… drama u prvom tjednu Golden Globe Racea

Prošlo je tjedan dana od spektakularnog polaska 16-ero hrabrih skipera i jedne skiperice na plovidbu oko svijeta „kao da je 1968.“ Dobro, ne baš posve, jer sa sobom nose uređaje za slanje jednosmjernih poruka regatnom odboru, te zapečaćene satelitske telefone koje smiju koristiti u slučaju krajnje nužde. Ipak, dvoje ih se već vratilo u Les Sables d’Olonne, odakle su krenuli na plovidbu oko svijeta 4. rujna u jedrilicama sagrađenim prije 1988. godine. Jedan se vratio u regatu, a Graham Dalton, brat aktualnog „prvog čovjeka America’s Cupa“ Granta Daltona morao je odustati od polaska na svoje treće solo putovanje oko svijeta zbog problema sa srcem.

Skiperi Guy deBuer i Pat Lawless su dan uoči starta pali na testu celestijalne navigacije, te su zbog toga morali najprije odraditi dodatnih 300 nautičkih milja plovidbe pomoću sekstanta, a zaradit će i penale. Najmlađi natjecatelj, Elliott Smith je na dan starta morao ponovo proći testove komunikacije i sada se nalazi na 11. mjestu. Favorit RRC 2022 uoči regate bio je Damien Guillou, zbog iskustva u profesionalnom regatnom jedrenju, ali je nakon nekoliko dana prijavio štetu na windvane sustavu, te je bio prisiljen vratiti se u Les Sables d’Olonne napraviti popravke i ponovo startati prije 16 sati u nedjelju 11. rujna.

Ipak je uspio, te se sada nalazi na začelju flote, a mnogi se nadaju da ćemo za 300-tinjak dana doživjeti reprizu događaja iz 2008. kada je čuveni francuski jedriličar Michel Desjoyeaux drugi put osvojio Vendee Globe i to nakon što se morao vratiti na start radi popravka i nadoknaditi izgubljenih 40 sati regate.

Trenutno vodi Britanac Simon Curwen, koji se od početka nalazi na čelu grupe jedriličara koji su krenuli jugoistočnom rutom, prema najzapadnijoj točki Portugala. Drugi je Finac Tapio Lehtinen koji je jedini nastavio jedriti kroz teške uvjete prema zapadu prošlog tjedna, što mu se isplatilo. Britanac Ertan Beskardes koji se trenutno nalazi na 7. mjestu, prijavio je da se probudio u kokpitu nakon što je zbog udarca u glavu pao u nesvijest. Nakon tog događaja, ustanovio je da je fizički dobro i da će nastaviti regatu. Danas se javio s novim problemom, zbog kvara na roll sustavu, ne može odmotati niti zamotati genovu koja mu se nalazi na prednjem štraju.

Šezdesetdevetogodišnji Kanađanin, Edward Walentynowicz je nakon telefonskih konzultacija sa suprugom i menadžericom njegova tima napustio regatu radi privatnih razloga. Jedina natjecateljica, Kirsten Neuschafer iz Južnoafričke Republike, nalazi se na 9. mjestu najzapadnije od cijele flote i trenutno se kreće najsporije, no prva bi trebala dobiti vjetar u leđa i približiti se vodećima iz flote koji će i dalje jedriti u orcu. Uostalom, pred njima je vjerojatno više od 300 dana plovidbe oko svijeta, a svaki natjecatelj koji završi regatu, može se smatrati uspješnim. Regatu možete uživo pratiti na ovoj poveznici.

Piše: Teo Marević
Foto: Golden Globe Race / Facebook

GGR4 GGR3 damien 2

 

Novosti

Dobra nautička godina pred nama

Sudeći prema rezultatima protekle ‘nautičke godine’ i najavama brodogradilišta tijekom sajma u Cannesu, nautička industrija i dalje raste

Treći je dan sajma u Cannesu. Jučerašnji, drugi dan bio je obilježen brojnim predstavljanjima i testnim vožnjama, održano je 16 tiskovnih konferencija na samom sajmu i još nekolicina njih u obližnjim hotelima uz prostor sajma. Vrijeme za sad ide na ruku posjetiteljima i izlagačima te bi se nakon sinoćnje kiše i nešto svježijeg jutra, danas trebalo nastaviti sunčano i vjetrovito vrijeme do kraja tjedna uz temperature i do 32 °C.

U naredna tri dana sajma najavljeno je još 10-ak tiskovnih konferencija. Od značajnijih novosti iz industrije izdvajamo novi model Nautor’s Swan 41, inaugurirana je nova linija tendera Williams, Princess najavio ulaganja u proširenje proizvodnih kapaciteta, Sunseeker nastavlja s jačanjem proizvodnje također te je najavio da će u naredne 3 godine predstaviti novih 12 modela, a pozitivni rezultati i najave odličnog razdoblja komunicira se sa svih strana, iz Ferretti grupe, Pardo grupe, Bavarije s novim SR36, Hanse s novom 460, Dufour s novom 37-icom… Elan predstavlja novu E6 i najavljuje novi model Impression linije 43, predstavljen je novi Grand Soleil 72 i 44, najavljen je novi Sunreef 80 Eco naručitelja Fernanda Alonsa koji se na sajmu predstavio kao novi ambasador brenda, Axopar predstavio novi, najveći WA brodicu s centralnom kabinom od 45 stopa, te za sad prototip električnog Axopara 25 u suradnji s norveškim brendom Evoy. U segment električnih i hibridnih plovila službeno je ušla i Riva s dnevnim gliserom El-Iseo.

Iz svega predstavljenog jasno je da je pred nama još jedna jaka godina u nautičkoj industriji, a gotovo sva brodogradilišta nastavljaju istim tempom ili rastu koliko im proizvodni kapaciteti dozvoljavaju, te se u tom segmentu poslovanja stalno traži hala više. Brojni brendovi su se zbog toga odlučili na outsourcing gdje proizvode pojedine linije, ili pojedinog segmenta iz procesa brodogradnje. Nastavlja se i praksa predstavljanja novih modela gotovo svake godine, a knjige narudžbi protežu se i nekoliko godina unaprijed, čak i u uvjetima gdje brodogradilište ne može kazati finalnu cijenu naručenog broda.

Što se tiče organizacije sajma, za sad se sve odvija bez poteškoća, a ponuda brodica i jahti u Vioux Portu je veća nego lani. U centralnom dijelu gdje je prošle godine bio jedan ponton, sada je T ponton, a duž rive u krug cijele luke načičkani su dodani, mali pontoni gdje pojedini brendovi imaju vlastite male „marine.“ Više o sajmu pročitajte u nadolazećem, 268. broju Mora.

Napisao i snimio: Teo Marević