jahte1
Novosti

Predviđanja talijanskog tržišta

Talijansko udruženje Confindustria Nautica objavila polugodišnji statistički pregled nautičke industrije u Italiji, Monitor.

U dokumentu predstavljaju izazove s kojima će se industrija susretati u narednom periodu nautičke sezone, iznose rezultate zabilježene tijekom prošle godine, te ističu kako raste vrijednost leasing ugovora u sektoru plovila je u 2020. godini dosegnuo gotovo 600 milijuna eura.

Treće izdanje Monitora je dostupno od jučer na stranicama talijanskog nautičkog udruženja Confindustria Nautica koji je nastao u suradnji s fondacijom Edison Foundation, udruženjem leasing kuća Assilea i pod pokroviteljstvom talijanskog ministarstva infrastrukture i transporta.

Predsjednik udruženja Confindustria Nautica, Saverio Cecchi kazao je da Monitor donosi detaljnu sliku talijanskog nautičkog tržišta, te da bi trebao služiti kao temeljni izvor podataka tvrtkama u sektoru, pokazujući trendove, što je izuzetno važno naročito u vrlo kompleksnim vremenima kao što je trenutačno slučaj.

Talijanska nautička industrija jedna od najrazvijenijih u svijetu, pa pokazatelji u toj zemlji dobro odražavaju trendove koji se već primijete ili će se tek vidjeti u drugim zemljama. Glede talijanskog nautičkog tržišta u 2020. godini, ukupno je vrijednost slična prethodnoj godini, oko 4,8 milijardi eura. Prema anketi koja je provedena u prosincu, 44 posto uzorka tvrtki povezanim rekreativnim plovilima iskazali blagi rast, a 41 posto njih pad prihoda.

Tržište dodatne opreme i motora pokazuje da je njih oko 35 posto stabilno, no bez velikih razlika u odnosu na prethodnu godinu. Oko 57 posto talijanskih tvrtki iz sektora marina, luka i usluga je iskazalo pad prometa 2020. godine, dok je u charteru pad bilježilo njih 82 posto, pri čemu dvije trećine tvrtki ima pad prometa veći od 20 posto.

Za predstojeću godinu kritična su pitanja na čije odgovore utječe pandemija, kao što je nedostatak klijenata izvan Mediterana, odnosno izvan EU. Ipak, prema njihovom istraživanju, većina tvrtki izjasnilo se da od ove godine očekuju više nego 2020. godine. Iako je uzorkovano tek 7 posto tvrtki, dvije trećine uzorka tvrtki iz sektora plovila za razonodu, pokazuju rast u odnosu na prethodnu nautičku godinu.

Dok 41 posto ispitanika na istom uzorku tvrtki iz sektora dodatne opreme i motora izvještava o rastu, dok 49 posto stabilno posluje, no rezultate treba uzimati s rezervom zbog malog uzorka. Tvrtke iz sektora povezanim s nautičkim turizmom očekuju snažan rast, a pritom valja imati a umu da je iza njih jedna od najgorih godina u posljednjih 20 godina i da najbolje prognoze i dalje ne dosežu razine koje odgovaraju periodu prije pandemije.

Također valja imati na umu da je Italija jedna od pandemijom najpogođenijih zemalja u Europi, da je čitavu prošlu godinu imala na snazi strože mjere od onih u Hrvatskoj, te da je prva zemlja u EU koja se zatvorila još početkom prošle godine, kada se nije znalo gotovo ništa o virusu Covid-19.

Tako među uzorkovanim tvrtkama marina, luka i usluga njih 44 posto očekuju rast, a 50 posto očekuje stabilnost, dok 26 posto tvrtki u segmentu chartera očekuje rast, a njih polovina stabilnost. Segment superjahti je jedini koji je rastao i u Italiji bilježi najbolji rezultat od 2009. godine. Prema Boat International knjiga narudžbi  u svijetu sadrži 821 superjahtu za isporuku ove godine, od kojih 407 se odnosi na talijanska brodogradilišta, uz porast od 9 jedinica u odnosu na 2020. godinu, što odgovara rastu od 0,3 posto. Na ljestvici slijede Turska i Nizozemska sa 76, odnosno 74 narudžbe.

ro vision
Novosti

Mala elektrana u brodu

Dobintnik nagrade za Norveški brod godine, namjenjen za prijevoz žive ribe, u sebi ima pravu malu elektranu

Norveška ribogojilišta ulažu goleme novce u razvoj tehnologije koje bi trebalo zamijeniti klasično ribarenje i spriječiti izlov. Za obavljanje tih poslova trebaju im posebni radni brodovi od kojih je preko 100 napravljeno i u hrvatskim brodogradilištima.

Osim ideje održivosti i općenito visokog stupnja tranzicije na električni pogon u Norveškoj, ovi brodovi imaju dodatan razlog za ugradnjom električnih i hibridnih pogonskih sustava. Budući da ti brodovi prilaze bazenima sa živom ribom, bitno je da za pogon koriste električni pogon, kako ne bi zagadili ribogojilište i same ribe.

Ro Vision je najveći brod za prijevoz žive ribe. Brod dug  84,2 metra, dobitnik je prošlogodišnje nagrade za norveški brod godine, a izgradilo ga je norveško brodogradilište Larsnes Mek Verksted AS. U njega su ugrađena tri snažna Yanmarova 6EY22ALW dizel-generatora, te Siemensov sklop baterija kapaciteta 600 kW sati.

Te baterije kada su pune, sadrže dovoljno energije za elektro pogon broda, kao i funkcioniranje ostalih instrumenata i alata. Da bi baterije održavali napunjenima, za to su postavljena tri snažna Yanmar generatora, koji uglavnom ne trebaju raditi čitavo vrijeme istovremeno, već je dovoljno da brod koristi dva generatora, odnosno jedan kada se ne kreće.

Zbog sve obuhvatnijih ograničenja glede fosilnih goriva, brod je opremljen najsuvremenijim SCR katalizatorima i filterima, kako bi njegova emisija štetnih plinova bila čim manja. Predsjednik uprave brodogradilišta, Jarle Gunnarstein, kazao je da je ova brodska “elektrana” ekonomična, s malom emisijom štetnih plinova i dugim vijekom trajanja, što je najčešće ključan faktor odabira opreme njihovih klijenata i dizajnera.

yanmar dizel generator

Foto: Yanmar

28/12/20 - Auckland (NZL)
36th America’s Cup presented by Prada
PRADA Cup 2021 - Around Auckland
Auckland Lookout Point - Mount Eden
Novosti

Odgođen prvi vikend America’s Cupa

Jedriličari slijede sudbinu građana Aucklanda; njihovi dvoboji zakazani za slijedeći vikend su odgođeni

Makar ima jednu od najpovoljnijih epidemioloških situacija na svijetu novozelandska vlada je od nedjelje ujutro za područje Aucklanda uvela najstroži mogući lockdown u trajanju ne kraćem od sedam dana. Takvu odluku izazvala su tri slučaja pojave britanskog soja koronavirusa u južnom Aucklandu i naročito ponašanje jednog zaraženog studenta koji je umjesto da ostane u karanteni pohađao predavanja, odlazio vani jesti i trenirao u teretani. Poznati po brzom i sveobuhvatnom reagiranju na svaku pojavu zaraze čije su širenje uvijek do sada uspjeli efikasno spriječiti i ovaj put su reagirali strogim mjerama među koje spada i zabrana sportskih natjecanja koja uključuju i jedrenje, premda se ono odvija daleko od obale, a dvoboji Emirates New Zealanda i Prada Pirelli Luna Rossa timova se mogu odvijati bez prisustva gledatelja.

Radi toga su organizatori iz America’s Cup Eventa odgodili prvi vikend regata koje su se trebale održati u subotu 6. i nedjelju 7. ožujka. Svrha ove rane odluke je pružiti barem izvjesnu sigurnost u planiranju i pripremanju svih sudionikaovog događanja s obzirom na početni vikend. Ipak, pokušat će osigurati da natjecanja započnu i održe se čak i ako se lockdown najstrože treće razine nastavi.

Predsjednica America’s Cup Eventa, Tina Symmans, izjavila je: „ ACE će zatražiti izuzeće za regate prema ograničenjima razine 3 kako bi što više opcija ostalo otvoreno. Međutim, dvoboji se neće dogoditi barem prije  srijede, 10. ožujka. ” U međuvremenu, ACE će nastaviti blisko surađivati ​​s relevantnim vlastima tijekom sljedećih nekoliko dana kako se bude razvijala ova najnovija situacija s COVID-om.

“Moramo razumjeti sve vjerojatne scenarije kako bi se mogao uspostaviti ažurirani raspored regata, a istovremeno osigurati ispunjavanje regulatornih zahtjeva”, zaključio je Symmans. Predstavnici talijanskog i novozelandskog tima za sada nisu komentirali odgodu i nastavljaju s pripremama očekujući da bi se prvi dvoboji America’s Cupa mogli dogoditiu srijedu 10. ožujka.

152339866_5423568981001443_4233813619757925708_o 150526427_2121248084677251_3566192479164840247_n

 

Copyright_C_Delacy_2014-7262
Novosti

Bujan život pod platformama

Napuštene platforme za crpljenje plina i nafte kao temelj za stvaranje umjetnog koraljnog grebena

Sivi čelični nosači platformu Holly uzdižu 72 metra iznad površine Tihog oceana, samo nekoliko kilometara od obale Santa Barbare. Naftna oprema nad vodom je završila svoj radni vijek i izgleda beživotno i dosadno. Ispod površine slika je sasvim drugačija. Pod valovima koji se komešaju između postolja platforme, svoj novi dom pronašle su šarene ribe, rakovi, morske zvijezde i školjke. Okupljaju se na golemim čeličnim pilonima koji se protežu na više od 120 metara do dna oceana.

Diljem svijeta postoji preko 12 tisuća naftnih i plinskih platformi. Nakon što iscrpe svoje rezervoare s fosilnim gorivom ispod morskog dna, odnosno kada proizvode premalo goriva, postaju neisplative i nefunkcionalne. Veliko je pitanje što učiniti s tim velikim objektima kada prestanu služiti prvotnoj funkciji. Kako je u svijetu porast svijesti o ekološkom utjecaju ljudske vrste na planet, stručnjaci diljem svijeta su u potrazi da ublaže problem.

Tijekom pandemije koronavirusa u svijetu se dogodio značajan pad potražnje za fosilnim gorivom, a time su brojne bušotine postale dodatno neisplative. Vlade zemalja diljem svijeta nastoje ograničiti upotrebu fosilnih goriva upravo kako bi smanjili udio CO2 u atmosferi, pa je za očekivati da će u budućnosti biti sve više napuštenih bušotina, tako i onih na moru. Micanje tih velikih građevina pod vodom je vrlo skupo i posao uklanjanja je vrlo osjetljiv. Privremeno je rješenje jednostavno pustiti da te strukture pod morem nastave trunuti. Ipak postoji način da te stare naftne i plinske platforme postanu korisne ekološkom sustavu.

Pretvoreno preko 500 platformi

Izgleda da je podvodni dio naftnih platformi idealna struktura za razvoj koraljnih grebena između kojih sve vrvi od različitih vrsta riba i drugih morskih organizama. Platforma na otvorenom moru poput Holly, zapravo je jedno od najboljih ljudski stvorenih struktura za umjetno podmorsko stanište. Praksa pretvaranja bivših platformi za crpljenje fosilnih goriva u SAD-u postoji već gotovo 40 godina. 1984. godine je američki kongres potpisao National Fishing Enhancement Act, dokument kojim se želi poticati naftne kompanije da svoje disfunkcionalne platforme prenamijene u umjetne koraljne grebene.

Pet obalnih država u Meksičkom zaljevu, Alabama, Florida, Louisiana, Mississippi i Teksas imaju program “Rigs-to-reefs” u kojem je preko 500 naftnih platformi konvertirano u umjetne grebene. Kada naftne kompanije u ovim državama zatvaraju podmorske bušotine, dobro začepe otvore i zatim podvodni dio prepuštaju morskim organizmima. Daje im se mogućnost da u potpunosti uklone infrastrukturu ili da platformu konvertiraju u greben tako da odstrane gornji dio platforme. Taj program je povoljan i naftnim kompanijama jer je izvođenje podvodnih radova skupo i zahtjeva rad u opasnim uvjetima, pa im je u interesu ostaviti donji dio platforme u moru. Procijenjeno je da tako naftne kompanije uštede milijune dolara godišnje.

Umjesto toga, kompanije su obvezne uplatiti polovicu novca potrebnog za uklanjanje u fond za održavanje pomorskog konzervatorija i edukaciju. Zbog bujanja morskog života na tim područjima, bivše naftne platforme postaju top destinacije za ronjenje i sportski ribolov. Znanstvenice Emily Hazelwood i Amber Sparks koje se bave očuvanjem podmorja, nastoje istu praksu prenijeti i u druge dijelove svijeta. Stoga su 2014. godine osnovale organizaciju Blue Latitudes u Kaliforniji kako bi podigle svijest o prednostima takve pretvorbe infrastrukture prljave industrije u nešto što može oplemeniti život u divljini.

“Nastojimo pomoći široj javnosti da shvati kako konzervacija života u divljini nije uvijek spašavanje kitova”, kazala je Sparks za BBC, “postoje i drugi kutevi gledanja na kompleksnu ideju promjene funkcije naftnih platformi, a jedno od njih je prenamjena ljudskih građevina u umjetna staništa.” Hazelwood i Sparks su prenamijenile brojne platforme od Tajlanda do Zapadne Afrike, spašavajući pritom desetke podmorskih ekoloških sustava. Platforme na otvorenom moru su primjeri najproduktivnijih staništa riba u svijetu, prema biologu Miltonu Loveu koji preko 20 godina proučava riblje populacije oko naftnih i plinskih platformi u Kaliforniji. One u divljini pružaju hranu, sklonište od velikih predatora i sigurnu lokaciju za razmnožavanje.

Ribe ih doživljavaju kao dom

Za neke vrste, platforme su čak i bolji lokalitet od prirodnih koraljnih grebena, kaže Love za BBC. Piloni poput podvodnih tornjeva služe kao idealno mjesto za mriještenje i sazrijevanje malih larvi ribica. “Mnoge od njih samo plutaju, a htjele bi se negdje smjestiti, za što su 150 metara dugi piloni savršeni,” kaže Love.  Jedna od populacija koja je najviše iskoristila ovo stanište je Pacifički bodečnjak koja se inače nastanjuje uz obalu zapadne obale SAD-a i gotovo je izumrla zbog pretjeranog izlova. Područja oko bivših platformi sada vrvi tim vrstama, za koje Love kaže da nalaze i oko 400 tisuća mladih primjeraka te vrste oko samo jedne platforme. “Takav porast nismo primijetili kod prirodnih staništa, a ove brojke dovoljne su za repopulaciju odraslih primjeraka njihovih prirodnih staništa za oko 3 posto.”

Tim staništima dodatno ide u prilog pomorski zakon koji platforme automatski prepoznaje kao zaštićena područja zbog opasnosti od havarije. Na tim je mjestima zabranjeno i ribarenje. Chris Lowe, morski biolog s California State University, koji prati riblje populacije u Južnoj Kaliforniji od 2008. godine, kaže da postoje snažni dokazi da platforme privlače ribe. Za potrebe jedne studije, Lowe je postavio senzore za kretanje riba koje žive u područjima platformi, prije njihovog premještanja u prirodna staništa koja se nalaze oko 11 milja dalje i prati njihovo kretanje već preko dvije godine.

Pokazalo je da se četvrtina riba različitih vrsta vrlo brzo vraća na lokacije platformi, dok se druge vraćaju kada im je vrijeme za mriještenje. “Veća je bila izglednost vraćanja riba na lokacije platformi koje smatraju svojim ‘domom’ nego da završe negdje drugdje. Izgleda da im se zaista sviđa biti na lokaciji platformi, a čini se da ih ribe doživljavaju kao svoje stanište,” kazao je Lowe.

Kalifornijski otpor platformama

Jedan od razloga takvog ponašanja je što su platforme jedinstven lokalitet u otvorenim morima zbog svoje visine, što pruža ribama sklonište u dubokom moru i kada sazru, bez da moraju napuštati matični lokalitet. Obično ribe koje žive u plićinama napuštaju matična staništa kada potpuno sazru, te odlaze u dublje vode otvorenog mora. Ribe koje se nalaze oko platformi jednostavno odu dublje na lokaciji platforme, bez da “odlutaju” daleko, Lowe dodaje. Kalifornija je također donijela zakon kojim omogućuje konverziju platformi poput onih u Meksičkom zaljevu 2010. godine, ali do danas niti jedna nije konvertirana. To bi se moglo promijeniti u ovom desetljeću jer 8 od 27 platformi više nisu operativne i nekoliko će ih još biti zatvoreno u narednih nekoliko godina.

Sparks iz Blue Latitudes kaže da je izazov nagovoriti građane Kalifornije “jer su oni jedni od najzelenijih ljudi,” pa imaju velike predrasude prema platformama za crpljenje nafte i plina u oceanu. Kalifornija je inače jedna od najambicioznijih država SAD-a glede ciljeva smanjenja zagađenja atmosfere. Do 2030. planiraju smanjiti emisiju štetnih plinova za 40 posto u usporedbi s 1990. godinom te je donesen zakon da sva električna struja mora biti iz izvora koji ne proizvode CO2 do 2045. godine.

Stoga i ne čudi da se građani Kalifornije strahovito protive platformama, a mnogi od njih žele i da pogled s obale ne sadrži obrise tih građevina, kaže Kristen Hislop, konzervatorica mora iz Environmental Defense Center, organizacije s bazom u regiji Santa Barbara gdje se nalazi 20 platformi. Nije  teško shvatiti njihovu odbojnost usmjerenu prema platformama. Vađenje i sagorijevanje fosilnih goriva uključujući naftu i plin su veliki čimbenici u borbi s klimatskim promjenama. Tijekom 2019. godine, plin je činio 21 posto, a nafta 34 posto ukupne svjetske emisije CO2 od svih goriva, a značajan udio goriva dolazi upravo s naftnih platformi poput ovih.

Protivljenje nije samo simbolično. Protivnici te ideje ističu kako će program samo dodatno potaknuti naftne kompanije da dodatno ulažu u tu vrstu crpljenja goriva jer ih rješavaju troška uklanjanja, ističe Hislop, tako da se rasprava o tome što učiniti s disfunkcionalnim platformama nastavlja. Ipak, Blue Latitudes s druge strane ističe kako njihov program nije neka vrsta nagrade zagađivačima, već način da se očuvaju staništa i pružanje alternative kompletnom micanju platformi. Ako se kalifornijske platforme u potpunosti uklone, to će rezultirati gubitkom 27 vrlo snažnih i značajnih lokaliteta s bujnim ekološkim sustavom. Neki od tih platformi više su od primjerice Eiffelovog tornja. Platforma Harmony u kanalu Santa Barbare visoka je 365 metara pod morem. Kalifornijske platforme su jedne od najvećih platformi u svijetu dodaje Hazelwood, te kaže kako se pod površinom uopće ne može vidjeti cijevi od kojih je napravljena, jer su u potpunosti prekrivene organizmima.

Foto: C. Delacy / R2R

antares 11
Novosti

Manji pad od očekivanog

Nakon pretrpljenog hakerskog napada, francuski brodograditelj Beneteau izvjestio o dobrim rezultatima pandemijske godine

Jedan od najvećih svjetskih brodograditelja, francuska grupa Beneteau je prošlog tjedna pretrpjela hakerski napad. Odmah nakon napada ugasili su sve informacijske sustave, pa je dio proizvodnje u Francuskoj privremeno usporen i djelomično obustavljen. Nakon napada izvijestili su da su poduzeli jake mjere sigurnosti uz pomoć vlastitih i vanjskih IT stručnjaka, te je danas nastavljen rad u punom pogonu.

Beneteau je danas izvijestio kako je sustav ponovo stabilan, a pritom je najavljeno i da će sredinom ožujka detaljno izvijestiti o napadu. Osim napada, Beneteau je istovremeno objavio kako su prihodi za prošlu godinu premašili njihova očekivanja, odnosno da je pad bio blaži od prognoziranog.

Najveći pad, od 71 posto bilježe u zadnja dva mjeseca 2020. godine u segmentu flota, što je i očekivano zbog izuzetno nepovoljne godine za charter tvrtke, koje zbog gubitka većeg dijela sezone prošle godine sada posluju s onime što imaju, bez širenja ponude. Rast je zabilježen u prodaji pojedinačnih brodova u Europi, dok je blagi pad zabilježen u Americi i ostalim regijama, ali također manje nego li je prognozirano.

Na period od 16 mjeseci situacija nije toliko loša, gdje se pad prodaje bilježi u rasponu od 12 do 19 posto u svim segmentima, što je i dalje manje od predviđenog pada. Najavljeno je da će sredinom idućeg mjeseca objaviti i prognozu za period do kraja ove godine. Neočekivani rezultat u pandemijskoj godini Beneteau objašnjava trendu povećane potražnje za tipovima brodica s vanbrodskim motorima.

Taj trend je postojao i prije pandemije, a tijekom 2020. godine je dodatno pojačan zbog promjene načina provođenja dokolice, a kupci su u potrazi za alternativom klasičnom turizmu. Beneteau je u prošle godine u pravom trenutku predstavio novu liniju Antaresa, što je svakako doprinijelo financijskom rezultatu.

Naravno, brojke bi izgledale sasvim drugačije da nije bilo pandemije, no ostaje nam vidjeti koji su konačni rezultati bilance, jer rashodovna strana će kazati kako grupa stoji. Budući da je digitalizacija prošle godine strahovito ubrzana u cijelom svijetu, kada se podvuče račun, brojka bi mogla biti povoljna za grupaciju.

 

samantha davies web
Novosti

Iscrtala srce u moru

Sam Davies završila rutu Vendee Globea pa iscrtala veliko srce na moru ispred Les Sables-d’Olonne dok čeka plimu

Samantha Davies jedri u ime Initiatives Coeur, zaklade koja prikuplja novac za liječenje djece sa srčanim bolestima. Logo zaklade sadrži srce, a jedriličarka je ovim potezom zaokružila kampanju tijekom plovidbe oko svijeta.

Srčana jedriličarka nema sreće s Vendee Globe regatom. Nakon 4. mjesta na Vendee Globeu 2008. godine, tijekom drugog pokušaja 2012. je ostala bez jarbola i morala prekinuti regatu. Ove godine je njena IMOCA 60 nakon prelaska Atlantskog oceana pretrpjela veliku štetu na kobilici, te je bila primorana napustiti regatu, a nakon popravka odlučila je nastaviti rutu.

Prošlo je 109 dana od starta solo regate oko svijeta Vendee Globe, a još uvijek se iščekuje dolazak posljednjih dvoje natjecatelja, Alexiae Barier i Arija Huusela. Rutu Vendee Globea sinoć je dovršila i Samantha Davies. Do cilja je stigla nakon 23. skipera Manuela Cousina, no rezultat joj se neće priznati, zbog pristajanja u Cape Townu radi popravka.

Skiperi ove regate dijele se na dvije skupine, na one koji jedre da bi stigli prvi u cilj i na one koji su tu zbog jedrenja i slanja poruke, sponzoriranja plemenitih akcija, podizanja svijesti o pojedinim problemima društva i ekologije, ili pak provode znanstvena istraživanja tijekom navigacije oko svijeta.

Samantha Davies spada u obje kategorije. U preko 25 prekooceanskih regata koje je do sad jedrila Davies postiže dobre rezultate, a od 2017. godine zastupa Initiatives Coeur. Kao dijete je bila posvojena iz Engleske u Francusku, a danas ima sina i zaručena je za francuskog jedriličara Romaina Attanasia.

Jedri u ime zaklade Initiatives Coeur koja prikuplja financijska sredstva za djecu sa srčanim bolestima. Za svakog novog pratitelja na Facebooku i Instagramu, sponzori zaklade doniraju po jedan euro. Davies je i ponosna vlasnica diplome inženjerstva mehanike St John’s College, Cambridge.

Pelagic-77_Vinson_of_Antarctica_Launch-at-KM-Yachtbuilders-2021-02-22-1
Novosti

Porinuta polarna Pelagic 77

U Nizozemskoj je porinut rijedak primjerak velike aluminijske jedrilice za polarna istraživanja dvanaesteročlane posade, s dva karbonska jarbola

Početkom tjedna u Makkumu, na sjeveru Nizozemske, porinuta je nova ekspedicijska jedrilica Pelagic 77. Ovo nije svakodnevna jedrilica već gotovo 24 m duga aluminijska jahta, istisnine 49 tona, s dva jarbola napravljena za ekspedicije u najudaljenije krajeve svijeta. Nakon porinuća, krstili su je u “Vinson of Antarctica” prema najvišoj planini kontinenta Antarktike, te na nju postavili dva velika karbonska jarbola.

Gradnja u brodogradilištu KM Yachtbuilders je započela početkom ljeta 2019., a radovi će se na njoj nastaviti još 10-ak dana prije nego pođe na testiranje. Probnu plovidbu u teškim uvjetima trebala bi napraviti preko Sjevernog mora do Norveške. Nakon ljeta, posada planira njome otići u Južnu Ameriku, s ciljem u Puerto Williams u Čileu, najjužnijoj stalno-nastanjenoj točki na svijetu.

Vlasnik je čileanski poduzetnik i pustolov Nicolás Ibáñez Scott. Dizajnirao ju je Tony Castro u suradnji s poznatim jedriličarom i piscem te predstavnikom Pelagic Yachts Chartera, Skipom Novakom, koji zbog pandemijskih mjera nisu mogli prisustvovati porinuću. Konstrukcijski inženjer MCM Newporta koji je radio na Pelagic 77, Peter Wilson kazao je da je bio veoma počašćen kada mu je 2018. godine stigao upit hoće li graditi jedrilicu u timu s Novakom, Castrom i KMY.

Novak je povodom porinuća kazao da je Vinson of Antarctica nasljednica Pelagic Australis, napravljena za ekspedicije na visokim stupnjevima zemljine širine, što znači da je potrebna izuzetna autonomnost, praktičnost i lakoća upravljanja. Vodili su se “Pelagic filozofijom” koju su primjenjivali i na dosadašnjim Pelagic jedrilicama, a sastoji se od jednostavnih sistema koji se mogu lako održavati i na najudaljenijim područjima bez potrebe za intervencijom stručnjaka.

Ovaj jedrenjak, kako ga još možemo zvati, ima centralni poluzatvoreni kokpit, fiksnu kolumbu, s modernim detaljima u dizajnu i gradnji. Umjesto aluminijskih jarbola kakvi su se do sad ugrađivali na ovakav tip jedrilica, Vinson of Antarctica ima karbonske jarbole. Svi sistemi poput vinčeva i rolera mogu se ručno natezati. Za pogon ima instalirana dva Yanmarova dizelska motora ukupne snage 150 ks.

Centralno mjesto je velika pilotska kabina, a prostranost je i unutrašnjosti gdje su svi prostori napravljeni da budu komotni i praktični. U prednjem dijelu unutrašnjosti smješteno je 6 kabina s dvostrukim ležajevima i dvije zajedničke kupaonice. Stil uređenja unutrašnjosti je svijetli namještaj napravljen od bambusovog drveta. Namjena joj je za korištenje u charteru iz matične luke u Puerto Williams, kao i za privatne svrhe vlasnika.

Ovaj tip gradnje je rijedak, ali linije trupa tipične za gradnju istraživačkih jedrilica danas sve češće možemo vidjeti u kategoriji bluewater cruiser, tipu jedrilica koje su nekad definirale velike krstaše. Tako je nagradu European Yacht of the Year 2021 u kategoriji bluewater cruiser dobila Boreal 47.2. Ta je jedrilica ipak neusporediva po namjeni i procesu gradnje, puno manja od Pelagic 77-ice, s daleko većim naglaskom na udobnost i izgled završnih radova, no zbog linija i materijala podsjeća na istraživačke tip.

U nastavku pogledajte veliku fotogaleriju u kojoj je zabilježen proces gradnje Pelagic 77 sa sklapanjem dijelova, modularnih kabina, slaganja aluminijske superstrukture i izrade namješataja, završne obrade, te porinuća.

Pelagic_77_KMY_Aluminium_Sailing_Yacht_Construction_12
Pelagic_77_KMY_Aluminium_Sailing_Yacht_Construction_16
Pelagic_77_KMY_Aluminium_Sailing_Yacht_Construction_10
Pelagic_77_KMY_Aluminium_Sailing_Yacht_Construction_11
Pelagic_77_KMY_Aluminium_Sailing_Yacht_Interior_8
Pelagic_77_KMY_Aluminium_Sailing_Yacht_Interior_10-1
Pelagic_77_KMY_Aluminium_Sailing_Yacht_Interior_15
Pelagic_77_KMY_Aluminium_Sailing_Yacht_Interior_13
Pelagic_77_KMY_Aluminium_Sailing_Yacht_Interior_11
Pelagic_77_KMY_Aluminium_Sailing_Yacht_Interior_28
Pelagic_77_KMY_Aluminium_Sailing_Yacht_Interior_29
Pelagic_77_KMY_Aluminium_Sailing_Yacht_Interior_27
Pelagic_77_KMY_Aluminium_Sailing_Yacht_Construction_48
Pelagic_77_KMY_Aluminium_Sailing_Yacht_Construction_26
Pelagic_77_KMY_Aluminium_Sailing_Yacht_Exterior_9
Pelagic_77_KMY_Aluminium_Sailing_Yacht_Construction_51
created by dji camera
Pelagic-77_Vinson_of_Antarctica_Launch-at-KM-Yachtbuilders-2021-02-22-1
Pelagic 77_Vinson_of_Antarctica_Launch at KM Yachtbuilders 2021 02 22 (3)
Pelagic-77_Vinson_of_Antarctica_Launch-at-KM-Yachtbuilders-2021-02-22-2
Pelagic 77_Vinson_of_Antarctica_Launch at KM Yachtbuilders 2021 02 22 (4)

Piše: Teo Marević
Foto: Guy Fleury – KMY /Pablo de Pastors

 

elan za web
Novosti

Elan i Oceanvolt u partnerstvu

Slovensko brodogradilište najavilo ponudu elektro pogona za sve modele u partnerstvu s Oceanvoltom

Elan Yachts je u prošlosti napravio nekoliko ugradnji električnog pogona na svoje modele u suradnji s Torqeedo i Tema elektromotorima. Jučer je objavljeno kako su potpisali partnerski ugovor s jednim od najjačih imena kada je riječ o elektro pogonu, tvrtkom Oceanvolt. Elektro pogon je svjetski trend koji se kao i mnoge stvari iz svijeta automobilističke industrije prelio na nautičku, pa se sve više proizvođača motora s unutarnjim sagorijevanjem okreće hibridnim i elektro pogonima.

Tim više što je posljednjih godina ostvaren veliki napredak u efikasnosti takvog pogona, a praksa je pokazala da je ugradnja elektro pogona na tipove brodica poput motornih katamarana s velikom površinom solarnih panela itekako funkcionalno, a slična je situacija i kod ugradnje elektro pogona u jedrilice za rekreativnu plovidbu.

Jedrilice su specifične po tome što ipak većinu plovidbe za pogon koriste jedra, dok motore pale kod isplovljavanja, uplovljavanja i u uvjetima nedostatka vjetra. Dodatna je pogodnost kod jedrilica što prilikom jedrenja, već pri brzini od 5 čvorova mogu generirati električnu energiju pomoću elektro motora, koji u tom slučaju služe kao hidrogeneratori.

Dodatan izvor energije mogu ostvariti postavljanjem solarnih panela, koje je danas moguće montirati, uz klasična postolja za panele, na palubu po kojima se istovremeno može i hodati, zatim na jedra ili koristiti savitljive solarne panele koji se mogu raširiti i zarolati nakon upotrebe. Također uvijek je moguće koristiti mali mobilni ili fiksni generator na tekuće gorivo, koji dodatno povećava domet. Elan je ovim ugovorom napravio veliki korak prema najmodernijem trendu u brodogradnji jedrilica, a Oceanvolt je dobio partnera koji se već dokazao u ugradnji takvog pogona.

beaucoup-de-vent-et-des-temperatures-r-1600-900
Novosti

Vendée Globe u 50 min filma

Još nisu svi skiperi u cilju, a organizatori solo regate oko svijeta su pripremili sjajnu rekapitulaciju

Jedna od najuzbudljivijih regata Vendée Globe 2020-2021 je pri kraju. Dvoje skipera, Alexia Barier i Ari Huusela još su na pučini i trebali bi stići u cilj za otprilike tjedan dana. Ostali solo skiperi su u dva i pol mjeseca jedrenja u smjeru zapad-istok još jednom dokazali da je zemlja okrugla. Iako Vendée Globe još uvijek nije u potpunosti gotov, organizatori su složili 52-minutni filmić o iskustvima jedriličara na regati usred strašnih nevremena, ledenih temperatura, brojnih kvarova i uzbudljivih obrata u finalu regate.

U njemu skiperi govore o svom iskustvu, uz snimke s broda koje smo imali prilike gledati gotovo u realnom vremenu, zahvaljujući satelitskoj komunikaciji. Čitavo vrijeme su skiperi komunicirali sa svojim timovima, obiteljima ali i javnosti, šaljući fotografije i video snimke nevjerojatnih prizora sa svjetskih oceana. Toplo preporučujemo da pogledate filmić.

jassmine 3
Novosti

Najmlađa žena preveslala Atlantik

21-godišnja Brtianka najmlađa je žena koja je sama preveslala Atlantski ocean, u sklopu veslačke regate Atlantic Challenge

Jasmine Harrison je 21-godišnja instruktorica plivanja i konobarica sa sjeveroistoka Engleske, a od jučer je i najmlađa žena koja je sama preveslala preko Atlantskog oceana. Za ovaj izniman pothvat bilo joj je potrebno 70 dana, 3 sata i 48 minuta, a ukupno je prevalila 3 tisuće milja od Kanarskih otoka do Antigve i Barbude, u sklopu Talisker Whisky Atlantic Challenge.

Riječ je o prekooceanskoj veslačkoj regati koja se održava nepravilno od 1997. godine. Harrison je jedna od ukupno 18 žena koje su ikada uspješno preveslale Atlantski ocean same. Ekspedicija zahtjeva da dnevno zavesla oko 20 tisuća puta i tako prevali oko 60 milja tijekom 12 satnog veslanja na dan s kratkim pauzama za predah, objed i higijenu.

Nije se striktno držala ritma, već je veslala kako je osjećala, pa za kišovitog vremena, radije provodila u kabini nego veslajući. Kazala je da obično ljudi u takvim pothvatima jedu pomno odabrane porcije hrane s pažljivo biranim nutritivnim sadržajem, “a ja sam pojela oko 40 kilograma čokolade”.

Prelazak nije bio jednostavan. Njen 250 kg težak čamac Argo dva puta se prevrnuo pod udarima velikih valova, a pri padu je drugi puta ozlijedila ručni zglob, a za dlaku je izbjegla i havariju kada se skoro sudarila s brodom za naftne bušotine. Osim teških trenutaka, ima i onih lijepih. Vidjela je nekoliko kitova, prugastog marlina, kostoroge, nevjerojatne prizore oceana, a u zadnjem dijelu prelaska ispratilo jato Rissovih dupina koji su plivali satima uz Harrison. Po dolasku, Harrison je kazala da bi voljela ponovo veslati, ali bi isto tako dala priliku drugima da se natječu umjesto nje.

Jedna od dobrotvornih akcija koju je zastupala tijekom veslanja i za što je prikupljala novac je Blue Marine Foundation, organizacija koja se bori protiv pretjeranog ribolova, kao i za ShelterBox, pokret koji je osmislio kutije pomoći obiteljima koje su ostale bez domova u prirodnim katastrofama.

jassmine 9
jassmine 4
jassmine 7
jassmine 3
jassmine 6
jassmine 8
jassmine 5
jassmine 2
jassmine 1

Piše: Teo Marević
Foto: Facebook Atlantic Challenge

scania
Novosti

Novi smjer razvoja i novo ime

Poznati proizvođač dizelskih motora Scania mijenja ime sukladno promjeni smjera razvoja

Scania Engines provodi rebranding tvrtke i mijenja ime u Scania Power Solutions, koje bi trebalo bolje odraziti širinu njihova djelovanja budući da proizvode motore za brodove, industriju i generatore električne energije šire ponude. Promjena dolazi u trenutku kada Scania radi velike korake s trendom, ka elektrifikaciji.

Prvi čovjek Power Solutions for Scania Ltd. u Velikoj Britaniji, David Bamber, kazao je da se sada približavaju trenutku kada će sa svojim klijentima podijeliti novosti o elektrifikaciji njihovih motora, te navodi primjer hibridnih marine Scania motora, te napredak u apliciranju električnih industrijskih motora i generatora energije.

Odabrali su zaokret u smjeru razvoja, proširiti ponudu proizvoda, te će svoj portfolio dodatno proširiti rješenjima i aplikacijama za nova polja. Motori Scania slove za izdržljive i dugotrajne, s dobrom iskoristivosti goriva i jednostavnim održavanjem. Također su popularni među proizvođačima generatora, za dizel-generatorske sklopove koji se danas primjenjuju za brojne potrebe.

Foto: Scania Power Solutions

venecija
Novosti

E-regata u Veneciji

Venecija je jedna od lijepših lokacija za održavanje nautičkog sajma, a program drugačiji od klasičnog sajma

Venice Boat Show je prvi put organziran 2019. godine, da bi svoje drugo izdanje morao otkazati zbog pandemije. Bio je među prvim europskim sajmovima koji su se morali otkazati u potpuno neizvjesnoj situaciji kod uvođenja prvog lockdowna. Za 2020. godinu bio je najavljivan sadržaj kakav još nismo imali prilike gledati na sajmovima, a naglasak sajma stavljen je na održivost i ekologiju. Program su zatim dodatno uobličili, da bi ove godine izašli s još pripremljenijim sajmom posvećenom održivoj nautici.

Venecija je neslužbeni grad-simbol globalnog zatopljenja, koja bi se zbog podizanja razine mora, mogla naći u velikom problemu. Iz tog razloga, domaćini i organizatori sajma su dobro prihvatili inicijativu za transformaciju Venecije u smjeru održivosti do 2028. godine. Sajam je stoga pripremio posebno “e-selo” gdje će biti raspoređeni proizvođači električnog pogona, elektromotora, baterija, solarnih panela, vodo i vjetro generatora, kao i ostalih dijelova električnih sklopova.

E-regata i održivost

Uz sajam na doku Arsenal, znakovitom mjestu za Veneciju i njenu povijesnu baštinu, dio kanala u gradu bit će rezervirano za regatu električnih plovila svih vrsta. E-regata je nešto što ćemo ubuduće viđati sve češće, a Venecija nam je najbliža lokacija za održavanje te vrste regate, koja je više revijalnog nego natjecateljskog karaktera.

Osim toga, drugu godinu za redom objavljen je i natječaj za projekte ili dizajn brodova na koje se mogu javiti profesionalci, studenti ili amateri, kao pojedinci ili grupe. Dok je lani bio zadatak napraviti bilo kakav brod od bilo kojeg materijala, ove je godine ta ideja usmjerena prema održivosti, te mora ispunjavati kriterij maksimalne duljine do 24 metra, te biti namijenjena za prijevoz robe ili putnika u unutarnjim vodama.

Projekt je pod sponzorstvom Fondazione Musei Civici di Venezia, Grada Venecije i Vela spa, a prijavljene radove za izložbu bira stručni tim koje postavio gradonačelnik Venecije. Radovi će biti izloženi tijekom trajanja sajma od 29. svibnja, do 6. lipnja 2021., uz moguće produljenje u lipnju. Ovogodišnje, drugo izdanje Venice Boat Show raspolaže s 50 tisuća kvadratnih metara izložbenog bazena, 30 tisuća kvadratnih metara vanjskog izložbenog prostora, te još 10 tisuća kvadrata zatvorenih paviljona.

Salone Nautico Venezia 27

ICE konfer
Novosti

Digitalni sajam za čarteraše

Prednost B2B vrste sajma je što se poslovi mogu dogovarati i virtualno

Yachtmaster Grupa organizira još jedno virtualno izdanje International Charter Expo, koje će se održati od 27. do 29. travnja. Virtualni model održavanja sajma je u okolnostima pandemije koronavirusa jedini oblik sajmovanja bez mjera i ograničenja, a prvi virtualni ICE održao se u studenom 2020., s pozitivnim reakcijama i dobrim odazivom.

Prvi B2B charter sajam godinama se održavao u Hrvatskoj, te je postepeno rastao, da bi 2019. godine preselio adresu iz Zagreba u Beč. Ove godine, planove im je poremetila pandemija, ali je organizator ponudio virtualnu verziju B2B sajma, koji uz 3D animaciju prostora sajmišta i virtualnih soba za sastanke, olakšava doživljaj sajma.

Lani su zbog pandemije otkazani gotovo svi nautički sajmovi u svijetu. Iako su postojale opravdane nade da će 2021. Nijemci održati poznati Boot u Düsseldorfu, taj, kao niti brojni drugi sajmovi se neće održati. Istovremeno su digitalne inačice preuzele glavnu riječ, što za prezentaciju novih plovila i nije neka sreća, dok za dogovaranje poslova i nije tako loša zamjena. Međutim, sastanci se između charter tvrtki, agenata, agencija i drugih dionika, čitavo vrijeme održavaju na manje više isti način, putem Zooma ili neke druge aplikacije.

Ipak, ističemo da situacija u nautičkoj industriji nije ni blizu dramatična kako ju najavljuje ICE u naslovu objave za medije “sajam za spas nautičke industrije”. Štoviše, nautička industrija je jedna od rijetkih koja stoji vrlo stabilno i čvrsto, a svjetski je trend porast prodaje u svim segmentima te industrije.

Zbog pandemije su najveću štetu pretrpjeli izletnički brodovi, kruzeri i charter industrija koja je imala izvrstan booking, a rezultat bi bio još bolji da im sezonu nije naglo prekinulo ishitreno i neselektivno zatvaranje krajem kolovoza. Od predstojeće sezone, prema postojećim modelima, očekuje su rezultat koji će biti u najgorem scenariju ponovljeni prošlogodišnji, dok bi u realnijoj prognozi nautički charter ipak trebao ostvariti 15-ak do 20 posto veće prihode nego lani.

ICE DESKTOP ICE MMK ICE Sail Croatia

weymouth-1889955_1920
Novosti

Kako to rade Britanci

Velika Britanija ima jednu od najrazvijenijih nautičkih industrija u svijetu, a podrška njihova udruženja British Marine se ističe po mnogočemu.

U siječnju je British Marine organizirao prvi Digital Networking Event, besplatni virtualni događaj u kojem dionici, članovi udruženja mogu besplatno stupati u kontakt s drugim predstavnicima tvrtki iz industrije. Nakon uspješnog virtualnog događaja u siječnju, za utorak 23. veljače je zakazan još jedan takav događaj, no ovaj puta da bi potaknuli još više ostvarivanja kontakata, svaki dionik koji uključi još jednog kolegu, ulazi u nagradnu igru za osvajanje poklon bona u vrijednosti 50 britanskih funti.

Ovaj puta riječ je o virtualnom događaju, no proteklih godina, naročito u ključnim trenucima kod lobiranja za nautiku u pred-brexit i post-brexit periodima, British Marine se istaknuo kao nevladino tijelo koje se čvrsto zalaže za branšu. Kada je stigla vijest da se poznati nautički sajam u Southamptonu neće održati zbog mjera za suzbijanje pandemije Covid-19, British Marine je u roku od tjedan dana ponudio besplatni mali, butik sajam s prethodnom najavom dolaska posjetitelja na štand ili plovilo.

Među prvima su u svijetu koji objavljuju kvartalne, polugodišnje i godišnje podatke potrebne za planiranje razvoja tvrtki u nautičkoj industriji i povezanim poslovima. O odnosu Velike Britanije prema jedrenju i nautici redovito pišemo, a u aktualnom broju Mora možete pročitati kako se odnose  prema stvaranju novih generacija školovanih profesionalaca i rekreativaca u nautici. British Marine je organizacija na koju bi se trebalo ugledati po mnogo čemu, strukovna udruženja, ne samo u nautici, već i u drugim industrijama.

Piše: Teo Marević
Foto: Pixabay / Kathryn19

21/02/21 - Auckland (NZL)
36th America’s Cup presented by Prada
PRADA Cup 2021 - Final Day 4
Luna Rossa Prada Pirelli Team receive PRADA Cup Trophy
Novosti

Talijani izazivači!

Novozelanđani će braniti America’s Cup protiv Talijana koji su do nogu potukli Britance u finalu Prada Cupa

Pobijedivši u finalu serije Prada Cupa 7-1 Ineos Team UK-a talijanski sindikat stekao je pravo izazova Kiwija na regatama America’s Cupa idućeg mjeseca. Luna Rossa je nakon prve današnje regate trebala dobiti samo još jednu utrku umeču kako bi ovjerila kartu izazivača. Predvođeni Jimmyem Spithillom učinili su to na dosad najimpresivniji način. Ranije tijekom dana, posada Luna Rosse pokazala je snagu i brzinu, nesumnjivo veću od suparnika u uvjetima slabog i umjerenog vjetra, kad je nakon prosječnog starta u prvoj regati brzo prešla u vodstvo i bez problema prošla ciljem 1 minutu i 45 sekundi ispred protivnika.

Suočeni s eliminacijom, Ineos Team UK s Ben Ansliem na kormilu agresivno je krenuo u napad unutar startne procedure i prisilio Luna Rossu da rano prijeđe preko startne crte. To je Talijane penaliziralo sa 50 metara i mnogi su gledajući taj start bili uvjereni da će se ponoviti jučerašnja druga regata koju su nakon boljeg starta dobili Britanci.

U tom času obje posade su odabrale suprotne strane regatnog polja a nakon što su odradili penal izgledalo je da su Talijani uz uputu kormilara Jimmyja Spithilla “idemo, dečki, idemo” stisnuli neki turbo potisak na svom brodu, ubrzali i već nakon slijedećeg križanja na polovici prve stranice prešli u vodstvo i imali 12 sekundi prednosti na prvim vratima. Prednost se održavala u jedrenju niz vjetar, prije nego što su je povećali na 34 sekunde na trećoj dionici. Dalje su jedrili na sigurno, ništa ne riskirajući i zaključili pobjedu sa 56 sekundi prednosti kako bi stavili točku na impresivnu seriju. “Ovo je sjajan dan za nas, sjajan dan za Luna Rossu i sjajan dan za Italiju”, rekao je su-kormilar Francesco Bruni nakon završetka osme regate i podizanja pehara Prada Cupa.

Tijekom dosadašnje kampanje, Luna Rossa je je jedrila sve bolje i bolje, pokazujući kako im je sve ugodnije na svojem AC75 i kako iz dana u dan izvlaće najbolje iz plovila na regatnom polju. To bi se možda moglo pripisati činjenici da su se natjecali u najvećem broju regata od bilo kojeg sindikata – jedreći devet regata u seriji protiv American Magica koje su Britanci dobili u samo šest – ali Luna Rossa se iz dana u dan se popravljala u uspredbi sa svojim prvim regatamaSvjetskog prvenstva održanog prošlog prosinca na kojem su sudjelovali i dominirali Novozelanđani. To bi im uz agresivnost i nesumnjivu lidersku ulogu Jimmya Spithilla nabrušenog na osvetu Kiwijima mogla biti dobitna karta u America’s Cupu koji započinje 6. ožujka.

Tako će se za dva tjedna nakon punu dvadeset i jednu godinu na regatnim poljima Hauraki Gulfa opet suočiti Novozelanđani i Talijani. Ali bit će to jedan posve novi America’s Cup.

Koga zanima sve što se danas događalo na drugoj strani svijeta, evo poveznica.

safe_image.php