Novosti

Novi Baltic 80 Custom

Finsko brodogradilište gradi novu performansnu jedrilicu za krstarenje dugu 80 stopa, jednostavnog flush deck dizajna

Baltic Yachts poznat je po gradnji velikih primjeraka jedrilica, custom i semi-custom modela, uvođenju raznih noviteta u dizajn i opremu jedrilica. Na nedavno održanom Mets-u u Amsterdamu najavljena je gradnja novog Baltic 80 Custom, jedrilice za brzo offshore jedrenje i konkurentno jedrenje maxi krstaša.

Za dizajn je angažiran nautički studio Judel/Vrolijk & co., zaslužni za brojne poznate modele i custom jedrilice od serijskih Hanse i Dehler jedrilica, desetke dizajna za Baltic Yachts, do mnoštva one-off malih i maxi regatnih, krstaša za privatne naručitelje ili brodogradilišta. Naručitelj novog 80 Custom je anonimni „iskusni jahtaš“ koji do sada nije gradio s Balticom, navodi brodogradilište u priopćenju. Baltic 80 Custom će biti multi funkcionalna jahta sposobna za brzo offshore krstarenje i konkurentno regatavanje.

Izvršni dopredsjednik uprave brodogradilišta, Henry Hawkins kazao je da je ovaj model posebno uglađena i sportskog izgleda, te se može opisati kao nova generacija u kategoriji o 80 stopa, što je u posljednje vrijeme atraktivna veličina njihovih klijenata. „Puno truda uloženo je u dizajn s ciljem da napravimo izuzetnu performansnu cruiser-racer jedrilicu.“

baltic custom 80

Što se tiče karakteristika dizajna ističe se obrnuti kut krme s maksimalnom širinom u razini kuverte, koja se proteže od sredine prema samoj krmi. Dizajnirana je s parom listova kormila, kobilicom koja se može podizati i konvencionalnim motornim pogonom sa sklopivim propelerom. U krmi će imati veliku garažu za pospremanje Williams 395 tendera s jet pogonom.

U cruising modu, dizajnirana je za jednostavno jedrenje sa self-tacking sustavom za flok na maksimalno širokoj vodilici od jedne do druge strane. Detaljni plan jedrilja još nije dovršen, ali je poznato da će biti opremljena s in-boom furling sustavom. Također, u priopćenju navode da će kokpit biti zaštićen vjetrobranskim staklom i manjim pokrovom koji će se moći sklopiti, te biminijem.

Unutrašnjost je predviđena za udobni smještaj do šest gostiju u tri duple kabine, s dodatnom kabinom za dvočlanu posadu. Dizajn interijera radit će kućni dizajnerski tim Baltic Yachts. Što se tiče tehnologije gradnje, za sad je poznato da će biti građena od „naprednih kompozitnih materijala“ korištenjem tehnologije pre-preg SPRINT s jezgrom od pjene. Gradnja počinje u siječnju 2023., te se očekuje da će porinuće biti na ljeto 2024. godine. S obzirom da smo od Baltic Yachtsa navikli gledati brojne inovacije u dizajnu, za očekivati je da će i na ovoj biti ugodnih iznenađenja.

Tehnički podaci:

Isporuka:                           2024.
Dužina preko svega:       23.99 m
Dužina vodene linije       22.96 m
Širina:                                 6.27 m
Gaz:                                    3.50/5.30 m
Navalna arhitektura
/ dizajn eksterijera:        judel/vrolijk & co
Dizajn interijera:             Baltic Yachts

Foto: Baltic Yachts

Novosti

Budućnost je na struju, ali do tad…

Prilikom posjete vodstva Yamaha Marine Europe u Zagrebu razgovarali smo o konkurentnosti, ulaganjima, te istovremenom rastu segmenta malih i velikih motora, novim modelima i elektropogonu

Yamaha je neupitno jedan od vodećih brendova izvanbrodskih motora u svijetu, a vodstvo je svjesno da konkurencija ne spava, te da neprestano trebaju ulagati u razvoj proizvoda, kao i u važnost odnosa prema klijentima kako bi zadržali tu poziciju. Stoga, da bi bolje shvatili specifičnosti pojedinih tržišta na kojima su prisutni moraju pažljivo planirati buduće korake. S tom misijom, direktor marine divizije Yamaha Marine Europe, Jan Koopmans i prodajni koordinator Romain Vicquery obišli su dio servisne mreže i neke hrvatske brodograditelje, te se ugodno iznendili. Nakon jučerašnjih intenzivnih obilazaka zaključili su kako nisu bili u potpunosti svjesni nekih trendova na Jadranu poput rasta segmenta brzih RIB brodica za prijevoz putnika do udaljenih otoka, kao ni potencijala tržišta najveće čarteraške flote i trendova u tom segmentu.

Koopmans je prilikom jutrošnje posjete Yamahinom centru TM Zagreb kazao da su dojmovi više nego pozitivni, te iznio nekoliko zanimljivih gledišta na trenutačnu situaciju i buduće razdoblje. Iako je američko tržište dominantno kada su u pitanju snažni izvanbrodski motori, potražnja u Europi eksponencijalno raste, a snažan rast se bilježi svugdje, pa i na hrvatstkom tržištu. Paralelno uz to, raste i potražnja za segmentom manjih motora do 25 ks. Prema njihovim sadašnjim podacima, Italija je zamijenila skandinavske zemlje na poziciji vodećeg tržišta snažnih izvanbrodskih motora u Europi, a Hrvatska je dobrim dijelom destinacija u kojoj talijanski nautičari plove, te sama Hrvatska također bilježi višegodišnji rast u tom segmentu.

Yamaha 4

 

“Yamahini motori se ne kvare,” našalio se Koopmans i dodao da su svjesni kako konkurencija ne spava i neprestano ulaže u razvoj proizvoda, te da i sami nastoje stalno pomicati granice. Ističe da Yamaha uz konkurentan proizvod ima prednost u temeljito razvijenoj postprodajnoj i servisnoj mreži što smatraju ključnim za stabilnost brenda, u što planiraju nastaviti ulagati, a pritom je pohvalio hrvatsko-slovenske zastupnike i njihove strateški pozicionirane dealere i servisne centre.

Direktor marine sektora smatra da je elektropogon svakako budućnost i najavio daljnje ulaganje u Yamahin Harmo električni sustav pogona, te trolling elektromotore. “Budućnost je električna, ali…,” objašnjava Koopmans kako je sadašnja tehnologija baterija pogodna za sustave elektropogona do ekvivalentnih 25 ks ICE motora i da ih još uvijek ne može u potpunosti zamijeniti. Posljednjih godina svjedočimo i sve bržem razvoju motora s unutarnjim sagorijevanjem, pa unatoč svim najavama o prelasku na elektropogon, paradoksalno svjedočimo i sve većoj potražnji ICE motora koji su sve snažniji, efikasniji, čišći, tiši, brži…

Kazao je da za sada tehnologija omogućava odličnu platformu za razvoj elektropogona do ekvivalentnih 25 ks ICE motora, ali da je za veće elektropogone još uvijek problem baterija. Istovremeno, susreću se sa starim izazovima od žestoke konkurencije, nedostatka čipova i potražnje koju je teško zadovoljiti. Koopmnans je najavio (za sad) misteriozni model u segmentu snažnih motora i druge inovacije u području upravljanja i tehnologije propulzije, o čemu ćete više moći pročitati u prosinačkom broju Mora.

Napisao i snimio: Teo Marević

Novosti

Počinje trodnevni Crofish

U Poreču je otvoreno 14. izdanje Crofish sajma za profesionalni, sportski i rekreativni ribolov, marikulturu, s iscrpnom ponudom svih vrsta proizvoda i usluga, te bogatim programom događanja

Porečki sajam namijenjen ribolovcima i uzgajivačima, profesionalnim i amaterskim nakon dvogodišnje pandemijske pauze, ponovo se održava u Poreču, u sportskoj dvorani Žatika. Posjetitelji će od petka 25. do nedjelje 27. studenog moći besplatno razgledati bogatu ponudu izlagača, prisustvovati različitim predavanjima, predstavljanjima i prezentacijama, te zabavno edukativnim događajima. Od atrakcija, bit će tu i kulinarski show, a posjetitelje će između dvorane Žatika i gradske rive gdje se nalaze izloženi brodovi svakog dana besplatno prevoziti CroFish vlakić.

Na sajmu se može pronaći sve od udice do broda i strojeva. Izlagači će u naredna tri dana nuditi sve od lanaca, mreža, kaveza, robota za čišćenje mreža, preko opreme za obradu, preradu ribe i školjkaša, proizvodnju i popravak brodice, servisa i ugradnja motora, kopči, proizvodnje brodske opreme, rezervnih dijelova, pa do raznih usluga analize i projektiranja postrojenja za uzgoj, rashladnih i klimatizacijskih uređaja, te opreme za čišćenje i filtriranje voda, različiti ekološki proizvodi, elektronički uređaji, sportske opreme i ostalog.

Tijekom sajma održat će se i brojne sjednice i drugi događaji. Prvog dana održat će se sastanak hrvatskih LAGUR-a, različita izlaganja resornog Ministarstva, sastanak partnera u projektu Interreg – Argos, zatim izlaganje instituta za oceanografiju i ribarstvo Split, sjednica ceha ribara HGK, predstavljanje projekta Interreg IT-HR Marless i projekta Interreg IT HR Adriaclim Instituta Ruđer Bošković Rovinj.
U subotu se program nastavlja s izlaganjem rezultata studije procjena šteta od predatora na uzgajalištima školjkaša Instituta za oceanografiju i ribarstvo Split, zatim Rad WWF Adrije na Operativnom programu za pomorstvo, ribarstvo i akvakulturu.

Održava se i regata CroFish Optimist, prezentacija ronilice Pomorskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, prezentacija projekta Instituta Ruđer Bošković Rovinj o Istraživanju mora u sklopu Partnerstava između znanstvenika i ribara, predstavljanje Interreg IT-HR Cascade Instituta Ruđer Bošković Rovinj, predstavljanje projekta Interreg Argos, izlaganje Doprinos građana i ribara u istraživanju želatinoznog planktona Instituta Ruđer Bošković Rovinj, te izlaganje Potencijalni socioekonomski utjecaji novih vrsta u fauni Jadranskoga mora Instituta za oceanografiju i ribarstvo Split.

Zadnji dan, u nedjelju program se nastavlja uz Kup „CroFish“ natjecanje u udičarenju za škole ribolova, ŠRD „Zubatac“ Poreč, B2B sastanak organizatora sajma i izlagača, regata CroFish Optimist, prezentacija pomorske škole Bakar, prezentacija projekta Revitalizacija pomorske, brodograđevne i ribarske baštine Pomorskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, izlaganje Ublažavanje utjecaja antropogenih aktivnosti korištenjem dagnji i tehnološki razvoj sustava opskrbe hrane – Projekt MuMiFaST, Instituta Ruđer Bošković Rovinj, a završava proglašenjem pobjednika Kupa „CroFish“ i regate CroFish Optimist. Detaljnije o sajmu možete saznati putem njihove internetske stranice ili se jednostavno zaputite na sajam u Poreč i provjerite što se nudi, uživo.

Foto: CroFish / Facebook

Novosti

Hrvatska industrija bez podrške

Za razliku od susjedne Slovenije, Italije i drugih država s pomorskom i brodograditeljskom industrijom, domaće tvrtke prepuštene su same sebi

Na spomen hrvatske industrije mnogi će se s nostalgijom sjetiti boljih vremena, no istovremeno u Hrvatskoj unatoč teškim okolnostima po gospodarstvo, postoji industrija. Suprotno svim uobičajenim tužnim pričama o velikim hrvatskim brodogradilištima, u Moru redovito pišemo o uspješnom poslovanju domaćih manjih brodogradilišta, uglavnom gotovo u potpunosti orijentiranih na vanjska tržišta, no sve veću snagu generiraju remontna brodogradilišta za luksuzne jahte i brodice.

Stoljeća rada hrvatskih brodograditelja temelj su postojanja uspješnih domaćih tvrtki koje posluju na svjetskom tržištu servisa i remonta luksuznih plovila, ukupne vrijednosti preko 8,5 milijardi dolara u 2021. godini. Na prošlotjednom Metsu (Marine Equipment Trade Show), najvećem sajmu nautičke opreme na svijetu, hrvatske tvrtke Capax i Adria Docks koje zajedno generiraju oko 100 milijuna kuna godišnjeg prometa, bile su drugu godinu za redom jedini domaći izlagači u superyachts paviljonu. Štoviše, ove godine u suradnji s CBIA – om (Udruga hrvatska nautička proizvodnja), nadogradili su prezentaciju hrvatske nautičke industrije organizacijom događaja pod nazivom Croatian Yachting Night.

CYN_METS_01

Istaknuti snagu, vlastitim snagama

Uz lidere svjetskih tvrtki iz sektora večeri je prisustvovala i veleposlanica RH u Nizozemskoj, Dubravka Plejić Marković. Cilj ulaganja ovih dviju tvrtki u hrvatsku večer u Amsterdamu bio je istaknuti snagu, ali i potencijal domaćih tvrtki specijaliziranih u servisu i remontu megajahti. „Bila je to afirmacija znanja i iskustva domaćih inženjera i servisera i prvi korak u repozicioniranju naše zemlje, do sada poznate primarno po najvećoj čarter floti na svijetu,“ navode u priopćenju za javnost tvrtke Capax i Adria Docks.

U Amsterdamu su istaknuli da je s obzirom na zemljopisni položaj i rast nautičkog turizma, kao i stoljetno iskustvo u brodogradnji i održavanju plovila, kombinirano s infrastrukturom koja se proteklih godina ubrzano modernizira, da bi se marketinški napori svih dionika u industriji u narednom periodu trebali intenzivirati. Naglasili su i nužnost pomoći nadležnih javnih institucija, kako bi relevantne brojke nastavile rasti na zadovoljstvo hrvatskih tvrtki, njihovih klijenata i samog hrvatskog proračuna kojeg su obveznici.

Podsjećamo, svake godine pišemo o tome kako domaće tvrtke (ne samo spomenute dvije) izlažu na Metstradeu, te da se radi o ne malim izdacima, naročito za manje i srednje tvrtke. Isto tako na Metstradeu nikada nije bio organiziran hrvatski paviljon, iako bi kao zemlja s najvećom charter flotom na svijetu, velikim brojem marina i luka za javni promet, gomilom tvrtki koje proizvode vlastite proizvode, pružaju različite usluge servisa i ostale usluge potrebne za nautički turizam, trebali imati hrvatski paviljon i snažno podupirati jedan od rijetkih sektora koji posluje dobro unatoč svemu.

Tu ćemo dodati i da su neke tvrtke prijašnjih godina izlagale u paviljonima drugih zemalja s partnerskim tvrtkama, jer im se samima to ne isplati.

CYN_METS_Capax_AdriaDocks tim

Potreban je hrabriji iskorak

Direktor Capaxa i suosnivač Adria Docksa, Teo Petričević je tijekom uvodnog govora na spomenutoj večeri, pred vodećim ljudima industrije i drugim cijenjenim uzvanicima precizno detektirao problem i ponudio rješenje; „Hrvatska ima problem s dovođenjem megajahti preko zime, odnosno naša zemlja sa svim svojim nautičkim kapacitetima, kao zimska destinacija u ovom segmentu, do sada nije dovoljno prepoznata i to treba promijeniti. To ne može promijeniti sam Capax, ni Adria Docks, već svi zajedno uz pomoć države, lokalnih zajednica, ali i niza malih tvrtki koje bi trebale napraviti hrabriji iskorak na tržištu, prepoznati trenutak i pokrenuti investicije, školovati ljude te ulagati u ono što nude.“

Prema podacima Grand view researcha, procijenjena vrijednost globalnog tržišta jahti u 2021. godini je bila 8,5 milijardi dolara, s očekivanim rastom do kraja ove godine na gotovo 8,9 milijardi dolara. Stabilan i kontinuiran rast ove industrije nije uspjela zaustaviti ni svjetska pandemija, a sjećamo se niti svjetska gospodarska i ekonomska kriza 2008 godine.

CYN_METS_slijeva_Nj. E. Dubravka Plejić Markovic, Teo Petricevic, Tiha Dabac (Prva tajnica Veleposlanstva)

Prepoznati potencijal

Među zemljama koje su to prepoznale te imaju svoj paviljon u sklopu vodećeg B2B sajma nautičke opreme Metstradea ističu se Slovenija, Francuska, Njemačka, Italija, Španjolska, Turska, SAD i dr., ali ne i Hrvatska, navode u priopćenju Capax i Adria Docks i dodaju „Stoga je i udio naših gospodarstvenika u ovom lukrativnom sektoru u svjetskim okvirima zanemariv i svodi se na pojedinačan rad i znanje nekoliko domaćih tvrtki.“

Nastavljaju s podacima međunarodnog udruženja ICOMIA-e. „Koje benefite bi hrvatski paviljon na Metsu i druga ulaganja u oglašavanje Hrvatske kao cjelogodišnje destinacije za vlasnike plovila i njihove posade mogao imati, govore podaci ICOMIA (International Council of Marine Industry Associations) za razdoblje 2019. / 2020. godine. U tom su periodu u dvanaest eminentnih brodogradilišta zabilježeni ukupni prihodi od preko 400 milijuna eura zarađeni održavanjem i remontom preko 1200 jahti, s prosječnim prihodom od preko 345.000 eura po plovilu.

Pozicioniranje Hrvatske kao cjelogodišnje destinacije može rezultirati uvođenjem još jedne, ključne ciljne skupine u marketinške planove što bi dodatno približilo Lijepu našu cilju „Turizam 365“, o kojem se godinama govori. Naime, poznato je kako se remont plovila obavlja u zimskom periodu, a kada se radi o plovilima koja spadaju u kategoriju megajahti, dakle većih od 24 metra, ista su praćena od strane posade koja se opušta u destinaciji dok je plovilo na doku. Radi se o individualcima visoke platežne moći, čiji je potencijal i za revitalizaciju zimske „krvne slike“ našeg turizma izuzetno velik.

Zahvaljujući individualnim naporima nekoliko domaćih tvrtki, Hrvatska je već sada lider istočnog Mediterana u servisu i remontu luksuznih plovila. Podrška nadležnih institucija u promociju domaćeg znanja u Europi i svijetu bi osigurala izdašne prihode ne samo pojedinima tvrtkama i lokalnim zajednicama u kojima djeluju, već hrvatskom gospodarstvu u cjelini.“

Piše: Teo Marević
Foto: Rogier Bos

Novosti

Ruta ruma opravdala reputaciju

Osmog dana Route du Rhum donosimo pregled. Prvi Ultime u cilju, nekoliko jedrilica bez jarbola, prevrnuti trimaran, požar, te nesreća brodice organizatora s tragičnim ishodom

Nakon 6 dana intenzivne regate preko Atlantika, jučer ujutro u cilj Route du Rhum 2022 ušao je Charles Caudrelier na trimaranu Ultime Maxi Edmond de Rothschild i postavio novi rekord čuvene regate. Za njim su stigli François Gabart na Ultime SVR-Lazartigue, te Thomas Coville na Ultime SODEBO. Predvodnici druge najveće klase, Ocean Fifty nalaze se na pola puta između Azore otočja i Guadalupe, a na tom tragu su i IMOCA klasa monotrupaca čiju flotu predvodi Charlie Dalin u Apiviji, zatim Thomas Ruyant u LinkedOut i Jeremie Beyou u Charal IMOCA-i.

Najbrojnija je klasa Class 40 u kojoj se natjecao i naš proslavljeni skijaš i offshore jedriličar Ivica Kostelić. Predvodnici te klase Yoann Richomme na Paprec Arkea i Xavier Macaire na Groupe SNEF TE Corentin Douguet na Queguiner – Innoveo nalaze se oko 300 nautičkih milja jugozapadno od Azore otočja. Kostelić je prvi Hrvat koji se natjecao u ovoj čuvenoj transatlantskoj regati, a prekjučer bio primoran odustati od regate nakon nekoliko intenzivnih dana, otkazivanja i oštećenja opreme. Route du Rhum prati reputacija jedne od najzahtjevnijih prekooceanskih regata, pa je i očekivano bilo odustajanje nekolicine brodova iz svake flote. Samo iz Kostelićeve klase već ih je preko 15-ero morao odustati.

U naletima snažnog vjetra preko 40 čvorova četvrtog dana regate jedan se trimaran klase Ocean 50 prevrnuo oko 400 nautičkih milja od portugalske obale, a unutar tri sata još četiri brodova ostali su bez jarbola. Skiper Thibaut Vauchel-Camus je spašen, a do dolaska spašavatelja, ostao je u središnjem trupu trimarana Solidaires en Peloton – ARSEP. Louis Burton prvi je ostao bez jarbola na svojoj IMOCA-i Bureau Vallée, a ubrzo su stigle vijesti da je slična sudbina zadesila jednog od vodećih skipera Class 40, AurélienA Ducroza na Crosscall, te skipera Amélie Grassi na La Boulangère Bio koji se u tom trenutku nalazio na 9. mjestu u klasi.

Skiper Damien Seguin je drugog dana regate svojom IMOCA-om udario u teretni brod pri čemu je njegova jedrilica ostala bez jarbola, te se uputio prema Lorientu uz pomoć motora i kite-a za kojeg mu ne treba jarbol. Problemi se nižu na brojnim jedrilicama koje skiperi pokušavaju rješavati u hodu. Jedna od njih je i Pip Hare, popularna offshore jedriličarka i novinarka koja o svemu detaljno izvještava putem video poruka, a nakon problema s kobilicom, Pip se suočila s problemima na glavnom jedru.

U ponedjeljak je pak, skiper Fabrice Amedeo bio primoran napustiti svoju IMOCA-u Nexans – Art & Fenêtres. Dan ranije nalazio se na 16. mjestu kada je došlo do eksplozije balastnog tanka uslijed udara vala. Prema riječima ovog bivšeg novinara i sada prekooceanskog jedriličara, ubrzo se brod napunio stotinama litara mora, a voda je zahvatila baterije i tada je nestalo svjetla, a uništena je i sva elektronička oprema. Noć je proveo uz splavu za spašavanje, a drugog dana izbila je i vatra, a IMOCA zajedno s Fabriceovim snovima je potonula pred njegovim očima. Ovaj bivši novinar, 42-godišnji jedriličar imao je sreće i spasio ga je M/V Maersk Brida.

Ipak, jučer je bio dan koji je zasjenio sve nemile događaje u prvih tjedan dana regate. Dok je prvi trimaran jučer ujutro prilazio cilju, dogodila se i pomorska nesreća motorne brodice organizatora regate koji je u tom trenutku prevozio 11 osoba. Za sad nema detaljnih informacija, no poznato je da se brodica prevrnula i da su pritom smrtno stradale dvije osobe.

Regata je vrlo uzbudljiva za praćenje unatoč nesrećama kojih će do završetka nesumnjivo biti još. Zahvaljujući sinkroniziranim trackerima možete pratiti kako napreduju jedriličari, te praćenjem vremenskih prilika možete i sami pokušati predvidjeti ishode. Savjetujemo one koji žele pratiti što se događa, da na društvenim mrežama zaprate neke od timova, koji svakodnevno objavljuju foto i video materijale, te iscrpne pisane izvještaje na engleskom i francuskom jeziku. Na ovoj poveznici možete pratiti uživo pozicije pojedinih jedrilica, uz ostale standardne funkcije sinkroniziranog prikaza vremenskih prilika, morskih struja, udaljenosti, oznaka i tipova karti itd.

Piše: Teo Marević
Foto: Route du Rhum destination Guadeloupe / Facebook

Novosti

Četvrti BMS nadmašio očekivanja

Uspješno završena trodnevna konferencija Booking Manager Summit čiji je zadatak unaprijediti charter industriju. Organizator, tvrtka MMK Systems time je stavila šlag na tortu za 20 godina uspješnog poslovanja

Jesenskim spuštanjem temperatura završava nautička sezona, ali oni koji namjeravaju iduću godinu dočekati spremno, već su debelo u 2023. godini pa i dalje u budućnosti. Charter industrija ostvaruje dobre rezultate no svima je jasno da je jedini rast onaj prema kvaliteti i održivosti. Iz potrebe za unaprijeđenjem poslovanja u ovoj relativno mladoj industriji rodio se i Booking Manager Summit, koji je održan četvrtu godinu zaredom, te nastavlja pridonositi u formiranju najnovijih perspektiva u charter industriji na globalnoj razini.

Trodnevna konferencija koja se prošlog tjedna održala u Zagrebu, svakim novim izdanjem uspijeva nadmašiti očekivanja. Na konferenciju su pristigli profesionalci čarteraške industrije iz svih krajeva svijeta i tamo su imali prilike upoznati se s najboljim poslovnim praksama i globalnim trendovima u svrhu unaprjeđivanja svih aspekata vlastitog poslovanja.

Virtualno i fizičko sudjelovanje

To se unaprjeđenje ostvaruje kroz prizmu primjenjivih znanja koja su prenosili renomirani svjetski stručnjaci na nekoliko pozornica. Svi posjetitelji, kao i oni koji su sudjelovali virtualno, su bili u prilici učiti te ostvarivati interakcije sa svim predavačima u raznovrsnoj lepezi tema koja se protezala od prodaje, marketinga, i CRM-a, pa do organizacije i financija. Virtualni sudionici također su imali priliku postavljanja pitanja putem poruka u stvarnom vremenu, što je izuzetno bitno za sve sudionike koji su odabrali prisustvovati konferenciji na daljinu.

Svakog dana konferencije dolazilo je i do iznošenja inovativnih ideja, razmjene raznovrsnosti mišljenja svih dionika u svim relevantnim temama iz područja nautičkog turizma. Ta je razmjena kulminirala s dva diskusijska panela, jednim namijenjenim čarter agentima, a drugi je panel bio namijenjen čarter operatorima. U obje diskusije, mogla se osjetiti diverzificiranost u mišljenju kroz pristup, implementaciju i viziju budućnosti globalnog čarter poslovanja.

Uz konferencijskih program, svaku večer dionici su imali priliku povezivanja s drugim posjetiteljima i predavačima u nešto ležernijem izdanju, uz zabavnu atmosferu. Organizator, tvrtka MMK Systems d.o.o. iskoristila je priliku da u sklopu neformalnog večernjeg druženja obilježi i proslavu 20. godišnjice osnutka tvrtke. Podsjećamo, MMK Systems je predvodnik sistemskih rješenja u svjetskoj charter industriji, a prema riječima organizatora imali su veliko zadovoljstvo podijeliti svoj kontinuirani uspjeh i sva dugogodišnja postignuća sa stalnim suradnicima i partnerima čime je okrunjen ovogodišnji Booking Manager Summit.

Foto: Booking Manager Summit / Facebook

Novosti

Boat Builder Awards 2022

Dodijeljene nagrade tvrtkama za poslovna ostvarenja u nautičkoj industriji u 13 kategorija

Na sinoćnjoj gala večeri dodijeljene su nagrade za poslovna postignuća u nautičkoj industriji Boat Builder Awards u organizaciji Metstrade sajma i IBI News nautičkog magazina, pod pokroviteljstvom Raymarine. Priznanje za životno postignuće otišlo je u ruke predsjedniku uprave Horizon Yachts, Johnu Luu.

Na osmom izdanju nagrade Boat Builder Awards nominirano je bilo 99 kandidata, od kojih su 32 tvrtke iz 16 zemalja svijeta prošle u finalni izbor, a njih 13 je nagrađeno u kategorijama i još dvije tvrtke dobile su posebno priznanje, a u svakoj kategoriji spomenute su i nominacije iz užeg izbora.

U kategoriji Maloprodajna marketinška incijativa pobijedila je kampanja dizajna interijera Astondoa 677 Coupe, dok su nominacije iz užeg izbora bile BRP za multikanalno plasiranje proizvoda Manitou Pontoon Boats i De Antonio Yachts za partnerstvo s Cuprom.

U kategoriji ostvarene suradnje između brodograditelja i partnera dobavljača nagrada je išla Fairline Yachts i Lippert Marine Group Europe za suradnju na projektu vrata za bočni pristup na Fairline 68 Squadron. Tvrtke kandidati u užem izboru bile su Aquila i Sino Yachts za usku suradnju radi sprečavanja neželjenih događaja, te grupa Beneteau i Sailectron / Solbian Solar za projekt fotonaponski sustav na Lagoon 51.

U kategoriji ostvarene suradnje između brodograditelja superjahti i partnera dobavljača nagrada je išla u ruke Benetti Yachts i Siemens Energy za rješenje hibridnog sustava na projektu Benetti B.Yond 37M. Posebno priznanje dobile su tvrtke Amer Yachts i Simrad Yachting za sustav Green Assistant. U užem izboru bile su još Numarine i Lippert Marine Group Europe za rješenje vratiju na Numarine 37XP, te Sanlorenzo i ABA Yacht za rješenje u sustavu „lebdećih“ vratiju.

U kategoriji dizajnerskog rješenja na palubi pobjeda je otišla u ruke BRP-om Manitou Pontoon Boats za novu generaciju dizajnerskih rješenja. U užem izboru bili su Azimut Yachts za njihov model Grande 26M, Balance Catamarans za njihov Versa kormilarski sustav, Ferretti Yachts za X-AID sustav, Sanlorenzo za dizajnerska rješenja na modelu SD110, te Sunseeker International za dizajnerska rješenja na modelu 100 Yacht.

U kategoriji poboljšanja utjecaja na okoliš u proizvodnom procesu nagrada je išla u ruke Beneteau grupi za integraciju prirodnih materijala i smola s karakteristikom recikliranja. U užem izboru bili su Baltic Yachts za održivu strategiju te Boston Whaler za njihov razvoj tehnologije GRP brodice s mogućnosti potpunog recikliranja.

U kategoriji ekološki fokusiranog plovila godine nagradu je dobila Northern Lights Composites za njihov Ecoracer, a Spirit Yachts dobio je posebno priznanje za njihov Spirit 30. Užem izboru još je bio IMPACD Boats s njihovim rješenjem 3D printane brodice.

U kategoriji dizajnera godine nagrada je dodijeljena za dva projekta dizajnericama Carrie Fodor i Kristin McGinnis za projekt Sea Ray, te studiju Tony Castro Yacht Design.

U kategoriji provođenja obuke i treninga nagrada je također otišla u ruke dvama projekta, Riviera Australia za projekt Apprentice training programme, te Sunseeker International za projekt Technical apprenticeships and graduate training, dok je u užem izboru bila i tvrtka MAST Academy za svoj program praktične nastave.

U kategoriji zvijezda u usponu nagrada je ponovo podijeljena te je išla u ruke Garrettu Koschaku za rad u Manitou Pontoon Boats, te Hayley Spencer za rad u Princess Yachts.

Foto: Azimut Yachts

Novosti

Tri dana Metstradea

Metstrade je jutros otvoren s dodjelom prestižne nagrade DAME, a i ove godine bilježe rekordni broj kandidata

Na B2B sajmu Metstrade redovito izlažu i hrvatski izlagači, kojih je iz godine u godinu sve više. Ove godine sa svojim štandovima na sajmu izlažu Scam Marine d.o.o., Marinetek Adriatic LLC, Marex Elektrostroj d.o.o., Capax d.o.o., M2B – The Next Generation Marine Docking System, JLM-Perkovic d.o.o., te brojne druge domaće tvrtke koje izlažu na skupnim štandovima brendova koje zastupaju, dok je puno tvrtki koje sajam posjećuju radi networkinga.

Amsterdamski RAI iduća će tri dana biti poprište brojnih popratnih događanja koji se odvijaju u sklopu sajma. Jedan od najiščekivanijih je dodjela DAME Awards, nagrada za najbolje proizvode i usluge. Relevantno svjetsko priznanje pobjednicima garantira jak globalni publicitet, a njihovim klijentima šalje snažnu poruku kvalitete i inovativnosti.

Kao i posljednjih nekoliko godina, dodatnu prednost imaju održivi proizvodi i oni čija je svrha povećavanje sigurnosti plovidbe i drugih operacija u nautici.

Ukupni pobjednik DAME Awards je osobni uređaj za signalizaciju Ocean Signal RescueME PLB3. Radi se o uređaju koji kombinira nekoliko tehnologija za lociranje uključujući AIS, GPS, Compas-Sarsat osobni lokator, Galileo Return Link Service, te uočljiva i infrared signalna svjetla. Za spašavanje na moru, najbitnije je čim prije uočiti čovjeka u moru, te da PLB uređaj kombinira tehnologije kratkog i dugog dometa.
Na ceremoniji je nagrađeno još 6 proizvoda u različitim kategorijama, a njih 13 dobilo je posebno priznanje.

Nova kategorija

Predstavnik žirija Andre Hoek komentirao je „Kako vrijeme prolazi, granice proizvoda koje obuhvaća i ocjenjuje žiri DAME Awards su sve veće. Ove godine birali smo sve od trackera za mala plovila i izvanbrodske motore do travel-lifta od 65 tona. Svejedno koje su vrste, veličine, cijene, kompleksnosti, žiri je fokusiran na proučavanje dizajna proizvoda iz svakog aspekta, od funkcije, forme, utjecaja na okoliš, inovacije, cijene i performansi. Svih 48 nominiranih zaslužuju čestitke što su prošli proces pomnog pregledavanja prije nominacija. Naš ukupni pobjednik je sjajan primjer kako nikad nema kraja u nastojanju za unaprjeđenjem, čak i kad je taj segment na tržištu izrazito razvijen. Uvijek ima prostora za napredak a oni su ga uspjeli ostvariti u segmentu veličine i cijene.“

Umjesto kategorije Oprema interijera, namještaj, materijali i električni priključci, ove godine je uvedena nova kategorija Utjecaja na okoliš, a pobjedu je u toj kategoriji zaslužila tvrtka Aceleron Energy za njihovu litij-ionsku bateriju Aceleron Essential čiji sastav ne uključuje kobalt, te je napravljena za mogućnost popravljanja i nadogradnje. Ćelija koja više ne radi, jednostavno se zamijeni i baterija nastavlja normalno funkcionirati. Tu valja istaknuti kako je baterija s filozofijom popravljanja bilo i prije, no nisu se natjecale u DAME Award programu. Ipak, ovaj proizvođač nudi uslugu popravljanja pokvarenih dijelova, te ponovnu upotrebu.

O žiriju možete detaljnije pročitati na njihovoj službenoj internetskoj stranici. Tijekom DAME programa, tradicionalno su se prikupljala humanitarna sredstva, a ove je godine prikupljeno 15,600 eura od tvrtki koje su svoje proizvode kandidirali za nagradu. Prikupljena sredstva donirana su međunarodnoj organizaciji World Sailing Trust koja promiče jedrenje u svim oblicima i zaštitu voda, o kojima ovise i vodeni sportovi.

Pobjednici šest kategorija

Uz spomenutu nagradu u kategoriji Utjecaja na okoliš, u kategoriji nautičke elektronike i softvera nagradu je dobila tvrtka Raymarine za njihov YachtSense Link 4G Marine Router. U kategoriji opreme marina, brodogradilišta i brodogradilišnih alata i materijala pobijedila je tvrtka Marineshift360 s njihovim MarineShigt360 Lifecycle Assessment Tool za računanje emisije stakleničkih plinova u poslovanju, specijalno dizajniran za brodogradilišta.

Tvrtka Amare dobila je nagradu u kategoriji palubne opreme, jedara i opute za svoj proizvod Arya. Radi se o pametnom dizajnu pasarele koja se spuštajući na nižu razinu automatski pretvara u stepenice za ukrcavanje na brod. Pritom, proizvod je stilski vrlo uglađen, namijenjen većim jahtama. U kategoriji odjeće i opremu za odijevanje posade nagradu je dobila tvrtka Rooster Sailing za njihov vodootporni Aquafleece Robe ogrtač za presvlačenje. Također, nisu prvi koji su takvo što napravili, ali su kandidirali za DAME Awards, a proizvod je prošao detaljni proces provjere. U kategoriji spašavanja i sigurnosne opreme, nagrada je išla u ruke tvrtki Ocean Signal, koja je osvojila i ukupnu DAME nagradu.

U kategoriji mehanike, propulzije, mehaničkih i električnih sustava nagradu je dobila tvrtka Integrel Solution za njihov Integrel The Next Generation. Ovaj sustav imali smo prilike vidjeti u Cannesu ugrađen na katamaran Balance, pa je uz kombinaciju s odgovarajućim baterijama učinkovitiji od klasičnog alternatora. U posljednjoj (novoj) katergoriji, nagradu je odnijela spomenuta tvrtka Aceleron Energy.
Posebna priznanja

Tvrtka ICOM dobila je posebno priznanje za njihov AIS prijemnik IC-M510E u kategoriji nautičke elektronike i softvera, a u istoj kategoriji Sailmon je dobio posebno priznanje za njihov Max Mini tracker. U kategoriji opreme za marine, brodogradilišta i brodogradilišni alat posebno priznanje dobila je tvrtka Aqua superPower za njihov Aqua superPower brzi punjač za električna plovila.

U kategoriji palubne opreme, jedra i opute posebno priznanje ide Facnoru za njihov Electric Code Sail furler, a u istoj kategoriji posebno priznanje ide Karver Systems za njihov Karver Sharing Center, Karver i njihov drugi proizvod Karver Jammer Staysail Kit, zatim tvrtki Seaview Progress za njihov proizvod Rollable Boat Hook.

U kategoriji odjeće i opreme za odijevanje posade posebno priznanje otišlo je tvrtki Forward WIP za njihov X-Over Eco Cork. U kategoriji sigurnosti i opreme za spašavanje bila je velika konkurencija, pa su posebna priznanja dobile tvrtke ACR electronic za njihov Global Fiy V5 AIS EPIRB, zatim Aalesund za njihov sigurnosni sustav CO2 cilindra Regatta Safelock, te Secumar za njihov Furio. U kategoriji mehanike, propulzije, mehaničkih i električnih sustava dobio je Seakeeper za njihov Seakeeper Ride sustav za stabilizaciju, te ZF Grupa za njihov ZF POD o kojem smo nedavno pisali.

Piše: Teo Marević
Foto: Metstrade

Novosti

Clipper Ventures na prodaju

Tvrtka koja je 1995. počela kao organizator Clipper Round the World Yacht Race, a prerasla u svjetsku jedriličarsku “instituciju” traži nove vlasnike

Prošlo je 26 godina od osnivanja Clipper Ventures, tvrtke koja je organizirala 12 izdanja Clipper Round the World Yacht Race čiji predsjednik Sir Robin Knox-Johnston i glavni izvršni direktor William Ward OBE se sada povlače s pozicija. Clipper Ventures Plc. će u međuvremenu voditi v.d. menadžer Chris Rushton i Laura Ayres, oboje s obiljem iskustva na rukovodećim pozicijama unutar kompanije. Sir Robin i Ward povukli su se iz dnevnih operativnih pozicija dok je u tijeku prodaja kompanije, kako bi se fokusirali na pronalazak novih vlasnika. Društvo je osnovano 1995., a posljednje dvije godine bile su izuzetno teške.

U veljači 2020., više od mjesec dana prije prvog lockdowna u Europi, objavili smo intervju sa Sir Robinom Knox-Johnstonom u kojem je slavni jedriličar kazao kako imaju problema s flotom Clipper jedrilica koja se u tom trenutku nalazila u kineskom moru. Zbog pandemije je regata morala na dvogodišnju pauzu, te je u proljeće 2022. nastavljena, a iduće godine trebala bi krenuti 13. Clipper Race regata.
„Neizmjerno smo ponosni na to što je organizacija postigla, pomogla povećati broj jedriličara, bilo kroz naših 12 izdanja Clipper Round the World Yacht Race, jedriličarske događaje, škole jedrenja ili ekspedicijske timove,“ kazao je suosnivač William Ward.

Dvojac je pomoć u pronalasku novih vlasnika zatražio od konzultantske tvrtke FRP Corporate Finance. Ward je dodao da uz njihovu pomoć „Sir Robin i ja tražimo skrbnika koji dijeli jednaku strast prema jedrenju i pustolovini, kako bi preuzeo vlasništvo, nastavio graditi naslijeđe organizacije i vodio Clipper Ventures u budućnost.“

Sir Robin je komentirao da su posljednjih 26 godina William i on bili i nastavit će biti inspirirani tisućama članova posada koji su sudjelovali u Clipper regatama. „Jedreći preko svjetskih oceana, mnogi od njih bez ikakvog jedriličarskog iskustva prije nego su započeli Clipper Race treninge, postigli su nešto zaista izvanredno, što je bio naš cilj od samog početka.“

Dodaje da, kada se sada osvrne na tvrtku koja je narasla iz organizacije bianualne regate u tvrtku s nekoliko programa i „koja ljudima pruža mogućnost sudjelovanja u prekooceanskim regatnim avanturama bez obzira otkuda došli, sudjelovanju u Arktičkim ekspedicijama ili kompletiranju vrhunskih svjetski priznatih jedriličarskih kvalifikacija, bilo je zadovoljstvo. Chris i Laura su bili na vodećim pozicijama posljednjih godina kada je tvrtka narasla i osnažila, pa ne možemo biti više pouzdaniji i ponosniji, već prepustiti im kormilo.“

Piše: Teo Marević
Foto: Clipper Round the World Race / Facebook

Novosti

Swan u dva paviljona na Bootu

Finsko brodogradilište Nautor’s Swan najavilo je da će na siječanjskom sajmu u Düsseldorfu biti prisutni u dva paviljona

Nakon odustajanja Hanse grupe, među izlagačima koji tradicionalno nastupaju na sajmu u Düsseldorfu pojavila se sumnja kakav nas sajam očekuje u siječnju, no posljednjih dana pristižu najave drugih velikih brodogradilišta koja namjeravaju povećati prisutnost. Finski Nautor’s Swan najavio je da će na Boot Düsseldorfu udvostručiti svoju „prisutnost“ u sailing i motor yachts paviljonima.

Krajem siječnja će se nakon dvije godine izostanka vratiti Boot, a prema najavama mogao bi zasjati u punom sjaju.Finsko brodogradilište najavilo je da će u paviljonu 16 izložiti novi Swan 55 koja će imati svoju njemačku premijeru. Tamo će biti izložen i nova Swan 48 MKII verzija, njihovog najprodavanijeg modela kojeg je također dizajnirao Germàn Frers, odnosno Misa Poggi koja je dizajnirala interijer.

U paviljonu 5, izložit će svoj prvi motornjak, model Swan Shadow. Posjetitelji će moći pregledati detaljno koje sve opcije individualizacije nudi ovaj 42 stope dugi motornjak. Podsjećamo, tjedan dana nakon odustajanja Hanse grupe, vodstvo Boota je u Beču održalo tiskovnu konferenciju na kojoj su najavili gotovo pa rasprodan sajam, s nikad većom ponudom u motornom segmentu.

Foto: Exastudios

Novosti

Nova verzija Bavarije C46

Njemačko brodogradilište najavilo drugi novi model kojeg će premijerno predstaviti u Düsseldorfu

Brodogradilište Bavaria Yachts upravo je objavilo da nas na Boot Düsseldorfu u siječnju čeka nova verzija popularnog Bavarijinog C-Line modela, Bavaria C46. Radi o redizajnu C46 nastalog u suradnji sa studijem Cossutti Yacht Design, a brodica će kombinirati tradicionalne prednosti Bavarijinih modela s dubokim V trupom u provi i širokim bokovima, te s nekim novim značajkama. Između redaka možemo pročitati da će C46 biti nastavak filozofije gradnje serijske jedrilice koja nudi dobru prostornost interijera, te dobar omjer cijene i kvalitete, te slijediti karakteristike dobrih maritimnih sposobnosti tipičnih za Bavarijine jedrilice koje odlikuje jednostavnost upravljivosti, udobnost i sigurnost. Trup i filozofija gradnje nastavak je C linije što smo imali prilike vidjeti na manjim modelima C38 i C42. Glede jedrilja, nova Bavaria C46 nudit će preko 100 četvornih metara površine jedara upwind, integrirani baštun za genaker i code0 jedra, te 6 pozicija vinčeva.

Dužina preko svega je 14,85, a širina 4,7 metara, što znači da je pola metra duža i pola metra šira od prethodnog modela.

Objavljeno je nekoliko ilustracija, na kojima možemo vidjeti ključne promjene. Bavaria je na novoj C46 predvidjela nekoliko trendovski važnih elemenata koji osim estetskih zahvata uključuju i male promjene u jedrilju, a koje su danas standard u brodogradnji tog tipa jedrilica. Prvo i najočitije su tri velika kvadratna bočna prozora ukomponirana u trup brodice, za razliku od četiri manja kakvi su se nalazili na modelu Bavaria C46 iz 2014. godine. Ti su prozori spušteni na sredinu između vodene linije i linije kuverte brodice zbog čega dizajn djeluje smirenije i nenapadno. Razlika je i u dizajnu prozora na kabini iznad razine kuverte, gdje nova verzija također slijedi trendove, te se dobro uklapa u profil jedrilice, a na samom krovu kabine dodana su još dva velika prozora. Stoga možemo očekivati daleko bolje osvijetljenu unutrašnjost brodice prirodnim svjetlom, ljepši ugođaj, te bolju preglednost okoline tijekom boravka u brodici.

Na samoj provi umjesto dvostrukog nosača sidra tipičnog za dizajn krstaša do pred koju godinu, sada nova verzija ima integrirani baštun ispod kojeg se nalaze nosači sidra. Baštun se proteže ispred sidra, te je prikladan za roll genaker ili Code0, jedrilje koje je današnji standard kod krstaša. Na ilustraciji nove verzije možemo vidjeti da je flok na self-tacking klizaču, što prva verzija nije imala, ali i da su na kabini uzdužni klizači. Iz ilustracije kokpita, čini se da je i kokpit širi i produžen prema centralnom dijelu brodice sudeći prema poziciji dvaju koluta, a vinčevi su pozicionirani bliže kormilu. Te detalje ćemo vidjeti na Bootu, kada će biti premijerno predstavljena.

Interijer nove verzije Bavaria C46 je u potunosti redizajniran, u skladu sa suvremenim trendovima, što se ponajviše odnosi na svjetle tonove uređenja, prozračnost i jednostavnost, ali je zadržan raspored prethodne verzije koji se pokazao dobrim. Bavaria je nedavno najavila i novi model njihova motornjaka SR33 koji će upotpuniti njihovu liniju SR36 i SR41, o čemu možete pročitati na ovoj poveznici.

BAVARIAC46_pantry BAVARIA C46_1

Piše: Teo Marević
Ilustracija: Bavaria Yachts

Novosti

Boot najavio jak sajam

Na tiskovnoj konferenciji u Beču, najavljen je Boot Düsseldorf 2023 koji bi trebao ponoviti uspjeh 2019. godine

Direktor Boota, Petros Michelidakis najavljuje jak sajam u Düsseldorfu unatoč nedavnom odustajanju najveće njemačke brodograditeljska grupe Hanse, koji su objavili da neće sudjelovati na sajmu ni s jednim od svojih 7 brendova. Po pitanju Hanse, Michelidakis je izrazio žaljenje što Grupa neće nastupati na nadolazećem Bootu jer kako sada stvari stoje, sajam bi trebao biti na razini 2019. godine. Održavanje sajma ne dovodi se u pitanje, u Njemačkoj je proglašena pobjeda protiv pandemije, te novih mjera neće biti. Osim toga, sajam se još za prošlu godinu spremao održati dok je pandemija još uvijek bila aktualna, te su ove godine sve paviljone dodatno opremili s HEPA pročišćivačima zraka koji rade na istom principu kao pročišćivači u operacijskim salama.

Ta će novost u paviljonima biti korisna iako pandemije više nema, a zbog čišćeg zraka rad ljudi na sajmu bit će efikasniji a utrošak električne energije će biti znatno manji..

Boot Press konferencija Beč

Od ostalih novosti, na sajmu će biti blago izmijenjeni raspored. Paviljoni s motornim brodicama i jahtama su već rasprodani te postoji lista čekanja, jednako kao i za najveći paviljon u kojem se izlažu najveće i luksuzne jahte. Paviljoni s jedrilicama su gotovo u cijelosti zakupljeni a s nekim izlagačima se još pregovara. Jedna od najvećih europskih brodogradilišnih grupacija, Grupa Beneteau ove je godine zakupila najveći izložbeni prostor na Bootu ikada, a na sajmu će izložiti sedam svojih novih modela.

Karsten Stahlhut, direktor njemačkog udruženja vodenih sportova koji je također sudjelovao na konferenciji naglasio je da čitava industrija gradnje brodica i jahti ima jako dobre prodajne rezultate unatoč ratu u Ukrajini i rastućoj inflaciji. Jedini sektor koji bilježi slabije rezultate su plovila do 20 tisuća eura vrijednosti. Kada se uzmu u obzir ekonomski i geopolitički izazovi našeg doba, Boot 2023 zaslužuje ocjenu iznimno vrijednog događaja, zaključio je.

Petros Michelidakis

Imajući na umu aktualnu situaciju u Europi, Michelidakis je najavio da će temperatura u paviljonima sajmišta biti 19 stupnjeva radi uštede energije. Boot Düsseldorf čini 65 posto ukupne prodaje na sajmovima u svijetu, što ga automatski svrstava u vrh svjetskih sajmova, čemu dodatno ide u prilog brojka od 60 zemalja iz kojih dolaze izlagači.

Zbog zatvorenosti i komplikacija sa zrakoplovnim linijama za neke udaljene destinacije koje su tradicionalno popularne u ronilačkom turizmu, ove godine bit će nešto slabija ponuda tog segmenta, no zato je uveden novi paviljon posvećen inovacijama, Blue Innovation Dock čiji je prvi, virtualni panel, održan nedavno, o čemu smo pisali. Na Bootu se očekuje veći broj hrvatskih i slovenskih izlagača s kojima su već sklopljeni ugovori a neće manjkati niti naših posjetitelja. Posjetitelji će na Bootu 2023 uživati u izloženim jahtama, brodicama, motorima, opremi, vodenim sportovima, te nautičkim uslugama i ostalim izlagačkoj ponudi na prostoru veličine 31 nogometnog igrališta kroz 16 paviljona.

Ekskluzivno za More, direktor Boota, Petros Michelidakis komentirao je sadržaj.

Piše: Teo Marević
Foto: Teo Marević / Boot Düsseldorf