DSC_1415
Novosti

Čarter tvrtke nastavljaju s upola manjim iznajmljivanjem plovila u usporedbi s 2019. godinom

Podatci koje smo dobili za tekući, devetnaesti tjedan u godini, govore da se na moru u Hrvatskoj na iznajmljenim plovilima trenutno nalazi 4950 nautičara. To je odličan rezultat u usporedbi s prošlom godinom kad ih praktično nije niti bilo a ravnih 44% ukoliko tu brojku usporedimo sa 13000 nautičara koliko ih je plovilo u istom tjednu 2019 godine. Isto tako, to je 850 nautičara manje nego li tjedan ranije kad je isplovilo 5800 nautičara. No, taj pad je uobičajen u drugom i trećem tjednu svibnja nakon kojeg obično slijedi značajniji rast najmova. Šefovi većih čarter kompanija očekuju da će se to, prema trenutnom bukingu, dogoditi i ovog svibnja. Svi se nadaju da će se rezultat popraviti i u odnosu na 2019 godinu i da bi moglo doći do značajnijeg rasta poslovanja. Sve veća procijepljenost u Europi, sad već stalan pad zaraženih u zemljama iz kojih nam dolazi najveći broj nautičara, najava uvođenja covid putovnica i popuštanje mjera mogli bi biti dodatan impuls ostvarivanju dobre nautičke sezone. Očekuje se i veći dolazak nautičara na vlastitim plovilima u tranzitu ili onih koji ih vezuju u Hrvatskoj. To daje nagovijestiti i podatak da je broj prijava dolaska ili produženja boravka u prva četiri mjeseca i deset dana povećan za više nego li dvostruko. Sa 1586 na 4092 što daje stopu rasta od 158,1%.

DSC_1415

 

 

ineos team uk
Novosti

Protokol protokola America’s Cupa

Kada su u igri stotine milijuna dolara, svaki prijedlog mimo protokola predstavlja škakljivi potez koji za sobom povlači brojna pitanja

INEOS Team UK uputio je prijedlog za protokol branitelju America’s Cupa, klubu Royal New Zealand Yacht Squadron. Dobar dio prijedloga odnosni se na promjene koje je zagovarao NYYC u otvorenom pismu tijekom Prada Cupa, pod prijetnjom napuštanja natjecanja.

New York Yacht Club je prošlog tjedna uputio Notice of challenge trenutnom branitelju naslova, novozelandskom Royal New Zealand Yacht Squadron. Prvi je to učinio INEOS Team UK, netom nakon završetka 36. America’s Cupa. Uz Notice of Chalenge, predali su i prijedlog za uvođenje promjena, koji je, prema pisanju novzelandskih medija u velikom dijelu ono što smo mogli pročitati u spomenutom otvorenom pismu.

U ponedjeljak je raspravu među pratiteljima America’s Cupa potaknula vijest da se točke iz protokola koje predlažu Britanci uvelike poklapaju s prijedlozima New York Yacht Cluba.

Britanski sindikat kojeg zastupa INEOS Team UK je prvi izazvao novozelandskog branitelja naslova i time ostvario titulu Challenger of the record. Prema tradiciji America’s Cupa, pobjednik (Defender) i službeni izazivač (Challenger of the record) drže prava na sastavljanje protokola prema kojem se određuju datumi, mjesto održavanja i uvjeti pristupanja natjecanju, kao i detalji oko tehničkih specifikacija jedrilica, timova i pravila jedrenja.

Tko ima pravo predlagati

Još nakon ispadanja iz Prada Cupa, kvalifikacijskog natjecanja za America’s Cup, poraženi New York Yacht Club uputio je otvoreno pismo ostalim izazivačima, te branitelju naslova, u kojem su se neformalno izjasnili da žele ozbiljnije promjene u idućim izdanjima najstarijeg međunarodnog natjecanja. Pritom su i zaprijetili da ako ne dođe do promjena da se neće natjecati u America’s Cupu.

Među promjenama za koje se zalažu navedeno je nekoliko tema koje se godinama provlače kroz medije i izazivaju polemike među obožavateljima AC-a. Ovaj potez Njujorčana podijelio je mišljenja, jer se u suštini radi o kršenju protokola o protokolu, te oštri komentari idu do te mjere da se optužuje NYYC da pokušava nametnuti prava na raspolaganje organizacijom događaja.

Pobjednik natjecanja ne dobiva novčanu nagradu, već zadržava titulu i pravo na već spomenutu organizaciju prestižnog natjecanja, a time i komercijalizaciju događaja. Ipak, ovisno o tome koliko je organizacija sposobna, s pozicijom organizatora može privući ogromnu količinu sponzorskog novca, te upliv politike, koja na račun natjecanja može promijeniti vizuru obale i luke gdje se natjecanje održava, pa za sobom vuče veliku odgovornost.

Stotine milijuna dolara

Tijekom jednog ciklusa natjecanja, u igri mogu biti na stotine milijuna dolara, stoga je vrlo škakljivo uplitati se u organizaciju, kršeći protokol, a u neformalnim komentarima među timovima nakon slanja otvorenog pisma NYYC-a, spominjalo se i mogućnost pravnih aktivnosti.

Činjenica jest da je u 36. izdanju bilo jako malo timova, te su svi dionici America’s Cupa složni da bi trebali poraditi na većem broju sudionika, a New York Yacht Club se jedini “drznuo” predlagati promjene mimo protokola i to na račun toga što su nasljednici originalnog sindikata koji je osvojio prvi America’s Cup, te klub u čijim je rukama  bio od 1857. do 1983. godine.

Reakcija Novozelanđana je bila takva da se slažu s većinom prijedloga iz otvorenog pisma, ali da organizacija ostaje u rukama Defendera i Challenger of the record. Jučer je u Aucklandu, INEOS Team UK predao prijedlog protokola u kojem su ključne točke vrlo slične prijedlogu NYYC-a.

Ključni dijelovi protokola

Protokol za 37. AC bit će objavljen kroz osam mjeseci, uključujući i odredbe iz ove objave. Zatim, dogovoreno je da AC75 ostaje klasa za iduća dva ciklusa America’s Cupa, te jedan od uvjeta ulaska u natjecanje. Timovi će biti ograničeni da naprave još samo jednu novu AC75 za idući događaj.

Za provedbu i organizaciju svih regatnih događaja kao i komercijalnih aktivnosti za 37. AC bit će zadužena samo jedna organizacija. Defender i Challenger of Record dogovorili su da će istražiti i dogovoriti razumne pakete smanjenja troškova kampanje, imajući na umu privlačenje većeg broja izazivača, te da će asistirati u oformljavanju novih timova.

Piše: Teo Marević
Foto: C. Gregory / INEOS Team UK

CBS Dron 14-006-Edit
Novosti

Ništa od Croatia Boat Showa

Nade da će se u Splitu organizirati prvi europski nautički sajam ove godine definitivno su propale tjedan dana prije nego što je trebao započeti

Ništa nije pomoglo, ni odgoda travanjskog termina za drugu polovicu svibnja, niti to što su konačno brojevi zaraženih u Hrvatskoj počeli padati niti činjenica smo procijepili gotovo milijun ljudi. Nacionalni stožer civilne zaštite odlučan je u zadržavanju svih ključnih mjera opreza do početka lipnja a one uključuju i nemogućnost održavanja sajmova kako bi se osigurali čim bolji uvjeti za odvijanje turističke sezone.

I premda ta odluka još nije službena (bit će vjerojatno tek u petak) za organizatora CBS-a Vicenca Blagaića bio je preveliki rizik početi s postavljanjem skupe sajamske infrastrukture ne znajući sa sigurnošću da li će priredba dobiti zeleno svijetlo. Zato je sajam jednostavno otkazao. Odgoda, prema njegovim riječima a i našim saznanjima nije po drugi put dolazila u obzir jer je veliki broj izlagača vezan za čarter i poslovanje u sezoni koja se ipak polako zahuktava i u lipnju niti imaju vremena a niti brodova koje bi izložili, poglavito kad je riječ o jedrilicama.

Šteta, jer bila je to lijepa prilika da se zaljubljenici u nautiku, okupe pred ljeto i kreiraju onaj svima nama tako drag ugođaj iščekivanja plovidbe. Tako ćemo ipak na prvi hrvatski nautički sajamski susret morati sačekati listopad i Biograd Boat Show, jedan od rijetkih koji se održao prošle godine, nakon što je pandemija poharala sajamsku industriju.

57244612_2411407998917427_3256290929329307648_n CBS-169

Pulse-63-Electric-RIB-from-RS-Electric-Boats2
Novosti

Novi električni gumenjak

RS Electric Boats je predstavio novi model Pulse 63, mali električni gumenjak u četiri različite izvedbe

RS Electric Boats, sestrinska kompanija britanskog proizvođača malih sportskih jedrilica, RS Sailing, razvio je novu i veću verziju njihova modela Pulse 58, električnog gumenjaka s integriranim električnim pogonom predstavljenim na sajmu u Düsseldorfu prošle godine. Novi Pulse 63 je evolucija 58-ice, s brojnim inovativnim izmjenama. Nova verzija je malo veća, broji 6,3 m duljine, s efikasnijim trupom koji je napravljen tako da je smanjen otpor u vodi, što mu je povećalo ubrzanje u odnosu na prethodni model.

Pulse 63 pruža i malo više otvorenog prostora, zbog izmicanja pogona više prema krmi. Hyperdrive baterijski sklop snage 46 kW, pruža do 400 volti koje pokreću RAD Hubless Rim Drive, kojima postiže brže ubrzanje, bolju okretnost uz manje održavanja, kao i domet u odnosu na količinu potrošene energije. Model je dostupan u četiri različite kategorije, za rekreativnu upotrebu Leisure, za komercijalnu Commercial, zatim za treninge, Coaching verzija, te Superyacht gdje izveden kao električni tender za velike brodove. U gradnji modela Pulse 63, RS Electric koristi održive materijale, te je cijeli proces gradnje s nultom stopom emisije plinova.

Gradi se bez neugodnih isparavanja, bez rizika prolijevanja ulja, a baterije se mogu do kraja napuniti za 8 sati na vezu tijekom noći, ili u samo 50 minuta preko trofaznog punjača. Proizvođač tvrdi da su troškovi održavanja ovog plovila vrlo mali. Detaljnije o novom modelu možete pročitati na službenoj internetskoj stranici.

rs electric 63 – 886

BookingManagerSummit013
Novosti

Najavljen treći charter summit

Najavljeno održavanje trećeg Booking Manager Summita, ove godine u hibridnom – fizičkom i virtualnom izdanju.

Polako se vraćamo prema starom normalnom. Dobra vijest za charter industriju je da se Booking Manager Summit 2021 ove godine održava uživo, u zagrebačkom hotelu Hilton Garden Inn. Treće izdanje summita pod sloganom Shape The Future of Charter održat će se u trodnevnom aranžmanu od 10. do 12. studenog, a za one koji neće moći fizički prisustvovati događaju, organizator, zagrebačka tvrtka MMK omogućila je i virtualno sudjelovanje.

Hibridno izdanje ove godine, trebalo bi utjeloviti ono što su izgradili u posljednja dva summita, a prošlogodišnjim održavanjem virtualnog dokazali su da je moguće uspješno održati konferenciju s treninzima i panelima unatoč izazovima koje donijela 2020. godina.

BMS 2021 nastavlja sa svojom misijom educiranja i osnaživanja charter industrije kroz niz edukativnih predavanja i radionica za praktične vještine u charter poslovanju, kao i savjetima o pravnim poslovima, međunarodnim regulativama, standardu u poslovanju, digitalnom marketingu, prezentaciji itd. Organizatori ističu kako je današnji imperativ svih sudionika turističkog sektora brzo reagirati na promjene u poslovnom okruženju, a yacht charter profesionalci više nego ikad prije trebaju posegnuti za inovativnim, učinkovitim i dugoročnim rješenjima privlačenja gostiju.

Poruka koju šalje organizator dionicima u sektoru je da ova godina cijeloj industriji treba poslužiti za građenje poslovne strategije kojom će osigurati profitabilnu budućnost. Dumping cijena aranžmana na koji su upozoravali proteklih godina, nisu održiva, što se najbolje pokazuje u trenucima krize koju je izazvala pandemija koronavirusa prošle godine. Ističu da kratkoročna rješenja u obliku popusta, kojima se u yacht charter svijetu često služe tvrtke, nisu održiva, a time je u padu i profitabilnost cijele industrije.

Na ovogodišnju konferenciju je najavljen dolazak još više specijaliziranih stručnjaka koji će svoje iskustvo prenijeti na sudionike putem primjera učinkovitog rješavanja svakodnevnih poslovnih situacija i izazova.
Međunarodni predavači s bogatim iskustvom suradnje s velikim svjetskim kompanijama praktično znanje približit će i prenijeti yacht charter svijetu, navodi se u priopćenju. Ovogodišnji cilj Booking Manager Summita je postavljanje čvrstih temelja za budući smjer industrije, od tuda je i proizašao slogan: Shape The Future of Charter.

Trenutna globalna situacija ukazuje na to da se turizam nalazi u iznimno zahtjevnom periodu poslovanja. Stoga je ključno, poručuju organizatori, da se znanje primjenjivo u praksi iskoristi za oblikovanje stabilne i profitabilne budućnosti yacht charter industrije. BMS 2021 ugostit će preko 30 internacionalnih predavača poput Andya Prestona i Chrisa Crofta stručnjaka za prodaju, marketing specijalista za yacht charter Bena Taylora, te LinkedIn stručnjakinju Kotryne Kurt, koji će pružiti učinkovite odgovore na sve aktualne izazove, a dinamični paneli analizirat će i segmentirati nove trendove.

Osim edukacije, iznimno važan dio konferencije je i povezivanje svih sudionika s ciljem razmjene iskustava i sklapanja novih partnerstva. Međusobna interakcija i sastanci planiraju se omogućiti uživo u prostranom Booking Manager Summit loungeu smještenom u Garden Inn hotelu, ali i putem unaprijeđene i brze virtualne platforme. Organizatori očekuju da će BMS ove godine kvalitetno prenijeti inovativne ideje i znanja charter profesionalcima, te postaviti temelje za održivu i profitabilnu budućnost industrije. Detaljnije o Booking Manager Summitu 2021 možete pronaći na ovoj poveznici.

Foto: Booking Manager Summit

DSC_5438
Novosti

Na moru 5800 nautičara u čarteru

Da li je čarter ovog tjedna ostvario samo ili čak 49% najmova u usporedbi s 2019 godinom

Svakome tko se ovih dana zatekao na moru jasno je da je sezona plovidbe započela. Brodice i jahte s nautičarima sve su češće vezane na otočkim rivama a ima ih i po sidrištima i marinama u tranzitu. Koliko ih je točno u odnosu na posljednju ”normalnu” 2019 godinu teško je reći jer dio nautičara plovi vlastitim brodovima ali podatci za čarter su egzaktni. I s obzirom na još uvijek zabrinjavajuću epidemiološku situaciju u Hrvatskoj i dobrom dijelu Europe prilično ohrabrujući. Naime, u crew liste brodica za najam u 18 tjednu ove godine – dakle onom koji ističe u nedjelju – upisano je ukupno 5800 nautičara. 5000 stranih i 800 domaćih. To je ravno dvostruko više nego li ih je bilo tjedan ranije. Usporedimo li tu brojku sa 11700 nautičara koji su isplovili u 18 tjednu 2019 godine dolazimo do rezultata od 49%. Ta je brojka ohrabrujuća imaju li se u vidu i trendovi porasta ali i činjenica da je prije dvije godine praznik 1. maja padao u sredinu tjedna pa je bio pogodan za spajanje dok je ove godine bio u subotu. To je dobar nagovještaj da bi s većom procijepljenošću, uvođenjem Covid putovnica i suzbijanjem još uvijek plamteće pandemije u Hrvatskoj i Europi nautički turizam mogao biti prvi koji će započeti s ozbiljnim oporavkom i povratkom na pred pandemijsko poslovanje. Naravno, brojevi nautičara nisu jedini važni već i cijena po kojoj su brodovi iznajmljeni pa smo o tomu i predviđanjima za slijedećih nekoliko tjedana porazgovarali s nekolicinom vodećih hrvatskih čarteraša.

U1-U4-Pitter30-Cover-außen.indd

I oni uglavnom potvrđuju da trenutno ostvaruju otprilike polovicu najmova u usporedbi s 2019 godinom a eventualne razlike na dolje mogu nastati jer ove godine još nema team building regata, poput Kornati kupa kojeg početkom svibnja organizira Pitter, najveća čarter kompanija u Hrvatskoj. Marin Katičin, njen direktor kazao nam je da je trenutno na moru ravnih 60 od njihovih 214 jedrilica i katamarana pa i taj podatak pokazuje da se u čarteru ipak počelo ponešto događati. No, činjenica da isplovljava ispod trećine flote a da tvrtka mora biti u punom pogonu dugoročno nije održiva. Zato nade polaže u solidan buking koji se nastavlja do kraja svibnja i početkom lipnja kad očekuje da bi, ukoliko se zadrže povoljni epidemiološki trendovi, moglo doći do znatno bolje zauzetosti flote. Kad je o cijenama riječ i dalje su niže nego li bi trebale biti a to je zasluga manjih kompanija i velikih online platformi. U Pitteru to nastoje izbjegavati a najviše im na ruku ide činjenica da ove godine imaju trideset posve novih plovila kod kojih su i rabati najmanji. Zanimljivo je da u dosadašnjem tijeku predsezone Pitter, koji najviše radi na njemačkom govornom području, mnogo bolje rezultate postiže na austrijskom nego na njemačkom tržištu. To tumači znatno strožim mjerama u Njemačkoj u usporedbi s Austrijom i većom disciplinom koju Nijemci pokazuju kad je riječ o pridržavanju svih preporuka pa i onih da se ne putuje ako to nije prijeko potrebno.

Damir Čargo, jedan od naših čarteraša sa najduljim iskustvom koje seže još tamo s kraja osamdesetih godina prošlog stoljeća i vlasnik Waypointa,  u ovome času na moru ima i više od 50% flote ali prema rezervacijama ne očekuje da će taj postotak zadržati i u slijedeća dva tri tjedna. Vjeruje da će on biti nešto manji ali kako stoje stvari sam kraj svibnja i početak lipnja morali bi donijeti ozbiljniji skok. Tad bi trebala započeti visoka ili puna popunjenost njegove flote i nastaviti se kroz sezonu. U ovome času zadovoljan je cijenama koje postiže, čak i u odnosu na pretprošlu godinu kad je radi velikog broja brodova bilo dosta dampinga, a trenutno mu je najveći rabat 20% od kataloške cijene. Nada se da će moći zadržati tu razinu makar je svjestan da će pritisaka na niže cijene biti poprilično kako sezona bude odmicala i u igru se sve više počne uključivati last minute booking.

Sikic

Živko Šikić, voditelj čartera Marine Hramina poznatom i po one design flotama, također je relativno zadovoljan poslovanjem svog čartera ali ističe da do sada stižu samo najhrabriji i radi jedrenja i boravka na moru na sve spremni nautičari. Jer, premda je ulazak u Hrvatsku jednostavan, protokoli mnogih zemalja iz kojih dolaze, poput Češke, Mađarske, Slovačke ili Njemačke povratak u zemlju čine zahtjevnim ili ga uvjetuju karantenom. Najave da bi jedan dio njih mogao relaksirati postojeće uvjete za desetak ili petnaest dana, ukoliko se ostvare, mogle bi znatno povećati potražnju. Kad se procjenjuju do sada realizirani najmovi treba ukalkulirati da je među njima znatan broj prošle godine otkazanih i dijelom ili u cijelosti plaćenih najmova i da je novih grupnih bukinga malo ili ih uopće nema. Što se rezervacija za sezonu tiće lipanj je još uvijek neizvjestan dok bi srpanj i kolovoz trebali biti jako dobri. Naravno, sve pod uvjetom da se uspostavi i održi povoljna epidemiološka situacija. Cijene su za sada na razini prošle godine pa čak i nešto bolje jer, makar su rane rezervacije krenule ranije nego prije nema onog dampinga kojeg je bilo lani.

Pasko

I Paško Klisović, predsjednik Udruge čartera HGK i direktor jedne od najpoznatijih tvrtki, Pina i Mare zadovoljan je bukingom koji je više nego dobar ali i on ukazuje na činjenicu da su u njega uvršteni i otkazani najmovi za prošlu godinu te najmovi čarteraša iz prekomorskih zemalja poput SAD-a, Australije i drugih za koje je neizvjesno da li će se uopće ostvariti ove godine ili će se još jedanput odgoditi za sezonu 2022. Inače, njegova tvrtka do sada je ostvarila 30% prometa za razdoblje od početka godine uz prisutan trend rasta. Njega će biti moguće zadržati pa i ubrzati samo ako popravimo epidemiološku situaciju, uspijemo kontrolirati pandemiju i ako brzo reagiramo na svako njeno eventualno pogoršanje.

Sve u svemu, možemo biti umjereni optimisti, ali na kraju sve će ovisiti o nama samima. A to je obično i najveći izazov.

infiniti_5206jpg
Novosti

Serijski foiler dug 16 m

Gradnja prva dva trupa Infiniti 52 je pri kraju, a prema onome što predstavlja brodograditelj, radi se o konkurentnom regatnom primjerku

Američki brodograditelj Infiniti Yachts, predstavio je zanimljivog foilera Infiniti 52, čija će prva dva primjerka porinuti ovog ljeta. Radi se o high tech regatnoj jedrilici napravljenoj za regate, a uz pomoć najnovije tehnologije brodogradnje, dizajna, foilova i jedrilja, ova jurilica je napravljena za konkuriranje najbržim offshore monotrupovima.

Gradi ga američko brodogradilište Composite Builders. Za dizajn je zaslužan in-house tim Infiniti Yachts, inženjerski posao pripao je tvrtki Gurit, specijaliziranoj za inženjering kompozitnih materijala u zrakoplovstvu, nautici i drugim srodnim industrijama. Cijela ideja oko dizajna razvijala se oko Dynamic Stability System, sustava foilova koji su se dokazali u suradnji s prestižnim Baltic Yachts, Quant Boats i drugim projektima.

Jedra na Infiniti 52 će biti Doyle Sails Cableless, tehnologijom izrade jedara koja je sve popularnija u racing kategoriji, a sve je počelo od Code-0 jedara. Takav tip jedra koristio se i u Vendee Globeu, što dokazuje njihovu izdržljivost u ekstremnim uvjetima. Ideja je da se nosivost prenosi na cijelo jedro pomoću neprekidnih vlakana kroz cijelo jedro, umjesto da je sva napetost na nosivom kabelu.

Ovo će biti prva serijska jedrilica napravljena isključivo prema integrirano DSS sustavu foilova za kontrolu nagiba, povećavanje iskoristivosti jedra i na koncu – brzine. Kokpit je također jedinstven jer će Infiniti 52 također biti prva serijska jedrilica opremljena s Harken Air Winchevima od karbonskih vlakana.

Riječ je o tipu vinčeva kakav su koristili najnoviji primjerci IMOCA 60 u Vendee Globeu, te dokazali kvalitetu i moć uz znatno reduciranje mase. Nije zanemariva stvar, kada je kokpit opremljen s po osam komada, a spadaju među najveće u ponudi. Paluba će biti opremljena Harken Grand Prix serijom opreme.

Naravno jarbol i struktura trupa građeni su od karbonskih vlakana, a čitav koncept je redukcija neželjene mase iznad vodene linije. Ovim projektom Infiniti Yachts želi napraviti konkurentnu offshore i inshore regatnu jedrilicu, namijenjenu za posadu koju čine 7 do 8 jedriličara.

Veteran America’s Cupa i Volvo Ocean Race regata, Brian MacInnes vodi brodograditeljski tim u Composite Builders brodogradilištu. “S tridesetogodišnjim iskustvom vrhunskog sportskog jedrenja i sa znanjem što je sve potrebno za pobjedu, bio sam ozbiljno impresioniran s Infiniti 52 i timom koji ju je razvio,” kazao je MacInnes.

Prva testiranja obavit će se već kroz mjesec dana u gradu Holland, na jezeru Michigan, a kampanju će im voditi finski jedriličarski tim Tulikettu Racing. Njihov skiper, Arto Linnervuo je izjavio da su također vrlo impresionirani do sad viđenim, te da imaju ambicije ostvariti značajne offshore rezultate, za koje je potrebna iznimna Grand Prix jahta.

infiniti_5201jpg
infiniti_5202jpg
infiniti_5203jpg
infiniti_5207jpg
infiniti_5208jpg
infiniti_5206jpg
infiniti_5204jpg
infiniti_5211jpg
infiniti_5213jpg
infiniti_5214jpg
infiniti_5217jpg
infiniti_5209jpg

Piše: Teo Marević
Foto: Infiniti Yachts

paiška
Novosti

Otvorene prijave za Paišku regatu

Jedriličari tražili, a organizatori poručili – prošlogodišnje izdanje Pa(V)iške regate, postat će tradicija u svibnju, a Viška ostaje u listopadu

Nakon što je prošle godine iznimno promijenjen kurs Viške regate star 76 godina, nastala je Pa(V)iška, koja će se uz Višku od sad održavati svake godine. Poručili su iz JK Labud u objavi otvaranja prijave za Paišku regatu. Na to ih je, ističu i priopćenju nagnala gostoljubivost domaćina mještana Starog Grada i gradonačelnika Antonija Škarpe, te veliki broj poziva, mailova i poruka koje su organizatorima uputili jedriličari nakon prošlogodišnje regate.

Osim dva plova Split-Stari Grad i Stari Grad-Split, u subotu se kao i prošle godine jedri štapna regata u Starogradskom zaljevu. Uprava JK Labud je potom odlučila da će Višku regatu nastaviti organizirati u listopadu, a za početak sezone, u svibnju će nastaviti s organizacijom Paiške.

Sudionici Paiške regate zauzet će startnu liniju ispred Sustipana u petak 14. svibnja u 10 sati, a drugi plov predviđen je za nedjelju 16. svibnja sa startnom linijom u zaljevu ispred Starog Grada na ruti prema cilju u Splitu. Subota je rezervirana za regatu u zaljevu u kojoj će svoje snage odmjeriti najuigranije posade.
Direktor regate je Damir Skelin, koji je bio direktor marketinga najveće hrvatske regate Mrduje u periodu od 2001. do 2012. godine. Uz njega, organizacijskog posla su se primili hrvatski olimpijac i košarkaški reprezentativac Željko Jerkov zadužen za komunikaciju prema institucijama partnerima regate, zatim proslavljeni jedriličar, Leo Lemešić koji će organizirati subotnju regatu u zaljevu, poznati Hrvatski jedriličarski sudac Alen Kustić, zatim višestruki prvak Hrvatske u klasi Laser-radial Dominik Perković, koji je na čelu organizacije regate na moru, kao i priznati hrvatski konzultant i organizacijski trener Hrvoje Kenfelj, te kapetan Toni Mlikota, višegodišnji direktor čuvene Viške regate.

Domaćini, gradonačelnik Antonio Škarpa i direktor T.Z. Jakša Damjanić poručili su, navodi se u priopćenju, da su svjesni činjenice kako je Stari Grad iznimno privlačan jedriličarima, a zbog visoke popunjenosti priveza tijekom glavne sezone, objeručke su prihvatili ideju o Paiškoj regati, i maksimalno se angažirali kako bi jedriličarima  pružili priliku da i u predsezoni uživaju u svemu što otok nudi, a na radost vlasnika turističkih i ugostiteljskih objekata u Starom Gradu, te mještana. Paiškoj, kao i drugim regatama u organizaciji JK Labuda, pomaže i pruža potporu Županijska lučka uprava i Lučka kapetanija Split.

Prijaviti se možete na ovoj poveznici.

Foto: JK Labud

ddt
Novosti

Biocid na morskom dnu

Znanstvenici pronašli ogromno područje prekriveno bačvama s opasnim otpadom na površini većoj od San Francisca, oko 12 Nm od obale kalifornijskog otoka Catalina

Prošlog tjedna The LA Times je objavio zastrašujuću vijest o pronađenim velikim količinama bačenog biocida DDT na dnu mora 12 nautičkih milja od obale otoka Catalina, smještenim južno od Los Angelesa. Radi se o biocidu koji se od početka prošlog stoljeća do pred tri desetljeća koristio u poljoprivredi kao insekticid i fungicid, a nakon Drugog svjetskog rata i kao sredstvo u zdravstvu za suzbijanje malarije i tifusa.

Prve bačve s DDT-jem pronađene su još u kolovozu prošle godine, a budući da se radi o lokaciji na oko 900 m morske dubine, bilo je potrebno organizirati opsežnije istraživanje, te su 26. travnja 2021. znanstvenici sa sveučilišta u San Diegu objavili zapanjujuće rezultate pronalaska. Istraživanje je provođeno tijekom dva tjedna na istraživačkom brodu Sally Ride, uz pomoć dva autonomna podvodna robota koji su naizmjenice skenirali morsko dno, pa se vraćali na brod da napune baterije i prenesu podatke.

Na brodu je bio uposlen tim koji čine 31 znanstvenik/ca s Kalifornijskog sveučilišta San Diego, Scripps Institution of Oceanography. Voditelj znanstvenog tima Eric Terrill izjavio je za The LA Times da su bili iznenađeni kada su krenuli sa skeniranjem i kada su shvatili do kuda se područje nastavilo protezati “nismo više mogli pratiti podatke koji su stizali.”

Prema prvim procjenama radi se o brojci od oko 27.000 bačvi koje se prostiru na površini od oko 145 km2 morskog dna. Usporedbe radi, to je 17 posto više nego površina na kojoj se prostire San Francisco, odnosno gotovo dvostruko više od površine Splitskog poluotoka. Svaka bačva je standardne veličine barela, odnosno 159 litara. Znanstvenici pretpostavljaju da će konačna brojka bačvi s opasnim sadržajem biti još veća, no to će znati tek kada kompjuterski obrade podatke.

Prve procjene dobili su zahvaljujući snimci sonara s broda, koja nije dovoljno detaljna i precizna, pa će stvarno stanje znati tek kada obrade podatke koje su prikupili sondiranjem i snimanjem morskog dna pomoću podvodnih robota. LA Times piše da bi prema starim dokumentima na morsko dno moglo biti bačeno preko pola milijuna barela DDT-a.

Inače DDT je prva zabranila Mađarska, još 1968. godine, SAD 1972. godine, a u nekim zemljama se koristio još dvadesetak godina. Proizvodila ga je tvrtka Monsanto koja je danas u svijetu omražena među protivnicima GMO sjemena, modificiranog da jedino bude otporno na agresivne pesticide. Iako je prošlo već više od tri desetljeća otkada je zabranjen, u Hrvatskoj se još uvijek nalaze tragovi DDT-a u organizmima u okolišu. S obzirom na to da je Biden tijekom kampanje isticao naklonost ekologiji, u američkim medijima se zaziva reakcija na nivou SAD-a i sankcioniranje odgovornih.

ddt barrel

Piše: Teo Marević
Foto: David Valentin / ROV Jason

ferretti
Novosti

Rast ušteđevine

Zbog pandemije, u porastu ušteđevina u bogatijim zemljama pa se očekuje i dodatno ubrzanje prodaje jahti

Prema podacima financijske agencije Moody’s Analytics, podtvrtke Moody’s Corporation, u pandemijskoj godini je ušteđevina kućanstava narasla 6,1 posto na godišnjoj razini u svijetu, te je dosegla 5,4 trilijuna (jedinica s 18 nula) američkih dolara što predstavlja potencijal snažnog ekonomskog porasta u prodaji luksuznih dobara ove i iduće godine.

Većina dodatne ušteđevine pripada bogatijim pripadnicima  društva, a ukupno iznosi otprilike 6 posto globalnog BDP-a, iznosi se u izvještaju agencije za kreditni rejting Moody’s Analytics. Ovo izvješće “nije u skladu” s ažuriranim izvještajem rasta Oxford Economics, u kojem stoji da je ukupni globalni BDP rastao dodatnih 0,1 posto, dakle 6,1 posto prošle godine, te u 2021. godini očekuju rast od 4,3 posto.

Prodaja superjahti, je već godinama u porastu na što su utjecali različiti faktori, no jedan od najvažnijih je svakako i porast pojedinaca koji spadaju među super-bogatu elitu. Tako je u prvom kvartalu ove godine zabilježena prodaja 133 superjahte, prema Boat International-u, s porastom od 42 superjahte u odnosu na isti period prošle godine, kada je od siječnja do ožujka prodano 91 superjahta.

Tu brojku prate i godišnji, odnosno kvartalni izvještaji brodogradilišta superjahti koji su i prošle godine, tijekom pandemije bilježili poneke rekorde. Pozitivna predviđanja za nadolazeće razdoblje se javljaju otkako su uvedeni stroge mjere i zaustavljanje rasta broja novozaraženih, te masovno cijepljenje, posebno u bogatijim zemljama, te se očekuje da će uskoro porasti i želja za trošenjem ušteđevine.

Međunarodni magazin specijaliziran za superjahte, Boat International piše kako se prema njihovim analizama ne očekuje da će bogatija skupina ljudi nahrliti potrošiti velike novce u instantnim transakcijama, ali da postoje naznake kako će u drugoj polovici 2021. godine porasti prodaja skupocjenih dobara kroz različita showroom događanja.

Direktor makro istraživanja Oxford Economics, Ben May je izjavio za Boat International da je moguć porast prodaje velikih skupocjenih stvari, čak i brodova, kao što je slučaj s automobilima koje bi ljudi najprije htjeli vidjeti, doživjeti prije nego se upuste u kupovinu.

Rekordna prodaja superjahti

Tijekom pandemije, stvari poput skupocjenih putovanja su zastale, pa je više ljudi kupovalo skupocjene predmete, dodaje May. Podaci Boat Internationala govore da prodaja superjahti također raste, a prosinac 2020. je s 57 prodanih primjeraka bio rekordan mjesec od 2009. godine.

Daljnji rast prodaje se očekuje, posebno jer su Amerikanci nagomilali najveću sumu dodatne štednje, oko 2,6 trilijuna dolara, odnosno 12 posto BDP-a Sjedinjenih Država, dok su Britanci, usporedno, uštedjeli 10 posto BDP-a Velike Britanije, prema izvješću Moody’s Analytics. Dodatni signal za povećanjem prodaje superjahti je što Amerikanci čine oko polovine vlasnika, na tržištu jahti, piše Boat International.

Piše: Teo Marević
Foto: Ferretti Yachts

2020-09-16 09.02.26
Novosti

Eppur si muove!

Nautička sezona polako ali sigurno hvata korak, sad će sve ovisiti o kontroli pandemije

Raspoloženje i predviđanja o uspjehu nautičke sezone proteklih smo mjeseci mijenjali kao košulje. Od euforičnih najava da će biti najbolja do sada jer odmor na brodu je najsigurnija stvar na svijetu koje su se naši gosti, zatvoreni mjesecima u kuće, silno zaželjeli do katastrofičnih prognoza u času kad su se drugi i treći val pandemije razbuktali Europom a Hrvatska zasjela među vodeće europske zemlje po incidenciji gdje uostalom već danima suvereno zauzima prvo mjesto. Odgovor na to pitanje tek djelomično možemo saznavati prateći iz tjedna u tjedan podatke o isplovljavanju gostiju na čarter plovilima jer to je jedini podatak koji se, uz uplovljavanja stranih brodica i jahti, može saznati u realnom vremenu. Svi ostali su post festum.

Već smo objavili (9. travnja) da je početak sezone koji obično obilježava blagdan Uskrsa bio prilično skroman i da je u čarteru isplovila otprilike trećina gostiju u usporedbi s posljednjom „normalnom“ 2019 godinom. Ipak, i s takvim rezultatom u doba dok je većina zemalja iz kojih nam dolazi najveći broj nautičara bila zatvorena i muku mučila s obuzdavanjem zaraze koronavirusom, mogli smo biti zadovoljni, poglavito uzevši u obzir vrlom lošu domaću epidemiološku situaciju.

Zbirni podaci iz crew lista čarter kompanija za 15, 16 i 17 tjedan ove godine pokazuju da je broj nautičara iz tjedna u trajno rastao te da ih je u 15 tjednu isplovilo 1580, u 16 tjednu 1770 a u 17 tjednu 2870. To je i dalje na razini jedne trećine u usporedbi s istim tjednima 2019 godine pa čak i manje usporedimo li podatke za 17 tjedan. No, prije dvije godine u tom tjednu su padali uskršnji praznici pa je oportunije podatke za prošli tjedan usporediti s prosjekom za travanj 2019 godine ne uvrstivši u njega uskršnji tjedan. Takva računica pokazala bi da je trenutna razina iznajmljivanja u čarteru negdje na 52 ili 53% u usporedbi s 2019 godinom. A to je ipak bolja slika. Naravno, ne još i dovoljna jer za pravu ocjenu trebalo bi znati i po kojoj prosječnoj cijeni su brodovi iznajmljivani…

Zanimljiv će biti i podatak što se događa u ovom času, jer to je tjedan u kojem tradicionalno Slovenci stižu u većem broju a i vrijeme se konačno počelo ozbiljnije popravljati i sličiti na proljetno. Kako se istodobno popravlja epidemiološka situacija u Europi i raste procijepljenost a nešto se konačno počelo kretati na bolje i u Hrvatskoj ovaj i sljedeća dva, tri tjedna dat će nam odgovor kako bismo mogli zaključiti predsezonu na moru.

No, to je tek uvod jer u predsezoni se realizira tek desetak posto plovidbenih dana pa će konačan rezultat ovisiti ponajviše o tri ljetna mjeseca i početku jeseni. Ne zabrljamo li s procijepljenošću i s mjerama, za što i ovih dana vidimo da nažalost nema nikakve garancije, mogli bismo početkom ljeta startati u punu nautičku sezonu na razini ili blizu one iz najboljih godina.

 

Novosti

Volvo i Daimler krenuli s radom

Vodeći proizvođači velikih transportnih vozila krenuli sa zajedničkim radom na projektu razvoja i proizvodnje komercijalnih vodikovih gorivih ćelija

Švedski div Volvo Group i njemački Daimler AG započeli sa zajedničkim razvojem, proizvodnjom i komercijalizacijom vodikovih gorivih ćelija u Europi do 2025. godine, kroz zajednički pothvat “cellcentric” – i pozvali EU zakonodavce da im pomognu na putu do komercijalne tehnologije s nultom stopom emisije štetnih plinova.
Vodeći konkurenti u velikim komercijalnim vozilima, Volvo Group i Daimler Truck AG, službeno su započeli suradnju, s ciljem da do 2050. postignu ciljeve održivog transporta i karbon-neutralnu Europu.

Ovu suradnju najavili su još prije dvije godine, a u međuvremenu su usklađivali formalnosti, da bi jučer konačno započeli sa zajedničkim radom. U zajedničkoj izjavi istaknuli su da je cilj dviju kompanija, postati vodeći proizvođači sistema gorivih ćelija, te najavili izgradnju najveće tvornice Europi koja bi trebala krenuti s radom do 2025. godine.

Kako bi ubrzali proces razvoja gorivih ćelija na bazi vodika, pozvali su EU da uskladi zakone i regulacije vezane uz vodik i napravi okvir koji će podržati tu tehnologiju da postane dostupno, komercijalno rješenje. Razvoj široke mreže vodikovih punionica će biti ključne za napredak. Obje kompanije, nadaju se da će testirati kamione s gorivim ćelijama za otprilike tri godine i započeti masovnu proizvodnju kamiona s tim izvorom energije krajem ovog desetljeća, te očekuju da bi 300 vodikovih punionica za velike kamione mogle biti spremne u Europi do 2025., te oko 1000 punionica do 2030. godine.

Vodikove punionice trenutno su rijetkost u cijeloj Europi, npr. Njemačka ima 90 postaja, a Francuska samo 25, odnosno samo djelić od tisuću benzinskih postaja koje su danas dostupne za vozila na fosilna goriva.
Podsjetimo, gorive ćelije s vodikom su za sad jedino rješenje kojim bi se moglo napajati velika vozila i plovila na električni pogon, a da pritom domet ostane velik. Postojeći akumulatori električne energije nemaju dovoljno kapaciteta za postizanje traženih dometa, te je ulaganje u razvoj vodikovih gorivih ćelija jedno od ekološki najprihvatljivijih oblika izvora energije na vozilu ili plovilu. Naime, nusproizvod vodikovih gorivih ćelija je voda.

Za proizvodnju vodika potrebna je velika količina energije, te će se tvornice za proizvodnju ovog plina morati koristiti zelenim izvorima energije, u protivnom cijeli pothvat nema smisla. I dok su znanstvenici složni kako je nuklearni izvor energije najčišći, u javnosti je takav oblik energije loše prihvaćen zbog incidenata u Fukušimi i Chernobylu, te nazivu “nuklearno” što povezuju s nuklearnom bombom, iako se radi o ne spojivim stvarima.

Posljednjih godina, sve je više najava brodogradnje velikih superjahti upravo s tom vrstom izvora energije, no valja imati na umu da još nemamo niti adekvatnu mrežu punionica za električne automobile, pa ni za plovila, a da ne govorimo o vodikovim punionicama i proizvodnji vodika. U Hrvatskoj se spominjanje te tehnologije tek sramežljivo javlja na konferencijama i malim, individualnim naporima malobrojnih tehnoloških tvrtki u pokusnoj fazi.

Piše: Teo Marević
Foto: Volvo Trucks North America

sw 2
Novosti

Swan podiže ljestvicu

Sportska serija Nautor’s Swan, jučer je predstavila trup ClubSwan 125 za kojeg je planirano porinuće u lipnju

ClubSwan Yachts serija renomiranog finskog brodograditelja Nautor’s Swan već se proslavila najmanjom 36-icom, te 50-icom, a u tijeku je gradnja i ClubSwan 80. Jučer smo prvi put mogli vidjeti kako izgleda 125 stopa dug trup sportske jedrilice, za koju postoje visoka očekivanja, ali i visoke reference graditelja.

U 125-icu će biti utkana sva moguća sila inovacije, napredne tehnologije gradnje, dizajna, opremljenosti da bi ostvarila puni potencijal. Ovo je ujedno i najveća jedrilica u kategoriji maxi yachts, odnosno dulje od 21 metar. Od ClubSwan 125 se očekuje da će oboriti sve rekorde u kategoriji, a usporedbe radi, duža je gotovo 8 metara od jedrilice Comanche koja je od porinuća 2014 nanizala brojne rekorde.

Dizajnirao ju je Juan Kouyoumdjian i u nju utkao sve što brodograditelj Nautor’s Swan zastupa, a ovime želi postaviti ljestvicu još više. Trup, paluba i strukturni dijelovi su napravljeni od karbonskih vlakana s Nomex i Corecell jezgrom, a zahvaljujući tim materijalima, jedrilica će biti relativno lagana, odnosno, lagana koliko je god to moguće postići.

Zamjenik predsjednika uprave Nautor’s Swana, Enrico Chieffi izjavio je da su veoma ponosni na ClubSwan 125 i da ih ona najbolje predstavlja. Juan Kouyoumdjian, Nautor’s Swan i niz odabranih stručnjaka u raznim poljima inženjerstva, zajedno su upregli snage kako bi realizirali ClubSwan 125.

Dizajner Kouyoumdjian kaže da se osjećao počašćeno kada su ga pozvali da radi na projektu. “Dizajnirati regatnu jedrilicu s prosječnom brzinom 15 čvorova u vjetar i uvijek biti brža od vjetra niz vjetar, je nešto jedinstveno. Zaista vjerujem da će ClubSwan 125 podići očekivanja u svijetu jedrenja i postaviti temelje za cijelu nautičku industriju.”

Naručitelj, kako navode, vrlo strastveni jedriličar, bio je vrlo jasan od početka. Htio je da naprave superjahtu visokih performansi, za obaranje rekorda. Međutim, ClubSwan 125 nije predviđena da bude samo sportska jurilica, već da pruža udobnost i komfor superjahte. Mirenje tih ciljeva je otprilike i želja finskog brodograditelja tijekom gradnje ostalih njihovih modela.

Predsjednik uprave Nautor’s Swana, Giovanni Pomati je izjavio da će porinuće ove važne jedrilice biti temelj, ne samo za njihovo brodogradilište, već za upisivanje u povijest jedrenja. Tijekom rada na ovom projektu, sudjelovao je niz ljudi i istražili su novi način brodogradnje, što Pomati opisuje kao inspirirajuće i izazovno.

sw 1

Foto: Nautor’s Swan

USA SailGP Team helmed by Jimmy Spithill capsized during the first race on race day 2 Bermuda SailGP presented by Hamilton Princess, Event 1 Season 2 in Hamilton, Bermuda. 25 April 2021. Photo: Bob Martin for SailGP. Handout image supplied by SailGP
Novosti

Druga sezona SailGP-a

Proteklog vikenda održan je prvi vikend druge sezone SailGP-a. Prva pobjeda Sir Ben Ainsliea nakon poraza u America’s Cupu

SailGP tim Velike Britanije predvođen Sir Ben Ainsliejem okrunjen je kao pobjednik prvog eventa druge sezone SailGP-a. Osam timova je u dva dana jedrilo ukupno šest regata. Prvih pet jedrili su svi timovi, a finalnu, šestu regatu prvog vikenda SailGP-a jedrila su tri tima s najviše bodova.

Imali smo priliku vidjeti vješta preuzimanja vodstva, udare i prevrtanja, sve što ovaj sport čini atraktivnim za gledanje. Drugopozicionirani tim bio je predvođen Australcem Tom Slingsbyjem, te francuski tim s Billyjem Bessonom za kormilom.

Najbolji trenuci prvog dana:

Do zadnje regate prvog vikenda GP-a, australski tim bio je dominantan s četiri od pet pobjeda. Nažalost po njih, šesta je ona koja se broji, a pobjednik šeste ubire bodove. Ainslie je ipak pokazao perfektnu izvedbu. Njegov tim kojeg čine Luke Parkinson, Iain Jensen, Matt Gotrel, Neil Hunter i Richard Mason, prešao je Australce u finalnoj regati što ih je odvelo na pobjedničko postolje sa samo četiri sekunde prednosti i time se pozicionirali na vrh ljestvice.

Ainslie je nakon regate izjavio da su jako zadovoljni regatom, za koju kaže da je bila eksplozivna. “Zbog toga to i radimo, natječemo se protiv najboljih jedriličarima, u ovakvim uvjetima, bilo je savršeno. To je bila velika zasluga za momčad, doista smo se mučili jučer, ali analizirali smo što je pošlo po zlu i danas je bio puno bolji dan i oduševljen sam rezultatom, to je sjajan početak sezone.”

Najbolji trenuci drugog dana:

Slingsby je također komentirao da je regata bila odlična, ali da se ipak osjećaju teško jer su jedrili odlično sve prethodne regate, no takva su pravila – “Moraš pobijediti posljednju regatu i bili smo blizu, ali ne dovoljno.”
Treće mjesto pripalo je francuskoj ekipi koja je, spomenimo, za trimanje high tech hidrauličnih modularnih jedara zadužila britanskog jedriličara Leigh McMillana koji se u nedavno završenom America’s Cupu natjecao u INEOS Team UK. Time si je Britanac osigurao svoj prvi uspon na podij u SailGP-u.

Tijekom prvih šest regata mogli smo vidjeti pregršt dramatičnih i sportskih momenata koje pruža jedrenje u klasi F50, katamaranima koji prednjače brojnim inovacijama, poput spomenutih modularnih jedara. Takva jedra više nalikuju vertikalnim krilima aviona, a moguće ih je modularno složiti na visinu 18 ili 24 metara.

Druga sezona SailGP-a bila je ujedno prva za Jimmyja Spithilla, koji se proslavio u 36. America’s Cupu za kormilom Luna Rosse, dok na F50 jedri u američkom timu. Vatreno krštenje imao je proteklog vikenda u dramatičnom sudaru s japanskim timom za čijim je kormilom Nathan Outteridge, iskusni australski olimpijski jedriličar s bogatom karijerom i u drugim top jedriličarskim natjecanjima.

Snimka sudara i prevrtanja američkog tima:

Osim sudara i prevrtanja, Phil Robertson iz španjolskog tima je zaradio trostruke penale zbog riskantnog manevra na startu pete regate, što je vjerojatno Španjolce koštalo prolaska u finalnu utrku i podija, što su izgubili za samo jedan bod.

Novozelanđani Peter Burling i Blair Tuke su nakon pobjede u America’s Cupu, doživjeli ne tako uspješan početak druge sezone u SailGP-u. Prvog dana pozicionirali su se na dnu ljestvice, da bi drugog dana ipak blago popravili rezultat, popevši se na 5. mjesto, odmah iza Španjolaca. Ipak nedovoljno za ulazak u finalnu regatu.
Danski SailGP tim predvođen Nicolaijem Sehestedom zauzeo je šesto mjesto, dok su japanski i američki tim na dnu ljestvice, nakon dramatičnog sudara.

Sljedeći SailGP vikend održava se na jugu Italije u Tarantu, 5. i 6. lipnja.

Piše: Teo Marević
Foto: Bob Martin for SailGP / PhotoShelter.com

yvan zedda
Novosti

Promjene u klasi IMOCA

Klasa koja prednjači brojnim inovacijama u svijetu jedrenja posljednjih 30 godina uvodi neke promjene

International Monohull Open Class Association ili skraćeno IMOCA je jedna od najprepoznatljivijih i definitivno klasa koje spuštaju vilice svima, pa i onima koji se ne bave jedrenjem. Osnovana je 1991., a World Sailing ju je prepoznao 1998. godine. Klasu definiraju mjerne regulacije, a najvažnija je ona od 60 stopa duljine, a klasa je od osnutka do danas izrasla u zlatni standard solo ili jedrenja s malobrojnom posadom.

Međutim, organizacija je mogla lako implodirati još davno kada su počele pristizati ogromne investicije i predanost inovacijama razdvajali timove koji imaju i nemaju, a česti kvarovi opreme utjecali su na entuzijazam sponzora. Ali vođeni tim pitanjima vodstvo klase je uravnotežilo potrebe svih dionika da ostanu predvodnici.

Protekle zime imali smo prilike gledati jedriličare u IMOCA 60 tijekom solo regate oko svijeta Vendée Globe, u najuzbudljivijem izdanju do sad, predstavljajući najbolje od jedrenja na jednom trupu i u foiling monohull kategoriji. Regata je zahvaljujući  modernoj tehnologiji i satelitskoj komunikaciji pokazala iznimnu predanost jedriličara koji na svojim vještinama i spremnosti rade kroz čitavu godinu, te koje su granice jedrenja u ovom trenutku.

Uz jedriličare na najudaljenijim lokacijama oceana, čitavu godinu rade veliki timovi ljudi na kopnu, a oni su najvećim dijelom odgovorni za evoluciju kroz koju prolazi jedrenje kao sport i njihove jurilice. Tijekom nedavno završenog Vendée Globea i mjesecima nakon, 15 timova okupljenih u tehnički odbor koji trenutno predstavlja klasu razvio je pravila klase za period od 2021. do 2025. godine, a novi pravilnik je odobren 15. travnja.

Predsjednik klase IMOCA, Antoine Mermod tim povodom je izjavio da poštivanje novih pravila koja ostavljaju prostora za inovacije, istovremeno čuvati postojeću flotu i kontrolirati budžet, nije jednostavan zadatak. Sigurnost jedriličara ostaje prioritet, a u obzir su uzeti i ključni događaji iz Vendée Globea.

Mermod dodaje da su konačno uspjeli gurnuti pravila koja favoriziraju više održiva rješenja, istovremeno nastavljajući poticati kreativnost inženjera i ostatak članova timova. “Ukratko, imamo tehničku evoluciju, umjesto revolucije,” ističe predsjednik klase. Pristup je dobro prihvaćen među svim timovima i osigurava još svjetliju budućnost klase.

Pet ključnih pitanja koje pokriva novi pravilnik su:

1. Usmjerenost prema održivim rješenjima
2. Ograničenost u foilovima
3. Povećanje sigurnosti
4. Plovila s boljim rezultatima performansi
5. Kontrola troškova

Piše: Teo Marević
Foto: Yvan Zedda / Alea