Rijeka boat show 1
Novosti

3. Rijeka Boat Show

Rijeka ima dugu povijest pomorstva, a novi planovi trebali bi ju staviti na nautičku kartu Europe. Tim više je Rijeci potreban nautički sajam.

Za tjedan dana, točnije 24. rujna počinje 3. Rijeka Boat Show. Organizatori koji su preuzeli sajam netom prije održavanja, prije tri godine, u ruke su ulovili vrući krumpir, te su tijekom prvog sajma najavili ‘više, bolje i veće’ u narednim godinama, svjesni da su imali malo vremena za pripremu prvog Rijeka Boat Show-a, sajam koji je naslijedio bivšu Nauticu i kasnije Rijeka Nautic Show. Međutim sreća im se nije osmjehnula te su već iduće (prošle) i ove godine bili primorani organizirati sajam u okolnostima pandemije. No sudeći prema najavi, ove godine bi trebali otići korak dalje.

Prostor na Gatu Karoline Riječke je rasprodan, doduše prema limitiranom i za sad nepoznatom broju izlagača. Mali riječki sajam polako gradi povjerenje izlagača i posjetitelja, što nije nimalo lak zadatak, pogotovo uzevši pandemijske uvjete u obzir. Pribrojimo li prethodne Nautice, ovo j 36. nautička manifestacija, sajam u Rijeci, a treći Rijeka Boat Show se održava od 24. do 26. rujna. Nova organizacija priređuje trodnevni sajam koji se ove godine održava pod motom „Grad je luka, luka je grad.“ Posjetiteljima će se prezentirati niz izlagača, lokalnih brodograditelja, proizvođača i zastupnika popularnih nautičkih brendova nautike i nautičke opreme. Uz sajam, istog vikenda (od 22. do 29. rujna) se na više lokacija u Rijeci održava manifestacija Fiumare – Kvarnerski festival mora i pomorske tradicije, koji će prema riječima organizatora sajma „Rijeci dati dodatan šarm davnih pomorskih vremena.“

Osim same vrijednosti sajma, važno je da se sajam održi, te da kod Riječana stvara povezanost s nautikom i nautičkom industrijom. Pred Rijekom su godine ozbiljnih ulaganja u nautiku, pa uz sada već desetke projektantskih ureda, koji uglavnom posluju sa stranim brodogradilištima, Rijeka će dobiti i novu marinu za superjahte „Porto Baroš“ što će Rijeku i riječku pomorsku baštinu, te nautiku staviti u fokus europske nautičke karte. Tim više, Rijeci je potreban Boat Show, što bi u budućnosti moglo oplemeniti riječku industriju, te turističku i nautičku ponudu, kao i brendirati Grad Rijeku, Kvarner i Hrvatsku. Ulaznice za sajam posjetitelji će moći kupiti na samom ulazu, a budući da je sajam na otvorenom, na snazi nisu nikakve posebne epidemiološke mjere, osim općih, uobičajenih.

Piše: Teo Marević
Foto: Rijeka Boat Show

More-260-886x590
Novosti

Duhovita, pronicljiva, splitska, dalmatinska, puna emocija i osebujnog likovnog izraza splitska akademska slikarica, spisateljica, ali i ilustratorica Mora već pune dvije godine, Tisja Kljaković Braić danas otvara svoju do sada najveću izložbu – u Zagrebu u Klovićevim dvorima. Za svakog slikara velika monografska izložba je izazov, a Tisja će mu odgovoriti izloživši radove iz svoje rane art brut faze, potom lirsko, poetično slikarstvo, skulpture i crteže iz ciklusa ”Oni” po kojem je postala općepoznata. Ispunit će čitav prvi kat Klovićevih dvora sa 155 slika, 12 skulptura i 57 crteža. Bit će ovo prilika da se mnogi njeni poklonici koji je poznaju po crtežima u hit knjigama Oni, U malu je uša đava i upravo izašloj Oni 2 upoznaju u svim njenim slikarskim dimenzijama.

Bravo Tisja! Ne propustite posjetiti izložbu koja je za građanstvo otvorena od sutra, 17 rujna pa sve do 12 prosinca.

genova
Novosti

Genova otvara vrata

Sutra ujutro počinje 61. Salone Nautico di Genova na kojem se uz stroge epidemiološke mjere očekuju tisuće posjetitelja

Dženovski sajam traje od četvrtka 16. do utorka 21. rujna, a kroz popularno sajmište na sjeverozapadnoj talijanskoj obali prodefilirat će preko sto tisuća posjetitelja, uglavnom domaćih, te ponešto stranih posjetioca. Sajam u Genovi je jedan od najvećih u Europi, no ipak je više orijentiran na talijansko i susjedno nautičko tržište, koje je, čini se u porastu, kao i ostala tržišta u svijetu. Podsjetimo, od značajnih europskih sajmova lani je organizacija uspjela jedino u Genovi i u Biogradu. Na valu dobre prošlogodišnje dobre organizacije, sutra se ne očekuje ništa manje, štoviše.

Tijekom sajma se održavaju i brojni okrugli stolovi, a jedna od interesantnijih zbivanja je i prognoza nautičke industrije za narednih godinu dana, s osvrtom na proteklo razdoblje. Trećeg dana sajma, kada se očekuje najviše posjetitelja, u subotu 18. rujna, sajam u Genovi će posjetiti i zvijezda ovogodišnjeg America’s Cupa, direktor tima Luna Rossa Prada Pirelli, Max Sirena, čiji ste intervju imali prilike čitati u pretprošlom broju našeg Mora. Posjet organizira Italian Yacht Club, u sklopu niza događaja pod nazivom „Thousand Sails.“ Osim Sirene, tu će biti i menadžer tima Luna Rossa, Gilberto Nobili, te koordinator dizajna Horacio Carabelli.

Uz društvo talijanskog tima America’s Cupa, na sajmu će biti i druga poznata lica iz jedriličarskog sporta, talijanski olimpijci, a poseban prostor na sajmu bit će posvećen sportskom i oceanskom jedrenju. U petak će u sklopu događaja „Teatro del Mare“ sudjelovati talijanski jedriličar Giancarlo Pedote iz tima Prysmian, koji je nedavno najavio svoje sudjelovanje u idućem krugu oko svijeta – Vendee Globe, a posljednjih 20 godina se natjecao u klasama Mini 6.50, Figaro Bénétéau, Class 40, Multi 50. Uz njega će biti i predsjednik uprave Prysmian Grupe, Pedoteovog sponzora. Max Sirena, Giancarlo Pedote i olimpijci Ruggero Tita i Caterina Banti zajednički će javnosti održati predstavljanje „Izvrsnosti talijanskog jedrenja.“

Time sajam u Genovi nastoji stvoriti dodatnu vrijednost sajma na talijanskom tržištu, koji je zbog manjka međunarodnog značaja mora pokušati pronaći svoje mjesto pod suncem, da ne ostane u sjeni Cannesa. Na web stranici Salone Nautico di Genova, možete pronaći listu jedrilica koje će biti izložene, a lista je ove godine dulja od prošlogodišnjeg jubilarnog izdanja te ju čini gotovo 80 primjeraka. Tamo ćete pronaći i listu izlagača koji sudjeluju na 61. izdanju sajma. Svakog dana sajam će biti otvoren za posjetitelje od 10 do 18:30, a karte je moguće kupiti isključivo online po cijeni od 18 eura u pretprodaji. Za mlađe od 12 godina, ulaz je besplatan. Reportažu sa sajma možete pročitati u nadolazećem, listopadskom broju Mora.

Piše: Teo Marević
Foto: Arhiva More

ELAN E6
Novosti

Elan E6 s Yanmarom

U kolovozu je najavljena impresivna ekipa koja gradi novi model E6, a danas je objavljeno da će novi model opremati pulska tvrtka Navela s japanskim motorima Yanmar

Kao što smo pisali na našem webu i u aktualnom broju Mora, Elan je u kolovozu najavio novi „misteriozni“ model čije su planove otkrili na sajmu u Cannesu koji je završio u nedjelju 12. rujna. Riječ je o novom modelu Elanove performance linije – Elan E6, a novost je i da će biti opremljen Yanmar motorom, objavila je danas pulska tvrtka Navela, zastupnici tog japanskog brenda za Hrvatsku, Sloveniju, Crnu Goru i Srbiju.

Za sad su objavljeni rendering ilustracije novog modela, te je poznato da će E6 biti među najvećim primjercima u Elanovom portfelju. Elanova linija E vodi se mišlju „Ne treba žrtvovati komfor za jedrenje u teškim uvjetima,“ čime daju do znanja o kakvoj se jedrilici radi. Tehničke karakteristike i opreme kokpita su slične prethodnom E5, kao i izgled, te funkcionalno rješenje krmenog zrcala, dva kolutu kormila na bočnim sportskim stupovima, te pomičnim sjedištima.

Razlika je u tome što kod E6, krmeno zrcalo kada je podignuto u potpunosti zatvara prolaz do visine sjedišta, dok je kod E5 prostor od razine poda kokpita do razine sjedišta bio otvoren. Ipak E6 donosi osvježenja u dizajnu sjedećih klupa, koje su nešto obilnijih linija, te djeluju ergonomski poboljšane s povišenim naslonom. Škota se nalazi na velikom klizaču u podu kokpita, smještenom između klupa i stupova kormila, kao i na E5, a između klupa je ostavljen komotan prostor, pogodan za postavljanje stola. Budući da je Elan za novu E6-icu okupio respektabilnu ekipu dizajnera i stručnjaka za brodogradnju, očekujemo da će finalni rezultat biti impresivan, za što ćemo morati pričekati sajam u Düsseldorfu kada je najavljeno predstavljanje.

ELAN E6 5
ELAN E6 1
ELAN E6 2
ELAN E6 3
ELAN E6 7
ELAN E6 4
ELAN E6 8
ELAN E6
ELAN E6 9
SAŠA 4
Novosti

Saša Fegić predstavio knjigu

O pustolovinama posade HIR 3 na plovidbi oko svijeta, mogli ste čitati u Moru, te u brojnim Fegićevim blogovima. Godinu nakon povratka, Saša je predstavlja knjigu.

Prije godinu dana, u Moru smo objavili veliki intervju sa zagrepčaninom Sašom Fegićem, „Cape-Hornerom“, skiperom ali prvenstveno jedriličarem s Lošinjskom adresom. Fegić je još tijekom dvogodišnje plovidbe oko svijeta pisao blog, davao brojne intervjue, te putem društvenih mreža i u Moru, dijelio s javnosti iskustva iz avanture života – plovidbe oko svijeta.

U međuvremenu je napisao knjigu “My way around the world,” koja je trenutačno u tisku, te će najprije biti objavljena na engleskom jeziku, a zatim i na hrvatskom. Protekle subote, u Malom Lošinju je predstavio knjigu u kojoj govori o ovom nesvakidašnjem pothvatu, koji je jedinstven iz više razloga. Jedan je svakako i legendarna povijest jedrilice HIR 3, koja je oplovila Cape Horn prije njenog sadašnjeg vlasnika, stradala u Dubrovniku tijekom Domovinskog rata, te godinama bila izložena na milost i nemilost vremenskih uvjeta.

U knjizi Saša Fegić priča o tome kako je došao do HIR-a 3, kako se odlučio na pustolovinu, te koliko je žrtve i rada bilo potrebno da HIR 3 dovede u stanje za još jednu plovidbu po svjetskim oceanima. Knjiga naravno obiluje i epskim avanturama iz prve ruke autora, koji se na krug oko svijeta uputio u smjeru zapad-istok, uz neplanirano prelaženje atlantika dva puta.

Predgovor je napisao Damir Miloš, čiji ulomak možete pročitati u nastavku teksta.

Otajstvo capehornovaca

Uobičajeno je, danas, svijet oploviti u smjeru istok – zapad. Iz Europe, preko Atlantika, kroz Panamski kanal, Galapagos, Tihi ocean… i onda povratak u Europu. Ne umanjujući vještinu i napor onih koji jedre oko svijeta u tom smjeru, mora se priznati da je uobičajen, drevni jedriličarski put oko svijeta ipak onaj suprotnog smjera – od istoka prema zapadu. Naime, jedriličari slijede ciklone, one se uvijek premještaju u tom smjeru, od istoka prema zapadu. Panamski su kanal, i njemu slične u svijetu, prekopali parobrodi. 

Jedriti tim jedrlicarskim stazama znači slijediti kurs koji tri najpoznatija pomoračka rta ostavlja s lijeve strane (to port). Cape of Good Hope, Cape Leeuwin i Horn. Među njima, jedriličarskom mjerilima, strši Cape Horn. Oplovljavajući taj rt čovjek postaje capehornovac. Oni su članovi mitskog udruženja od kojih se velika većina međusobno ne poznaje, ali svi zajedno održavaju otajstvo Cape Horna. 

Otajstvo capehornovaca prozire se ponekim zapisom kojim nas, nas ostale, počaste capehornovci. Svakom od njih koji se odluči pisati o tom otajstvu, mi ostali, trebali bismo s radošću biti zahvalni, jer otajstvo pretpostavlja osobno iskustvo, sudjelovanje. Tekst Saše Fegića izaziva tu radost, divljenje da je jos nekome uspjelo postati članom tog društva.”

SAŠA 2

kraljica mora jpg
Novosti

Konferencija CESMA

Rijeka će biti grad domaćin 26. CESMA godišnje sjednice i konferencije pomorskih kapetana pod nazivom Heroji među nama.

CESMA je skraćenica od Confederation of European shipmasters’ associations, čija je članica i zajednica hrvatskih udruga pomorskih kapetana, a svoju će godišnju skupštinu i dvodnevnu konferenciju održati u hotelu Bonavia u Rijeci 16. i 17. rujna ove godine. Prvog dana itinerar čine sastanak vijeća CESMA-e, te posjet Sveučilištu u Rijeci, Pomorskom fakultetu. Za pratnju je organiziran vođeni obilazak Otoka Krka.

Drugog dana, uz protokolarnu skupštinu, konferencija će se ove godine baviti temama kao što su „Challenges in shipping – Today and tomorrow“ s moderatoricom Emirom Brkić, zatim će predsjednik udruženja CROSMA, kapetan Mario Zorović predstaviti temu „Seafarer’s demands and supply – current trends and future perspectives“, kapetan Bero Vranić u svojstvu ambasadora dobre volje Međunarodne pomorske organizacije predstavit će temu „Chartered master mariner – new professional standard to the maritime industry.“

Dr. sc. Vlado Frančić s Pomorskog fakulteta u Rijeci predstavlja temu „Maritime education – challenges and opportunities“, te dr. sc. Josip Orović s Pomorskog odsjeka Sveučilišta u Zadru predstavlja temu „2021 Sulphur Cap – options and challenging issues.“ Nakon pauze održava se protokolarna sjednica, te je večer rezervirana za gala večeru na brodu Botel Marina i motornom jedrenjaku, školskom brodu Kraljici mora.

007
Novosti

Bond jedri na Spirit 46

U najavi novog nastavka kultnog serijala Ralph Fiennes u ulozi „M“ postavlja pitanje gdje je 007? Odgovor je u naslovu ovog teksta

Britanski špijun James Bond već desetljećima fascinira publiku i obožavali ga ili samo volili, Double-O-Seven je „cool“ koliko je to moguće biti. Vozi automobile, motore, avione, helikoptere, podmornice, skija, roni, a bome i plovi. Nekolicina poznatih jahti i brodica koje su se pojavljivale u filmovima o Jamesu Bondu stekle su kultni status. Riva je status klasika stekla kroz filmove, ujedno i kroz brend Jamesa Bonda te se pojavljuje u više nastavaka. Sean Connery, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan i Daniel Craig, svi su izvodili vratolomije ili uživali u plovidbi tijekom snimanja filmova o tajnom agentu.

U filmu Casino Royal iz 2006. godine, James Bond (Daniel Craig) i Vesper Lynd (Eva Green) jedre iz Crne Gore u Veneciju sa stilom, u novoj jedrilici Spirit 54 (Spirit Yachts). Ista jedrilica se pojavljuje i na kraju filma, dok James Bond razgovara s „M“ sjedeći na provi. U Quantum of solance, stvarni direktor Sunseekera u filmu glumi Bondovog vozača na malom Sunseeker Sovereign 17, a u filmu se pojavljuju i Sunseeker Superhawk 43, te superjahta od 37 m Sunseeker M4. James Bond (Daniel Craig) i Severine (Bérénice Marlohe) u filmu Skyfall jedre na 56-metarskoj Pruva Regina Yacht u blizini Turske.

spectre

Novi trailer za James Bond „No time to die“ koji dolazi u kina ove jeseni, ponovno se pojavljuje Spirit Yachts, ovaj puta sa Spirit 46, modelu iz 2014. godine. Krasna jedrilica koja se kao i svi primjerci koji izađu iz brodogradilišta Spirit Yachts, grade prema specifičnim naputcima naručitelja. U filmu se Spirit 46 može vidjeti dok James Bond uživa u akvatoriju Jamajke, gdje je otišao opuštati se nakon što je odustao od službe. Predsjednik uprave i glavni dizajner Spirit Yachts Sean McMillan komentirao je povodom objave foršpana da je James Bond ikona britanske kulture, te je izrazio zahvalnost za nastavak partnerstva u toliko cijenjenom brendu.

S malo preko 14 metara duljine preko svega, i 10,3 m duljine vodene linije, Spirit 46 je ispod vodene linije vrlo uska i čvrsta napravljena za brzo jedrenje, obalno krstarenje s velikom cruising brzinom, te brzinom trupa od 18 čvorova. Sve kontrole za jedrenje nalaze se u kokpite, pa je pogodna i za jedrenje s malom posadom ili samostalno. Jedrilica je daleko lakša nego što se doima i teži svega 4,5 tone. U interijeru je predviđen smještaj za 4 odrasle osobe, u dvije zasebne kabine, centralnim salonom i banjom. McMillan je komentirajući Spirit 46 kazao da su sve Spirit Yachts inspirirane jedrilicama iz 1930-ih, te ih prilagođavaju željama naručitelja, što se uglavnom odnosi na interijer i vrstu jedrilja.

Tehnički podaci „Bondove“ Spirit 46:

Dužina preko svega: 14,15 m
Širina: 2,83 m
Istisnina: 4,5 tona
Dužina vodene linije: 10,3 m
Gaz: 2,0 m
Balast: 45%
Površina jedara u vjetar: 63.5 m2
Motor: Yanmar

Piše: Teo Marević
Foto: Screenshot YouTube

web_3Y1A8115-2
Novosti

52. sajam u Southamptonu

Treći po veličini europski nautički sajam prema IFSBO-u sa 110 tisuća posjetitelja sutra otvara vrata.

Sutra počinje Southampton Boat Show. Jedan od rijetkih velikih nautičkih sajmova koji je prošle godine održao koliko-toliko fizičko okupljanje. Naime, britanski sajam je uoči izbijanja drugog vala pandemije i netom prije ponovnog zimskog zatvaranja uspio održati predstavljanje novih plovila ali samo za posjetitelje koji su unaprijed stupili u kontakt s brodogradilištima i zastupnicima plovila, te se smatraju ozbiljnim klijentima.

Ove godine vraća se jači no ikad. S 9 dana sajma, 52. izdanje SBS-a donosi brojne premijere te svjetske premijere plovila, kao i bogat asortiman opreme, sportskih rekvizita, a s obzirom na to da je Velika Britanija kolijevka yachtinga, Southampton Boat Show obiluje događajima, panelima, konferencijama i tematskim predavanjima za nautičare. Ukupno će se na sajmu predstavljati 600 brendova. Ovaj sajam posebno je interesantan Britancima, kao i izlagačima te posjetiteljima sjevernih zemalja Europe.

Na ovom sajmu izlažu svi relevantni proizvođači opreme i brodograditelji iz skandinavskih i ostalih zemalja koje gravitiraju Sjevernom, Norveškom i Baltičkom moru, te britanskom kanalu. Na sajmu se mogu naći plovila od najmanjih tendera do perjanica poput Sanlorenzo SX88.

Zbog razvikanijih sajmova poput Cannesa i Genove, Southampton Boat Show ne obiluje svjetskim premijerama, ali zato donosi desetke britanskih premijera i brojne nove modele koji do sada nisu izlagani na sajmu. Svjetske premijere imat će Beneteauov Antares 8, zatim Contest 59CS – nova ljepotica iz studija Judel / Vrolijk & Co, mali motornjak English Harbour 18, O-Class i X-Class rekreativne interpretacija brodograditelja The Ultimate Boat koji rade prilično radikalne i SAR brodice. Tu su i svjetske premijere weekend cruisera Nord Star 28+, 31+, zatim obiteljski motornjak za sigurno krstarenje Sargo 28, brzi gliser za krstarenje Spearfish 32, te prvi motornjak brodogradilišta Shallow Yachts Whisper 300.

Istovremeno će uz najvažnije britanske brendove brodica i jahti, na sajmu će biti svi Hanseovi brendovi, Bavaria, a tu su i Fjord, Galeon, Grand Soleil, Grandezza, Hallberg-Rassy, J-Boats, Nautor’s Swan, X-Yachst, Lagoon Catamarans, Jeanneau, Nimbus, Nautitech, Prestige Yachts te druga zvučna nautička imena.

web_3Y1A0653

Foto: Southampton Boat Show

Volvo Penta SCR
Novosti

Volvo kompaktni SCR

Poznati proizvođač brodskih motora u Cannesu predstavlja kompaktni SCR sustav za novi standard jahti od 24 m duljine

U prosincu 2019. u Moru smo pisali o promjenama koje čekaju proizvođače brodskih motora i brodograditelje plovila većih od 24 m, koji su zbog uvođenja novog međunarodnog standarda od početka iduće godine obavezni primijeniti IMO III standard za smanjivanje emisije dušikovih oksida do 75 posto. Komercijalni brodovi te duljine moraju ispunjavati taj standard od 2018. godine, prvenstveno zbog toga što u prosjeku motori u komercijalnim plovilima naprave značajno više radnih sati, potroše više goriva, odnosno više zagađuju.

Tada je argument ICOMIA-e bio da se brodogradilišta neće imati vremena prilagoditi novom standardu, te će zbog postavljanja novog sustava trebati 30 posto više volumena u strojarnici i tako gubiti prostor u interijeru, što znači manja atraktivnost plovila, te manja konačna cijena i manji profit.

Novi standard obvezuje jahte duže od 24 metra da uz postojeće standarde, ugrade dodatni SCR katalizator za sagorijevanje štetnih plinova (Selective Catalytic Reduction) na ispustu, zbog čega je postojao snažan otpor dijela brodograditelja, među kojima se istaknuo američki Viking Yachts koji je imao ekskluzivni ugovor za ugradnju MAN motora. Već tada su se proizvođači Volvo Penta, Caterpillar, Yanmar, Rolls-Royce MTU i drugi izjasnili da su spremni za uvođenje novog standarda.

Manje buke i šetnih plinova

Promjene u standardu najavljene su još sredinom 1990-ih godina uz postepeno uvođenje, pa brodograditelji znali što ih čeka. Tako je 2000. godine uveden TIER I standard za rekreativna plovila, 2011. uveden je TIER II standard, a 2018. kada je uveden TIER III za komercijalna plovila, službeno je najavljeno da će do uvođenja TIER III standarda doći 1. siječnja 2022. godine.

Tvrtka Volvo Penta jedna je od vodećih proizvođača brodskih motora, a na Cannes Yachting Festivalu koji je jutros otvoren, predstavlja svoj novi kompaktni SCR sustav za IMO TIER III standard za rekreativna plovila. Baziran je na njihovom ‘postprodajnom’ sustavu za komercijalna vozila, te će ga nuditi u kombinaciji s njihovim IPS sustavom pogona. Sustav je u završnoj fazi testiranja, a u video prilogu kojeg su snimili za predstavljanje noviteta, ističu da je njihov sustav razvijen i testiran unutar vlastitog odjela za razvoj, te da je prvenstveno napravljen da savršeno funkcionira uz IPS pogon.

Cilj ugradnje ovih sustava je redukcija emisije dušikovih oksida. Volvov sustav optimiziran je da istovremeno pruža čim učinkovitiju potrošnju goriva, a da pritom ne gubi snagu. Napravljen je maksimalno kompaktno, te ga je moguće ugraditi u postojeće IPS 1350 strojarnice. Korisna nuspojava instalacije SCR-a je smanjenje buke i to ne beznačajno, do 35 decibela. U drugom videu možete pogledati na koji način funkcionira SCR sustav.

Piše: Teo Marević
Foto: YouTube Screenshot / Volvo Penta

cannes yachting festival
Novosti

Počeo sajam u Cannesu

Nakon dvije godine, jutros je otvoren Cannes Yachting Festival, sajam koji je nautička industrija s nestrpljenjem čekala

Iscrpnu reportažu iz Cannesa moći ćete pročitati u idućem broju Mora, a za sada ćemo samo kazati da je u Cannesu gotovo 600 plovila, duljine od 3 do 50 metara. U Vieux Portu je smještena većina brodica, motorna plovila, dok je Port Canto rezerviran za jedrilice, te se tamo nanizalo 110 jarbola, uglavnom novih modela jedrilica. Budući da prošle godine sajam nije održan, dio svjetskih premijera odgođeno je za Düsseldorf koji se također nije održao, pa će brojni posjetitelji po prvi puta vidjeti i neke lanjske modele koji su svoje premijere održali na privatnim ili nekim drugim manjim događajima.

Ulaz na Cannes Yachting Festival moguć je uz učitavanje digitalne ulaznice, digitalne potvrde o cijepljenju, ili digitalne potvrde negativnog testa na Covid-19 ne stariji od 72 sata, ili pozitivan test na antitijela kojim posjetitelj dokazuje da je prebolio Covid-19 (stariji od 11 dana i ne stariji od 6 mjeseci). Svi dionici sajma moraju nositi maske čitavo vrijeme, u zatvorenom i na otvorenom prostoru, te održavati razmak od minimalno jednog metra.

Organizatori pozivaju na pridržavanje propisanih mjera, redovito pranje i dezinficiranje ruku, kao i izbjegavanje fizičkog kontakta, te da umjesto rukovanja koriste uvaženo pravilo dodira sa šakom ili laktom. Unatoč strogim mjerama pod kojim je sajam organiziran, izlagači, novinari i posjetitelji jedva su dočekali Cannes Yachting Festival. Uzbuđeni su što se konačno održava nautički sajam kojim neslužbeno počinje i završava nautička sezona. Nakon Cannesa, slijede sajmovi u Southamptonu, Genovi, Friedrichshafenu, te u Biogradu.

Foto: Facebook / Cannes Yachting Festival

metstrade
Novosti

Metstrade bez maski

Kapacitet najvećeg svjetskog B2B sajma za nautičku opremu u Amsterdamu već je gotovo rasprodan.

Organizatori poručili ako ne dođe do drastičnih promjena, ove godine se održava Metstrade. Najveći svjetski B2B sajam za nautičku tehnologiju, materijale, procese, inovacije, opremu i popratni sadržaj potvrdio je održavanje sajma u studenom. Uz sajam, koji je od velike važnosti za sve proizvođače i trgovce u nautičkoj industriji, dodjeljuju se i dvije nagrade. Dugogodišnje partnerstvo s DAME Awards i ove godine će se održati u sklopu Metstradea, a relativno mlada nagrada Boat Builder Awards također će naći svoju minutu pod svjetlima pozornice amsterdamskog Metsa.

Prošle godine je Metstrade otkazao fizički sajam, kao i većina sajmova naročito onih u zatvorenom prostoru, te su se svim silama potrudili održati virtualni sajam u čemu su djelomično i uspjeli. Zbog neizvjesnosti što će biti u jesen 2020. godine, već na proljeće su se počeli pripremati na mogućnost otkazivanja fizičkog sajma, te je lansiran projekt Metstrade TV, koji će ove godine biti bonus na fizičko održavanje sajma, ako se situacija ne promijeni drastično do trenutka održavanja. Sada je situacija takva da će svi dionici sajma prolaziti kroz check in prostor, gdje moraju učitati takozvanu kovid putovnicu koju građani EU mogu ishoditi putem aplikacija država iz kojih dolaze.

Za posjetitelje iz SAD-a i Kanade, organizatori namjeravaju primijeniti isti kriterij, s obzirom na to da će prema najavama i tamo do listopada biti omogućeno izdavanje digitalnih potvrda o cijepljenju. Metstrade u Amsterdamu tako će biti jedan od prvih važnih sajmova u zatvorenom ove godine, te će poslužiti kao ogledni primjer za ostale predstojeće europske sajmove u zatvorenom, pri čemu prvenstveno mislimo na Boot Düsseldorf. Dionici sajma neće biti obavezni nositi maske, iako organizatori poručuju da bi cijenili kada bi njihovi posjetitelji samoinicijativno poduzeli i tu mjeru. Uz spomenute mjere, vrijedit će pravila o ne rukovanju i izbjegavanju kontakta prilikom susreta, te pozivaju dionike da umjesto rukovanja koriste ustaljenu praksu pozdrava šakom ili laktovima.

Organizatori preporučuju potpuno cijepljenje, no za one koji to iz nekih razloga neće obaviti, u prostor sajma (tzv. Green zone) moći će ući s digitalnom potvrdom negativnog testa, koji je moguće obaviti na bilo kojem od brojnih punktova za besplatno testiranje u Amsterdamu.
Najavljen je i novi raspored sajma. Metstrade 2021 će imati tri paviljona manje, te će segment superjahti koji se inače protezao kroz 9., 10. i 11. paviljon, sada biti u jednom, velikom paviljonu. Također je novost da će voditeljica Metstrade TV-a Pernille La Lau imati na raspolaganju središte paviljona 6, gdje će biti izmješten prostor za RAI studio, koji će emitirati program na više televizijskih kanala tijekom svih radnih sati održavanja sajma, te će zainteresirani moći pratiti uživo što se događa na sajmu, iz udobnosti kauča ili ureda. Također, ovogodišnji DAME Awards će imati novi, dodatni segment koji obuhvaća inovacije u polju održivosti.

Piše: Teo Marević
Foto: Metstrade

eOPEN 3.1
Novosti

Zodiac i Torqeedo eOPEN

Francuska tvrtka Zodiac napravila je novu liniju u suradnji s njemačkim Torqeedo elektropogonom

Novu liniju tendera eOPEN, nastale u suradnji dvije etablirane tvrtke predstavit će za manje od tjedan dana u Cannesu. Razmislimo li malo, elektropogon je idealan za tendere, tip plovila koja najčešće nemaju potrebe imati domet veći od dvije-tri milje. Domet koji je inače glavna mana ovakve vrste pogona u ovom slučaju uopće nije bitna, premda eOPEN, pruža 50 minuta autonomije pri 12 čvorova brzine.

Inicijalno predstavljaju liniju s 4 i 6 sjedećih mjesta, duljine 10 i 11 stopa, a najavili su i da će se linija i proširiti. Zodiac je u svom priopćenju poručio kako je ideja za ovakvom serijom došla logično, jer se tenderima na elektropogon eliminira niz problema. Tenderi na električni pogon gotovo da ne trebaju održavanje, ne proizvode buku, nema servisiranja, manje zagađenja, jednostavni su za korištenje i pružaju reakciju pogona.

Torqeedo oprema eOPEN seriju s elektromotorom, baterijama i punjačem. Nova linija malih tendera dolaze i s opcijama EVA floor umjetnom tikovinom, bimini, krmenim ljestvama, mrežom za spremanje stvari, opremom za podizanje tendera, Fusion audio system, oprema za potezanje skija, tuba i slične opreme, te ceradom.

eOPEN family d
eOPEN family c
eOPEN 3.1
eOPEN family b
A New Era_Zodiac_eOPEN

Foto: Zodiac Nautic

GGR
Novosti

Treći Golden Globe

Predstavljeni natjecatelji trećeg Golden Globe-a, solo regate oko svijeta bez modernih komunikacijskih uređaja.

Danas je predstavljeno 25 junaka i jedna junakinja od maksimalno 30 jedrilica koliko je otvoreno prijava za Golden Globe Race 2022. Za 367 dana kreće jedna od najuzbudljivijih, te najopasnijih regata po uzoru na legendarnu regatu iz 1968. godine, na kojoj je pobijedio Sir Robin Knox-Johnston. Te je godine čovjek bio na mjesecu, ali prema mnogima, veće postignuće bilo je ono Knox-Johnstona, jedriličara koji je uz pomoć sekstanta i zvijezda prvi oplovio svijet sam, bez stajanja, bez ikakve komunikacije s obalom, bez vijesti o njemu je li živ i saznanja kakvo ga vrijeme čeka, osim onoga što vidi vlastitim očima i što kazuje barometar.

Pedeset godina kasnije, Australac Don McIntyre, jedriličar, sudionik natjecanja poput BOC Challenge (oko svijeta u 5 etapa), organizirao je drugi Golden Globe Race u čast legendarne regate iz ’68. Pobjedu u GGR 2018 odnio je bivši učitelj matematike i amaterski jedriličar s ozbiljnim iskustvom, između ostalog i prethodnih 5 krugova oko svijeta, Jean Luc Van den Heede. Bez modernih elektroničkih uređaja, jedrio je 212 dana i 45 minuta, u prosjeku 140 nautičkih milja dnevno. Od tada je prošlo tri godine, a za godinu dana kreće nova GGR.

Tijekom predstavljanja, jedan od organizatora natjecanja, poručio je onima koji još nisu stigli pripremiti brodove za iduću regatu, da imaju još 5 godina do 4. Golden Globea. Iako su prijave još uvijek službeno otvorene, organizatori poručuju da je malo vjerojatno da će još netko upasti na listu natjecatelja. Trenutno ih je 26-ero iz 11 različitih zemalja, a uz 25 muškaraca, na predstojećem GGR-u će se natjecati i jedna žena. Kirsten Neuschäfer je južnoafrička jedriličarka koja je od 2015. bila dio posade Pelagic Australis sa Skipom Novakom, gdje je stekla bogato iskustvo plovidbe pod najnepovoljnijim uvjetima na Zemlji. Štoviše, kvalificirana je trenerica za jedrenje, te obučava druge jedriličare za jedrenje pod teškim uvjetima.

Treće izdanje GGR-a krenut će iz Les Sables-d’Olonne, neslužbenog svjetskog glavnog grada solo jedrenja u francuskoj pokrajini Vendée. Iz tog grada kreće jedna od najopasnijih i najatraktivnijih regata u svijetu, Vendée Globe, kao i Mini TransAt, a 4. rujna 2022. krenut će i treći Golden Globe Race. Ovo je jedina solo regata oko svijeta bez tehničke asistencije i GPS-a, na kojoj jedriličari smiju koristiti opremu kao u prvoj regati 1968., osim što su danas brodice napravljene od modernih materijala. Ipak radi sigurnosti, natjecateljima je dozvoljeno ponijeti kutiju s opremom za hitne slučajeve, koje se zapečate prije polaska.

U natjecanju su dozvoljene dvije klase jedrilice serijske proizvodnje duljine od 32 do 36 stopa. Prva klasa, Suhaili nazvana po jedrilici Robina Knox-Johnstona startat će otprilike tri tjedna prije druge, veće klase Joshua II, modernoj replici jedrilice glavnog rivala Knox-Johnstona iz regate 1968. godine. Cijena jedrilice klase Joshua II zajedno s kotizacijom za regatu iznosi 300 tisuća eura, a broj primjeraka koliko ih maksimalno može sudjelovati u Golden Globe Race 2022 je limitiran na deset.

Uz Golden Globe Race, paralelno će se održavati i virtualna regata Golden Globe Race, u kojoj će se natjecatelji susretati s problemima poput mehaničkih poteškoća, pada jarbola, a navigacija će se u virtualnoj regati također odvijati korištenjem virtualnog sekstanta i pomoću zvijezda. Natjecanje ima i humanitarni karakter, pa se tijekom regate prikupljaju donacije za Sheffield Institute for Translational Neuroscience u Engleskoj. Riječ je o vodećem institutu za istraživanje Bolesti motornog neurona, Alzheimerove i Parkinsonove bolesti, a organizatori su poručili kako je riječ o tipu bolesti s kojom se u prosjeku susreće jedna šestina ljudi u dobi do 80 godina.

Popis skipera Golden Globe 2022.:
1. Mike Smith – Australija
2. Damien Guillou – Francuska
3. Aleix Selles Vidal – Španjolska
4. Arnaud Gaist – Francuska
5. David Scott Cowper – Velija Britanija (dva puta obišao svijet u oba smjera, drži nekoliko rekorda i na papiru je najbolji jedriličar s liste natjecatelja)
6. Elliott C Smith – SAD (najmlađi natjecatelj, 26 godina)
7. Ertan Beskader – Velika Britanija (ovo mu je drugi put da sudjeluje u Golden Globe Race-u, prvi put je stigao zadnji, a sada se nada da će biti uspješniji)
8. Gaurav Shinde – Kanada
Eduard Walnetynowicz – Kanada
9. Graham Dalton – Australija (izvršni direktor Defence Infrastructure Organisation Velike Brtianije, te poznati jedriličar iz Novog Zelanda danas najavljen kao „misteriozni skiper iznenađenja.“ Graham je, inače, stariji brat jedriličara i voditelja America’s Cup New Zealand tima, Granta Daltona.)
10. Guido Cantini – Italija
11. Guy DeBoer – SAD
12. Guy Waites – Velika Britanija
13. Ian Herbert Jones – Velika Britanija
14. Jeremy Bagshaw – Južnoafrička Republika
15. Kirsten Neuschafr – Južnoafrička Republika (za sad jedina žena koja sudjeluje u Golden Globe Race)
16. Marc Cambounet -Francuska
17. Mark Sinclair – Australija
18. Matthew Wright – Australija
19. Michael Date – Australija
20. Michael Davey – Australija
21. Michael Guggenberger – Austrija
22. Mike Smith – Australija
23. Pat Lawless – Irska
24. Rabin Davie – Velika Britanija
25. Simon Curwen – Velika Britanija
26. Tapio Lehtinen – Finska

Piše: Teo Marević
Foto: GGR

outremer 55
Novosti

Nominirani za jahtu godine

Poznati modeli nominiranih jedrilica za cijenjenu nagradu European Yacht of the Year 2022

Svake godine bira se European Yacht of the Year u pet kategorija, a sastav žirija čine novinari i urednici cijenjenih europskih nautičkih magazina. Ove godine žiri čine 12 novinara različitih nautičkih magazina, a pred njima su dva ciklusa intenzivnog testiranja plovila. U svakoj od pet kategorija nominirano je pet plovila, te se multitrupci natječu uz bok monotrupcima.

Gotovo sva od 25 modela iz nominacija mogli ste upoznati kroz našu rubriku Škver i butiga u tiskanom izdanju Mora. Uz poznata imena koja se gotovo svake godine nađu na listi za izbor European Yacht of the Year, tu su i neka manje poznata brodogradilišta i brendovi, a o nekima smo također pisali, kao što je izrazito zanimljiv katamaran IC 36 Independence. Poljski katamaran poseban je po više stavki, te je komotno mogao pripasti u kategoriju Special Yachts, no u Performance Cruiser gdje je nominiran također kotira visoko.

Riječ je o katamaranu napravljenim za brza i daleka jedrenja nauštrb komocije kakvu bismo našli kod katamarana tipičnim za charter. I dalje se radi o udobnoj jahti koja pruža sve što je potrebno za dugi boravak na moru, no bez suvišnog prostora među trupovima, te brojnim mjestima za sunčanje, tulumarenje i ostalo, već je sve na njoj predodređeno dobroj plovidbi. K tome, zbog pametnog dizajna, ovaj katamaran može se rastaviti i sklopiti u 10 sati, te ga je moguće transportirati u brodskom kontejneru, što može biti i presudni faktor kod nekih budućih vlasnika koji nemaju vremena obići svijet, ali si mogu priuštiti jedrenje u različitim dijelovima svijeta na istom, vlastitom brodu.

Nominirani u kategoriji Family Cruiser ove godine su:

Jeanneau Sun Odyssey 38

jeanneausunodyssey380-3-1024x576

Beneteau Oceanis 34

beneteauoceanis341-1-1024x512

Dufour 470

dufour-470-1-1024x576

Hanse 460

hanse460-3-1024x768

Neel 43

neel43-4-1024x682

 

Nominirani u kategoriji Performance Cruiser ove godine su:

J /45

j45-1-1024x768

IC 36 Independence

ic36independence-1-1024x641

JPK 39 FC

jpk-39-fc-1-1024x495

Pogo 44

pogo44-1-1024x493

Solaris 40

solaris-40-1-1024x700

Nominirani u kategoriji Luxury Cruiser ove godine su:

Hallberg-Rassy 50

Under sail picture of latest HR 50 2021. Copyright © Ludovic FRUCHAUD IMACIS 2020

Jeanneau Yachts 60

jeanneau-yachts-60-1-1024x725

Lagoon 55

lagoon-55-1-1024x783

SWAN 58

SWAN 58

X 5⁶

x56-1-2-1024x683

Nominirani u kategoriji Special Yachts ove godine su:

Revolution 24

revolution24-1-1024x683

De Cesari 33

de cesari 33

Saffier SE 33 Life

saffier-se-33-life-1-1-1024x724

Sunbeam 32.1

sunbeam-32.1-1-1024x576

Tricat 6.90

tricat-6.90-1-1-1024x683

 

Nominirani u kategoriji Blue Water Cruiser ove godine su:

Allures 51.9

The new Allures 51.9 aluminium blue water cruiser by Allures Yachting

HH OC50

HH OC50

Outremer 55

outremer 55

Ovni 370

TEST.JPG00000

Windelo 50

windelo-50-1-1024x576

196738786_4330427493663469_3856974207173073243_n
Novosti

Wingsurfom preko Tihog oceana

Surfer koji je već prešao Atlantik na modificiranom SUP-u, sada se sprema na novi pothvat

Chris Bertish sprema se na pothvat koji će mnogi protumačiti ludim, što uostalom i jesu mnogi morski pothvati. Hrabrost i ludost imaju isti nazivnik, a to je rizik, no bez rizika nema uzbuđenja, a to je jedan od motiva svakog surfera, nautičara, te općenito sportaša i pustolova. Bertish planira prejedriti Tihi ocean na modificiranom hydrofoil-windsurfu, sam. Procjenjuje da će mu za taj pothvat biti potrebno oko 50 dana, prilikom čega će se u potpunosti oslanjati na sebe, bez vanjske asistencije.

Njegov plan bio je otisnuti se u lipnju s obale Kalifornije, iz grada Half Moon Bay smještenim južno od San Francisca, te završiti pustolovinu u srpnju na Havajskom otoku Oahu. Međutim, sezona pacifičkih uragana je ove godine krenula ranije, što je pokvarilo njegov prvotni plan, pa će isti pothvat pokušati iduće godine. Pretpostavka je da nitko do tada neće pokušati ništa slično. Južnoafrikanac Chris Bertish već je u životu ostvario nekolicinu nesvakidašnjih uspjeha, najviše zahvaljujući svom porivu da nikad ne odustaje. Ovaj surferski šampion na velikim valovima, ujedno je i svjetski rekorder u stand-up paddle (SUP) disciplini, književni autor, čovjek od mora, motivacijski govornik, te ustrajni zagovornik za očuvanje okoliša.

Njegov pothvat nosi naziv TransPac Wing Project, te mu ovo nije prvi prelazak oceana. U jutro 9. ožujka 2017., Bertish je potegao svoje posljednje zamahe veslom na SUP-u preko Atlantskog oceana za što mu je trebalo 93 dana i oko 2,5 milijuna zamaha. 2200 sati proveo je sam na golemom moru, veslao prema horizontu, uglavnom noću kako bi izbjegao izloženost sunčevim zrakama. Tu je pustolovinu započeo u Maroku, te je originalno zamislio završiti u Floridi, no kako je tijekom prelaska Atlantika na modificiranom SUP-u naletio na nepogodno vrijeme i zbog tehničkih problema bio je prisiljen odustati, no umjesto toga, Bertish se zaputio prema otoku Antigvi, oko 1500 milja južnije od prvotnog cilja u Floridi. Time je ipak postigao svoj cilj da prijeđe Atlantski ocean, a iza sebe ostavio 4 tisuće milja divljeg oceana.

Pritom je izgubio 16 kilograma, a jeo je zamrznuto-sušenu hranu iz paketića, sušenu govedinu, čokoladu i različite mješavine dodataka prehrani u prahu s vodom. Tada je kazao da je pristup prehrani i nutricionističkim vrijednostima bio znanstveni, te da je to uspio samo zahvaljujući tomu što je i prije istraživao puno o prehrani, što je mogao primijeniti na ovaj pothvat. Sada je pred njime novi horizont, ovaj puta na Tihom oceanu, te će umjesto vesla u rukama držati jedro. „U potpunosti sam siguran u pouzdanost plovila, performanse i sposobnost u svim uvjetima, te se veselim ponovnom početku misije iduće sezone, čim vrijeme dopusti,“ kazao je Bertish.

U lipnju je već oborio rekord u daljinskom wing-surfingu od Half Moon Bay do Morro Bay prešavši 212 NM. Bertish svojim projektima prikuplja financijska sredstva za različite edukacijske i ekološke programe, koje financira putem svoje fondacije Chris Bertish Foundation.

Foto: Facebook / Chris Bertish – I’MPossible